abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 19 november 2025 @ 10:17:31 #251
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_219295791
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 november 2025 19:25 schreef derLudolf het volgende:
Ik sluit contract af bij nieuwe leverancier, zij melden me af bij de Grundversorgung?
Ja dat doen zij. Toen wij midden in de energiecrisis naar Itterbeck verhuisd zijn, heb ik ook in de Grundversorgung gezeten. En dat is maar goed ook, als ik een contract had af moeten sluiten had ik 5x meer betaald per maand. De tarieven in de Grundversorgung lagen toen veel lager dan bij een aanbieder. Nadat de prijzen bij de aanbieders op de markt weer gedaald waren, ben ik over gestapt naar Vattenfall.
  woensdag 19 november 2025 @ 19:37:01 #252
63722 z80
I fink you freaky
pi_219299206
Ik zit voor gas, water en electra bij de stadtwerke. De lokale nuts voorziener.
Het kan goedkoper door regelmatig van aanbieder te wisselen. Maar daar heb ik geen zin in.
Aan bio of groen doe ik verder niet. Gewoon het standaard pakket.

qua contract is het ongeveer het zelfde als in NL.
Ga na een aanbieder naar keuze en sluit het contract af.

Heb je een verbrander (ketel of haard) dan is de schoorsteenveger 1 keer per jaar verplicht.
Deze meet de uitstoot van de ketel en controleert de schoorsteen. En indien nodig de ragebol er door.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  woensdag 26 november 2025 @ 19:11:52 #253
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_219349998
Geen enkele Duitser heeft hier iets te zoeken, al is het alleen maar om fiscale redenen.
  woensdag 10 december 2025 @ 14:14:48 #254
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_219456730
In het kader van: "doe eens iets wat een ander niet doet" ben ik bezig met een Kurs Mittwinterhorn Bloaz'n

Er begint wat geluid uit te komen, maar ik moet nog flink oefenen :9
pi_219648157
Interessante hobby @ueberduitser . Ga of kan je zelf ook zo'n instrument maken? Ik vind jouw verbouwtopic mooi om te volgen.

Het topic van @derLudolf volg ik ook met veel plezier.

Ik ben in dit topic beland omdat ik erover zit te denken om naar Duitsland te verhuizen en dan een huis te kopen. Bijna elf jaar geleden ben ik geëmigreerd naar Oostenrijk. Vanwege mijn werk op zee in een schema van 4 weken op/af maakte het niet zoveel uit waar ik woonde. Nu begint het vele reizen mij een beetje tegen te staan. Ook zou dichterbij familie wonen wel weer goed zijn. Ook heb ik dan meer optie qua werk dan dat ik nu heb.

Ik zat te denken aan noordwest Duitsland. Ruwweg de regio's rondom Papenburg - Nordhorn.
Zelf ben ik niet bekend in die regio's, behalve dat ik er regelmatig doorheen gereden ben.

Het zou voor mij relatief makkelijk zijn om te verhuizen omdat ik hier geen huis bezit. Ik heb wel een paar vragen.

1. Hoe snel kan een hypotheek geregeld zijn, en is er nog een aanrader qua bank?
2. Inschrijven bij de gemeente, kan dit voor de koop van een huis rond is?
3. Mijn werkgever zit in Nederland, ik heb een Nederlandse zorgverzekering. Die kan ik dan ook in DE gebruiken?
4. Belasting betalen, momenteel betaal in het in Oostenrijk omdat ik hier de meeste tijd doorbreng. Is dat in DE hetzelfde?
5. Is er vooraf te zien of er op een huis/grondstuk schulden zitten of wat de bestemming is?

Er zijn nog meer vragen maar dit kwam zo snel in mij op.
Lange benen koud hoofd.
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 11:16:32 #256
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219649051
1) Bij mij was het niet super snel geregeld, dat hoefde eigenlijk ook niet want er zat toch nog een huurder in tot het eind van het jaar. Alles stond wel al in de week en toen dingen concreet werden was alles vlot rond. Ik ben bij de lokale Volksbank gegaan en de verzekeringen via hun partner R+V
2) Durf ik niet te zeggen, ik zou zeggen, overleg het met de verkopende partij?
3) Ja en je kunt je ook gratis (omdat je in NL al betaald) bij een Duitse verzekering laten inschrijven, zodat je op Duitse voorwaarden (geen eigen risico bijvoorbeeld) gebruik kunt maken van de zorg. Gelukkig geen ervaring mee. Sta zelf nog niet ingeschreven in D, nog niet aan toegekomen maar wil dit in januari regelen
4) Geen idee, je betaalt waar je werkt dacht ik.
5) Dat controleert de notaris sowieso. Maar of je dat zelf vantevoren kunt (laten) doen weet ik niet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_219650922
Bedankt voor je reactie. Jij had het van familie gekocht toch? Dan zit er weinig tijdsdruk achter denk ik.

