abonnement Unibet Coolblue
pi_212547844
Ik woon hier nu ongeveer 1 jaar.

In dat jaar heb ik, met vannacht erbij, 5 papiervisjes gezien.
Zo rond eind augustus meen ik 2 of 3, daarna hele tijd niks, en nu 2. (Allemaal dood gemaakt uiteraard)

Steeds zijn het volwassen exemplaren en eigenlijk altijd op zolder.

Ik heb overal gecheckt waarvan ik denk dat zou een bron kunnen zijn, boeken na van augustus in plastic bakken gedaan, oude verhuisdozen weggegooid etc. En alles netjes in kasten zoveel mogelijk.

Ook gekeken achter of liever gezegd in de kruipruimtes, je kent het wel misschien, van die schotten die je kan weghalen boven en een soort kruipruimte wat daar dan zit.

Maar die zien er schoon uit.

Is het nou dus gewoon pure pech want nieuwbouw? Echt een plaag kan ik het niet bepaald noemen, dus waar heb ik mee te maken?
  vrijdag 23 februari 2024 @ 05:59:32 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_212547922
Ik meen een keer gelezen te hebben dat ze júist in nieuwbouw zitten. Heb er zelf eigenlijk ook alleen maar last van gehad in nieuwbouwwoningen.
pi_212547928
Hier hadden wij dit ook, volgens mij zijn het zilvervisjes ipv papier visjes.

Nu na 7 jaar hebben we ze nog steeds. Wel minder dan toen, maar spuitbussen, plakstrips en alles afkitten hielp vrij weinig.

Ik laat trouwens alle spinnen in huis gewoon leven, dat help een beetje
pi_212548076
Die beesten kunnen geen kwaad en met zulke lage aantallen zou ik me er niet druk om maken.
gr gr
pi_212548133
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 06:11 schreef 111210 het volgende:
Hier hadden wij dit ook, volgens mij zijn het zilvervisjes ipv papier visjes.

Nu na 7 jaar hebben we ze nog steeds. Wel minder dan toen, maar spuitbussen, plakstrips en alles afkitten hielp vrij weinig.

Ik laat trouwens alle spinnen in huis gewoon leven, dat help een beetje
Zilvervisjes zijn meer in vochtige ruimtes, wc’s, badkamers, kunnen iets beter tegen kou en vocht, zijn ook echt zilver glad kleurig.

Papiervisjes lijken er op maar zijn grijzer en zoeken juist droge warmere temperaturen op, maar alles onder de 22 a 20 en dan zouden de eitjes dood moeten gaan, nou dat vind ik dan best raar gezien de zolder meestal 19c is, zeker in de nacht uren.

Maar goed, vind het vieze dingen wil ze weg hebben. :P
pi_212548142
Je kunt gif spuiten en vooral goed verluchten. Schoonzus van me had er ook heel veel last van, bij haar zijn ze intussen allemaal weg.
Cindy De Vuyst
  vrijdag 23 februari 2024 @ 08:21:27 #7
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_212548307
Wij hadden er in onze vorige nieuwbouwwoning ook last van. Ook niet direct maar pas na een jaartje inderdaad en vooral op zolder en langs de zoldertrap ook.

Wat ons er vanaf geholpen is meerdere van deze plakvallen. Duurde best een tijdje, vallen tussendoor vervangen maar daarna was het wel klaar.

Ik heb je lief mijn hele leven
pi_212548479
Ik heb begrepen dat ze dol zijn op isolatiemateriaal? Met name onder daken enzo.
ONZ / [PAINT] Onzin Paints! #2
Verhuishulp in Drenthe nodig in het weekend van 14/15 september
pi_212548681
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 08:41 schreef ToT het volgende:
Ik heb begrepen dat ze dol zijn op isolatiemateriaal? Met name onder daken enzo.
Ja daar lijkt het ook vandaan te komen, als ik ze zie is het langs de latten van de platen van het dak.
Veel is natuurlijk wit dus dan zie je ze sneller uit een kiertje steken.

Gif spuit ik dan waar ik ze zie en waar ik denk dat de loop routes zijn.

