abonnement Unibet Coolblue
pi_212525200
Ben je verplicht op marktplaat om een product af te nemen al diegene akkoord is gegaan met je bod? Heb een achterlijk bod gedaan op iets enorm groots voor heel weinig geld, waarbij ik achteraf eigenlijk geen interesse in heb. Nu is het dus geaccepteerd :')

Zit ik er nu aan vast? Of gewoon deleten dat bericht en verder leven alsof niks gebeurd is?
pi_212525248
Gefeliciteerd met je nieuwe waterskikabelbaantrekmotor *O*
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Vis een optie? woensdag 21 februari 2024 @ 15:36:52 #3
70532 loveli
N
pi_212525249
Gewoon een berichtje sturen dat je er vanaf ziet, wens de verkoper succes met de verkoop.
crap in = crap out
  woensdag 21 februari 2024 @ 15:38:19 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212525274
https://help.marktplaats.(...)0deze%20intrekken%3F

Je mag je bod altijd weer intrekken.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 21 februari 2024 @ 15:38:48 #5
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212525281
Puur juridisch?

Aan een koopovereenkomst zitten verplichtingen vast. De verkoper is verplicht om te leveren en de koper is verplicht om te betalen. Maar is de verkoper ook verplicht om een goed te leveren na de totstandkoming van de koopovereenkomst als hij of zij een bod krijgt dat hoger is dan het bod van de partij waar een overeenkomst mee gesloten is?

Bron: De juridische gevolgen van een bod doen op

Praktisch?

Wat @loveli zegt. En als de verkoper moeilijk doet, verwijder je je account. AVG verwijderverzoekje er achteraan _O-

[ Bericht 1% gewijzigd door Speklap3000 op 21-02-2024 15:48:54 ]
met je houding en je gedrag laat je zien dat je elkaar mag
pi_212525294
gewoon laten gaan.
20 jaar geleden verkocht ik schijnbaar iets veel te goedkoop op eBay, ik had geen idee hoe het allemaal werkte.
De koper eiste dat ik het zou opsturen als hij het geld overmaakte, ik zei nee jonge dat gaan we niet doen dit is veel te goedkoop ik ben 12 wat is dit.

Hij dreigde met een advocaat lmao, nooit meer iets van gehoord

geniet maar van je tassen
Waardeloos in COR.
Als een topic je niet bevalt blijf dan lekker weg.
Wat een kansloze figuur ben je toch. Laat hem met rust. Moeilijk is het niet
Stuk verdriet
  woensdag 21 februari 2024 @ 15:40:29 #7
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212525296
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 15:38 schreef Lienekien het volgende:
https://help.marktplaats.(...)0deze%20intrekken%3F

Je mag je bod altijd weer intrekken.
Consumentenrecht volgens Marktplaats

Consumentenrecht
Als je op Marktplaats goederen, diensten of digitale inhoud (zoals e-books) aanschaft, komt er een overeenkomst tot stand tussen jou en de aanbieder. Marktplaats is geen partij bij deze overeenkomst.
met je houding en je gedrag laat je zien dat je elkaar mag
  woensdag 21 februari 2024 @ 15:44:08 #8
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212525324
That being said, dat is dus puur volgens de regeltjes van de wet. Ik ben het wel met de rest eens dat het stiekem niks boeit :P
met je houding en je gedrag laat je zien dat je elkaar mag
  woensdag 21 februari 2024 @ 15:46:25 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212525356
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 15:40 schreef Speklap3000 het volgende:

[..]
Consumentenrecht volgens Marktplaats

Consumentenrecht
Als je op Marktplaats goederen, diensten of digitale inhoud (zoals e-books) aanschaft, komt er een overeenkomst tot stand tussen jou en de aanbieder. Marktplaats is geen partij bij deze overeenkomst.
Hoe is dit relevant als je, zoals de TS, een bod hebt gedaan, maar als blijkt dat jouw bod er als hoogste uitkomt je toch niet tot de koop wilt overgaan? Een bod doen is toch nog geen koopovereenkomst aangaan?
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 21 februari 2024 @ 15:50:18 #10
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212525402
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 15:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Hoe is dit relevant als je, zoals de TS, een bod hebt gedaan, maar als blijkt dat jouw bod er als hoogste uitkomt je toch niet tot de koop wilt overgaan? Een bod doen is toch nog geen koopovereenkomst aangaan?
Zie mijn eerste lin van Rechtswinkel Rotterdam:

Voor de totstandkoming van een koopovereenkomst in de zin van artikel 7:1 BW is een wilsovereenstemming vereist. Deze wilsovereenstemming bestaat uit aanbod en aanvaarding. Het plaatsen van een advertentie op een website als Marktplaats wordt gezien als een uitnodiging om in onderhandeling te treden. Het plaatsen van de advertentie is dus geen aanbod. Het bod dat de koper uitbrengt op de advertentie wordt wel gezien als een aanbod. Indien de verkoper het bod aanvaardt, is er sprake van een koopovereenkomst.


