hier klopt weinig van.....quote:Gabriel (Bitcoin Meester)
18 mei 2022 18:44 CEST
Beste
Ik begrijp dat dit heel vervelend is. Ik zal uitleggen wat er gebeurd kan zijn.
U had geen Google Authenticator aan uw Bitcoinmeester account gekoppeld. Dit betekent dat het voor de hacker niet onmogelijk was om toegang te krijgen tot uw Bitcoinmeester account. De hacker hoefde alleen toegang tot uw mail te hebben om dan vervolgens via de website van Bitcoinmeester een wachtwoord herstel aan te vragen. Het lijkt erop dat uw mail gegevens openbaar waren.
Daarnaast kan ik zien dat er op 17-05-2022 om 11:36:42 een wachtwoord hersteld werd aangevraagd. Dit betekent dat de hacker dit eenvoudig via uw mail uit heeft kunnen voeren. IS NIET WAAR
Tevens kan ik zien dat met de Euro's Ethereum's zijn gekocht om deze vervolgens te transfereren via de blockchain:
https://etherscan.io/tx/0(...)ab34544a79b05262ed5d
Wij, als Bitcoinmeester, zijn niet verantwoordelijk voor de beveiliging van uw mail. Noch voor de beveiliging van uw Bitcoinmeester account. Daarom adviseren we op onze website om gebruik te maken van een Google Authenticator:
https://www.bitcoinmeester.nl/handleidingen > Google Authenticator inschakelen.
Wij zullen nooit de crypto's uit de wallet van een gebruiker halen, anders zouden wij handelen in strijd met de wet.Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Mochten er verder nog vragen zijn dan hoor ik het graag.
Waar klopt weinig van? Ze hebben gewoon even de logging erbij gepakt en zagen een wachtwoordherstel, en later een transactie van je geld naar buiten.quote:Op maandag 4 maart 2024 20:08 schreef klaasweetalles het volgende:
De mail van BCM
[..]
hier klopt weinig van.....
Goser er was standaard een 2fa op die site er stond alleen nergens dat ik perse die google authenficator moest gebruiken daar kwamen ze later mee toen de diefstal kwam...dat was heel verdachtquote:Op maandag 4 maart 2024 20:34 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Waar klopt weinig van? Ze hebben gewoon even de logging erbij gepakt en zagen een wachtwoordherstel, en later een transactie van je geld naar buiten.
Blijkbaar was er gewoon een optie tot 2fa en heb je die zelf niet gebruikt
quote:Gabriel (Bitcoin Meester)
18 mei 2022 18:08 CEST
Beste
Hartelijk dank voor uw bericht.
Het lijkt erop dat u gehackt bent. Heeft u zelf enig idee hoe dit heeft kunnen gebeuren? Ik wil u in ieder geval het advies geven om direct aangifte te doen bij de politie. Daarnaast zou ik u willen adviseren om uw wachtwoorden te wijzigen. Verder zie ik dat u geen Authenticator heeft ingeschakeld. Hierdoor is het eenvoudiger om in uw account te komen! Blijkbaar heeft iemand toegang gehad tot uw wachtwoorden. Er is namelijk ingelogd met uw emailadres en wachtwoord. Vervolgens is de verifiactiecode ingevuld die wij naar uw mail hebben gestuurd. Om crypto op te nemen moet u op een link drukken die wij naar uw email sturen. Er is ook op deze link gedrukt. Dit betekend dat iemand anders toegang had tot uw mail en uw account bij ons. Omdat er vanuit uw naam opdracht is gegeven en dat er vanaf uw email toestemming is gegeven om de coins te versturen, kunnen wij hier helaas niet aan doen. Ons systeem is maximaal beveiligd. Het is voor ons niet te onderscheppen dat u zelf de transactie niet heeft uitgevoerd, omdat de verzoeken uit uw account en email komen om de coins te versturen.
Daarom adviseren wij altijd om een Authenticator in te schakelen zodat niemand kan inloggen zonder uw eigen toestemming! Als u het fijn vindt om dit telefonisch met ons te bespreken kunt u ons bellen op 085 007 6000 op werkdagen tussen 9.00-17.00 uur, of reageren op deze e-mail met een terugbelverzoek. Mocht u andere vragen hebben dan staan wij uiteraard ook voor u klaar.