Ik heb niet eerder een huis gekocht. Is een aankoopmakelaar aan te raden, of heb je het maar te doen met de makelaar van de verkopende partij?

Helaas heb ik geen bekenden in Duitsland die ik om tips kan vragen.
Lange benen koud hoofd.
  maandag 29 december 2025 @ 18:08:32 #258
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_219656465
quote:
0s.gif [b]Op [url=https://forum.fok.nl/topic/2703907/6/50#p219648157]maandag [..]
Ik ben in dit topic beland omdat ik erover zit te denken om naar Duitsland te verhuizen en dan een huis te kopen. Bijna elf jaar geleden ben ik geëmigreerd naar Oostenrijk. Vanwege mijn werk op zee in een schema van 4 weken op/af maakte het niet zoveel uit waar ik woonde. Nu begint het vele reizen mij een beetje tegen te staan. Ook zou dichterbij familie wonen wel weer goed zijn. Ook heb ik dan meer optie qua werk dan dat ik nu heb.

Ik zat te denken aan noordwest Duitsland. Ruwweg de regio's rondom Papenburg - Nordhorn.
Zelf ben ik niet bekend in die regio's, behalve dat ik er regelmatig doorheen gereden ben.

Het zou voor mij relatief makkelijk zijn om te verhuizen omdat ik hier geen huis bezit. Ik heb wel een paar vragen.[..]
Ik ben bekend in die regio en kan wel info geven. Ik bericht je prive maar antwoordt hier ook voor de rest:

1. Hoe snel kan een hypotheek geregeld zijn, en is er nog een aanrader qua bank?
Dat is wel te regelen. Ik ben via een nederlandse aankoopmakelaar geholpen maar had daarvoor zelf al een Volksbank bezocht en ik denk wel dat het mij gelukt was met de juiste papieren. Hou wel rekening dat je zo 15% niet kunt financieren en de kosten makelaar enzo voor jou als koper is. De hypotheekverstrekker regelt niet een levensverzekering of overlijdensrisico-verzekering, het is wel handig als je die hebt in geval van een partner.
2. Inschrijven bij de gemeente, kan dit voor de koop van een huis rond is?
Ja dat kan. Maar wel wanneer de sleutel is overgedragen en het huis overhandigd is. Inschrijving in Grundbuch (kataste) kan wel paar maanden op zich laten wachten eer die ingeschreven en bevestigd hebben. Daarin staat ook of er schulden op het Grundstück rusten. Laat de notaris checken of er schulden op grundstuck liggen / staan ingeschreven.
3. Mijn werkgever zit in Nederland, ik heb een Nederlandse zorgverzekering. Die kan ik dan ook in DE gebruiken?
Ja je gaat naar een Krankenkasse, sluit via een speciaal formulier een verdrag tussen de NL ziektekostenverzekering en Duitse Krankenkasse en alles wordt op de achtergrond geregeld. Handig; ik krijg voor mijn zorgkosten nooit die 385euro eigen risico te betalen en verhoogde die al paar jaar met vrijwillig 100euro extra.
Anderzijds moet je wel in Dld zelf bijdragen voor medicatie en met een Duits recept kan je wslijk niet in Nederland naar de apotheek om t te laten vergoeden.

4. Belasting betalen, momenteel betaal in het in Oostenrijk omdat ik hier de meeste tijd doorbreng. Is dat in DE hetzelfde?
Je betaalt in Nederland belasting en per 1-1-2026 ook in Duitsland belasting over de uren dat je in Duitsland je werkzaamheden verricht door bijvoorbeeld thuiswerken. De drempel is 34 dagen welke je thuis in Duitsland mag werken zonder in Duitsland belastingaangifte te hoeven doen. Die is in veel gevallen snel bereikt.
5. Is er vooraf te zien of er op een huis/grondstuk schulden zitten of wat de bestemming is? zie 2

[ Bericht 12% gewijzigd door marcel.de op 29-12-2025 18:20:38 ]
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
pi_219660808
Ook bedankt @marcel.de .

Ik ben van plan om bij een vestiging van de Volksbank in Sachsen een afspraak te maken om te kijken wat er qua hypotheek mogelijk is en van daaruit verder te kijken. Zijn er nog aanraders qua vestigingen?

Ik ben werkzaam op zee op schepen. Daarom is thuiswerken voor mij sowieso geen optie.
Dan zal ik in NL belasting moeten gaan betalen lijkt het.
Lange benen koud hoofd.
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 21:20:00 #260
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219661481
Sachsen of Niedersachsen? Dé Volksbank bestaat overigens niet, zien weet wel niet hoeveel losse banken. In Papenburg zal het vermoedelijk de Ostfriesische Volksbank zijn.
  Moderator maandag 29 december 2025 @ 22:38:32 #261
505534 crew  Flitsbezorger
Binnen een kwartier bij je!
pi_219663753
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 20:53 schreef Volvoman het volgende:
Ik ben van plan om bij een vestiging van de Volksbank in Sachsen een afspraak te maken om te kijken wat er qua hypotheek mogelijk is en van daaruit verder te kijken. Zijn er nog aanraders qua vestigingen?
Sachsen is een vrij grote deelstaat. In welke stad of kreis?
Op maandag 16 december 2024 21:05 schreef GGMM het volgende:
[..]
Flitsbezorger en Bezsen niet
pi_219668549
Correctie, in Niedersachsen.

Ik dacht de Volksbank een regionale bank is met een aantal vestigingen.

Emsländische Volksbank verwijst weer naar verschillende vestigingen.
Lange benen koud hoofd.
  dinsdag 30 december 2025 @ 16:22:19 #263
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_219675619
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 20:53 schreef Volvoman het volgende:
Ook bedankt @:marcel.de .

Ik ben werkzaam op zee op schepen. Daarom is thuiswerken voor mij sowieso geen optie.
Dan zal ik in NL belasting moeten gaan betalen lijkt het.
Houd er rekening mee dat die banken regionaal werken he. Dus een Volksbank in Emsland voor een woning in ander Landkreis in Ostfriesland zal wel een uitdaging worden.

Inderdaad Emsländische Volksbank.
Maar ook iets ten noorden van Papenburg Raiffeisen Flachsmeer.
pi_219677630
Dat is goed om te weten. Ik weet nu nog niet waar ik het juiste huis ga vinden.

Graag wil ik eerst weten wat ik kan besteden en aan de hand daarvan kijken wat er te koop is.
Lange benen koud hoofd.
  maandag 5 januari 2026 @ 07:48:21 #265
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_219748729
quote:
0s.gif Op maandag 29 december 2025 10:19 schreef Volvoman het volgende:
Interessante hobby @:ueberduitser . Ga of kan je zelf ook zo'n instrument maken? Ik vind jouw verbouwtopic mooi om te volgen.
Dank je, het verbouw topic bloedt wat dood, er is niet heel veel meer te doen.
En wat betreft die Midwinterhoorn, ik start eind deze maand met een cursus midwinterhoorn-bouwen.
pi_219754834
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 07:48 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
En wat betreft die Midwinterhoorn, ik start eind deze maand met een cursus midwinterhoorn-bouwen.
Dat het rustiger is mag ook wel een keer. Genoeg gedaan heb ik gezien. Tijd voor andere hobbys.

Ik zit bijna dagelijks te kijken naar huizen. Sommige zijn van buiten goed onderhouden maar dan van binnen vaak wel toe aan een renovatie.

Bijvoorbeeld elektrische verwarming. Wat zou verstandig zijn als alternatief. Verwarmen met airco's?

En Hohlschicht-Isolierung uit de jaren 70 (spouwmuurisolatie vermoed ik), is dat nog wat?
Lange benen koud hoofd.
  Moderator dinsdag 6 januari 2026 @ 20:05:38 #267
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219763971
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 07:48 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Je moet de zolder nog isoleren toch? :)
  woensdag 7 januari 2026 @ 09:14:16 #268
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_219766910
quote:
0s.gif Op maandag 5 januari 2026 19:05 schreef Volvoman het volgende:

[..]
Dat het rustiger is mag ook wel een keer. Genoeg gedaan heb ik gezien. Tijd voor andere hobbys.

Ik zit bijna dagelijks te kijken naar huizen. Sommige zijn van buiten goed onderhouden maar dan van binnen vaak wel toe aan een renovatie.

Bijvoorbeeld elektrische verwarming. Wat zou verstandig zijn als alternatief. Verwarmen met airco's?

En Hohlschicht-Isolierung uit de jaren 70 (spouwmuurisolatie vermoed ik), is dat nog wat?
infraroodpanelen op elektriciteit?
of idd verwarmen met airco, kost ook stroom

En dan te bedenken dat je tot 5jaar terug ofzo subsidie kreeg voor het aanleggen van gasleiding :X
pi_219767285
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 09:14 schreef marcel.de het volgende:

[..]
infraroodpanelen op elektriciteit?
of idd verwarmen met airco, kost ook stroom

En dan te bedenken dat je tot 5jaar terug ofzo subsidie kreeg voor het aanleggen van gasleiding :X
In mijn huidige woning heb ik infraroodpanelen als hoofdverwarming. Moderne airco's zijn wat dat betreft een stuk efficiënter. En je kan er in de zomer ook mee koelen.

Ik vermoed dat het huis geen gasaansluiting heeft. Er staan nu nog ouderwetse Nachtspeicher elektrische kachels in.
Lange benen koud hoofd.
  vrijdag 9 januari 2026 @ 10:13:36 #270
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_219786512
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 januari 2026 20:05 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Je moet de zolder nog isoleren toch? :)
Klopt! Maar dat heeft niet echt prioriteit. Ik zit op het moment in de lappenmand, ik heb een hernia of een ischias :X
Ik ben al blij dat ik nu de sneeuw geruimd krijg. De 21e mag onder de MRI en dan zien we wel...
  zaterdag 10 januari 2026 @ 16:57:55 #271
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_219800376
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2026 10:06 schreef Volvoman het volgende:

[..]
In mijn huidige woning heb ik infraroodpanelen als hoofdverwarming. Moderne airco's zijn wat dat betreft een stuk efficiënter. En je kan er in de zomer ook mee koelen.

Ik vermoed dat het huis geen gasaansluiting heeft. Er staan nu nog ouderwetse Nachtspeicher elektrische kachels in.
Oh ja vergat ik te schrijven. Let erop of de keuken in de koopwoning achterblijft. Duitsers zijn gekkies die hun keuken mee verhuizen en zonder dat je het verwacht een huis achterlaten met een gestripte ruimte.
pi_219803475
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 10:13 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Klopt! Maar dat heeft niet echt prioriteit. Ik zit op het moment in de lappenmand, ik heb een hernia of een ischias :X
Ik ben al blij dat ik nu de sneeuw geruimd krijg. De 21e mag onder de MRI en dan zien we wel...
Vervelend, hopelijk kan je spoedig geholpen worden.
Lange benen koud hoofd.
pi_219803499
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 16:57 schreef marcel.de het volgende:

[..]
Oh ja vergat ik te schrijven. Let erop of de keuken in de koopwoning achterblijft. Duitsers zijn gekkies die hun keuken mee verhuizen en zonder dat je het verwacht een huis achterlaten met een gestripte ruimte.
Als het een oude keuken is, is het misschien niet eens zo erg ;)

Er schoot me nog iets te binnen. Asbest, in golfplaten of dakpannen bijvoorbeeld.
Dat is bij een bezichtiging van een huis waarschijnlijk echt te controleren. Toch wel belangrijk om te weten denk ik.

Ik heb iets gezien over markeringen van AF (Asbest Frei), maar ik kan nergens een voorbeeld vinden van hoe dit eruit ziet.
Lange benen koud hoofd.
  Moderator zaterdag 10 januari 2026 @ 22:12:33 #274
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_219803743
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 januari 2026 10:13 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Ai, kalm aan doen beterschap.
Ik kwam laatste nog een filmpje tegen, vergelijkbare situatie als bij mij (en bij zo jou) en daar werd gewoon korrels wol tussen de spanten geblazen. Hoef je maar paar planken te verwijderen. Of als je de zolder verder niet gebruikt het er gewoon bovenop leggen. Bij mij zat er wel de nodige rotzooi van 60 jaar ongedierte tussen en hopen oude isolatie dus in die zin blij dat het netjes is.

Voor de schuine kanten was er een vergelijkbaar systeem, dan komen die korrels in een zak die ze dan af laten zakken.
  zondag 11 januari 2026 @ 09:28:30 #275
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_219805695
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 21:50 schreef Volvoman het volgende:

[..]
Als het een oude keuken is, is het misschien niet eens zo erg ;)

Er schoot me nog iets te binnen. Asbest, in golfplaten of dakpannen bijvoorbeeld.
Dat is bij een bezichtiging van een huis waarschijnlijk echt te controleren. Toch wel belangrijk om te weten denk ik.

Ik heb iets gezien over markeringen van AF (Asbest Frei), maar ik kan nergens een voorbeeld vinden van hoe dit eruit ziet.
Er is in DLD zo ontiegelijk veel asbest in huizen, schuren en garages. Garage van de buren is volledig opgetrokken uit Asbest. Zij kochten het 2enhalf jaar geleden. No body cares lijkt het op.

quote:
1s.gif Op zaterdag 10 januari 2026 22:12 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ai, kalm aan doen beterschap.
Ik kwam laatste nog een filmpje tegen, vergelijkbare situatie als bij mij (en bij zo jou) en daar werd gewoon korrels wol tussen de spanten geblazen. Hoef je maar paar planken te verwijderen. Of als je de zolder verder niet gebruikt het er gewoon bovenop leggen. Bij mij zat er wel de nodige rotzooi van 60 jaar ongedierte tussen en hopen oude isolatie dus in die zin blij dat het netjes is.

Voor de schuine kanten was er een vergelijkbaar systeem, dan komen die korrels in een zak die ze dan af laten zakken.
Ja bij een buurvrouw is de wand volgespoten met een schuim ofzo en sindsdien heeft zij een enorm schimmelprobleem. Beetje luchten en vocht kwijt kunnen kan geen kwaad. Dan zou vol met wol beter zijn denk ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')