Bod wordt gezien als een aanbod, geaccepteerd bod = koopovereenkomst.
met je houding en je gedrag laat je zien dat je elkaar mag
  woensdag 21 februari 2024 @ 15:53:08 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212525432
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 15:50 schreef Speklap3000 het volgende:

[..]
Zie mijn eerste lin van Rechtswinkel Rotterdam:

Voor de totstandkoming van een koopovereenkomst in de zin van artikel 7:1 BW is een wilsovereenstemming vereist. Deze wilsovereenstemming bestaat uit aanbod en aanvaarding. Het plaatsen van een advertentie op een website als Marktplaats wordt gezien als een uitnodiging om in onderhandeling te treden. Het plaatsen van de advertentie is dus geen aanbod. Het bod dat de koper uitbrengt op de advertentie wordt wel gezien als een aanbod. Indien de verkoper het bod aanvaardt, is er sprake van een koopovereenkomst.


Bod wordt gezien als een aanbod, geaccepteerd bod = koopovereenkomst.
In de praktijk werkt het toch vaak niet zo.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 21 februari 2024 @ 15:53:40 #12
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212525438
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 15:53 schreef Lienekien het volgende:

[..]
In de praktijk werkt het toch vaak niet zo.
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 15:44 schreef Speklap3000 het volgende:
That being said, dat is dus puur volgens de regeltjes van de wet. Ik ben het wel met de rest eens dat het stiekem niks boeit :P
met je houding en je gedrag laat je zien dat je elkaar mag
pi_212525786
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 15:33 schreef streamjohan het volgende:
Zit ik er nu aan vast? Of gewoon deleten dat bericht en verder leven alsof niks gebeurd is?
Nee natuurlijk niet. Even een berichtje sturen 'bij nader inzien zie ik af van de aankoop, mijn excuses hiervoor, succes met de verkoop' en klaar.
Nooit zomaar contact verbreken, dan laat je mensen in de waan. Niet netjes.
Google is your friend, abuse your friends
pi_212525934
Al vaak meegemaakt. Zelfs dat mensen afzagen van de koop na het moment dat ze het eigenlijk zouden ophalen. En zelf ook wel eens afgezien van een koop, omdat ik op 3 verschillende advertenties had geboden en ik er maar 1 wilde. Nog nooit iemand moeilijk gedaan over de opmerking "sorry, ik ben inmiddels al voorzien, ik wens je veel geluk met de verkoop". Zelf ook nooit moeilijk over gedaan, trouwens.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_212526324
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 15:38 schreef Lienekien het volgende:
https://help.marktplaats.(...)0deze%20intrekken%3F

Je mag je bod altijd weer intrekken.
Ja, je kunt je bod intrekken, maar een overeenkomst daarmee niet ongedaan maken. Leuk dat Marktplaats het bod en de acceptatie daarvan niet ziet als bindend, maar een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding - daar is MP m.i. geen partij in.

Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn niet hetzelfde. Zie https://www.vanveen.com/k(...)een-koopovereenkomst voor een casus.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212526339
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 15:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Hoe is dit relevant als je, zoals de TS, een bod hebt gedaan, maar als blijkt dat jouw bod er als hoogste uitkomt je toch niet tot de koop wilt overgaan? Een bod doen is toch nog geen koopovereenkomst aangaan?
Niet? Uit de OP:
quote:
al[s] diegene akkoord is gegaan met je bod
Een bod is geen overeenkomst, maar na de acceptatie van je bod wél.

Maar voor een paar tientjes gaat die verkoper echt de moeite niet doen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 21 februari 2024 @ 17:18:45 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212526351
Ja, dat was al besproken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_212526365
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:18 schreef Lienekien het volgende:
Ja, dat was al besproken.
Dat zal best, maar ik lees van boven naar beneden en reageer als ik onzin zie staan :)
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  woensdag 21 februari 2024 @ 17:21:28 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212526374
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:20 schreef baskick het volgende:

[..]
Dat zal best, maar ik lees van boven naar beneden en reageer als ik onzin zie staan :)
Leuk. Doei.
The love you take is equal to the love you make.
pi_212528905
Zeg gewoon dat je hem ergens anders goedkoper op de kop hebt weten te tikken. Heb ik ooit eens gedaan met een koersfiets.

