En vooral zo houden kut kou.quote:Op donderdag 6 februari 2025 21:31 schreef Monolith het volgende:
[..]
De winter loopt ook nog tot 21 maart.
Ik herinner me de winters met temperaturen tot -10 tot -15 nog goed met dikke pakken sneeuw. Dat is tegenwoordig toch vooral een gevalletje "das war einmal".
Heerlijk nog een graad of 10 erbij.quote:Op zondag 9 maart 2025 09:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Misschien toch maar eens temperatuur kaartjes bekijken voor je iets roept. In het hele land is het al een aantal dagen uitzonderlijk warm voor de tijd van het jaar
Je moet wel een harde klap van de molen gehad hebben als je graag de warmste dagen tegen de 50 graden hier in de zomer wilt hebben.quote:Op zondag 9 maart 2025 10:01 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Heerlijk nog een graad of 10 erbij.
Nee gewoon altijd temperaturen als rond florida.quote:Op zondag 9 maart 2025 10:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je moet wel een harde klap van de molen gehad hebben als je graag de warmste dagen tegen de 50 graden hier in de zomer wilt hebben.
Ik heb er geen enkel probleem mee dat de Aarde warmer word of dat wij daar gedeeltelijk verantwoordelijk voor zijn. En als we vinden dat we daarom de uitstoot van CO2 zo veel mogelijk moeten beperken: prima. We weten hoe we dat moeten doen.quote:Op zondag 9 maart 2025 08:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het was in het hele land warm een lekkere lente dag zo in de winter zullen we maar zeggen.![]()
En kun je je knmi ipcc consparicy theorieën eens gestructureerd in een eigen topic openen. Dan gaan we dat daar debunken.
Heel leuk die onzin van je maar je vergeet dat de veranderingen nu op aarde door de mensheid zijn gekomen, deze snelheid is nog nooit gezien in alle natuurlijke processen vanuit het verleden.quote:Op zondag 9 maart 2025 10:16 schreef Nicksanders het volgende:
Wat zo hysterisch is aan het hele gezeur om global warming of klimaatverandering hoe ze het ook benoemen als het maar in hun straatje past is dat de aarde al 4.5 miljard jaar veranderd.
In de tijd van de dinosauriërs was het warmer aarde koelde af aarde werd weer warmer en koelde weer af ook een ijstijd welke invloed hadden wij daarop?
Het soort wat op aarde leeft en zich het best aanpast zal overleven.
90% van wat ooit op aarde geleefd heeft is waarschijnlijk ook weer uitgestorven en zal uitsterven.
Ook wij de mens zal evolueren of uitsterven alleen begrijpen wij dat niet of het dringt niet door evolutie gaat voor menselijke begrippen langzaam daar wij gemiddeld maar 80 jaar per individu hier op aarde zijn.
Ja wij moeten wel beter met onze aarde omgaan in plaats van alles dumpen in zee of andere plekken.
Ook ben ik voorstander schonere en efficiëntere energie.
Oftewel kernenergie ipv die horizon vervuilende windmolens.
Dat het klimaat verder veranderd ben ik ook van overtuigd zoals dat het al 4.5 miljard doet en nog wel een 4.5 miljard zal blijven doen tot onze ster (zon) is opgebrand.
De tektonische platen blijven ook bewegen en ooit over miljoenen jaren zal onze aarde er niet uit zien zoals wij er nu nakijken.
Dit brengt ook klimaatverandering met zich mee.
Of er stort weer iets neer vanuit de ruimte en koelt t af omdat de zon de aarde moeilijker kan bereiken omdat de lucht dicht is door al het stof en materie als gevolg inslag.
Schuldig. Het werkt wel als een rode lap op me.quote:Op zondag 9 maart 2025 13:17 schreef Basp1 het volgende:
Deze vroege warmte zorgt nu al voor erg oververhitte mensen.
Nee, hoor. Niet over ongemakkelijke feiten, wel over de eenzijdige berichtgeving. Zoals, ik heb op school geleerd dat het al sinds de 14e eeuw warmer wordt, want kleine ijstijd. Maar voordat ik dat durf te beweren moet ik dat opzoeken, want dat wordt allemaal continu aangepast aan het gangbare inzicht, wat zegt dat alle opwarming onze schuld is. Zo zijn alle vroegere periodes die de hockeystickgrafiek vervormen ondertussen gladgestreken. Blijkbaar konden onze wetenschappers er vroeger helemaal niets van, dus moeten we dat corrigeren.quote:Die blijkbaar oververhit raken van de ongemakkelijke feiten die de wetenschap over onze uitstoot heeft uitgevonden.
Ik was net buiten het is nog aardig fris.quote:Op zondag 9 maart 2025 13:17 schreef Basp1 het volgende:
Deze vroege warmte zorgt nu al voor erg oververhitte mensen. Die blijkbaar oververhit raken van de ongemakkelijke feiten die de wetenschap over onze uitstoot heeft uitgevonden.
Op zich heb je gelijk, maar het heeft alles te maken met de warme lucht die aangevoerd wordt. Over twee dagen is het gewoon weer kouder dan gemiddeld. Omdat er dan koude lucht aangevoerd wordt.quote:Op zondag 9 maart 2025 08:24 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het was in het hele land warm een lekkere lente dag zo in de winter zullen we maar zeggen.![]()
En kun je je knmi ipcc consparicy theorieën eens gestructureerd in een eigen topic openen. Dan gaan we dat daar debunken.