Luchten doe ik eigenlijk 24/7, ze houden niet van tocht.
Alleen als het echt regent kan het dakraam niet open want ja dan komt het naar binnen natuurlijk.
Anders ventilatie rooster natuurlijk open, maar dat helpt niet super.
Te klein raam voor een te grote ruimte.
pi_212549771
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 09:06 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ja daar lijkt het ook vandaan te komen, als ik ze zie is het langs de latten van de platen van het dak.
Veel is natuurlijk wit dus dan zie je ze sneller uit een kiertje steken.

Gif spuit ik dan waar ik ze zie en waar ik denk dat de loop routes zijn.

Luchten doe ik eigenlijk 24/7, ze houden niet van tocht.
Alleen als het echt regent kan het dakraam niet open want ja dan komt het naar binnen natuurlijk.
Anders ventilatie rooster natuurlijk open, maar dat helpt niet super.
Te klein raam voor een te grote ruimte.
Ik had ooit een grote, stoere, brede, gespierde bouwvakker als buurman, maar die was echt panisch om kleine beestjes! _O- Dusdanig erg dat zijn kinderen half hysterisch werden als er een vlieg in huis waren, omdat papa er altijd gelijk bij in de stress schoot.
Kun je nagaan hoe hij reageerde toen hij zilvervisjes in z'n dakisolatie aantrof! _O-
Ladingen spuitbussen met gif zijn er doorheen gegaan, maar eerlijk is eerlijk: hij heeft het probleem wel opgelost! :Y
Hij heeft elk minuscuul klein gaatje en kiertje hermetisch dichtgekit toen duidelijk was dat alles vergiftigd was.
ONZ / [PAINT] Onzin Paints! #2
Verhuishulp in Drenthe nodig in het weekend van 14/15 september
pi_212549923
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 08:41 schreef ToT het volgende:
Ik heb begrepen dat ze dol zijn op isolatiemateriaal? Met name onder daken enzo.
Heb je daar een bron bij?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212549988
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 10:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Heb je daar een bron bij?
Ze eten ook (behang)lijm, stucwerk gruis en dat soort dingen en natuurlijk papier.
In dat opzicht kunnen ze schadelijk zijn.
pi_212550031
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 10:50 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ze eten ook (behang)lijm, stucwerk gruis en dat soort dingen en natuurlijk papier.
In dat opzicht kunnen ze schadelijk zijn.
Volgens mij wordt het verschrikkelijk overdreven. Schade aan papier op zolder, oké. Over het vreten aan isolatiemateriaal vind ik niks. En al zouden ze dat wel doen: hoe moet je dat in hemelsnaam tegenaan?

Ik zou gewoon letten op de luchtvochtigheid in huis en spinnenwebben niet weghalen.

Vijf in een jaar tijd, waar hebben we het over?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212550089
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 10:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Volgens mij wordt het verschrikkelijk overdreven. Schade aan papier op zolder, oké. Over het vreten aan isolatiemateriaal vind ik niks. En al zouden ze dat wel doen: hoe moet je dat in hemelsnaam tegenaan?

Ik zou gewoon letten op de luchtvochtigheid in huis en spinnenwebben niet weghalen.

Vijf in een jaar tijd, waar hebben we het over?
Achtergrond is dan wel, in ons oude huis was dit een stuk erger.
Goed dat was echt een oud huis, hout en oud.
Maar relatief nog goed geïsoleerd dus relatief droog en niet erg tochtig, dat is kaantje voor zulke dingen.

Maw ik wil geen herhaling.
Dat begon toen ook met een paar per jaar en werden er meer en meer.

Voor we gingen verhuizen, alle boeken nagekeken, wat ik niet vertrouwde weggegooid.
Maar ze zijn ook schadelijk voor behang trouwens, dat moet je niet te snel onderschatten.
Nou hebben wij glasvlies, dat zit te strak dus daar kunnen ze niet achter gaan zitten, maar bij normaal behang kan dit wel, dan krijg je echt een plaag.
pi_212550118
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 10:58 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Achtergrond is dan wel, in ons oude huis was dit een stuk erger.
Goed dat was echt een oud huis, hout en oud.
Maar relatief nog goed geïsoleerd dus relatief droog en niet erg tochtig, dat is kaantje voor zulke dingen.

