Hoe zorgt hogere rentes ervoor dat mensen meer aan het werk gaan ? Waarom zou je kapitaal investeren in groei (meer mensen aannemen), als je kapitaal groei hebt op de bank ?quote:Op donderdag 29 februari 2024 09:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Krijg je ervan met kunstmatig lage rente en kunstmatig lage lonen
Maar die moeten wel mee veranderen met de nieuwe economie, en als ze dat niet doen wordt het lastig.quote:Op donderdag 29 februari 2024 11:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zat 55+'ers die willen werken maar nergens meer worden aangenomen.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ondanks-recordkrapte
Je kan alles wel afschuiven als 'smoesjes' en 'echt willen', dit is de praktijk.
Mee eens, een deel van die groep wordt simpelweg gediscrimineerd op basis van leeftijd. Of omdat men vanuit de werkgever denkt dat men niet meer mee kan met ingewikkelde software / digitale vormen van werken.quote:Op donderdag 29 februari 2024 11:30 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zat 55+'ers die willen werken maar nergens meer worden aangenomen.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ondanks-recordkrapte
Je kan alles wel afschuiven als 'smoesjes' en 'echt willen', dit is de praktijk.
Nee.quote:Op donderdag 29 februari 2024 08:47 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Misschien had je die jaren beter in omscholing kunnen steken, want de keuringsarts van het UWV heb je blijkbaar niet kunnen overtuigen dat je helemaal niet kunt werken.
Normaal ligt alles bij jou aan immigranten, dyslexie of weet ik het wat, maar deze keer ligt het echt echt aan het UWV. Nou, dan zal de jurist dat zaakje wel voor jou regelen.quote:Op donderdag 29 februari 2024 13:11 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Nee.
Er iets anders aan de hand
Jurist ingeschakeld.
Er is nu oorlog zeg maar tussen de jurist en de uwv
Ze hebben wat geflikt zeg maar.
Verder ga ik er even niet op in.
Daar ligt dan de kern van het probleem.quote:Op donderdag 29 februari 2024 00:50 schreef suijkerbuijk het volgende:
Het UWV heeft al jaren te weinig keuringsartsen. Daarom besloot de uitkeringsinstantie vanaf oktober 2022 dat 60-plussers die twee jaar in de ziektewet zitten automatisch voor 80 tot 100 procent arbeidsongeschikt worden verklaard. Op die manier kregen tot en met december 2023 ruim 13.000 mensen een WIA-uitkering (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen).
Dat zijn inderdaad irritante uitspraken, maar een groot deel zal vroeger wel gewerkt hebben, net zoals een groot deel van de jongeren doen.quote:Op donderdag 29 februari 2024 10:01 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Bijzonder. Ouderen lopen altijd zo te flexen met het gegeven dat ze nooit ziek worden en de jeugd van tegenwoordig continu ziek is. Hoe kan dit dan?
Klopt.quote:Op donderdag 29 februari 2024 10:02 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Als je echt wil werken kan dat gewoon. Je moet het wel willen. Klaar met dit soort smoesjes.
Terwijl ik me als 50+ ITer altijd weer verbaas hoe extreem passief begin 30ers zijn die bij ons worden aangenomen. Doen geen enkele moeite om nieuwe tooling onder de knie te krijgen, vragen alles. En dan verdiep ik me er maar weer in en zet het migratieproces in gang etc. Gelukkig willen ze wel de hoofdprijs, dus mocht ik ooit van baan willen veranderen, dan kan ik niet afgewezen worden op salariseis, want die is tegenwoordig amper meer dan die van een 30er (waarvan je weet dat ie na 2 jaar toch weer wil jobhoppen)quote:Op donderdag 29 februari 2024 12:18 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mee eens, een deel van die groep wordt simpelweg gediscrimineerd op basis van leeftijd. Of omdat men vanuit de werkgever denkt dat men niet meer mee kan met ingewikkelde software / digitale vormen van werken.
Ik kan me niet voorstellen dat er qua sectoren geen onderscheid in is. Bij functies waar vakkennis en ervaring waardevol is heb ik regelmatig mensen die enkele jaren van de pensioenleeftijd af zaten aangenomen zien worden.quote:Op donderdag 29 februari 2024 13:44 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Klopt.
Echter moet iemand die kan werken dan wel aangenomen worden. Ik weet niet hoe het op dit moment is maar het is meerdere malen aangekaart in de media dat bedrijven liever geen 50+ers aannemen.