Het is formeel misschien 2fa maar wel een van de onveiligste die je kan hebben. Zo’n authenticator is 100 keer veiliger. Nu hoefden ze alleen toegang te hebben tot je e-mail en ze konden overal bij: je inlog, je 2fa en je opdrachtbevestiging.quote:Op maandag 4 maart 2024 20:44 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Goser er was standaard een 2fa op die site er stond alleen nergens dat ik perse die google authenficator moest gebruiken daar kwamen ze later mee toen de diefstal kwam...dat was heel verdacht
je logde in met je gebruikersnaam en wachtwoord, vervolgens kreeg je een email met daar ook nog een code op....dat lijkt me toch een 2fa goser????
[..]
Ik ben niet de enige ....quote:Cryptodiefstal neemt toe: 'Opeens had ik 22.000 euro minder'
22 november 2021 06:53
Aangepast 22 november 2021 09:43
Criminele hackers slaan steeds vaker toe bij mensen die veel cryptomunten in het bezit hebben. RTL Nieuws sprak met meerdere slachtoffers die tienduizenden euro's aan cryptovaluta voor hun ogen zagen verdwijnen. De politie bevestigt het beeld dat cryptodiefstal steeds vaker voorkomt.
Het gaat hier om cryptodiefstal, en alle slachtoffers die wij spreken willen maar een ding: mensen waarschuwen. Twee van hen staan ons in dit artikel te woord, samen zijn ze meer dan 40.000 euro kwijtgeraakt door diefstal.
Een van de slachtoffers die wij spreken wil ons met naam en toenaam te woord staan: Cees Oddens. Cees had verschillende soorten cryptovaluta, waaronder Bitcoin, in een zogeheten cryptowallet staan van een bekend bedrijf: Blockchain.com.
Een cryptowallet is een digitale portemonnee. Daarin zitten weliswaar geen bitcoins maar wel allerlei codes, sleutels genoemd, waarmee je toegang krijgt tot cryptomunten. Cees had sinds 2012 bitcoins in deze wallet geparkeerd.
Cees heeft één keer kunnen cashen. "Dat was net voor de eerste bubbel klapte in 2017, toen heb ik wat kunnen verkopen." Hij verzilverde een groot deel van zijn crypto's, maar liet een klein deel staan, om door te laten groeien.
De schrik was groot toen hij in april inlogde op zijn account. "Ik zag dat mijn saldo ineens een stuk lager was. Dus ik keek meteen naar mijn transactiehistorie, en daar zag ik dat al mijn bitcoins werden verzonden naar een adres dat ik niet kende."
Voor hij het goed en wel doorhad, waren al zijn cryptocoins weg. Op dat moment hadden zijn bitcoins een waarde van bijna 22.000 euro.
Maanden later weet Cees nog steeds niet wat er precies is gebeurd. Contact met de helpdesk van Blockchain.com levert ook niets op. Zij kunnen zijn munten ook niet terugstorten. De helpdesk denkt dat hij is gehackt, zelf weet hij dat niet zeker.
Malware
Een ander slachtoffer vertelt ons een vergelijkbaar verhaal. David, niet zijn echte naam, weet het zeker: zijn computer is geïnfecteerd geraakt met malware, software waarmee criminelen toegang hebben gekregen tot zijn computer.
Op het hoogtepunt waren de cryptomunten in zijn bezit meer dan 24.000 euro waard. Toen sloegen de criminelen toe, en was hij al zijn geld in één keer kwijt.
David erkent in het gesprek met RTL Nieuws dat hij zelf verantwoordelijk is geweest voor het installeren van de malware, maar is tegelijkertijd ook boos op Binance. "Mijn account was beveiligd via een uniek wachtwoord van een passwordmanager, en ik had tweestapsverificatie aanstaan. Dus dan verwacht je ook dat je een melding krijgt op je telefoon als je je wachtwoord wilt veranderen, die je moet goedkeuren."
