abonnement Unibet Coolblue
  zondag 3 maart 2024 @ 01:00:22 #1
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_212670250
Mijn ervaring met racisme op Curacao vergeleken met mijn ervaringen hier in Nederland

Er is een oosterse gezegde die heel toepasselijk is in dit hoofdstuk: “The fish don’t talk about the water.”
Vertaald in het Nederlands zou ik het formuleren als: “De vissen zien het water niet.”

Racisme op Curacao is ongebreideld aanwezig en doodnormaal op de Caribische eilanden. Het is zo normaal dat ik het niet eens opmerkte toen ik daar opgroeide. Pas nadat ik in Nederland kwam wonen en vanuit mijn verkaasde paradigma terugkijk naar die periode, besef ik hoe ernstig de nalatenschap van de slavernij en alledaagse racisme die daaruit voortvloeit op mijn geboorte-eiland is. Als ik het goed herinner, werd ik al op mijn zesde levensjaar regelmatig nigger genoemd door mijn blanke jeugdvrienden van toen. Iedereen maakte grappen over zwarte mensen en de meeste van deze grappen insinueerde dat “ “negers’” inherent inferieur en lelijker waren dan de Witmang haha.

Ik ervaarde dat toen niet als racisme omdat het gewoon zo normaal en alledaags was, zelfs de zwarte mensen maakten dat soort grapjes over andere zwarte mensen die een paar tinten donkerder waren of uit een lagere sociale klasse kwamen dan zij. In de brugklas pestte in een rivaal met zijn meer donkere huidskleur en kroeghaar. Ik noemde hem blackie of olievlek en de rest van onze klas ook. Het schoonheidsideaal op Curacao is meer eurocentrisch dan hier in Europa, wil ik bijna zeggen. Hele zwarte huidskleur en kroeshaar wordt gewoon als onaantrekkelijk en slecht gezien daar, niet door witte Nederlanders die daar wonen maar door andere zwarte en creoolse mensen zoals ik. Ik beseft al jongs af aan dat dit heel raar was en ik ging mij verdiepen in Amerikaanse black history en veel lezen op het internet over racisme. Maar pas toen ik hier in Nederland woonde kon ik deze culturele programmering objectief begrijpen en loslaten.

Nederland en Noord-Europa heeft een totaal andere geschiedenis en cultuurblik op ras en huidskleur. Racisme is ongetwijfeld nog steeds een groot probleem in heel Europa, maar heel eerlijk heb ik nauwelijks last van gehad in alle jaren dat ik hier woon. Autochtoonse witte mensen zijn zelf heel bewust van hun geschiedenis met geinstitutioniseerde racisme en heel Europa is nog steeds zwaar getraumatiseerd door de tweede wereld oorlog en nazi regime. De meeste witte Nederlanders zijn doodsbang om als racist bestempeld te worden en bovendien hebben de zwarte inwoners een andere geschiedenis en reputatie opgebouwd dan in de Westerse halfrond. Vrijwel alle zwarte mensen die in Nederland of Noordwest Europa wonen zijn relatief recente immigranten van de eerste, tweede, derde of heel soms vierde of vijfde generatie die hier komen wonen.

Ik vind dit een moeilijke concept om uit te leggen, maar ik ga toch proberen: Inheemse witte Europeanen hebben als collectief niet de ondoorgrondelijk haat en verafschuwing tegenover zwarte immigranten geerfd in hun DNA dat bijvoorbeeld de witte Amerikanen wel hebben geerfd in de collectieve DNA van hun samenleving. Kunnen jullie mij nu begrijpen wat ik zeg? Inheemse witte Europeanen hebben wel allerlei racistische pseudowetenschappelijke ideologen geerfd of meegekregen dat nog steeds heersend is in de collectieve mentaliteit van Noord-Europeanen, maar ze hebben nog relatief kort dat ze samenleven met donkere mensen van Afrikaanse komaf.

En ik durf nu te stellen dat hier in Nederland hebben de meeste witte mensen veel meer positieve ervaringen en interacties met de zwarte immigranten die nu hier wonen dan negatieve. Dus volgens mij is het algemene beeld dat witte Nederlanders hebben van zwarte mensen in Nederland overwegend positief en anders onschuldig. Baadt het niet dan schaadt het niet. Ze behouden wel bepaalde superioriteitsgevoel als witte Europeanen en vaak denken ze dat zwarte mensen dommer of minder ontwikkeld zijn en daardoor willen ze ons juist helpen uit medelijden of morele superioriteitsgevoel.

Maar tja, hoe ervaar ik dat? In mijn specifieke geval vind ik dat totaal niet erg en ik weet juist hoe ik het tot mijn voordeel kan laten werken vooral op informele zaken. Begrijpen jullie mijn kijk hierop of moet ik het verder toelichten met voorbeelden?

Waar ik tegenaan liep als Antilliaanse Immigrant heeft weinig te maken met mijn donkere huidskleur, maar vooral mijn status als immigrant uit een verre land en cultuur. Ik wil benadrukken dat verhuizen naar de andere kant van de ocean heel moeilijk en stressvol is, en het irriteert me dat Nederland in principe niks heeft of doet om deze overgang van de Caribische eilanden te versoepelen. We zijn immers ook onderdeel van het koninkrijk, we krijgen een Nederlandse paspoort bij onze geboorte. Waarom worden wij dan aan onze lot overgelaten als we hier komen wonen? Omdat Nederland de inwoners van de Caribische eilanden nog steeds ziet als tweederangsburgers en geen verantwoordelijkheid wil nemen voor dit zwarte deel van hun geschiedenis. Je kunt als Antilliaanse Immigrant heel ver komen in de Nederlandse samenleving, zolang de Antilliaan lukt om op eigen kracht te assilimeren en onderdeel te worden in de witte autochtone cultuur en gemeenschap. Hij wordt gedwongen om zijn eigen roots te verloochenen voor een betere leven als een bounty. Hij blijft zwart van buiten maar wordt wit van binnen.

