quote:
quote:
Waar moest je zo lang van herstellen?
“Ik heb vorig jaar niet goed genoeg naar mijn lichaam geluisterd en ging over het randje. Dat kwam door meerdere dingen: vlak voor de start van het seizoen kreeg ik corona, maar vooral verandering in mijn voeding had veel effect. Ik trainde en startte wedstrijden, maar ik had lichamelijk heel veel tekorten.”
En dat wist je niet?
“Nee. Dat was ook zo lastig. Ik was stronteigenwijs en ervan overtuigd dat er niks mis was. Daarom vertelde ik mezelf dat ik me niet moest aanstellen, dat het vanzelf wel goed zou komen. Uiteindelijk besloten mijn coaches te testen en kwamen we achter die tekorten.”
Intussen zette je door en sportte je wel een seizoen op topniveau.
“Het zegt misschien iets over mijn karakter, maar het is ook wat me de das omdeed. Soms adviseerden coaches niet te starten, maar dan deed ik het toch. Als ik mezelf toen de tijd had gegund om te herstellen, had het waarschijnlijk minder lang geduurd.”
Hoe zag je herstel eruit?
“Ik ben in het voorjaar tijdelijk naar mijn ouders in Edam gegaan. Helemaal in het begin, in april, mocht ik alleen een halfuurtje wandelen. De week erna een uur en de week daarna veertig minuten fietsen. Vervolgens kreeg ik er elke week vijf minuten bij en mocht ik weer gaan hardlopen. Dat ging supertraag en was wel even schrikken. Ik denk er zo min mogelijk aan terug, want ik herken mezelf niet in dat meisje.”
Het klinkt ook eenzaam.
“De eerste drie maanden trainde ik zelf, maar uiteindelijk heb ik heel veel gehad aan mijn trainers en teamgenoten. Je bent elkaars concurrent, maar tegelijkertijd is het ook een soort vriendinnengroep. Je probeert elkaar tips te geven. In juni kon ik met de rest van het team mee naar Zwitserland. Daar moest ik alsnog wel veel alleen fietsten, maar het was heel fijn om weer onderdeel van de groep te zijn.”
Foodcoachapp heeft ook zijn nadelen.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+