Omdat zijn pc was geïnfecteerd door hackers, kon dit worden omzeild. "Normaal gesproken kan je 24 tot 48 uur na het wijzigen van dit soort gegevens niet handelen. Maar omdat de hackers mijn inloggegevens hadden veranderd vanaf een voor Binance bekend adres, gold deze restrictie blijkbaar niet."
David kreeg pushberichten in de Binance-app op zijn telefoon dat er transacties plaatsvonden. "Het waren meldingen dat mijn crypto's werden overgeboekt naar wallets die ik helemaal niet kende", vertelt David. Hij wil mensen waarschuwen: "Dat je ook met tweestapsverificatie te grazen kunt worden genomen door hackers."
Navraag bij de politie leert ons dat vaker aangifte wordt gedaan van cryptodiefstal, maar exacte cijfers zijn er niet. Dit soort cryptodiefstal wordt niet als apart feit geregistreerd bij de politie, en de term 'crypto' komt ook niet voor in bijvoorbeeld aangiftes van bedrijven die via ransomware worden afgeperst. Dat maakt het gericht zoeken naar aangiftes lastig.
Aangiftes nemen toe
Wel ziet de politie dat aangiftes en meldingen van dit soort cryptodiefstal toenemen. Een woordvoerder benadrukt: "Dat heeft er ook mee te maken dat steeds meer mensen hierin stappen."
De Fraudehelpdesk ziet ook een toename, maar zegt dat het aantal meldingen te laag is om harde conclusies te trekken. Meldingen die binnenkomen gaan over gemiddeld zo'n zes- tot zevenduizend euro per persoon.
Recordvangst:
Lees ook:
Recordvangst: beslag gelegd op ruim 25 miljoen euro aan cryptomunten
Waarschuwen
Cees en David hebben allebei contact gezocht met de bedrijven waar hun cryptomunten stonden, en aangifte gedaan bij de politie. Dat is vooralsnog zonder resultaat geweest.
Het laat een nare nasmaak achter bij de mannen. Cees wil graag mensen waarschuwen voor de gevaren. "De les is dus dat veel geld in crypto hebben best wel gevaarlijk is."
Als het al te laat is en je crypto's zijn gestolen, raadt de Fraudehelpdesk altijd aan aangifte te doen, je wachtwoorden te veranderen en op de website www.haveibeenpwned.com te kijken om te zien wat waar openbaar is geworden.
quote:Hoe hou je cryptomunten veilig?
Er is niet één manier om ervoor te zorgen dat je nooit slachtoffer kunt worden van cryptodiefstal. Maar er zijn wel tips die ervoor kunnen zorgen dat je het potentiële criminelen minder makkelijk maakt.
Zorg voor sterke, unieke wachtwoorden waarmee je toegang krijgt tot je cryptowallets
Gebruik altijd tweestapsverificatie
Doe goed onderzoek naar de partij waar je je cryptodiensten afneemt. Zorg dat je weet hoe je ze kan benaderen als er iets misgaat
Als je heel veel geld hebt staan in één wallet, kan het verstandig zijn om dit meer te spreiden. Bijvoorbeeld over meerdere wallets bij meerdere cryptobedrijven, of een hardware-wallet zoals Ledger. Dat zijn fysieke apparaten waarmee je de sleutels van je bitcoins offline kan bewaren.
Nog een ietwat extreme tip, maar goed om over na te denken als je heel veel geld in bitcoins hebt: gebruik een aparte computer, die je alleen gebruikt voor je cryptohandel. Dit vereist een investering, en ook wat discipline. Maar als je een computer hebt waar je niet op zit te browsen, niets op downloadt, geen games op speelt en ook niet mee op social media zit, maakt het de kans een stuk kleiner dat je malware binnenhaalt op deze computer
quote:FixedFloat meldt diefstal van $26 miljoen in Bitcoin en Ethereum door beveiligingslek
Hidde Scheper 19-02-2024 16:08
In een recente onthulling volgens on-chain gegevens, is de gedecentraliseerde crypto-exchange FixedFloat voor ten minste $26 miljoen beroofd, door diefstal van Bitcoin en Ethereum.
Het team achter de exchange bevestigde de inbraak slechts enkele uren na de initiële melding op X (voorheen bekend als Twitter), en beschreef de significante uitstroom van fondsen oorspronkelijk als het resultaat van “kleine technische problemen”, waarna het zijn services overzette naar een onderhoudsmodus.
Bevroren transacties en vermiste fondsen
Sinds 17 februari hebben verschillende gebruikers melding gemaakt van bevroren transacties en vermiste fondsen op de X-pagina van de beurs. Uit gegevens blijkt dat op 18 februari meer dan 400 Bitcoin, met een waarde van ongeveer $21 miljoen, en meer dan 1.700 Ethereum, met een waarde van bijna $5 miljoen, zijn ontvreemd.
De methode achter de aanval is nog onduidelijk, maar het team van FixedFloat is druk bezig met een onderzoek naar het beveiligingsincident.
“Wij bevestigen dat er inderdaad sprake was van een hack en diefstal van fondsen. We zijn momenteel niet in staat om publiekelijk commentaar te geven, aangezien we bezig zijn met het elimineren van alle mogelijke kwetsbaarheden, het verbeteren van onze beveiliging, en het uitvoeren van ons onderzoek. We verwachten onze service binnenkort te hervatten en zullen later meer details over deze kwestie verstrekken,” aldus een verklaring van het team
Ah, ik had er ook net één geplaatst. Niet netjes inderdaad.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 08:17 schreef SnodeSnuiter het volgende:
TR gezet, hier kan dit bedrijf niets aan doen, TS is gehacked en maakt dit bedrijf zwart
quote:Op woensdag 18 mei 2022 19:29 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Een inbreker breekt in je huis in en jat daar je pinpas, en je pincode die je op het briefje hebt geschreven en in de zelfde lade hebt bewaard als de pas zelf
En welke wereld is dat het probleem van de Rabobank?
klopt ik ga ze helemaal KAPOET MAKENquote:Op dinsdag 5 maart 2024 08:17 schreef SnodeSnuiter het volgende:
TR gezet, hier kan dit bedrijf niets aan doen, TS is gehacked en maakt dit bedrijf zwart
https://www.quotenet.nl/f(...)ak-schadevergoeding/quote:om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Rechter tikt Bitcoin Meester op vingers: gehackte klant moet (deels) worden vergoed
Uw mail wordt gehackt en de onverlaten resetten zo het wachtwoord van uw wallet. Drie keer raden: digi-geld foetsie. Eigen schuld dikke bult? Niet volgens de rechter.
DOOR TIM BERBERSGEPUBLICEERD OP: 21/09/2023
ervelend natuurlijk, maar niet de schuld van Bitcoin Meester. Althans, dat beweerde het platform zelf: de klant was vaak genoeg gewaarschuwd voor het instellen van tweestapsverificatie via de telefoon. In dat geval hadden de hackers namelijk niet alleen met mailtoegang kunnen inbreken.
Wil wel geld
Het slachtoffer dacht daar anders over en maakte de stap naar de rechter. De eis: Bitcoin Meester had de crypto's alleen mogen overmaken in opdracht van de klant, zoals te lezen viel in de overeenkomst. Maar de hackers waren de klant niet. Onzin, beweerde Bitcoin Meester daarop: het ging slechts om een overeenkomst tot gebruik, niet tot een overeenkomst tot transactie.
MEER VAN QUOTE
Dit zijn de hoogste binnenkomers op de Quote 500
KIJK MAAR: Dit zijn de hoogste binnenkomers op de Quote 500
De rechter koos echter grotendeels de kant van het slachtoffer: Bitcoin Meester had de crypto's niet mogen overmaken. Een schadevergoeding van €17.000 kreeg de aanklager niet. Wel moet Bitcoin Meester hem €3.796,20 euro betalen. Dat is minder dan de waarde van de wallet, maar de rechter vindt dat het slachtoffer wel meer had kunnen doen om zijn wallet beschermen en krijgt daarom niet alles terug.