Zijn er echt geen andere Antillianen hier op fok? Volgens mij is de fokuser @Sigaartje ook een Antilliaan toch? Is Sigaartje een bounty? Of heeft hij nog die hete spice in de binnenste van zijn kern?

Wie wil met mij het onderwerp in de OP verder met mij bespreken? Alle vragen zijn welkom!
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zondag 3 maart 2024 @ 02:44:20 #2
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212670556
Gij hebt altijd wel lange verhalen joh
met je houding en je gedrag laat je zien dat je elkaar mag
pi_212670659
Je zit in een manie KW. Probeer te gaan slapen en van FOK! weg te blijven.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zondag 3 maart 2024 @ 06:14:22 #4
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_212670753
Had dit in je verzameltopic gezet joh ^O^
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zondag 3 maart 2024 @ 07:13:35 #6
264415 Jahr00n
Fakkelteit
pi_212670791
Dit boeit toch niemand man
pi_212671434
Hoeveel topics krijgen we nog met hetzelfde verhaal.
pi_212671694
Beste Keep_Walking,

het lijkt erop dat je de energie en wil hebt om veel te vertellen. Dat is natuurlijk prima, maar vergeet ook niet dat concentratievermogen heel erg belangrijk is om een goed verhaal op papier te kunnen zetten. Let je daarom wel op dat je af en toe een beetje uitrust? Al is het maar een paar uurtjes. Het maakt echt niet uit als je verhaal ietsje later klaar is, joh!
  zondag 3 maart 2024 @ 10:18:46 #9
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212672371
ik denk ook dat racisme vooral tegen blanken is hierzo
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zondag 3 maart 2024 @ 10:28:40 #10
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_212672482
Ik denk dat Sylvana Simons hey niet met je eens zal zijn als je de Nederlandse witte man een stuk minder racistisch neerzet als je Antilliaanse eilandfenoten en jeugdvrienden.
pi_212673131
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 02:44 schreef Speklap3000 het volgende:
Gij hebt altijd wel lange verhalen joh
Tijdens het omhoog scrollen zag ik het woordje "witte" een paar keer, dus ga ik de moeite niet eens nemen dit te lezen.
  zondag 3 maart 2024 @ 11:33:13 #12
403337 Sodeknetters
Draaien in een bel
pi_212673276
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 11:22 schreef ToT het volgende:

[..]
Tijdens het omhoog scrollen zag ik het woordje "witte" een paar keer, dus ga ik de moeite niet eens nemen dit te lezen.
Dit. En verder TL:DR
  zondag 3 maart 2024 @ 11:53:19 #13
348749 dikkedaniel
a.k.a. Big Dick Daniel (BDD)
pi_212673537
Heb je geen Caribisch forum ergens ofzo met mensen die graag hele lappen tekst lezen?
Vast wel toch?
"Zou Je Haar Geven?? :P"
  zondag 3 maart 2024 @ 11:54:09 #14
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212673549
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 11:22 schreef ToT het volgende:

[..]
Valt mee, kw zit, op dit vlak, minder in de slachtofferrol dan dat menig links user zwarte mensen in wil duwen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  zondag 3 maart 2024 @ 12:04:44 #15
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_212673714
quote:
0s.gif Op zondag 3 maart 2024 11:53 schreef dikkedaniel het volgende:
Heb je geen Caribisch forum ergens ofzo met mensen die graag hele lappen tekst lezen?
Vast wel toch?
Zijn ze te lui voor.
  maandag 4 maart 2024 @ 14:36:02 #16
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_212689154
Heeft niemand een inhoudelijke reactie op mijn OP?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  maandag 4 maart 2024 @ 14:37:42 #17
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212689171
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 14:36 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik heb Keep_Walking fatigue makker. -O-

Teveel en te lange verhalen in teveel topics.
  maandag 4 maart 2024 @ 14:39:10 #18
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_212689183
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 14:37 schreef Speklap3000 het volgende:

[..]
Ik heb Keep_Walking fatigue makker. -O-

Teveel en te lange verhalen in teveel topics.
Sorry daarvoor, maar dit topic gaat over racisme. Het hoeft niet weer over mij te gaan toch?
  maandag 4 maart 2024 @ 14:39:53 #19
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212689190
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 14:39 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Sorry daarvoor, maar dit topic gaat over racisme. Het hoeft niet weer over mij te gaan toch?
Ik heb weinig ervaring met racisme op Curacao, dus kan daar niet echt over meepraten.
pi_212689244
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 14:36 schreef Keep_Walking het volgende:
Ja hoor. Wat vind je van mijn stelling dat racisme anno 2024 een van de meeste uitgemolken thema’s ter wereld is en dat dingen als ‘black lives matter’ eigenlijk alleen maar averechts werken? Er is nog genoeg racisme, maar de mensen die daadwerkelijk lijden onder racisme sneeuwen compleet onder door alle ‘slachtoffers’ die het de godganse tijd lopen te zoeken op plekken waar het niet is?