Dat is ook het probleem.quote:Op donderdag 29 februari 2024 13:46 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Terwijl ik me als 50+ ITer altijd weer verbaas hoe extreem passief begin 30ers zijn die bij ons worden aangenomen. Doen geen enkele moeite om nieuwe tooling onder de knie te krijgen, vragen alles. En dan verdiep ik me er maar weer in en zet het migratieproces in gang etc. Gelukkig willen ze wel de hoofdprijs, dus mocht ik ooit van baan willen veranderen, dan kan ik niet afgewezen worden op salariseis, want die is tegenwoordig amper meer dan die van een 30er (waarvan je weet dat ie na 2 jaar toch weer wil jobhoppen)
Dit kan toch ook niet rechtmatig zijn? Maar ja, de WIA is al inherent onrechtvaardig, dus dit kan er dan blijkbaar nog makkelijk bij of zo.quote:Op donderdag 29 februari 2024 00:50 schreef suijkerbuijk het volgende:
De 60-plussersregeling leidt volgens deskundigen ook tot ongelijke behandeling. Want voor iemand van 59 gelden strenge regels rond arbeidsongeschiktheid. Michiel Slot: "Als je het systeem verandert met een bepaalde datum, krijg je twee groepen. De ene groep heeft voordeel, de andere nadeel."
quote:Op woensdag 8 november 2023 13:05 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ons systeem voor sociale zekerheid is er al op ingericht dat degenen die het meest bijdragen vanwege een hoog inkomen ook het meest profiteren en degenen met een laag inkomen juist eigenlijk geen vangnet meer hebben, maar gewoon in de bijstand belanden. Dus degenen die 'weinig' bijdragen betalen daar al een hele hoge prijs voor. Ook als ze fulltime werken trouwens.
[..]
Bron: https://www.bnnvara.nl/ze(...)-een-verpleegkundige
[ twitter ]
Is het ook.quote:Op donderdag 29 februari 2024 14:19 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Dit kan toch ook niet rechtmatig zijn? Maar ja, de WIA is al inherent onrechtvaardig, dus dit kan er dan blijkbaar nog makkelijk bij of zo.
[..]
Bij een kunstmatig lage rente wakker je de economie te hard aan. Investeringen zijn sneller rendabel en lenen (vooruitgeschoven consumptie) is aantrekkelijk.quote:Op donderdag 29 februari 2024 12:14 schreef Korenfok het volgende:
[..]
Hoe zorgt hogere rentes ervoor dat mensen meer aan het werk gaan ? Waarom zou je kapitaal investeren in groei (meer mensen aannemen), als je kapitaal groei hebt op de bank ?
Ps hoge lonen helemaal voor, maar hogere lonen voor busschaufeurs, trekt niet ineens een blik extra mensen open (of dat mensen dan maar niet met pensioen gaan ineens)
dan is er minder banen, dus dan heb je ook niet te veel vacatures?quote:Op donderdag 29 februari 2024 15:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Bij een kunstmatig lage rente wakker je de economie te hard aan. Investeringen zijn sneller rendabel en lenen (vooruitgeschoven consumptie) is aantrekkelijk.
In het maandelijkse de jeugd van tegenwoordig is stom topic ben je niet te vinden, maar je lijkt een google alert te hebben als iemand nog eens herhaald wat je dagelijks kan vinden op dit forum geschreven door boomers.quote:
Welke topics zijn dat?quote:Op zaterdag 2 maart 2024 19:52 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
In het maandelijkse de jeugd van tegenwoordig is stom topic ben je niet te vinden, maar je lijkt een google alert te hebben als iemand nog eens herhaald wat je dagelijks kan vinden op dit forum geschreven door boomers.
Jouw bedrijf/werkgever?quote:Op donderdag 29 februari 2024 08:44 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Oftewel: ook hier is het probleem weer personeelstekort. Net als in zo'n beetje alle sectoren in Nederland.
Hoogste tijd dat er wat bedrijven failliet gaan in Nederland en er weer een stoot werknemers beschikbaar komen voor andere bedrijven.
Die heeft gewoon een excedentverzekering hoor, wees gerust.quote:Op zaterdag 2 maart 2024 18:54 schreef Firuze60 het volgende:
Zowel aan het UWV en WIA zit een maximum uitkering aan, wat een gejammer dit. Als een directeur wordt ontslagen met een inkomen van 3 ton en in de UWV raakt dan krijgt hij de maximale uitkering en dat is echt geen 70% van zijn laatste loonstrookje.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |