abonnement Unibet Coolblue
pi_212530147
Over een paar weken wordt de hele woning voorzien van airco's om te koelen/verwarmen. Momenteel hebben we een huurketel, en naar alle waarschijnlijkheid zal deze na eind maart alleen nog gebruikt worden voor warm water. Wat zijn de mogelijkheden om deze ketel te vervangen voor enkel een vorm van elektrisch verwarmen van sanitair water? Is enkel een warmtepomp voldoende voor het instant opwekken van warm water of komt er altijd een boiler bij kijken? Welke capaciteit is gebruikelijk voor een huishouden van 4 pax en een ligbad? En wat kan ik verwachten qua kosten? (investering, energie en onderhoud)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_212530187
Een warmtepomp(boiler) kan niet instant warm water maken, dat werkt altijd met een boilervat.

Je zou al snel een 22kW warmtepomp nodig hebben om er onder te kunnen douchen en een warmtepompboiler geeft vaak maar zo'n 1 tot 2,5kW vermogen.

Als je wel eens in bad gaat dan zou ik naar minimaal een 270 liter model kijken.
Dan heb je zo'n 270 liter van rond de 50-55 graden Celsius.

Hoeveel stroom het kost hangt af van:
- ingestelde temperatuur
- hoeveel warm water je gebruikt
- hoe vaak je het anti-legionella programma laat draaien

Hier zit ik op zo'n 2kWh per dag voor een 200 liter vat, in de zomer wat minder, in de winter wat meer.

[ Bericht 14% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-02-2024 22:04:34 ]
  woensdag 21 februari 2024 @ 23:24:29 #3
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212531228
Quooker

De kraan die alles kan. Naast koud, warm en 100°C kokend water geeft de Quooker-kraan ook gekoeld en bruisend water.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212531316
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 23:24 schreef sturmpie het volgende:
Quooker

De kraan die alles kan. Naast koud, warm en 100°C kokend water geeft de Quooker-kraan ook gekoeld en bruisend water.
Een Quooker verbruikt zo'n 500kWh per jaar en dan kan je nog steeds niet douchen.
  woensdag 21 februari 2024 @ 23:41:26 #5
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212531340
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 23:38 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een Quooker verbruikt zo'n 500kWh per jaar en dan kan je nog steeds niet douchen.
ligt er aan hoeveel warm water je gebruikt toch
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212531422
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 23:41 schreef sturmpie het volgende:

[..]
ligt er aan hoeveel warm water je gebruikt toch
Lees eerst de OP en probeer het dan nog eens.
  donderdag 22 februari 2024 @ 00:08:35 #7
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212531501
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 23:55 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Lees eerst de OP en probeer het dan nog eens.
nee FreshPrince nee nee nee
jij zegt Quooker gebruikt 500kw per jaar en ik zeg ligt aan hoeveel warm water je gebruikt, dat is 'n variabele.

en ts heeft gewoon 'n boiler nodig
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212531521
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 00:08 schreef sturmpie het volgende:

[..]
nee FreshPrince nee nee nee
jij zegt Quooker gebruikt 500kw per jaar en ik zeg ligt aan hoeveel warm water je gebruikt, dat is 'n variabele.

en ts heeft gewoon 'n boiler nodig
Ga jij maar het bad van TS vullen met een Quooker.
  donderdag 22 februari 2024 @ 00:17:31 #9
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212531550
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 00:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ga jij maar het bad van TS vullen met een Quooker.
verlengsnoerkabelbuis
dat moeten ze nog verzinnen
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212531944
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 21:57 schreef TheFreshPrince het volgende:
Een warmtepomp(boiler) kan niet instant warm water maken, dat werkt altijd met een boilervat.

Je zou al snel een 22kW warmtepomp nodig hebben om er onder te kunnen douchen en een warmtepompboiler geeft vaak maar zo'n 1 tot 2,5kW vermogen.

Als je wel eens in bad gaat dan zou ik naar minimaal een 270 liter model kijken.
Dan heb je zo'n 270 liter van rond de 50-55 graden Celsius.

Hoeveel stroom het kost hangt af van:
- ingestelde temperatuur
- hoeveel warm water je gebruikt
- hoe vaak je het anti-legionella programma laat draaien

Hier zit ik op zo'n 2kWh per dag voor een 200 liter vat, in de zomer wat minder, in de winter wat meer.
Veteranenziekte/legionella en minimaal 60 graden ….

Ik schrik van dit advies
pi_212532017
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 05:51 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Veteranenziekte/legionella en minimaal 60 graden ….

Ik schrik van dit advies
Blijkbaar kun en moet je een wekelijkse anti-legionellarun laten draaien, waarbij het water tot 60 graden wordt verwarmd.
pi_212532314
Wij verwarmen het huis hier met airco's en warmtepanelen, en hebben, net wat de frisse prins hier aanraadt, een warmtepompboiler. :)
pi_212534302
quote:
1s.gif Op donderdag 22 februari 2024 05:51 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Veteranenziekte/legionella en minimaal 60 graden ….

Ik schrik van dit advies
Er zit een legionellaprogramma op iedere warmtepomp, dat staat nota bene in de post die je quote.
Dat programma verhit eens in de zoveel tijd het water naar 60 graden Celsius, met behulp van een elektrisch element (veredelde waterkoker).

Ik draai hier zonder legionellaprogramma maar iedere dag op 55 graden Celsius en dat is ook voldoende om groei te voorkomen.



[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-02-2024 11:10:10 ]
  donderdag 22 februari 2024 @ 11:59:41 #14
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_212535334
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 10:53 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er zit een legionellaprogramma op iedere warmtepomp, dat staat nota bene in de post die je quote.
Dat programma verhit eens in de zoveel tijd het water naar 60 graden Celsius, met behulp van een elektrisch element (veredelde waterkoker).

Ik draai hier zonder legionellaprogramma maar iedere dag op 55 graden Celsius en dat is ook voldoende om groei te voorkomen.

[ afbeelding ]
Mag ik als Microbioloog zeggen dat je plaatje niet klopt, leuk voor de folder maar in de praktijk werkt het niet zo.
Instant death bij 70 zou ik toch zeker een graad of 10 tot 15 hoger zetten en dan geldt het allen voor vegetatieve bacteria, alles wat een klein beetje hitte resistent is, lacht om die temperatuur.
En over sporen maar te zwijgen, dan zul je langere tijd naar boven de 120 moeten.
Pasteurisatie van melk bijvoorbeeld is bij 75 grdaen en dat doodt alleen schadelijke bacterien en lang niet alles.
Lang houdbare melk gaat bijvoorbeeld tot 138 om alles te doden.

Voor Legionella is 60 graden idd, de standaard, maar daar zou ik persoonlijk ook hoger gaan zitten, 65 ongeveer.

Met 55 graden kun je lange tijd de boel redelijk schoon houden, echter over tijd zul je ook dan zeker groei gaan zien in je systeem van hitte resistenten.
The Admirals......1995-2007
pi_212535957
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 11:59 schreef RodenCity het volgende:

[..]
Mag ik als Microbioloog zeggen dat je plaatje niet klopt, leuk voor de folder maar in de praktijk werkt het niet zo.
Instant death bij 70 zou ik toch zeker een graad of 10 tot 15 hoger zetten en dan geldt het allen voor vegetatieve bacteria, alles wat een klein beetje hitte resistent is, lacht om die temperatuur.
En over sporen maar te zwijgen, dan zul je langere tijd naar boven de 120 moeten.
Pasteurisatie van melk bijvoorbeeld is bij 75 grdaen en dat doodt alleen schadelijke bacterien en lang niet alles.
Lang houdbare melk gaat bijvoorbeeld tot 138 om alles te doden.

Voor Legionella is 60 graden idd, de standaard, maar daar zou ik persoonlijk ook hoger gaan zitten, 65 ongeveer.

Met 55 graden kun je lange tijd de boel redelijk schoon houden, echter over tijd zul je ook dan zeker groei gaan zien in je systeem van hitte resistenten.
Het gebruikte plaatje komt uit een artikel over legionella, dus het gaat niet over andere bacteriën.

Ik gebruik Kenniscentrum InfoMill als bron voor de aanvullende informatie.

https://www.infomil.nl/publish/pages/116779/legionella-25-vragen.pdf

quote:
Waar komt de Legionella-bacterie voor?

