quote:
Op zondag 3 maart 2024 08:47 schreef qajariaq het volgende:Persoonlijk vind ik alleen beton mooier dan met houten opzetranden maar in deze is alleen jullie mening relevant natuurlijk. Beton lijkt me wel langer mee te gaan en zal ook niet lelijk worden wat hout op den duur wel doet. Ik zou er bij het lijmen wel wat kleine openingen houden voor ontwateren na een stortbui en ook de bodem helemaal open houden voor een betere vochthuishouding.
succes.

Een houten rand zou alleen voor de mooi zijn eigenlijk. En omdat ik mijn zinnen al op die palletranden had gezet
Goeie van de openingen voor het ontwateren. De bodem is sowieso open ivm bodemleven. Bedankt voor de tips voor lijnolie. Dat gaan we hier de komende tijd veel gebruiken, ook als we geen houten rand op de moestuinbakken maken.
quote:
Op zondag 3 maart 2024 08:55 schreef Managarm het volgende:Ik zou het onderhoudsvrij houden en drie lagen steen doen, wat aarde erbij en je ziet het hout niet meer. Je gaat van twee bakken een bak maken of was dat alleen een test?
We hebben nu 5 rijen van 4 bakken. We willen de buitenste rijen (misschien) 4 bakken lang maken en de middelste 3 rijen elk 2 bakken.
Nu:
Bak Bak Bak Bak
Bak Bak Bak Bak
Bak Bak Bak Bak
Bak Bak Bak Bak
Bak Bak Bak Bak
Straks
BakBakBakBak
BakBak BakBak
BakBak BakBak
BakBak BakBak
BakBakBakBak
quote:
Op zondag 3 maart 2024 09:02 schreef Claudia_x het volgende:Waarom zou je inderdaad bovenin alsnog hout gebruiken? Nu je toch bezig bent om het onderhoudsarm te maken, zou ook ik doorzetten.
Ik denk dat je gelijk hebt.
quote:
En ik snap goed dat je gras wilt laten groeien in plaats van houtsnippers te gebruiken. Houtsnippers zijn fijn, maar ze composteren snel en je blijft maar bezig met ze aanvullen/vervangen. Ik moet wel zeggen dat Franse boomschors véél langer meegaat. Zelf gebruik ik helemaal geen worteldoek eronder.
Het grote nadeel van gras vind ik weer dat je moet maaien. Je kunt ook halfverharding gebruiken, maar ook dat is niet onderhoudsarm en dan wordt het wel heel stenig. Heb je eigenlijk al een robotmaaier?
Er groeit ook ontzettend veel onkruid op de snippers. We hebben hier veel last van kweek, distels, etc. Dus ook geen onkruid dat je laat zitten. De schijnaardbei die hier ook groeit, mag er wel lekker groeien. Het is lang niet zo onderhoudsarm als het leek. En dat worteldoek er onder zit me ook niet lekker.
Geen robotmaaier hier, die hoop ik ook buiten de deur te houden
quote:
Op zondag 3 maart 2024 09:31 schreef Doedezemaar het volgende:Er bestaat ook niet-stenige halfverharding zoals
https://www.nocciolo.nl/ maar volgens mij hangt daar een serieus prijskaartje aan. Ik overweeg het voor onze moestuin ipv snippers, maar moet me er nog wat verder in verdiepen, dus ik denk dat er eerst snippers komen. Ipv gras zou je ook voor klaver kunnen kiezen, dat is goed beloopbaar en heeft ecologische meerwaarde
Klaver is een leuk idee. We hebben in onze achtertuin twee gazonnetjes met een laag wildbloemenmengsel dat eens in de 6-8 weken gemaaid hoeft te worden. Dat is ook nog een overweging waard. Maar goed, dit is nu nog heel even niet aan de orde. Eerst moestuinbakken, dan het moestuinseizoen en dan in etappes iets groens inzaaien. Anders kunnen we nergens klussen en tuinieren.