abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212492300
En waarom? wat zijn je ervaringen en waar liep je tegen aan?

Ik ben al bijna 20 jaar lid van een ATV waarop mijn ex en ik een huisje hadden op een leuk klein stukje grond. Ooit gekocht voor 2000 euro, dat is in vergelijking met nu een schijntje... 4 jaar geleden ben ik begonnen met het bedenken van een nieuw zomerhuisje. Een jaar lang ben ik wezen spelen met sketchup en een jaar later was het ontwerp goed genoeg om te beginnen met het slopen van het oude huisje en te beginnen met het nieuwe huisje.

Het huisje is compleet houtbouw, staat op stalenschroefpalen en een stukje oud fundering van het vorige huisje. Nu zijn we zover dat de keuken afgemaakt kan worden. Het woon/leef/slaap gedeelte is zo goed als af op wat behang/verf na.

Dit jaar gaan we na de rond de zomer bezig met plaatsen van een houtkachel en de afvoer die er bij hoort en daarna beginnen met de douche/bad kamer.

Waarom ik dit zelf heb gedaan? scheelt nogal in de kosten en aangezien ik toch best handig ben kan ik heel veel zelfs en anders leer ik het. Als ik het huisje had laten bouwen was ik zo'n 50k kwijt (inclusief plaatsen) en nu ik het zelf heb gebouwd zit ik net op de 15k (dat is natuurlijk zonder loon kosten). Plus ik had niet zomaar even 15/50k, ieder jaar doe ik het van mijn opgebouwde loonheffingskorting/vakantiegeld/gespaard geld/extra verdiensten en dat is zo'n 5k per jaar...

Eerste jaar alleen slopen plus plaatsen van fundering/skelet van de vloer
2e jaar zijn we de hoogte in gegaan en hebben we het skelet van het huisje gemaakt, de kozijnen, ramen en deuren geplaatst en het huisje geisoleerd.
3e jaar kwam de dakbeplating en de gevelbekleding plus zijn we begonnen met de keuken.
Nu dit jaar gaat de keuken af, komt er een kachel en kunnen we na de zomer lekker rustig aan de slag met de badkamer die hopelijk voor het einde van het jaar af is.

Dan heb ik met heel veel hulp van lieve mensen om mij heen een 28m2 huis klaar voor gebruik (waar ik van plan ben om 7 maanden per jaar te verblijven), meer mag ook niet ;)

Het topic plaats ik omdat ik wil weten hoe anderen met hun bouw zijn omgegaan, waarom ze zelf zijn begonnen en waar ze tegen aanliepen.

Waarom:
- Kosten, veel leer momenten en daarnaast heb ik alle tijd aangezien ik er niet hoef te verblijven (ik kan gewoon naar huis gaan).

Ervaringen / liep ik tegen aan.
- Heel veel dingen lijken makkelijker dan dat het is...
- Je moet af en toe stevig creatief zijn
- Ik heb geleerd dat je vooral met het skelet (niet zichtbare delen) niet heel zuinig om hoeft te gaan, je verstopt toch oneffenheden
- Marktplaats heeft heel veel goedkopere materialen opgeleverd, ik zocht voor veel zaken al een jaar voordat ik het nodig had... al moet je wel goed opletten want zelfs op MP kunnen veel dingen duurder zijn 2e hands dan nieuw... goed zoeken is een pré
- Ik heb veel geleerd van anderen door te luisteren, youtube te gebruiken en vragen te stellen, heel veel vragen!

Maar nu het huisje steeds verder af komt ben ik best trots op wat ik heb gemaakt, en al die mensen die mij hebben geholpen! _O_

Goed, wat zijn jou ervaringen?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_212492342
Geen ervaring. Maar wel nieuwsgierig naar het huisje. Heb je een foto?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_212493984
quote:
1s.gif Op maandag 19 februari 2024 07:41 schreef valentijn101 het volgende:
Geen ervaring. Maar wel nieuwsgierig naar het huisje. Heb je een foto?
Ik zal spoedig eens een reportage plaatsen, van begin tot nu! :)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  maandag 19 februari 2024 @ 11:26:46 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_212494893
Ik kan geen online foto's meer vinden van onze terrasoverkapping bij ons vorige huis. Dat was qua project praktisch het bouwen van een compleet huis :') .

Was wel een vet ding geworden :Y .
Komende jaren staat een huge ass garage/werkplaats & overkapping op de planning in onze huidige tuin.

Gaat wat minder arbeidsintensief worden (gewoon straight forward HSB ipv. Klassiek houtbewerking zonder schroeven & spijkers) maar wel weer zo groot dat dit een meerjaren project gaat zijn.
pi_212495049
Hier een volledig geïsoleerde garage/thuiswerkplek gebouwd van 55m2. Betonvloer, stenen borstwering en houtskelet opbouw met rabatwerk. 5m hoog dus met vliering. Belangrijkste les, volledig geïsoleerde fundering gemaakt, achteraf teveel moeite en had beter alleen onder de betonvloer isolatie kunnen doen. Verder zeker wel tevreden over het resultaat.
  maandag 19 februari 2024 @ 15:55:12 #6
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212498454
*edit*

[ Bericht 98% gewijzigd door Vonkenboer op 19-02-2024 17:00:56 ]
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212499058
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2024 15:55 schreef sturmpie het volgende:
....
Post dan niks

[ Bericht 15% gewijzigd door Vonkenboer op 19-02-2024 17:01:09 ]
pi_212505430
Het is mij gelukt, heb er een paar animaties van gemaakt...