Wel met risico dat die verkoper ineens reageert van 'kijk joch, ik doe er 200 euro af maar ik wil wel dat je hem vanavond komt halen'.
Dat was althans het voorstel dat ik toen kreeg. Voor die fiets hadden we eerst een deal voor 800 euro en ineens kon ik hem overnemen voor 600 eruo :')
Cindy De Vuyst
pi_212532561
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:15 schreef baskick het volgende:

[..]
Ja, je kunt je bod intrekken, maar een overeenkomst daarmee niet ongedaan maken. Leuk dat Marktplaats het bod en de acceptatie daarvan niet ziet als bindend, maar een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding - daar is MP m.i. geen partij in.

Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn niet hetzelfde. Zie https://www.vanveen.com/k(...)een-koopovereenkomst voor een casus.
Ja, dit was in 2017.
Inmiddels zijn we zeven jaar verder. Marktplaats hanteert voorwaarden en daar lezen we in art 10:
biedingen zijn niet bindend

10 Tenzij in deze Gebruiksvoorwaarden anders geregeld, is een bod op een product of dienst in een Advertentie niet bindend. Deze hoofdregel geldt voor alle Gebruikers op het Platform. Een Adverteerder is niet verplicht een dergelijk (redelijk) bod te accepteren. Indien een dergelijk bod door een Adverteerder wordt geaccepteerd, verplicht dit de bieder niet tot aankoop.

[ Bericht 1% gewijzigd door paardendokter op 22-02-2024 08:58:14 ]
  donderdag 22 februari 2024 @ 08:34:35 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212532576
Zeg, bespaar me het gezeik.
The love you take is equal to the love you make.
pi_212532864
Vond het zielig, heb die paar euro betaald en gezegd, hou het product maar. Genoeg liefdadigheid alweer voor dit jaar.
pi_212532877
Wat had je besteld? :D
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  donderdag 22 februari 2024 @ 09:12:44 #25
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_212532896
Laatst werd er bij mij ook een impulsief bod opeens geaccepteerd. Wilde het ding eik helemaal niet, bericht gestuurd naar verkoper dat ik te impulsief had gehandeld, en ik had mn bod weer ingetrokken.
geen probleem
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_212532915
quote:
19s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:10 schreef Notorious_Roy het volgende:
Wat had je besteld? :D
Van die amerikaanse high school lockers, een hele stack
pi_212532920
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:14 schreef streamjohan het volgende:

[..]
Van die amerikaanse high school lockers, een hele stack
Oh dat is wel cool eigenlijk. Linkje?
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_212533007
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 09:08 schreef streamjohan het volgende:
Vond het zielig, heb die paar euro betaald en gezegd, hou het product maar. Genoeg liefdadigheid alweer voor dit jaar.
Lol :D
Sicker than your average.
pi_212533334
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 08:32 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Ja, dit was in 2017.
Inmiddels zijn we zeven jaar verder. Marktplaats hanteert voorwaarden en daar lezen we in art 10:
biedingen zijn niet bindend

10 Tenzij in deze Gebruiksvoorwaarden anders geregeld, is een bod op een product of dienst in een Advertentie niet bindend. Deze hoofdregel geldt voor alle Gebruikers op het Platform. Een Adverteerder is niet verplicht een dergelijk (redelijk) bod te accepteren. Indien een dergelijk bod door een Adverteerder wordt geaccepteerd, verplicht dit de bieder niet tot aankoop.

Ik snap dat een bieding niet bindend is, maar wat maakt dat het platform voorwaarden kan hanteren die bepalen dat een overeenkomst tussen partijen A (verkoper) en B (koper) kan ontbinden?

Scenario 1:
A plaatst een advertentie
B doet een bod en mag het bod altijd intrekken
A kan het bod afwijzen of accepteren

Scenario 2:
A plaatst een advertentie
B doet een bod
A geeft aan dat het bod geaccepteerd is -> overeenkomst, toch?

Hoe kan B in scenario 2 dan onder de overeenkomst uit? Of A, als die een hoger bod krijgt?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212533732
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 10:00 schreef baskick het volgende:

[..]
maar wat maakt dat het platform voorwaarden kan hanteren die bepalen dat een overeenkomst tussen partijen A (verkoper) en B (koper) kan ontbinden?

Omdat beide partijen zich -door het gebruik van het platform- conformeren aan de Marktplaats-voorwaarden.
Wij juristen noemen de wettelijke bepalingen rondom overeenkomsten regelend recht hetgeen betekent dat je er van af mag wijken. Zo simpel is het.
pi_212534027
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 10:24 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Omdat beide partijen zich -door het gebruik van het platform- conformeren aan de Marktplaats-voorwaarden.
Wij juristen noemen de wettelijke bepalingen rondom overeenkomsten regelend recht hetgeen betekent dat je er van af mag wijken. Zo simpel is het.
Helder. Dank je wel :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212534158
Als ik iedereen zou aanklagen die na het doen van een bod niet komt opdagen of niet meer reageert, zou ik een compleet advocatenkantoor van werk kunnen voorzien.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_212544620
Hallo, mijn zoon heeft op marktplaats gezeten en...
Hallo, van mijn begeleider mag ik het toch niet...
Hallo, van mijn mama mag ik toch niet...
Hallo, van mijn vrouw mag ik het niet meer kopen...
Hallo, ik heb er net eentje cadeau gekregen...
Hallo, ik was dronken en ik...
Hallo, uhm, sorry, maar ik heb me bedacht en zie toch van de koop af. Sorry daarvoor en veel succes met de verkoop. Groetjes, Streamjohan,
Da gao nie nou!
pi_212545423
quote:
0s.gif Op woensdag 21 februari 2024 17:15 schreef baskick het volgende:

[..]
Ja, je kunt je bod intrekken, maar een overeenkomst daarmee niet ongedaan maken. Leuk dat Marktplaats het bod en de acceptatie daarvan niet ziet als bindend, maar een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding - daar is MP m.i. geen partij in.

Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn niet hetzelfde. Zie https://www.vanveen.com/k(...)een-koopovereenkomst voor een casus.
Mooie zaak was dat. Ik heb me voorgenomen om dat ook eens te gaan doen bij een marktplaatsverkoper die iets na een afspraak en dus geldige koopovereenkomst weigert te verkopen omdat ie later een hoger bod heeft gehad.

Keihard aanpakken, dat soort lui :Y
pi_212545462
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 08:32 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Ja, dit was in 2017.
Inmiddels zijn we zeven jaar verder. Marktplaats hanteert voorwaarden en daar lezen we in art 10:
biedingen zijn niet bindend

10 Tenzij in deze Gebruiksvoorwaarden anders geregeld, is een bod op een product of dienst in een Advertentie niet bindend. Deze hoofdregel geldt voor alle Gebruikers op het Platform. Een Adverteerder is niet verplicht een dergelijk (redelijk) bod te accepteren. Indien een dergelijk bod door een Adverteerder wordt geaccepteerd, verplicht dit de bieder niet tot aankoop.

Best raar. Een gedaan bod dat geaccepteerd is, maar volgens marktplaats niet lijdt tot een koopovereenkomst.
Volgens mij zegt de wet nog steeds dat er een geldige koopovereenkomst tot stand is gekomen?

Binnenkort eens opzoeken of daar al uitspraken over zijn.
pi_212545625
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 22:27 schreef Inbox het volgende:

[..]
Best raar. Een gedaan bod dat geaccepteerd is, maar volgens marktplaats niet lijdt tot een koopovereenkomst.
Volgens mij zegt de wet nog steeds dat er een geldige koopovereenkomst tot stand is gekomen?

Binnenkort eens opzoeken of daar al uitspraken over zijn.
Ik heb me laten vertellen dat het niet meer actueel is:
quote:
0s.gif Op donderdag 22 februari 2024 10:24 schreef paardendokter het volgende:

[..]
Omdat beide partijen zich -door het gebruik van het platform- conformeren aan de Marktplaats-voorwaarden.
Wij juristen noemen de wettelijke bepalingen rondom overeenkomsten regelend recht hetgeen betekent dat je er van af mag wijken. Zo simpel is het.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212554512
quote:
1s.gif Op woensdag 21 februari 2024 15:53 schreef Lienekien het volgende:

[..]
In de praktijk werkt het toch vaak niet zo.
Wel bij aanbieders als Catawiki,Ebay en echte onlineveilingen, waar je van tevoren ook gewaachuwd wordt dat een bod bindend is.
Als ze dat nu ook op marktplaats gaan invoeren wordt het een stuk netter,dat is wel een voordeel weer dan.
Alleen ben ik bang dat mp ten onder gaat aan dac7 straks.
  vrijdag 23 februari 2024 @ 17:25:59 #38
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212554541
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 17:24 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
Wel bij aanbieders als Catawiki,Ebay en echte onlineveilingen, waar je van tevoren ook gewaachuwd wordt dat een bod bindend is.
Als ze dat nu ook op marktplaats gaan invoeren wordt het een stuk netter,dat is wel een voordeel weer dan.
Alleen ben ik bang dat mp ten onder gaat aan dac7 straks.
Jaja, dac7.
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')