abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212775396
Goedemiddag,
Wij hebben een schuur voor fietsen/gereedschap/tuinkussens etc laten bouwen door een tuinman. Het frame is gemaakt van geïmpregneerde vuren balken en de buitenzijde is bekleed met douglas rhombus delen die hier direct tegenaan zijn geschroefd. Er zijn twee ventilatieroosters gemaakt aan weerszijden van de schuur onderin. De achterzijde van de schuur staat tegen onze gevel.
Het dak is reeds geisoleerd.
Wij hebben vanaf het begin aangegeven dat wij graag de muren later willen isoleren. Echter, hier loop ik nu tegen een paar zaken aan waar mijns inziens rekening mee had kunnen worden gehouden. Zodoende graag jullie input om hoe nu op de juiste manier dit tuinhuis toch te kunnen isoleren. Gewenste Rd is rond de 3,5 zodat het tuinhuis vorstvrij zal zijn in de winter.

De staande balken van de muren hebben een diepte van 7cm. Zodoende is de ruimte voor isolatiemateriaal beperkt en is mijn keus zodoende op PIR-platen gevallen en niet op steenwol. Ik begrijp dat er zodoende geen open dampfolie nodig is tussen hout/pir en geen gesloten dampfolie aan de andere zijde van de PIR platen.

Tegelijk lees ik dat er een luchtlaag moet worden vrijgehouden van minimaal 13mm tussen douglas delen en PIR isolatie. Klopt dit? Of kan ik de PIR platen direct tegen het douglas hout aan zetten?
Mocht dit niet kunnen vanwege de benodigde ventilatie, dan hebben de ventilatiegaten ook weinig nut aangezien de dwarsbalken tussen de staande vuren balken alle luchtcirculatie tegenhouden vanaf de opening. Is hier dan een oplossing voor? Of is er voldoende circulatie omdat de houten douglas delen nooit luchtdicht tegen elkaar aan zitten?

Verder, is 1 ventilatierooster onderin per zijde van het tuinhuis voldoende? Of moeten er meer komen?

Welke Rd waarde zouden jullie adviseren voor de muren?

De reden dat wij het willen isoleren is om de temperatuur schommelingen binnen op te vangen en condensatie van (elektrisch) gereedschap en tuinkussens tegen te gaan. Is er bij isolatie nog een mate van ventilatie/verwarming nodig?

Alvast dank voor de hulp!

[ Bericht 1% gewijzigd door Floris998877 op 10-03-2024 21:01:30 ]
pi_212775468
Kun je de tuinman gewoon niet weer vragen om eea te kunnen regelen, want zo te zien heb je meer vragen dan dat je er verstand van hebt.
Google is your friend, abuse your friends
pi_212775512
Zeker zou dat kunnen. Maar zou ook wat willen leren. Klussen gaat mij prima af, dus dit zou volgens mij een prima klus zijn om zelf te doen.
pi_212775664
Als je niet stookt zal die op termijn altijd bevriezen
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_212775764
Ik heb zelf ook 3.5 voor de muren/vloer: 8cm pir, op het dak 5cm pir.

Wij hebben zelf douglas larix rabat maar toch wel gekozen voor damp werende folie, gewoon om te voorkomen (beter dan genezen). Laat geluid trouwens wel aardig door, daarvoor is steenwol een betere optie.

Wij hebben ook geen 13mm, dat was niet te doen met onze balken, zit nu op ongeveer 8mm plus de schuine ruimte achter de planken.

Sowieso zou ik aan meerdere kanten ventileren, liever 1 te veel dan 1 te weinig ;)

En stoken is het advies, ons zomerhuisje is zeer goed geisoleerd maar de kou blijft ook plakken, en dat merken wij nogal. Komen we in de winter in ons huisje dan is het bv 5 graden terwijl het buiten al 10 is..
Dus wil je de kou er niet in, dan zal je moeten blijven stoken... al is het maar een klein beetje. Anders zal de kou er gewoon in trekken is zal je huisje niet vorstvrij zijn (wij sluiten het water altijd af waardoor onze leidingen niet kapotvriezen)

Iig succes! :Y
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_212777511
Om verwarring te voorkomen, men noemt het bij ons een tuinhuis, maar het is eigenlijk een schuurtje voor fietsen/gereedschap/kussens etc. Het heeft dus geen ramen oid.

Is het dan nog steeds zinvol om eea te isoleren?
pi_212777906
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 21:03 schreef Floris998877 het volgende:
Om verwarring te voorkomen, men noemt het bij ons een tuinhuis, maar het is eigenlijk een schuurtje voor fietsen/gereedschap/kussens etc. Het heeft dus geen ramen oid.

Als je doel is om condensatie te voorkomen en alles een beetje droog te houden, zou ik vooral inzetten op goede ventilatie. Zolang je ventilatie op orde is zal het vocht wel afgevoerd worden. Helpt ook als je je spullen een stukje van de grond plaatst.
pi_212784191
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2024 21:03 schreef Floris998877 het volgende:

Kou zal de fietsen en gereedschap en kussens niet schaden... Isolatiemateriaal zelf genereert geen warmte, dus verwarm je de ruimte niet met een warmtebron dan wordt het daar uiteindelijk net zo koud als buiten zal hooguit een paar graad verschillen die je kunt verwaarlozen.

Isolatie werkt als brug/schild om warmte dan wel koelte binnen te houden... Vandaar de bovenstaande verklaring dat een onverwarmde geïsoleerde ruimte ook langer koud zal blijven wanneer die eenmaal koud is. Vice versa is de ruimte eenmaal goed warm zal die ook langer warm blijven.

Wil je iets warm houden met behulp van isolatie zul je een warmtebron moeten gebruiken... Is die er niet dan heeft isoleren niet veel meerwaarde. Vice versa wil je iets koel houden zul je met een koeler aan de slag moeten gaan.

Zie het als een bed in de winter in een ijskoude onverwarmde kamer. De matras en de donsdeken zijn de isolatie. Geen idee of je dit al eens hebt ervaren... Maar wanneer je op een koude nacht in een koude kamer naar bed gaat stap je aanvankelijk in een ijskoud bed. Hieruit kun je opmaken dat zonder warmtebron ook de isolatie koud is. In bed ben jij de warmtebron en zal de isolatie de matras en deken snel opwarmen en de warmte binnen houden. :) Zolang er niemand in dat bed ligt is het gehele bed dezelfde temperatuur als de ruimte waar het in staat.

Kortom, verwarm je niet dan wordt het tuinhuisje niet alleen een opslag voor fietsen, gereedschap en kussens maar ook voor isolatiemateriaal.

Daarmee kun je de zin van alles zelf wel beantwoorden denk ik... ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')