Nee, omdat het gemiddeld wat warmer is geworden.quote:Op zondag 9 maart 2025 09:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
In 1973 deden ze het toch omdat er een koude uitschieter was.
1 december 1973 hadden ze nog -10.6 graden in de bilt
Dat er heden ten dage bijna geen kouderecords meer gebroken is natuurlijk het punt.
Als het zover komt, dan heeft iedereen een airco en velen een zwembad in de tuin.quote:Op zondag 9 maart 2025 10:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je moet wel een harde klap van de molen gehad hebben als je graag de warmste dagen tegen de 50 graden hier in de zomer wilt hebben.
Why not both?quote:Op zondag 9 maart 2025 15:27 schreef Weltschmerz het volgende:
Ho,ho, het is nu tijd voor oorlogspropaganda, de klimaatpropaganda mag wel even dimmen.
Wolt ihr den totalen Klimawandelquote:Op zondag 9 maart 2025 15:27 schreef Weltschmerz het volgende:
Ho,ho, het is nu tijd voor oorlogspropaganda, de klimaatpropaganda mag wel even dimmen.
Het blijft maar weer warmterecords regenenquote:In De Bilt is vrijdag om 13:10 uur de temperatuur naar 20,4 graden gestegen. Daarmee is het niet alleen de eerste warme dag van 2025, maar officieel ook de warmste 21 maart ooit, sinds de metingen begonnen in 1901. Het vorige record was 20,3 graden en werd gemeten in 1938.
In Arcen steeg de temperatuur om 12:20 naar 20,9 graden en daarmee was het landelijke record al verbroken. Dat record stond op 20,8 graden. Daarmee is het dus ook niet eerder zo warm geweest op 21 maart als vandaag. Het vorige record werd op 21 maart 1927 gemeten in Maastricht.
Vijfde datum-warmterecord van 2025
Het record van vandaag is alweer het vijfde datum-warmterecord van het jaar.
Cognitive_dissonancequote:Op zaterdag 22 maart 2025 11:38 schreef Nattekat het volgende:
Soms wil ik echt eens weten wat er nou in de bovenkamer om gaat van figuren die klimaatverandering en/of de rol van de mens ontkennen.
Als de golfstroom vanwege snelle afsmelt van gletsjers en de polen sterk afremt of stilvalt, dan kan je hier heel vaak elfstedentochten gaan rijden. Het is allemaal nogal koffiedik kijken, wat mij betreft het voorspellen van de kans op een elfstedentocht.quote:Kans op Elfstedentocht neemt fors af, maar niet als sneeuw voor zon verdwenen
Wetenschappers hebben de kans op een Elfstedentocht bijgesteld. Ze verwachten dat de tocht der tochten eens in de 32 jaar gehouden kan worden. Toch lopen de verwachtingen uiteen: het KNMI gaat uit van eens in de 14 jaar.
Onderzoekers Hans Visser en Arthur Petersen tonen in een artikel in Climatic Change aan dat de kans op een Elfstedentocht in de afgelopen jaren verder is afgenomen tot 3 procent. Omgerekend zou dat eens in de 32 jaar zijn. Toch benadrukt Petersen tegenover NU.nl dat je het percentage niet zo kan omzetten in zo'n concrete voorspelling.
Visser en Petersen berekenden ook in 2008 de kans op een Elfstedentocht. Toen kwamen de onderzoekers uit op een kans van eens in de achttien jaar. In 1950, voor de opwarming van de aarde begon, was er elke vier jaar kans op een Elfstedentocht.
Overigens komt het KNMI aan de hand van een eigen model uit op een kans van eens in de veertien jaar, melden Visser en Petersen in het artikel. Die voorspelling heeft het KNMI onlangs bijgewerkt, zodat die kon worden meegenomen in het onderzoek. Het verschil tussen de twee voorspellingen is het gevolg van de verschillende statistische methodes die zijn gebruikt.
"Het is een vrij technisch verhaal", zegt Petersen. "Onze methode is gevoeliger voor de laatste jaren, die relatief warm waren." Daarom komt de berekening van Visser en Petersen lager uit dan die van het KNMI.
Speciale indicator voor kans op Elfstedentocht
Visser en Petersen keken voor het onderzoek naar de zogenaamde 'Elfsteden-indicator' die ze zelf hebben ontwikkeld. Daarbij gaan de onderzoekers uit van de kans dat de gemiddelde temperatuur vijftien dagen lang lager dan -4,2 graden is.
Bij eerdere Elfstedentochten bleek dat zo'n periode van vrieskou nodig is om op de hele route een ijslaag van 15 centimeter te krijgen. Dat is de minimale ijsdikte om een Elfstedentocht door te laten gaan.
Visser en Petersen onderzochten ook hoe de toekomstige ontwikkeling van broeikasgassen de kans op een Elfstedentocht verder kan beïnvloeden. Daarbij bekeken ze drie scenario's: één waarin de uitstoot van broeikasgassen teruggedrongen wordt, één waarin de uitstoot gelijk blijft en één waarin de uitstoot stijgt. Alleen bij een aanzienlijke stijging zal de kans op een Elfstedentocht helemaal verdwijnen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |