abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213231133
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 april 2024 18:43 schreef arvensis het volgende:
Ik denk echt dat ik iets verkeer heb gedaan. Het bedrag dat we dit jaar krijgen is veel lager dan voorgaande jaren. Ik ga er straks maar nog een keer goed naar kijken.. ;(
Ja Ze maken het niet leuker maar ook echt niet makkelijker.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  dinsdag 16 april 2024 @ 20:36:03 #52
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_213231331
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 april 2024 18:43 schreef arvensis het volgende:
Ik denk echt dat ik iets verkeer heb gedaan. Het bedrag dat we dit jaar krijgen is veel lager dan voorgaande jaren. Ik ga er straks maar nog een keer goed naar kijken.. ;(
quote:
17s.gif Op dinsdag 16 april 2024 20:19 schreef Tamashii het volgende:

[..]
Ja Ze maken het niet leuker maar ook echt niet makkelijker.
Het kan ook gewoon aan haar persoonlijke situatie liggen natuurlijk.

Je kind is 12 en de ICAK vervalt. Maar dat is niet het geval hier want kinderen zijn jonger toch? (Het is ons laatste jaar ;( )
De ICAK is op basis van het salaris van de minst verdienende partner. Als het inkomen lager was dan is de ICAK ook lager.

VT te hoog ingeschat, rente tussentijds gewijzigd bijvoorbeeld.

Wat ook kan is dat je best wel wat meer bent gaan verdienen dan vorig jaar waardoor het bijzonder tarief over je bijzondere beloningen (dat gebaseerd is op jaarloon jaar er voor) te laag is geweest.

Legio aan mogelijkheden qua veranderingen in je situatie.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_213231367
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 17:37 schreef Essebes het volgende:

[..]
Wat een gekkigheid. Een spaarrekening is toch een spaarrekening? Wat is de redenatie hiervoor?

Was wel verrast dat dit jaar de VvE-pot wel specifiek genoemd werd als op te geven bij Spaartegoeden 👍
bij mij niet? nou is onze pot ook nihil...
pi_213231724
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 20:39 schreef cubje het volgende:

[..]
bij mij niet? nou is onze pot ook nihil...
Stond in de toelichting vermeld dat de VVE-pot onder spaartegoeden mag. Sorry voor de verwarring. Ik moest de pot zelf nog wel invullen en van het juiste bedrag voorzien. Die info heeft de Belastingdienst natuurlijk niet.
de wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar door consistente vasthoudende minderheden…
(Roos Vonk)
pi_213280792
Ik ben op het punt mijn belastingaangifte te versturen, maar de voorbeeldberekening van de belastingdienst is raar.

Sinds dit jaar is er dan een post 'Tariefsaanpassing aftrekposten'. Deze heb ik moet mijn inkomen in het hoogste tarief valt, en ik aftrekbare uitgaven heb uit eigen woning. Omdat deze uitgaven niet over het hoogste box 1 tarief moeten worden afgetrokken, compenseert deze tariefaanpassing deze verschillen.

Dus die aanpassing zou moeten zijn: (49% - 36.93%) x Totaal eigen woning

Maar mijn aangifte zegt:

(49% - 36.93%) x Totaal aftrekbare uitgaven eigen woning

Dus zonder mindering van het eigenwoningforfait.

Dat zou toch niet moeten kloppen?
  maandag 29 april 2024 @ 12:25:43 #56
146856 Neo_
I'm the one who knocks
pi_213361486
Ik kreeg een bericht van de belastingdienst met "Wijziging van de voorlopige aanslag: eu XXXX meer terug te ontvangen"

Moet ik nu zelf nog iets wijzigen in de aangifte, of is het zo OK en wachten tot uitbetaling?
  maandag 29 april 2024 @ 15:19:12 #57
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213362956
quote:
0s.gif Op zondag 21 april 2024 12:51 schreef skrn het volgende:
Ik ben op het punt mijn belastingaangifte te versturen, maar de voorbeeldberekening van de belastingdienst is raar.

Sinds dit jaar is er dan een post 'Tariefsaanpassing aftrekposten'. Deze heb ik moet mijn inkomen in het hoogste tarief valt, en ik aftrekbare uitgaven heb uit eigen woning. Omdat deze uitgaven niet over het hoogste box 1 tarief moeten worden afgetrokken, compenseert deze tariefaanpassing deze verschillen.

Dus die aanpassing zou moeten zijn: (49% - 36.93%) x Totaal eigen woning

Maar mijn aangifte zegt:

(49% - 36.93%) x Totaal aftrekbare uitgaven eigen woning

Dus zonder mindering van het eigenwoningforfait.

Dat zou toch niet moeten kloppen?
Beetje laat, maar het EWF wordt bij je inkomen opgeteld ;)
Als je een partner hebt die beduidend minder verdient is het nu waarschijnlijk gunstiger de HRA naar je partner te verschuiven, dan wordt het EWF ook bij het lagere inkomen opgeteld, tegen het lagere tarief (als inkomen van partner daar volledig in valt).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 29 april 2024 @ 15:24:03 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213362981
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 12:25 schreef Neo_ het volgende:
Ik kreeg een bericht van de belastingdienst met "Wijziging van de voorlopige aanslag: eu XXXX meer terug te ontvangen"

Moet ik nu zelf nog iets wijzigen in de aangifte, of is het zo OK en wachten tot uitbetaling?
Over 2023 of 2024?
En kun je de wijziging koppelen aan bijvoorbeeld je aangifte?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_213363023
Nog nooit zo laat aangifte gedaan.