De bacterie die de ziekte veroorzaakt, bevindt zich in de grond en in het (leiding)water, echter in zulke kleine aantallen dat de bacterie geen gevaar vormt. De Legionella-bacterie vormt pas een probleem als zij zich heeft kunnen vermenigvuldigen. Dit kan vooral gebeuren in water met een temperatuur tussen 30 en 45 °C (optimaal is 37 °C). Boven de 50 °C vindt afsterving van de bacterie plaats. Als het water niet door het hele watersysteem kan stromen, is het mogelijk dat het water blijft stilstaan in ‘dode’ hoeken. Omdat op deze plaatsen geen hoge temperatuur wordt bereikt, kan verdere groei plaatsvinden. Dit vormt een risico.
Omdat zo'n vat dagelijks gebruikt wordt, minimaal om de 24 uur naar 55 graden Celsius wordt verwarmd én er geen doodlopende stukken / splitsingen in m'n leidingen van en naar het vat zitten (is nieuw aangelegd) is het risico op aangroei erg laag. In de rest van de woning zijn die splitsingen er uiteraard wel maar dat verschilt niet met hoe het overal is. Als je een kraan langdurig niet gebruikt dan moet je hem doorspoelen.

Als ik een paar weken op vakantie zou gaan, dan draai ik daarna het legionellaprogramma wel handmatig en laat ik kranen + douchekop daarna enkele minuten doorspoelen. Maar dat laatste (doorspoelen na vakantie) geldt ook voor bezitters van een CV-ketel.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-02-2024 13:02:33 ]
  donderdag 22 februari 2024 @ 15:12:52 #16
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_212537726
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 12:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het gebruikte plaatje komt uit een artikel over legionella, dus het gaat niet over andere bacteriën.

Ik gebruik Kenniscentrum InfoMill als bron voor de aanvullende informatie.

https://www.infomil.nl/publish/pages/116779/legionella-25-vragen.pdf
[..]
Omdat zo'n vat dagelijks gebruikt wordt, minimaal om de 24 uur naar 55 graden Celsius wordt verwarmd én er geen doodlopende stukken / splitsingen in m'n leidingen van en naar het vat zitten (is nieuw aangelegd) is het risico op aangroei erg laag. In de rest van de woning zijn die splitsingen er uiteraard wel maar dat verschilt niet met hoe het overal is. Als je een kraan langdurig niet gebruikt dan moet je hem doorspoelen.

Als ik een paar weken op vakantie zou gaan, dan draai ik daarna het legionellaprogramma wel handmatig en laat ik kranen + douchekop daarna enkele minuten doorspoelen. Maar dat laatste (doorspoelen na vakantie) geldt ook voor bezitters van een CV-ketel.
Uiteraard is doorspoelen een goede manier om besmetting tegen te gaan.
Echter ken ik protocollen tegen legionella niet anders dan minimaal 60 graden.

Nu is de kans dat je het in huis hebt klein, omdat het bijna niet in nederlands leidingwater voor komt.
Dus als het voor jou werkt prima, persoonlijk heb ik de boel iets hoger staan.
The Admirals......1995-2007
pi_212550057
Warmtepompboiler is zo'n beetje de enige optie, doorstromer niet aan beginnen mits je niet meer hebt dan 3x25a.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_212561405
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 10:56 schreef junkiexp het volgende:
Warmtepompboiler is zo'n beetje de enige optie, doorstromer niet aan beginnen mits je niet meer hebt dan 3x25a.
Een gewone electrische boiler?

met bv zo' vermogensregelaar erop die enkel je zonnepanelen teruglever vermogen de boiler instuurt.

Warmtepomp boiler kan je ook niet zomaar overal kwijt.
pi_212561718
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 09:09 schreef Glider76 het volgende:

[..]

met bv zo' vermogensregelaar erop die enkel je zonnepanelen teruglever vermogen de boiler instuurt.

Succes met 's ochtends/'s avonds warm douchen op alleen zonne-power als het buiten donker is 14.gif
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_212561778
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 09:34 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Succes met 's ochtends/'s avonds warm douchen op alleen zonne-power als het buiten donker is 14.gif
Uiteraard bij eventueel gebrek aan zon moet ie het benodigde vermogen uit het net trekken natuurlijk. Dat snap je zelf vast ook nog wel.

Terugleveren levert niks meer op. Salderen is er nog even.

Dus ipv aan het net terugleveren en en daar bij sommige energieboeren zelfs voor moeten betalen, stuur het die boiler in. Warmte accu.

Afhankelijk van je verbruik en hoe gunstig je panelen liggen kun je zomaar 8 maanden per jaar de boiler overdag laten opwarmen. En dan kun je gerust s'avonds een warme douche nemen hoor en de volgende ochtend ook nog wel.

Ik zeg niet dat dit de beste oplossing is, maar het is wel een alternatief voor een warmtepomp boiler wat een veel ingrijpender verbouwing en installatie heeft. Zeker als je ook nog een douche WTW hebt.
pi_212561806
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 09:41 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Uiteraard bij eventueel gebrek aan zon moet ie het benodigde vermogen uit het net trekken natuurlijk. Dat snap je zelf vast ook nog wel.

Terugleveren levert niks meer op. Salderen is er nog even.

Dus ipv aan het net terugleveren en en daar bij sommige energieboeren zelfs voor moeten betalen, stuur het die boiler in. Warmte accu.

Afhankelijk van je verbruik en hoe gunstig je panelen liggen kun je zomaar 8 maanden per jaar de boiler overdag laten opwarmen. En dan kun je gerust s'avonds een warme douche nemen hoor en de volgende ochtend ook nog wel.

Ik zeg niet dat dit de beste oplossing is, maar het is wel een alternatief voor een warmtepomp boiler wat een veel ingrijpender verbouwing en installatie heeft. Zeker als je ook nog een douche WTW hebt.
Da's waar. Alle energie die je 'over hebt' kun je t beste in je eigen verbruik 'pompen'. Ik vergat dat een boilervat ook het water voor een langere periode warm houdt.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_212561983
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 09:43 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
Da's waar. Alle energie die je 'over hebt' kun je t beste in je eigen verbruik 'pompen'. Ik vergat dat een boilervat ook het water voor een langere periode warm houdt.
En er zijn meer systemen. Zo heb je ook van die zoutbatterijen van Flamco voor warm water. Flextherm Eco heet dat en heeft zelfs energielabel A+.
pi_212563480
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 09:09 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Een gewone electrische boiler?

met bv zo' vermogensregelaar erop die enkel je zonnepanelen teruglever vermogen de boiler instuurt.

Warmtepomp boiler kan je ook niet zomaar overal kwijt.
TS wil een bad kunnen vullen. Dan is een COP=1 boiler wel een dure oplossing op lange termijn die je minimaal 2x meer stroom kost.

En nee, niet iedereen kan zomaar een warmtepompboiler kwijt maar als TS hem wel kwijt kan, is dat geen punt.
pi_212563842
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 11:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
TS wil een bad kunnen vullen. Dan is een COP=1 boiler wel een dure oplossing op lange termijn die je minimaal 2x meer stroom kost.

En nee, niet iedereen kan zomaar een warmtepompboiler kwijt maar als TS hem wel kwijt kan, is dat geen punt.
ik zeg dan ook niet een gewone boiler de oplossing is, maar het is nog niet bekend of TS wel een WPB kwijt kan. En er werd gevraagd naar alternatieven om elektrisch warm water te maken. Dit is er 1 van.

En niet elke WPB is even zuinig. Zo zie ik modellen voorbij komen bij Groene Hoed Duurzaam die in het meest gusntige bereik maar een COP van 2.14 hebben. Bij iets kouder weer daalt dit al rap onder de 2. En het bijverwarmen van 45 naar 62 graden gaat puur elektrisch.

Dan is een COP-1 boiler die je met overschot PV kan voeden ineens niet heel slecht alternatief, zeker gezien de simpelheid van de installatie en ruimte die het inneemt.

Ik zelf zit in de zelfde situatie en zoek een oplossing voor mijn warm water. Ik sta open voor elke oplossing.
pi_212563904
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 12:42 schreef Glider76 het volgende:

[..]
ik zeg dan ook niet een gewone boiler de oplossing is, maar het is nog niet bekend of TS wel een WPB kwijt kan. En er werd gevraagd naar alternatieven om elektrisch warm water te maken. Dit is er 1 van.