En stelling 2: blanke mensen worden anno 2024 meer (en dan druk ik het nog zacht uit) gediscrimineerd dan donkere mensen.
  maandag 4 maart 2024 @ 14:57:47 #21
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_212689393
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 14:45 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Ja hoor. Wat vind je van mijn stelling dat racisme anno 2024 een van de meeste uitgemolken thema’s ter wereld is en dat dingen als ‘black lives matter’ eigenlijk alleen maar averechts werken? Er is nog genoeg racisme, maar de mensen die daadwerkelijk lijden onder racisme sneeuwen compleet onder door alle ‘slachtoffers’ die het de godganse tijd lopen te zoeken op plekken waar het niet is?

En stelling 2: blanke mensen worden anno 2024 meer (en dan druk ik het nog zacht uit) gediscrimineerd dan donkere mensen.
Je eerste stelling begrijp niet goed wat je probeert te zeggen. Ik ben wel met je eens dat er sommige mensen zijn die de racisme kaart strategisch inzetten om eigen voordeel te behalen, maar dat verandert niet het feit dat racisme tegen zwarten en moslims nog steeds een grote probleem is in de wereld. 🌍

Je tweede stelling ben ik totaal niet mee eens en ik vind het onzin dat je dat beweert. Racisme tegen blanken bestaat wel en de laatste jaren zijn niet Westerse allochtonen mondiger geworden tegen autochtone mensen in dit land. Maar blanke mensen zijn verre van de meest gediscrimineerde mensen in Nederland. 🇳🇱

Waarom denk je dat witte mensen de meest gediscrimineerde en onderdrukte groep zijn? Waarop baseer je dat? :o
  maandag 4 maart 2024 @ 15:15:44 #22
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_212689594
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 14:45 schreef Solispolar het volgende:

[..]

Prima stellingen maar ook hier geldt dat ik denk dat tante Silly het er niet mee eens is. Want ids, zij en heel veel 'anti-racisme'-clubjes zoeken bewust dingen om maar de racismekaart te kunnen trekken. Tja, zonder alteveel racisme geen subsidiegelden.
  maandag 4 maart 2024 @ 15:36:52 #23
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_212689850
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 15:15 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]
Prima stellingen maar ook hier geldt dat ik denk dat tante Silly het er niet mee eens is. Want ids, zij en heel veel 'anti-racisme'-clubjes zoeken bewust dingen om maar de racismekaart te kunnen trekken. Tja, zonder alteveel racisme geen subsidiegelden.
Ik heb totaal andere ideeën over racisme in Nederland dan Sylvana Simmons. Ik heb haar een aantal keer ontmoet en gesproken in persoon, maar ze heeft me nooit een kans gegeven om één op één met haar te praten. Haar achterban bestaat uit voornamelijk extreemlinkse witte mensen die heel boos zijn op conservatieve witte mannen met geld en macht. Er zijn heel weinig zwarte mensen die op haar of haar partij stemmen.
  maandag 4 maart 2024 @ 15:44:12 #24
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_212689920
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 15:36 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik heb totaal andere ideeën over racisme in Nederland dan Sylvana Simmons. Ik heb haar een aantal keer ontmoet en gesproken in persoon, maar ze heeft me nooit een kans gegeven om één op één met haar te praten. Haar achterban bestaat uit voornamelijk extreemlinkse witte mensen die heel boos zijn op conservatieve witte mannen met geld en macht. Er zijn heel weinig zwarte mensen die op haar of haar partij stemmen.
Dat blijkt ook en daar ben ik blij om ;) Ik heb echt een hekel aan dr gekregen, juist vanwege dat gedram. Tegelijkertijd vind ik het wel een leuk mens om naar te lusiteren. Prettige stem enzo, alleen die woorden die uit haar mond komen en dr hele houding na haar periode bij TMF zijn om te kotsen. Een omhooggevallen wijf is het geworden.

De weldenkende mens zal niet op haar partij stemmen. De weldenkende donkere medemens zal dat gezeik van haar ook niet in dank afnemen. Naar mijn idee is zij gewoon bezig met pure polarisatie en als gekleurde medemens -wat ik niet ben- zou ik niet blij zijn met haar. Ze zet donkere mensen hier neer als minderwaardig. Als zielige, arme drommels die bij tegenslagen in het leven dr huidskleur maar de schuld moeten geven van alles ofzo :r
  maandag 4 maart 2024 @ 16:14:06 #25
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_212690223
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 15:44 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]
Dat blijkt ook en daar ben ik blij om ;) Ik heb echt een hekel aan dr gekregen, juist vanwege dat gedram. Tegelijkertijd vind ik het wel een leuk mens om naar te lusiteren. Prettige stem enzo, alleen die woorden die uit haar mond komen en dr hele houding na haar periode bij TMF zijn om te kotsen. Een omhooggevallen wijf is het geworden.

De weldenkende mens zal niet op haar partij stemmen. De weldenkende donkere medemens zal dat gezeik van haar ook niet in dank afnemen. Naar mijn idee is zij gewoon bezig met pure polarisatie en als gekleurde medemens -wat ik niet ben- zou ik niet blij zijn met haar. Ze zet donkere mensen hier neer als minderwaardig. Als zielige, arme drommels die bij tegenslagen in het leven dr huidskleur maar de schuld moeten geven van alles ofzo :r
Ik ben helemaal eens met wat hierboven zegt, maar dat neemt niet weg dat het onderwerp racisme echt wel besproken moet worden in de mainstream publieke debat. Het racisme van vandaag is heel anders dan hoe het was een eeuw terug, maar het is nog steeds een serieuze probleem in de westerse samenlevingen en er moet wat veranderen aan het onderwerp. Wat vindt jij van wat ik nu zeg?

