Update familie Kaldenberg - Graça - Portugal
Hoe gaat het nu met ons?
Na de laatste opnames van Ik Vertrek in November 2023 moesten we afkicken van de gezellige draaidagen. Het nieuwe jaar zijn we onze onderneming gestart in Portugal, voor het werk in de makelaardij. We hopen in de toekomst meer mensen te begeleiden bij de aankoop van hun droomhuis en kopers te kunnen behoeden voor de muren waar we zelf tegen aangelopen zijn.
Gelijk daarna vlogen we voor de eerste keer met zijn vijven voor familiebezoek naar Nederland. Daar hebben we intens genoten van de simpele dingen: knuffelen, koffie met taartje bij oma, patatje eten met pindasaus en een comfortabel warm huisje. Een dagje Efteling met de familie mocht ook niet ontbreken.
Extra inkomsten
Ook ben ik (Sjarive) op gesprek gegaan in Amersfoort bij mijn nieuwe werkgever. Ik ben dankbaar voor de kans om online werk voor hen te verrichten. Ik werk ongeveer 15-20 uur per week. Dit geeft ons rust omdat er een stabiel minimaal inkomen is. De uren kan ik flexibel invullen, dus dat is ideaal om te combineren met onze andere bezigheden.
De offerte voor de renovatie van het bijgebouw laat, op zijn Portugees, al maanden op zich wachten. Marcel heeft intussen de carport af kunnen maken na de levering van de dakplaten. Het aangezicht van het bijgebouw en ons huis is een doorn in het oog. Om het flink op te pimpen heeft Marcel de daken, gevels, deuren en ramen schoongespoten, geschuurd, bijgewerkt en geschilderd. Gewoon omdat het fijner thuiskomen is. Hij is altijd bezig met klussen in en rondom het huis. Het onderhouden van het land en de bomen kost veel tijd en energie.
Dat geeft Marcel weinig voldoening. Het brengt immers geen inkomsten in het laatje en dat is iets dat hij moeilijk los kan laten. We hebben dan het idee dat we de kinderen tekort doen, terwijl we juist 24/7 bij de kinderen zijn.
Afgelopen voorjaar stond in het teken van familiebezoek in Portugal. Mijn zus Jhaïra met haar gezin kwamen voor de eerste keer. Het afscheid was des te lastiger; dat is het moeilijkste van onze emigratie. Cliché, maar oh zo waar: het gemis van de familie.
Hoe doen de kinderen het?
De kinderen doen het goed op school en spreken al Portugees. Vooral Blu heeft het erg naar haar zin. Ze houdt van het buitenleven met onze honden Nerah en Branco. Dat blijft een stel apart! Als de honden de kans krijgen, nemen ze de poten, om vervolgens een paar uur of dagen later terug te keren. Ons ideaalplaatje van loslopende honden bij het huis hebben we dus los moeten laten.
De jongens zijn naast school druk met hun eigen onderneming, het bouwen van custom made keyboards. Ook proberen ze online geld te verdienen met gaming lessen en het maken van YouTube video’s. Een baantje in de supermarkt of krantenwijk is hier niet aan de orde. Ook wil Dex het voetballen gaan oppakken.