Maar hij is er uit :)
pi_213363027
Man heeft al een definitieve beschikking (3 mei). :o
Ik nog niet terwijl we hem samen hebben ingediend.
Protège moi de mes désirs.
  maandag 29 april 2024 @ 15:56:17 #61
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213363237
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 15:30 schreef investeerdertje het volgende:
Nog nooit zo laat aangifte gedaan.

Maar hij is er uit :)
Jij dacht "Voor 1 mei" is nog lang genoeg? :+
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_213363289
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 15:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Jij dacht "Voor 1 mei" is nog lang genoeg? :+
Normaal doe ik het op 1 maart direct. Maar dan moet wel alle administratie rond zijn. Dat vergde iets meer motivatie
pi_213363295
quote:
1s.gif Op maandag 29 april 2024 15:30 schreef arvensis het volgende:
Man heeft al een definitieve beschikking (3 mei). :o
Ik nog niet terwijl we hem samen hebben ingediend.
Samen indienen maakt niet dat het ineens 1 aangifte is
  maandag 29 april 2024 @ 17:21:59 #64
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213363947
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 16:02 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Normaal doe ik het op 1 maart direct. Maar dan moet wel alle administratie rond zijn. Dat vergde iets meer motivatie
Ja, het was hier ook wat later dan normaal (laatste weekend maart vs eerste in andere jaren), maar het was een wat ingewikkelde aangifte.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_213664546
Ik heb de brief binnen! Normaal gesproken zorg ik ervoor dat ik op netto 0 betalen uitkom (of eigenlijk 47 euro) maar dit jaar was het op een of andere manier veel gunstiger om te betalen en mijn partner terug te laten krijgen (scheelde honderden euro's). Toch was ik wel even bang toen ik mijn rekening kreeg om te betalen want zo'n bedrag is toch best wel veel. Gelukkig kreeg een dag later mijn vrouw bericht dat we eerst het geld terug krijgen en dan pas hoeven te betalen.

Is dit een beetje herkenbaar hier, of zou ik ergens een foutje hebben gemaakt? Ik heb bericht, dus blijkbaar is de bdienst het er ook mee eens, maar toch, omdat het in eens zo anders is, knaagt het toch een beetje...

Zal wel een onmogelijke vraag zijn zonder context, maar wie weet zegt het iemand wat :)
pi_213665043
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2024 10:09 schreef zatoichi het volgende:
Ik heb de brief binnen! Normaal gesproken zorg ik ervoor dat ik op netto 0 betalen uitkom (of eigenlijk 47 euro) maar dit jaar was het op een of andere manier veel gunstiger om te betalen en mijn partner terug te laten krijgen (scheelde honderden euro's). Toch was ik wel even bang toen ik mijn rekening kreeg om te betalen want zo'n bedrag is toch best wel veel. Gelukkig kreeg een dag later mijn vrouw bericht dat we eerst het geld terug krijgen en dan pas hoeven te betalen.

Is dit een beetje herkenbaar hier, of zou ik ergens een foutje hebben gemaakt? Ik heb bericht, dus blijkbaar is de bdienst het er ook mee eens, maar toch, omdat het in eens zo anders is, knaagt het toch een beetje...

Zal wel een onmogelijke vraag zijn zonder context, maar wie weet zegt het iemand wat :)
Geen probleem. Die aangiftes worden door een computer beoordeeld en pas bij uitschieters qua inkomen of belasting, wordt er gedetailleerder naar gekeken. Een paar honderd euro maken ze zich niet druk om.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 17 juni 2024 @ 15:05:33 #67
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_213946504
Kan ik een definitieve aanslag nog wijzigen? Ik kan blijkbaar nog flink wat studiekosten aftrekken en anders moet ik hiermee wachten tot volgend jaar.
pi_213946611
Hoe snel wordt een voorlopige aanslag een definitieve?
pi_213946642
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 15:05 schreef Cruzinats het volgende:
Kan ik een definitieve aanslag nog wijzigen? Ik kan blijkbaar nog flink wat studiekosten aftrekken en anders moet ik hiermee wachten tot volgend jaar.
Je bedoelt je aangifte? Dan moet je even kijken op "mijn belastingdienst". Ik kon (en deed) het nog voordat de voorlopige aanslag op de mat viel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213946918
quote:
Studiekosten zijn toch niet meer aftrekbaar, of heb ik het mis?
  maandag 17 juni 2024 @ 18:18:14 #71
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_213949015
quote:
Je kunt bezwaar maken tegen een definitieve aanslag binnen 6 weken na dagtekening. De meest praktische manier is om de aangifte binnen die termijn opnieuw in te dienen. Deze zal dan als bezwaar worden gezien.
Als de 6 weken voorbij zijn, kun je nog een verzoek om ambtshalve correctie vragen. Formeel hoeft de inspecteur hier niet mee in te stemmen maar de praktijk leert dat, als het een 'normale' correctie is, de inspecteur hier wel aan meewerkt.
Wachten tot volgend jaar is sowieso geen optie want je moet de aftrek verwerken in het jaar waarin de kosten gemaakt zijn.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 17 juni 2024 @ 18:19:32 #72
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_213949038
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 15:16 schreef Zlatan51 het volgende:
Hoe snel wordt een voorlopige aanslag een definitieve?
Dat kan binnen enkele weken maar het kan ook maanden (en soms jaren) duren. Zeker met de huidige box-3 discussie legt de fiscus voorlopige aanslagen op maar wachten ze met de definitieve aanslagen.
  maandag 17 juni 2024 @ 18:20:06 #73
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_213949052
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 15:38 schreef Adrie072 het volgende:

[..]
Studiekosten zijn toch niet meer aftrekbaar, of heb ik het mis?
Onder voorwaarden is het nog mogelijk: https://www.belastingdien(...)ek_studiekosten.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')