Sylvana heeft het slecht aangepakt, maar ze heeft tenminste de ballen om het te zeggen. Daarom heb ik respect voor haar.
  maandag 4 maart 2024 @ 18:35:18 #26
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_212692112
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 16:14 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik ben helemaal eens met wat hierboven zegt, maar dat neemt niet weg dat het onderwerp racisme echt wel besproken moet worden in de mainstream publieke debat. Het racisme van vandaag is heel anders dan hoe het was een eeuw terug, maar het is nog steeds een serieuze probleem in de westerse samenlevingen en er moet wat veranderen aan het onderwerp. Wat vindt jij van wat ik nu zeg?

Sylvana heeft het slecht aangepakt, maar ze heeft tenminste de ballen om het te zeggen. Daarom heb ik respect voor haar.
Ik heb geen respect voor haar gejammer en gedram.
Prima dat racisme besproken wordt. Maar ga het niet erger maken dan dat het is.
pi_212692480
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 16:14 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Wat zou je dan willen doen om racisme uit de wereld te verbannen?

Want ik wil best gewoon toegeven dat het er is.

Maar ik denk gewoon niet dat het er op een dag niet meer zal zijn.
  maandag 4 maart 2024 @ 19:01:38 #28
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_212692529
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 18:58 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
De enige manier om racisme de wereld uit te krijgen is het woord niet langer te gebruiken en er een andere term voor te bedenken. Doe je dat, dan is er nimmer meer sprake van racisme :+
pi_212695580
Kan ik als blanke wel reageren op dit thema? of wil je alleen van mensen van donkere afkomt horen of ze zich hierin herkennen?
Just say hi!
  maandag 4 maart 2024 @ 22:49:58 #30
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_212696304
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 18:58 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]

Want ik wil best gewoon toegeven dat het er is.

Maar ik denk gewoon niet dat het er op een dag niet meer zal zijn.
De huidige mensheid als geheel zal het nooit lukken om racisme helemaal te verbannen, want het is onderdeel van menselijke instinct en intuïtie. Niet zoveel racisme op huidskleur of etniciteit, maar de mensheid is geprogrammeerd om te denken in de term van "Wij vs Zij". Snap je wat ik hiermee bedoel?

Als jij onderdeel wordt van groep A, dan ga je heel verbonden voelen met alle andere leden van groep A, terwijl je groep B en groep C gaat beschouwen als je concurrenten, rivalen of zelfs vijand. Moderne mensen zijn nog niet zo ver geëvolueerd dat wij iedereen die bestaat beschouwen als lid van onze groep of team, zodat wij onbaatzuchtig met elkaar gaan samenwerken voor de grotere algemene belang. Snap je?

Dat heeft verder weinig met huidskleur te maken, het kan prima zo zijn dat over een eeuw zwarte mensen en witte mensen heel goed met elkaar gaan mengen en elkaar beschouwen als onderdeel van dezelfde groep. Maar dan zal er nog steeds discriminatie zijn voor een andere willekeurige reden want dat zit gewoon in onze menselijke instinct voorlopig.

Dus we kunnen racisme en discriminatie nooit uitbannen. Wat we wel kunnen doen is het managen en in toom houden met wetten en regelgeving. Snap je? Wat vind je daarvan?
  maandag 4 maart 2024 @ 22:51:25 #31
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_212696320
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 21:30 schreef Chandler het volgende:
Kan ik als blanke wel reageren op dit thema? of wil je alleen van mensen van donkere afkomt horen of ze zich hierin herkennen?
Natuurlijk mag je als blanken reageren op het thema. Graag zelfs.
  maandag 4 maart 2024 @ 23:00:39 #32
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_212696410
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 18:35 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]
Ik heb geen respect voor haar gejammer en gedram.
Prima dat racisme besproken wordt. Maar ga het niet erger maken dan dat het is.
Ze heeft het heel verkeerd aangepakt en niks substantieel of tastbaar bereikt, dat klopt. Zij is ook niet geschikt om dit te doen. Ik geloof eerlijk dat ik, if iemand zoals ik met mijn karakter en standpunten, veel meer geschikt zou zijn om zoiets te doen wat zij wilde doen en bereiken. Wat vind jij van wat ik zeg? Ik geloof dat als ik luk om mijn mentale problemen en verslavingen te verslaan en achter me laat, dat ik een hele goede leider of boegbeeld kan zijn voor zwarte mensen en andere etnische minderheden hier in Nederland. En ik zou ook veel respect en waardering van de meeste witte autochtonen weten te krijgen, denk ik. Jammer dat ik de afgelopen jaren heel instabiel ben geweest helaas.
pi_212696725
quote:
9s.gif Op maandag 4 maart 2024 23:00 schreef Keep_Walking het volgende:
Zij is ook niet geschikt om dit te doen. Ik geloof eerlijk dat ik, if iemand zoals ik met mijn karakter en standpunten, veel meer geschikt zou zijn om zoiets te doen wat zij wilde doen en bereiken.
Bescheidenheid is niet je ding hè? Ik ken je verder niet, maar je geeft zo wel de dame even een schop, waarbij je onderscheid maakt tussen haar en jou. Onbewust begeef je je hier ook op het gladde ijs van onderscheid maken, en dat is waar racisme ook over gaat.