En niet elke WPB is even zuinig. Zo zie ik modellen voorbij komen bij Groene Hoed Duurzaam die in het meest gusntige bereik maar een COP van 2.14 hebben. Bij iets kouder weer daalt dit al rap onder de 2. En het bijverwarmen van 45 naar 62 graden gaat puur elektrisch.

Dan is een COP-1 boiler die je met overschot PV kan voeden ineens niet heel slecht alternatief, zeker gezien de simpelheid van de installatie en ruimte die het inneemt.

Ik zelf zit in de zelfde situatie en zoek een oplossing voor mijn warm water. Ik sta open voor elke oplossing.
Daarom zei ik ook "minimaal 2x meer stroomverbruik", ik ging al uit van een minder goede warmtepompboiler.
En bijverwarmen naar 62 graden hoeft natuurlijk niet altijd.

Het mooiste is een exemplaar dat zelfstandig minimaal 50 graden Celsius haalt en voor de legionellarun (1x per week) een keer op het element werkt.

Maar goed, als je alleen bent en geen bad hebt dan volstaat een gewone boiler misschien ook wel.
Kwestie van afwegen.

Ik heb hier een 200 liter vat bij m'n warmtepomp en dat functioneert heel fijn, al ruim 5 jaar.
pi_212564028
Ik kan wel wat zeggen over een warmtepompboiler. Ik had er één in mijn vorige woning.

Je hebt er de ruimte voor nodig en het ding maakt lawaai. In de winter heeft hij soms moeite om de temperatuur te halen. Het vermogen is beperkt, ca 1,5 tot 2kw. Een 270l opwarmen duurt soms tot wel 8 uur.

Dit alles bij elkaar maakt het niet de ideale oplossing. In de zomermaanden prima, in de wintermaanden val je vaak terug op het elektrische element wat erin zit. En dus cop=1.

De bepalende factor is of je ruimte hebt waar je geen last hebt van geluid. Bij ons stond de boiler in de kelderkast onder de trap. Dat was s nachts hinderlijk, dus opwarmen overdag.
pi_212565517
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 12:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Daarom zei ik ook "minimaal 2x meer stroomverbruik", ik ging al uit van een minder goede warmtepompboiler.
En bijverwarmen naar 62 graden hoeft natuurlijk niet altijd.

Het mooiste is een exemplaar dat zelfstandig minimaal 50 graden Celsius haalt en voor de legionellarun (1x per week) een keer op het element werkt.

Maar goed, als je alleen bent en geen bad hebt dan volstaat een gewone boiler misschien ook wel.
Kwestie van afwegen.

Ik heb hier een 200 liter vat bij m'n warmtepomp en dat functioneert heel fijn, al ruim 5 jaar.
Maar die minder goede WPB is dan maximaal 2 keer zuiniger, want de helft van het jaar doet ie veel minder als COP 2.

Ik wil een R290 warmtepomp, ideaal juist om hier een voorraad vat aan te koppelen voor warm water ipv een aparte warmtepompboiler.

Probleem is dat ik dat vat niet echt lekker kwijt kan. Vindt het toch jammer als ik deze in de badkamer moet plaatsen want dit gaat ernstig ten koste van mijn inloopdouche die ik daar had gepland.

Er zou nog steeds een douche van 95 bij 130 overblijven, maar ik moet mij daar nog even overheen zetten.

Ik weet dat een vat aansluiten op de warmtepomp verreweg de meest efficiente oplossing is.
pi_212577686
@Glider76: ik ken jouw huis niet, maar is een extra smal model/hoog model geen optie?
Of een liggend vat wat is ontworpen voor achter het knieschot op zolder?

In onze vorige (kleine) woning was het vinden van een geschikte plek ook wel een uitdaging. Daar is het uiteindelijk een 180 liter vat geworden in de trapkast.
pi_212577727
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 08:35 schreef Ivo1985 het volgende:
@:glider76: ik ken jouw huis niet, maar is een extra smal model/hoog model geen optie?
Of een liggend vat wat is ontworpen voor achter het knieschot op zolder?