Maw ik wil geen herhaling.
Dat begon toen ook met een paar per jaar en werden er meer en meer.

Voor we gingen verhuizen, alle boeken nagekeken, wat ik niet vertrouwde weggegooid.
Maar ze zijn ook schadelijk voor behang trouwens, dat moet je niet te snel onderschatten.
Nou hebben wij glasvlies, dat zit te straks dus daar kunnen ze niet achter gaan zitten, maar bij normaal behang kan dit wel, dan krijg je echt een plaag.
Ik heb geen behang, dat scheelt. :+

In ons nieuwbouwhuis hadden we er veel. Die aten op zolder oude papieren op. Dat was eenvoudig te verhelpen door die papieren op andere manieren te bewaren. In onze huidige, verbouwde woning hebben we er ook wel wat maar niet zoveel. Ik gok dat ik er afgelopen jaar wel wat meer dan vijf heb gezien, maar ik doe er niks aan. Dat zou ondoenlijk zijn, want er zijn zoveel gaten en kieren. En ik merk er dus helemaal niks van, zelfs niet aan papier dat ik op zolder bewaar.

Maar goed, ik heb sowieso een hekel aan spuiten met gif.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_212550719
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 11:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Ik heb geen behang, dat scheelt. :+

In ons nieuwbouwhuis hadden we er veel. Die aten op zolder oude papieren op. Dat was eenvoudig te verhelpen door die papieren op andere manieren te bewaren. In onze huidige, verbouwde woning hebben we er ook wel wat maar niet zoveel. Ik gok dat ik er afgelopen jaar wel wat meer dan vijf heb gezien, maar ik doe er niks aan. Dat zou ondoenlijk zijn, want er zijn zoveel gaten en kieren. En ik merk er dus helemaal niks van, zelfs niet aan papier dat ik op zolder bewaar.

Maar goed, ik heb sowieso een hekel aan spuiten met gif.
Grootste probleem met het gif is dat ik dit uit België moet halen.
Dit kon je een paar jaar terug nog gewoon overal kopen, zoals spuitbussen Veerust wat toen nog gif was maar nu dezelfde naam heeft maar is eigenlijk complete onzin geworden. (Tegen maden en steekvliegen)

Dat hielp voorheen ook tegen allerlei ander insecten en ongedierte, was relatief onschuldig en liet bijen met rust. (Die komen niet bij kliko bakken)

Nu haal ik dus spul bedoeld voor klikobakken maar wat dus ook zilvervisjes en dergelijke dood.
Je moet het niet in de grond krijgen of grondwater, maar ja als je daar voorzichtig mee omgaat gebeurt dit ook niet.

Ik spuit kleine hoeveelheden puur waar ik ze zie en dan een stuk erboven, onder en waar de grond dan aansluit.

Meer kan ik niet doen want inderdaad moet je dan echt alles gaan dichtkitten, dat is geen doen, daar begin ik ook niet aan.
Misschien ooit als ik de zolder helemaal opknap ofzo, maar dat duurt nog wel even.
pi_212551260
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 10:50 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Ze eten ook (behang)lijm, stucwerk gruis en dat soort dingen en natuurlijk papier.
In dat opzicht kunnen ze schadelijk zijn.
Behang en dan met name de lijm kunnen ze wel van eten. Maar dan moeten het er wel veel meer zijn dan vijf in een jaar wil je er iets van merken. En wat Claudia_x zegt dat vocht ook noodzakelijk is voor ze. Voor zover ik weet verspreiden ze ook geen ziekte of zo. Hinder is voornamelijk dus cosmetisch, geen gevaar voor gezondheid of de constructie van je huis.

Ik weet niet wat voor isolatie je hebt maar glas of steenwol zullen ze niet eten, tempex denk ik ook niet. Mogelijk het papier om glaswol heen maar dat zit er dan ook meer voor het bevestigen dan voor isolatie zelf.

De enkele keer dat ik ze heb gezien in huis zuig ik ze wel met de stofzuiger op. Verder zit het mij wel gebakken. Maar goed, je hebt er ooit heel veel last van gehad hetgeen je huidige paniek voedt. Mijn stelling is dat ik er pas iets aan ga doen als ik ze minimaal wekelijks tegenkom.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')