Daarnaast: Je OP. Als je jezelf echt zo'n rol wil toemeten, zal je toch het hele racismeverhaal beter moeten nuanceren, meer dan enkel jouw ervaringen. Racisme past in een breed scala van onwettelijk onderscheid maken. Als je als ambassadeur wilt optreden tegen racisme, zal je je ook moeten verdiepen in de oorzaken daarvan. En racisme uitgebreid moeten definiëren. Racisme begint bij hoe de dader het slachtoffer ziet. Wat zijn beeld is. Het gevolg varieert van de houding tot aan de rechten van het slachtoffer ontnemen waar hij recht opheeft, om erger niet te noemen. De grote vraag is: hoe ontstaat dit in de geest van de dader, waar liggen de wortels van racisme.
Daarnaast moet je je verdiepen in de psychische en maatschappelijke gevolgen. Met een persoonlijk verhaaltje kom je niet ver. Je zult veel tijd moeten stoppen in het probleem racisme.

In je OP lees ik je eigen verhaal. Wat ik mis bij het stukje over racisme op de Antillen is hoe de lokale bevolking Chinezen behandelt. ("He chino! Nami dit, nami dat!!"). Wat ik opvallend vond is dat ze dit gedrag niet toonden tegenover Portugezen, die ook hun winkeltjes hebben daar. Ik heb me wel eens afgevraagd waarom Chinezen afgesnauwd worden en Portugezen niet. Dit is een voorbeeld dat je moet onderzoeken, zo kom je langzaam bij de oorzaak van racisme en discrimineren. Het antwoord op mijn vraag waarom Portugezen niet worden uitgescholden, is volgens mij dat Portugezen een grote bek terug geven en Chinezen niet, anders trof hun hetzelfde lot. Wat wel belangrijk is, waarom schelden sommige mensen andere mensen uit die er anders uit zien, of zich anders gedragen, dan zij?

Uit je OP maak ik ook niet op waarom de situatie in de VS anders is dan in Nederland. Ik weet het antwoord wel, maar ik zie alleen maar een "Het zit in hun DNA". Ik vind dat een heel gewaagde uitspraak die je amper hard kunt maken, want de oorzaak zit een stuk genuanceerder.

Concluderend wat ik je wil vertellen is dat ik het gevoel heb dat je teveel in je eigen wereldje zit als je wilt opkomen voor je medelotgenoten. Als je het effectief wilt doen, zal je van de hoed en de rand moeten weten van het hele racismegebeuren. En dat zie ik nog niet in je verhaal.
  dinsdag 5 maart 2024 @ 09:24:00 #34
430220 Joopklepzeiker
Tjemig de pemig
pi_212698615
Ik ben nooit racist geweest.
Ik neuk alles.
pi_212699082
quote:
0s.gif Op maandag 4 maart 2024 22:49 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
De huidige mensheid als geheel zal het nooit lukken om racisme helemaal te verbannen, want het is onderdeel van menselijke instinct en intuïtie. Niet zoveel racisme op huidskleur of etniciteit, maar de mensheid is geprogrammeerd om te denken in de term van "Wij vs Zij". Snap je wat ik hiermee bedoel?

Als jij onderdeel wordt van groep A, dan ga je heel verbonden voelen met alle andere leden van groep A, terwijl je groep B en groep C gaat beschouwen als je concurrenten, rivalen of zelfs vijand. Moderne mensen zijn nog niet zo ver geëvolueerd dat wij iedereen die bestaat beschouwen als lid van onze groep of team, zodat wij onbaatzuchtig met elkaar gaan samenwerken voor de grotere algemene belang. Snap je?

Dat heeft verder weinig met huidskleur te maken, het kan prima zo zijn dat over een eeuw zwarte mensen en witte mensen heel goed met elkaar gaan mengen en elkaar beschouwen als onderdeel van dezelfde groep. Maar dan zal er nog steeds discriminatie zijn voor een andere willekeurige reden want dat zit gewoon in onze menselijke instinct voorlopig.

Dus we kunnen racisme en discriminatie nooit uitbannen. Wat we wel kunnen doen is het managen en in toom houden met wetten en regelgeving. Snap je? Wat vind je daarvan?
Sorry ik ben wat kort van stof. :)

Ik geloof er ook niet in dat je racisme in toom kan houden met regels en wetgevingen, want het blijft toch onderhuids broeien. Op het moment dat mensen iets niet uit mogen spreken, verandert dat niets aan hum manier van denken.

Dat laatste lijkt me juist het gevaarlijkste, want dan bouwt het juist op en dan komt het op een gegeven moment tot ontploffing.

Zoals je nu zag bij de laatste verkiezingen, en eigenlijk ook in een groot deel van Europa. Die ruk naar rechts.

Daarom ben ik er eigenlijk een groot voorstander van dat mensen vrijuit kunnen spreken, al zeggen ze dan niet altijd wat we willen horen.
pi_212699446
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 10:01 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Sorry ik ben wat kort van stof. :)

Ik geloof er ook niet in dat je racisme in toom kan houden met regels en wetgevingen, want het blijft toch onderhuids broeien. Op het moment dat mensen iets niet uit mogen spreken, verandert dat niets aan hum manier van denken.

Dat laatste lijkt me juist het gevaarlijkste, want dan bouwt het juist op en dan komt het op een gegeven moment tot ontploffing.

Zoals je nu zag bij de laatste verkiezingen, en eigenlijk ook in een groot deel van Europa. Die ruk naar rechts.

Daarom ben ik er eigenlijk een groot voorstander van dat mensen vrijuit kunnen spreken, al zeggen ze dan niet altijd wat we willen horen.
Er zijn twee significante factoren in de oorzaak van racisme: 1. de mate van volwassenheid hoe iemand omgaat met verschillen tussen mensen/hun situatie en 2. de economische situatie.
Als een persoon onvolwassen reageert op het verschil tussen hem/haar en de ander en de economische situatie van zo'n persoon is niet voldoende, dan krijg je een gevaarlijke cocktail. Er wordt dan niet gezocht naar oplossingen, maar er is sprake van éénrichtingsverkeer. Dat is de ruk naar rechts. In feite is rechts een verzamelnaam van uitingen van personen die alleen aan zichzelf denken en niet bereid zijn om te onderhandelen of ook maar enige toegift willen doen die noodzakelijk is in een veranderende wereld.
pi_212699853
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2024 10:42 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Er zijn twee significante factoren in de oorzaak van racisme: 1. de mate van volwassenheid hoe iemand omgaat met verschillen tussen mensen/hun situatie en 2. de economische situatie.
Als een persoon onvolwassen reageert op het verschil tussen hem/haar en de ander en de economische situatie van zo'n persoon is niet voldoende, dan krijg je een gevaarlijke cocktail. Er wordt dan niet gezocht naar oplossingen, maar er is sprake van éénrichtingsverkeer. Dat is de ruk naar rechts. In feite is rechts een verzamelnaam van uitingen van personen die alleen aan zichzelf denken en niet bereid zijn om te onderhandelen of ook maar enige toegift willen doen die noodzakelijk is in een veranderende wereld.
Uit mijn hoofd is de slogan van de PVV ook "eigen volk eerst." Dat is eigenlijk een korte samenvatting van wat jij nu zegt.

@Keep_Walking Dus nee, ik geloof niet dat je met regels en wetgevingen racisme in toom kan houden. Zelfs niet als de PVV niet gaat regeren. Dan nog is het er. Alleen verstopt. https://europeelects.eu/netherlands/

Ik herinner me dat ik vroeger een vriend had uit Aruba en dat ik met hem over de Tilburgse kermis liep. Er was iemand die me in het voorbij gaan in mijn oor siste "kon je niks beters krijgen?"

Alleen ik hoorde het, hij niet. Ik heb het ook niet tegen hem gezegd omdat ik het sneu vond. Maar dat hij het niet weet betekent niet dat het er niet is. Zo bedoel ik het eigenlijk.

[ Bericht 7% gewijzigd door Jacy-Jacy op 05-03-2024 11:42:19 ]
pi_212700758
@Keep_Walking het is "blank".

Daarnaast zit je post vol racistisch uitspraken. Racisme zit in DNA van de blanke mens? Volgens mij zijn er racistischer landen dan westerse landen. Het kaartje onder laat zien hoe afschuwelijk ze het vinden als ze een buurman hebben van een anders ras en/of cultuur.

https://www.upworthy.com/(...)st-than-people-think

Hoe roder hoe racistischer en India is de winnaar.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_212710791
Mensen denken allemaal in hokjes. Dat is nou eenmaal hoe de menselijke geest werkt om de wereld om je heen te kunnen begrijpen.

De ene persoon is zich daar bewuster van en beter in staat om generaliserende gedachten te kunnen corrigeren dan de ander. Dat heeft niet alleen te maken met intelligentie, maar ook met stress en geestelijke gezondheid. Ik ken mezelf niet als iemand die snel racistisch is en bevolkingsgroepen over één kam scheert.

Maar stel dat ik overvallen word door een groepje tuig en met een mes tegen mijn keel dwingen ze mij om al mijn geld te pinnen en aan hun te geven - en toevallig hebben ze allemaal een donkere huidskleur. Reken maar dat ik na zo'n ervaring door mijn woede, angst en frustratie een stuk racistischer ben geworden en iedereen met een donkere huidskleur voor -onnodige scheldwoorden -uitmaak. Pas als die emoties beginnen te luwen, ga ik mij meer realiseren wat ik aan het doen ben, namelijk mijn gevoel van machteloosheid op anderen projecteren.

Waarschijnlijk doe jij hetzelfde naar blanke mensen als je klote in jouw vel zit. En als ze vervolgens negatief op jou reageren, worden jouw overtuigingen bevestigd. Projectie verdient geen schoonheidsprijs, maar het is iets wat iedereen weleens doet, vaker dan mensen zich realiseren. Dat geeft niks, zolang jij je er op tijd bewust van bent en jezelf kunt corrigeren.

Wat dat betreft vind ik het niveau in Nederland er behoorlijk op achteruit gegaan sinds de afgelopen decennia. Ik kan mij nog een tijd herinneren dat Nederlanders over het algemeen heel tolerant waren. Tenminste, zo leek het in ieder geval. Ik moet niet teveel op social media kijken, want anders krijg ik het idee dat ik in een land woon met voornamelijk zwakzinnige idioten, zoals je die altijd in PowNed ziet:

[ Bericht 1% gewijzigd door Lenny77 op 06-03-2024 08:37:26 ]
pi_212711496
Die mensen worden ook speciaal uitgezocht voor die filmpjes om een verschil te creëren . Bij PowNed.

Dus door ze in hokjes te plaatsen. Misschien niet uitgezocht, maar ze laten wel expres de domste zien, vermoed ik.

Nou ja, ik geloof in ieder geval niet dat als je ( extreem) rechts ben dat je dan ook altijd dom bent.

[ Bericht 11% gewijzigd door Jacy-Jacy op 06-03-2024 08:24:54 ]
pi_212715315
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 08:03 schreef Jacy-Jacy het volgende:
Die mensen worden ook speciaal uitgezocht voor die filmpjes om een verschil te creëren . Bij PowNed.
Dat snap ik ook wel.