2020 - Begin van het slopen van het oude huisje (let niet op de troep) heeh

2021 - Begin van opbouw vloer

2022 - We gaan omhoog, skelet bouw, totaan het dak en in december begonnen met isoleren van het geheel

2023 - Dichtmaken van het huisje, keuken, vide plaatsen

Wat heb ik geleerd wat ik anders zou doen.
- Kozijnen meer ruimte geven (zitten nu echt ingeklemd in het hout :@)
- Langer nadenken over plekken van water (door de muren heen)
- Rabat delen op 1 plek laten doorlopen (dus naad op 1 verticale lijn)
- Isolatie wat ruimer, meer met pur afwerken
- Zorgen dat m'n vriendin de tussenbalkjes goed plaatst en niet de OSB platen aan de binnenkant naar binnen duwt! :P
- Dak in 1x helemaal vastzetten (nu heb ik het voorste gedeelte moeten vervangen toen de storm er vat op kreeg en ik het niet voor die tijd vast kon zetten)
- Keukenblad gelijk vastmaken ipv een paar maand later (krommmm, maar alweer 95% recht :@)

That's voor nu. We zijn al wat verder maar tot 2023 is toch wel het meeste werk en die foto's heb ik reeds gesorteerd! :+
Like trump...
pi_212568933
Ik ben nog steeds benieuwd of er meer mensen zijn! Foto's wanted!! :Y
Like trump...
pi_214082613
Update: Heb op alle hoeken mijn hoekprofielen geplaatst, gehaald uit 10x10 balken!

Ben er zelf redelijk tevreden mee! :Y
Like trump...
pi_214083769
Ziet er netjes uit hoor. Alleen vind ik persoonlijk die kunstof kozijnen niks in combinatie met een houten gevel.

Zelf heb ik "alleen maar" een huis gerenoveerd. Alles is er uit gegaan, alleen de begane grond vloer, muren, dak en draagbalken van de verdiepingsvloer zijn niet vernieuwde. De meeste werkzaamheden heb ik zelf gedaan.

Uitbesteed zijn:
- vervangen van kozijnen + plaatsen nieuwe dakramen
- plaatsen zonnepanelen + warmtepomp
- stucwerk.

De rest, al het sloopwerk, leggen van de nieuwe verdiepingsvloer, aanleg van elektra, water, (vloer)verwarming, badkamer, toilet, riolering, isolatie plaatsen van binnenwanden, plaatsen van de keuken, storten van betonvloer op de bg+badkamer, leggen van vloerafwerking (keramisch parket op bg)...

Was een aardig projectje, 7 jaar. En toen kreeg mijn partner heimwee naar Limburg dus kwam er een te koop bord.
pi_214087038
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 21:28 schreef Ivo1985 het volgende:
Ziet er netjes uit hoor. Alleen vind ik persoonlijk die kunstof kozijnen niks in combinatie met een houten gevel.
Ik snap je heel goed maar wenste weinig tot geen onderhoud en tja dat krijg je dan met het maken van die keuze! :Y
Like trump...
pi_214107603
Mooi gedaan, ik had een extra bocht aan de regenpijp gezet zodat ie eerder richting je muur gaat, maar ja, ik loop altijd tegen dat soort dingen aan.
pi_214115829
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 19:48 schreef Managarm het volgende:
Mooi gedaan, ik had een extra bocht aan de regenpijp gezet zodat ie eerder richting je muur gaat, maar ja, ik loop altijd tegen dat soort dingen aan.
Lijkt me behoorlijk obvious dat die tijdelijk er is aangemaakt.
Vakman pur sang
pi_214115836
quote:
1s.gif Op maandag 1 juli 2024 13:37 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Lijkt me behoorlijk obvious dat die tijdelijk er is aangemaakt.
Ik woon in Portugal, ik verbaas me nergens meer over :) De standaard ligt hier stukken lager.
pi_214117300
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2024 19:48 schreef Managarm het volgende:
Correct, is tijdelijk totdat ik ergens mooie zinken buizen op de kop heb getikt! :)
Like trump...
pi_214174172
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 10:03 schreef Chandler het volgende:

[..]
Ik snap je heel goed maar wenste weinig tot geen onderhoud en tja dat krijg je dan met het maken van die keuze! :Y
Dan ben ik nieuwsgierig: waarom heb je het tuinhuis dan van hout gemaakt in plaats van baksteen? Dat lijkt me enorm in onderhoud schelen. Nou moet je het nog steeds om de zoveel jaar schilderen/beitsen/whatever, dan kan je die kozijnen net zo goed meenemen. Of is onderhoud van kozijnen veel meer werk dan onderhoud van de muren, of...?

[ Bericht 1% gewijzigd door gukde op 05-07-2024 22:23:55 (verduidelijking) ]
pi_214176153
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 22:20 schreef gukde het volgende:

[..]
Dan ben ik nieuwsgierig: waarom heb je het tuinhuis dan van hout gemaakt in plaats van baksteen? Dat lijkt me enorm in onderhoud schelen. Nou moet je het nog steeds om de zoveel jaar schilderen/beitsen/whatever, dan kan je die kozijnen net zo goed meenemen. Of is onderhoud van kozijnen veel meer werk dan onderhoud van de muren, of...?
Ik zit op veen dus hoe zwaarder hoe meer ik moet funderen. Plus verfen ga ik niet. Plus kunststof kozijnen fus praktisch geen onderhoud op mogelijk olieen na.
Like trump...
  vrijdag 5 juli 2024 @ 23:59:07 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_214176186
Zo zo, ziet er goed uit hoor!
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')