In onze vorige (kleine) woning was het vinden van een geschikte plek ook wel een uitdaging. Daar is het uiteindelijk een 180 liter vat geworden in de trapkast.
als je een voorbeeld hebt van zo'n extra smal/hoog model dan graag.

de afstand van warmtepomp naar vat neemt wel behoorlijk toe als het naar zolder moet.

edit: als ik hierop google krijg ik een paar vaten te zien met diameters van 71 tot 59,5 cm. Dat scheelt dus niks tov de 60 cm waar ik nu vanuit ga.

[ Bericht 8% gewijzigd door Glider76 op 25-02-2024 08:49:30 ]
pi_212579163
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 15:06 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Maar die minder goede WPB is dan maximaal 2 keer zuiniger, want de helft van het jaar doet ie veel minder als COP 2.
Warmtepompboilers zitten doorgaans op een sCOP van zo'n 2,2 tot 2,7.
Dat is wel realistisch.

Als je vaak een legionellaprogramma draait of de temperatuur hoger wil hebben met behulp van het element dan wordt de sCOP wel lager uiteraard.

Op Tweakers genoeg ervaringen te vinden en advies te krijgen over wat wel en niet werkt.

quote:
Ik wil een R290 warmtepomp, ideaal juist om hier een voorraad vat aan te koppelen voor warm water ipv een aparte warmtepompboiler.

Probleem is dat ik dat vat niet echt lekker kwijt kan. Vindt het toch jammer als ik deze in de badkamer moet plaatsen want dit gaat ernstig ten koste van mijn inloopdouche die ik daar had gepland.

Er zou nog steeds een douche van 95 bij 130 overblijven, maar ik moet mij daar nog even overheen zetten.

Ik weet dat een vat aansluiten op de warmtepomp verreweg de meest efficiente oplossing is.
Uiteindelijk zal het rendement van een warmtepomp die altijd >50 graden water moet maken ook tegenvallen.
Ik denk niet dat je dat verschil in rendement terugverdient, of je moet heel goedkoop aan een warmtepomp kunnen komen.

Als je er ook weer mee kan verwarmen wordt het een ander verhaal.
pi_212579443
quote:
0s.gif Op zondag 25 februari 2024 10:42 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Warmtepompboilers zitten doorgaans op een sCOP van zo'n 2,2 tot 2,7.
Dat is wel realistisch.

Als je vaak een legionellaprogramma draait of de temperatuur hoger wil hebben met behulp van het element dan wordt de sCOP wel lager uiteraard.

Op Tweakers genoeg ervaringen te vinden en advies te krijgen over wat wel en niet werkt.
[..]
Uiteindelijk zal het rendement van een warmtepomp die altijd >50 graden water moet maken ook tegenvallen.
Ik denk niet dat je dat verschil in rendement terugverdient, of je moet heel goedkoop aan een warmtepomp kunnen komen.

Als je er ook weer mee kan verwarmen wordt het een ander verhaal.
Ja dat bedoelde ik ook. Ik kijk naar de Itho Amber R290 monoblock voor verwarming woning.

Nu de keuze of ik voor een voorraadvat ga wat door de Amber wordt gevoed, of mijn SWW geheel seperaat ga doen.

Ik stoei met de diverse mogelijkheden die ik heb. Op zich is er wel plaats in huis voor het een of ander. Maar overal betekent het een concessie op ruimte. Hetzij badkamer, of hetzij een slaapkamer op zolder.

Maar die slaapkamer op zolder is eigenlijk meer een rommelkamer, en mocht het ooit een slaapkamer worden dan zal het een kinderkamer zijn. Dus who cares of daar een voorraad vat staat van 60x60 cm. Het valt deels onder het schuine dak ook nog dus een kledingkast zou er ook al niet passen.

Maar liever niet natuurlijk. Overweeg nu toch ook een horizontaal voorraadvat. Is wel minder efficient als een staande, maar nu de vraag hoeveel minder efficient het is. Niet zozeer in elektra verbruik maar meer in wanneer houdt het warme water op tov. een staande, uitgaande van een 200 liter vat.

Nog een hoop uitzoek werk dus en ooit moet je een beslissing nemen en er voor gaan. Wetende dat het ook niet perse het beste is, maar misschien wel het beste in de gegeven situatie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')