Als ik reacties lees op social media met al die taalfouten, roept dat bij mij wel het beeld op dat de groep domste mensen weleens een stuk groter kan zijn.

Daarbuiten hoor ik heel erg vaak "Als je tegen het Sinterklaas-feest bent, moet je opdonderen naar jouw eigen land!". Ten eerste, als mensen een Nederlands paspoort hebben, is Nederland hun eigen land. Huidskleur of afkomst maakt niet dat je privileges hebt. Ten tweede heb je in Nederland vrijheid van meningsuiting. Ik kan het belachelijk vinden dat mensen met een donkere huidskleur het associëren met racisme en heb het recht om dat te zeggen, net zo goed hebben zij het recht om het niet met mij eens te zijn.

Uit het "opdonderen naar jouw eigen land" maak ik echter op dat teveel autochtone Nederlanders in ieder geval respectloos zijn.

Over de hele immigratie-kwestie. Zolang de mensheid bestaat, bestaat er migratie. Mensen zijn allemaal geneigd zich te vestigen waar ze de meeste kansen hebben. Culturen gaan zich mengen en zodoende ontstaan daardoor weer nieuwe culturen.
pi_212715330
quote:
1s.gif Op woensdag 6 maart 2024 01:30 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

Wat dat betreft vind ik het niveau in Nederland er behoorlijk op achteruit gegaan sinds de afgelopen decennia. Ik kan mij nog een tijd herinneren dat Nederlanders over het algemeen heel tolerant waren. Tenminste, zo leek het in ieder geval. Ik moet niet teveel op social media kijken, want anders krijg ik het idee dat ik in een land woon met voornamelijk zwakzinnige idioten, zoals je die altijd in PowNed ziet:

Aanhangers van PVV of PvD zijn nou niet echt een aanwinst om de bevolking toleranter te krijgen maar hetzelfde geldt voor aanhangers van BIJ1 en DENK. De ene roept over teveel racisme en discriminatie om vervolgens hetzelfde te doen en de ander vindt een ander land en de bijhorende leider altijd op nummer 1 staan ongeacht waar ze wonen en dat laten ze goed merken ook.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_212715848
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 13:23 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
"Als je tegen het Sinterklaas-feest bent, moet je opdonderen naar jouw eigen land!".
Ik denk ook niet dat extreem-rechtse mensen perse dom of subtiel of respectvol zijn, maar wel gewoon egoistisch.

Dan bedoel ik het zo van "dit is mijn land, en alles wat erbij hoort is van mij en ik ben niet van plan om dat te delen/ of iets af te schaffen "

Zo.

...en om het dan heel hard te zeggen, "dat de rest van de wereld ondertussen verhongert of omkomt in een oorlog,
verdrinkt in de zee etc, boeit me echt helemaal niks. Ik ga niks delen, ik wil het zelf goed hebben.

Kort samengevat "eigen volk eerst."

Nou en als je naar de laatste verkiezingen kijkt, voelen heel veel mensen dat zo. Maar dat gaat niet over als je die mensen doodzwijgt. Wat mij betreft, dan.

Want die mensen zijn er gewoon. Dan kan je je potje Zigeunersaus wel Hongaarse saus noemen, maar daarmee pak je het echte probleem niet aan. Denk ik, dan. Want dat zit echt veel dieper.

[ Bericht 7% gewijzigd door Jacy-Jacy op 06-03-2024 14:21:49 ]
pi_212716003
Vergissing, neem me niet kwalijk.
pi_212718566
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 14:06 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Ik denk ook niet dat extreem-rechtse mensen perse dom of subtiel of respectvol zijn, maar wel gewoon egoistisch.

Dan bedoel ik het zo van "dit is mijn land, en alles wat erbij hoort is van mij en ik ben niet van plan om dat te delen/ of iets af te schaffen "

Zo.

...en om het dan heel hard te zeggen, "dat de rest van de wereld ondertussen verhongert of omkomt in een oorlog,
verdrinkt in de zee etc, boeit me echt helemaal niks. Ik ga niks delen, ik wil het zelf goed hebben.

Kort samengevat "eigen volk eerst."

Nou en als je naar de laatste verkiezingen kijkt, voelen heel veel mensen dat zo. Maar dat gaat niet over als je die mensen doodzwijgt. Wat mij betreft, dan.

Want die mensen zijn er gewoon. Dan kan je je potje Zigeunersaus wel Hongaarse saus noemen, maar daarmee pak je het echte probleem niet aan. Denk ik, dan. Want dat zit echt veel dieper.

Het zijn nogal wat uitspraken die je doet :D Allereerst: wat is er egoïstisch aan om 'eigen volk eerst' te zeggen? Hoeveel anderen landen ken jij waar vluchtelingen/buitenlanders zoveel kansen/mogelijkheden krijg als bij ons? En het hele verhaal wat je erboven typt ('als de rest van de wereld verhongerd of verdrinkt boeit ze niks') heeft natuurlijk niks te maken met 'eigen volk eerst'. Natuurlijk boeit dat wel, maar wij kunnen toch niet de hele wereld gaan redden? Of denk jij dat ze in Zimbabwe een kaarsje opsteken als hier de dijken breken?

Ik vind de uitspraak 'eigen volk eerst' ook veel te veel lading hebben, zo'n gekke uitspraak is dat ook niet. Bijna in het kader van 'je kunt past gelukkig zijn met een ander als je zelf ook gelukkig bent'. Prima dat we mensen helpen, maar niet ten koste van eigen volk wat mij betreft.
  donderdag 7 maart 2024 @ 00:21:15 #46
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_212723323
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 17:40 schreef Solispolar het volgende:

[..]
Het zijn nogal wat uitspraken die je doet :D Allereerst: wat is er egoïstisch aan om 'eigen volk eerst' te zeggen? Hoeveel anderen landen ken jij waar vluchtelingen/buitenlanders zoveel kansen/mogelijkheden krijg als bij ons? En het hele verhaal wat je erboven typt ('als de rest van de wereld verhongerd of verdrinkt boeit ze niks') heeft natuurlijk niks te maken met 'eigen volk eerst'. Natuurlijk boeit dat wel, maar wij kunnen toch niet de hele wereld gaan redden? Of denk jij dat ze in Zimbabwe een kaarsje opsteken als hier de dijken breken?

Ik vind de uitspraak 'eigen volk eerst' ook veel te veel lading hebben, zo'n gekke uitspraak is dat ook niet. Bijna in het kader van 'je kunt past gelukkig zijn met een ander als je zelf ook gelukkig bent'. Prima dat we mensen helpen, maar niet ten koste van eigen volk wat mij betreft.
Je hebt zeker gelijk dat Nederland heel goed is voor buitenlanders vergeleken met de meeste andere landen. Op Curacao bijvoorbeeld is de lokale bevolking veel minder tolerant en open dan hier. Vanwege de geschiedenis heeft Nederland en de rest van West-Europa een hele slechte reputatie gekregen dat ze heel racistisch zijn en dat gaat voorlopig niet veranderen. Ik ben heel blij dat ik in Nederland woon en ik snap dat mentaliteit van “eigen volk eerst’ van rechtse conservatieve mensen heel goed. Ik vind alleen dat Nederland objectief gezien ook verantwoordelijkheid moet dragen voor haar koloniale verleden en hun aandeel in de slavernij.
pi_212723921
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 00:21 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Je hebt zeker gelijk dat Nederland heel goed is voor buitenlanders vergeleken met de meeste andere landen. Op Curacao bijvoorbeeld is de lokale bevolking veel minder tolerant en open dan hier. Vanwege de geschiedenis heeft Nederland en de rest van West-Europa een hele slechte reputatie gekregen dat ze heel racistisch zijn en dat gaat voorlopig niet veranderen. Ik ben heel blij dat ik in Nederland woon en ik snap dat mentaliteit van “eigen volk eerst’ van rechtse conservatieve mensen heel goed. Ik vind alleen dat Nederland objectief gezien ook verantwoordelijkheid moet dragen voor haar koloniale verleden en hun aandeel in de slavernij.
Wist je dat er meer blanke slaven geweest zijn dan donkere?
Ieder land heeft een verleden/heden met slavernij.
Kijk naar de kindslaven in het Oosten.
We kunnen wel blijven hangen in het verleden en het tegen elkaar blijven gebruiken maar het heeft geen nut.
Het erkennen ja....maar dan wel van alle kanten. En niet alleen zwart vs wit.
Life is a highway...let's ride it!
  Moderator donderdag 7 maart 2024 @ 08:49:27 #48
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_212724423
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 00:21 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]
Ik vind alleen dat Nederland objectief gezien ook verantwoordelijkheid moet dragen voor haar koloniale verleden en hun aandeel in de slavernij.
Waarom is de huidige Nederlandse bevolking verantwoordelijk voor de beslissingen die onze grootouders honderden jaren geleden hebben genomen?
pi_212724602
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2024 17:40 schreef Solispolar het volgende:

[..]

Ja, het is eigenlijk een heel lang verhaal om uit te kunnen leggen dat racisme de wereld nooit uitgaat.

Want de ene persoon noemt "kiezen voor jezelf" slim, en de andere noemt het racisme. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen. Als je er een beetje objectief naar kan kijken.

Dus als je dat "links versus rechts"verhaal even loslaat. Als je even in het midden gaat staan.

Maar er zijn echt mensen op deze wereld die het echt geen bal interesseert of vluchtelingen verdrinken of niet he? Alleen niet allemaal.

[ Bericht 1% gewijzigd door Jacy-Jacy op 07-03-2024 09:29:12 ]
pi_212726716
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2024 09:12 schreef Jacy-Jacy het volgende:

[..]
Ja, het is eigenlijk een heel lang verhaal om uit te kunnen leggen dat racisme de wereld nooit uitgaat.

Want de ene persoon noemt "kiezen voor jezelf" slim, en de andere noemt het racisme. Dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen. Als je er een beetje objectief naar kan kijken.

Dus als je dat "links versus rechts"verhaal even loslaat. Als je even in het midden gaat staan.

Maar er zijn echt mensen op deze wereld die het echt geen bal interesseert of vluchtelingen verdrinken of niet he? Alleen niet allemaal.
Ik snap wat je zegt, maar ik vind dus niet dat die dingen hetzelfde zijn. Jij zegt 'de ene noemt het kiezen voor zichzelf, de ander racisme', maar ik kies voor mezelf en ben geen racist. We moeten eens stoppen met een woord als 'racisme' te verbinden aan het uitspreken van vaderlandsliefde/het willen behouden van 'wat er nu is'. Dat staat echt los van elkaar.

En wat je in het laatste zinnetje zegt klopt, maar omgedraaid treuren de mensen in Eritrea toch ook niet als Putin hier een bom op Rotterdam gooit? Of snijdt dat mes maar aan 1 kant?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')