Hoger beroep
Bitcoin Meester laat aan Quote weten het vonnis nu te bekijken met haar juridisch adviseur en te overwegen om in beroep te gaan. Tot die tijd wil het nog niet zo veel kwijt. 'In het algemeen kunnen we wel zeggen dat dit incident, net als elk incident, voor ons een gelegenheid vormt om ons beveiligingsbeleid te evalueren en waar nodig aan te passen. Dat is een altijd doorgaand proces.'
Verder zegt een woordvoerder dat andere gebruikers zich geen zorgen hoeven te maken. 'Dit incident heeft geen consequenties voor andere gebruikers. Het platform als zodanig is niet aangevallen. Er heeft een incident plaatsgevonden bij een van onze gebruikers.'
De advocaat van het slachtoffer weigert verder commentaar. Hij houdt bij de opmerking dat 'het vonnis voor zich spreekt'.
mooi niet bij mij ook honden van bcmquote:Er heeft een incident plaatsgevonden bij een van onze gebruikers.'
https://www.recht.nl/rech(...)I:NL:RBAMS:2023:5425quote:5De beslissing
De kantonrechter
5.1.
veroordeelt Coin Meester tot betaling aan [eiser] van € 3.796,20, te vermeerderen met de wettelijke rente als bedoeld in artikel 6:119 BW over het toegewezen bedrag, met ingang van 1 augustus 2022 tot de dag van volledige betaling,
5.2.
veroordeelt Coin Meester tot betaling aan [eiser] van een bedrag van € 610,59 aan kosten van buitengerechtelijke incasso, te vermeerderen met de wettelijke rente als bedoeld in artikel 6:119 BW vanaf veertien dagen na betekening van dit vonnis,
5.3.
veroordeelt Coin Meester in de proceskosten, aan de zijde van [eiser] tot dit vonnis begroot op € 1.484,17, te vermeerderen met de wettelijke rente als bedoeld in artikel 6:119 BW vanaf veertien dagen na betekening van dit vonnis,
5.4.
veroordeelt Coin Meester in de na dit vonnis ontstane kosten, begroot op € 132,00 aan salaris gemachtigde te vermeerderen met de wettelijke rente als bedoeld in artikel 6:119 BW vanaf veertien dagen na betekening van dit vonnis en met de explootkosten als Coin Meester niet binnen veertien dagen na aanschrijving aan het vonnis heeft voldaan en er vervolgens betekening van de uitspraak heeft plaatsgevonden,
5.5.
verklaart dit vonnis uitvoerbaar bij voorraad,
5.6.
wijst het meer of anders gevorderde af.
Dit vonnis is gewezen door mr. J.G. Molenaar en in het openbaar uitgesproken op 8 september 2023.
http://deeplink.rechtspra(...)I:NL:RBAMS:2023:5425
Vrij idiote uitspraak van de kantonrechter in mijn ogen, maar als het stand houdt heb jij zeker een sterke zaak.quote:Op dinsdag 5 maart 2024 18:28 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
https://www.recht.nl/rech(...)I:NL:RBAMS:2023:5425
inmiddels wat mailtjes gestuurd naar diverse mailadressen van BCM en ook naar Quote naar aanleiding van hun artikel.....quote:Op dinsdag 5 maart 2024 18:54 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Vrij idiote uitspraak van de kantonrechter in mijn ogen, maar als het stand houdt heb jij zeker een sterke zaak.
Met alleen mailtjes ga je je geld niet krijgen denk ik. Waar hebben we het over in euro’s? Als ik die uitspraak lees zou je er 90% van terugkrijgenquote:Op dinsdag 5 maart 2024 19:52 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
inmiddels wat mailtjes gestuurd naar diverse mailadressen van BCM en ook naar Quote naar aanleiding van hun artikel.....
ik maak ze kapoet .....als ik eenmaal bezig ben ...dan ben ik niet meer te stoppen
[ afbeelding ]
dit gaat niet meer om geld maar om gerechtigheidquote:Op dinsdag 5 maart 2024 20:14 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Met alleen mailtjes ga je je geld niet krijgen denk ik. Waar hebben we het over in euro’s? Als ik die uitspraak lees zou je er 90% van terugkrijgen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop