Ja dat doen zij. Toen wij midden in de energiecrisis naar Itterbeck verhuisd zijn, heb ik ook in de Grundversorgung gezeten. En dat is maar goed ook, als ik een contract had af moeten sluiten had ik 5x meer betaald per maand. De tarieven in de Grundversorgung lagen toen veel lager dan bij een aanbieder. Nadat de prijzen bij de aanbieders op de markt weer gedaald waren, ben ik over gestapt naar Vattenfall.quote:Op dinsdag 18 november 2025 19:25 schreef derLudolf het volgende:
Ik sluit contract af bij nieuwe leverancier, zij melden me af bij de Grundversorgung?
Ik ben bekend in die regio en kan wel info geven. Ik bericht je prive maar antwoordt hier ook voor de rest:quote:[b]Op [url=https://forum.fok.nl/topic/2703907/6/50#p219648157]maandag [..]
Ik ben in dit topic beland omdat ik erover zit te denken om naar Duitsland te verhuizen en dan een huis te kopen. Bijna elf jaar geleden ben ik geëmigreerd naar Oostenrijk. Vanwege mijn werk op zee in een schema van 4 weken op/af maakte het niet zoveel uit waar ik woonde. Nu begint het vele reizen mij een beetje tegen te staan. Ook zou dichterbij familie wonen wel weer goed zijn. Ook heb ik dan meer optie qua werk dan dat ik nu heb.
Ik zat te denken aan noordwest Duitsland. Ruwweg de regio's rondom Papenburg - Nordhorn.
Zelf ben ik niet bekend in die regio's, behalve dat ik er regelmatig doorheen gereden ben.
Het zou voor mij relatief makkelijk zijn om te verhuizen omdat ik hier geen huis bezit. Ik heb wel een paar vragen.[..]
Sachsen is een vrij grote deelstaat. In welke stad of kreis?quote:Op maandag 29 december 2025 20:53 schreef Volvoman het volgende:
Ik ben van plan om bij een vestiging van de Volksbank in Sachsen een afspraak te maken om te kijken wat er qua hypotheek mogelijk is en van daaruit verder te kijken. Zijn er nog aanraders qua vestigingen?
Houd er rekening mee dat die banken regionaal werken he. Dus een Volksbank in Emsland voor een woning in ander Landkreis in Ostfriesland zal wel een uitdaging worden.quote:Op maandag 29 december 2025 20:53 schreef Volvoman het volgende:
Ook bedankt @:marcel.de .
Ik ben van plan om bij een vestiging van de Volksbank in Sachsen een afspraak te maken om te kijken wat er qua hypotheek mogelijk is en van daaruit verder te kijken. Zijn er nog aanraders qua vestigingen?
Ik ben werkzaam op zee op schepen. Daarom is thuiswerken voor mij sowieso geen optie.
Dan zal ik in NL belasting moeten gaan betalen lijkt het.
Dank je, het verbouw topic bloedt wat dood, er is niet heel veel meer te doen.quote:Op maandag 29 december 2025 10:19 schreef Volvoman het volgende:
Interessante hobby @:ueberduitser . Ga of kan je zelf ook zo'n instrument maken? Ik vind jouw verbouwtopic mooi om te volgen.
Dat het rustiger is mag ook wel een keer. Genoeg gedaan heb ik gezien. Tijd voor andere hobbys.quote:Op maandag 5 januari 2026 07:48 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Dank je, het verbouw topic bloedt wat dood, er is niet heel veel meer te doen.
En wat betreft die Midwinterhoorn, ik start eind deze maand met een cursus midwinterhoorn-bouwen.
Je moet de zolder nog isoleren toch?quote:Op maandag 5 januari 2026 07:48 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Dank je, het verbouw topic bloedt wat dood, er is niet heel veel meer te doen.
En wat betreft die Midwinterhoorn, ik start eind deze maand met een cursus midwinterhoorn-bouwen.
infraroodpanelen op elektriciteit?quote:Op maandag 5 januari 2026 19:05 schreef Volvoman het volgende:
[..]
Dat het rustiger is mag ook wel een keer. Genoeg gedaan heb ik gezien. Tijd voor andere hobbys.
Ik zit bijna dagelijks te kijken naar huizen. Sommige zijn van buiten goed onderhouden maar dan van binnen vaak wel toe aan een renovatie.
Bijvoorbeeld elektrische verwarming. Wat zou verstandig zijn als alternatief. Verwarmen met airco's?
En Hohlschicht-Isolierung uit de jaren 70 (spouwmuurisolatie vermoed ik), is dat nog wat?
In mijn huidige woning heb ik infraroodpanelen als hoofdverwarming. Moderne airco's zijn wat dat betreft een stuk efficiënter. En je kan er in de zomer ook mee koelen.quote:Op woensdag 7 januari 2026 09:14 schreef marcel.de het volgende:
[..]
infraroodpanelen op elektriciteit?
of idd verwarmen met airco, kost ook stroom
En dan te bedenken dat je tot 5jaar terug ofzo subsidie kreeg voor het aanleggen van gasleiding
Klopt! Maar dat heeft niet echt prioriteit. Ik zit op het moment in de lappenmand, ik heb een hernia of een ischiasquote:Op dinsdag 6 januari 2026 20:05 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Je moet de zolder nog isoleren toch?
Oh ja vergat ik te schrijven. Let erop of de keuken in de koopwoning achterblijft. Duitsers zijn gekkies die hun keuken mee verhuizen en zonder dat je het verwacht een huis achterlaten met een gestripte ruimte.quote:Op woensdag 7 januari 2026 10:06 schreef Volvoman het volgende:
[..]
In mijn huidige woning heb ik infraroodpanelen als hoofdverwarming. Moderne airco's zijn wat dat betreft een stuk efficiënter. En je kan er in de zomer ook mee koelen.
Ik vermoed dat het huis geen gasaansluiting heeft. Er staan nu nog ouderwetse Nachtspeicher elektrische kachels in.
Vervelend, hopelijk kan je spoedig geholpen worden.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 10:13 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Klopt! Maar dat heeft niet echt prioriteit. Ik zit op het moment in de lappenmand, ik heb een hernia of een ischias![]()
Ik ben al blij dat ik nu de sneeuw geruimd krijg. De 21e mag onder de MRI en dan zien we wel...
Als het een oude keuken is, is het misschien niet eens zo ergquote:Op zaterdag 10 januari 2026 16:57 schreef marcel.de het volgende:
[..]
Oh ja vergat ik te schrijven. Let erop of de keuken in de koopwoning achterblijft. Duitsers zijn gekkies die hun keuken mee verhuizen en zonder dat je het verwacht een huis achterlaten met een gestripte ruimte.
Ai, kalm aan doen beterschap.quote:Op vrijdag 9 januari 2026 10:13 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Klopt! Maar dat heeft niet echt prioriteit. Ik zit op het moment in de lappenmand, ik heb een hernia of een ischias![]()
Ik ben al blij dat ik nu de sneeuw geruimd krijg. De 21e mag onder de MRI en dan zien we wel...
Er is in DLD zo ontiegelijk veel asbest in huizen, schuren en garages. Garage van de buren is volledig opgetrokken uit Asbest. Zij kochten het 2enhalf jaar geleden. No body cares lijkt het op.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 21:50 schreef Volvoman het volgende:
[..]
Als het een oude keuken is, is het misschien niet eens zo erg
Er schoot me nog iets te binnen. Asbest, in golfplaten of dakpannen bijvoorbeeld.
Dat is bij een bezichtiging van een huis waarschijnlijk echt te controleren. Toch wel belangrijk om te weten denk ik.
Ik heb iets gezien over markeringen van AF (Asbest Frei), maar ik kan nergens een voorbeeld vinden van hoe dit eruit ziet.
Ja bij een buurvrouw is de wand volgespoten met een schuim ofzo en sindsdien heeft zij een enorm schimmelprobleem. Beetje luchten en vocht kwijt kunnen kan geen kwaad. Dan zou vol met wol beter zijn denk ik.quote:Op zaterdag 10 januari 2026 22:12 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Ai, kalm aan doen beterschap.
Ik kwam laatste nog een filmpje tegen, vergelijkbare situatie als bij mij (en bij zo jou) en daar werd gewoon korrels wol tussen de spanten geblazen. Hoef je maar paar planken te verwijderen. Of als je de zolder verder niet gebruikt het er gewoon bovenop leggen. Bij mij zat er wel de nodige rotzooi van 60 jaar ongedierte tussen en hopen oude isolatie dus in die zin blij dat het netjes is.
Voor de schuine kanten was er een vergelijkbaar systeem, dan komen die korrels in een zak die ze dan af laten zakken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |