En waarom? wat zijn je ervaringen en waar liep je tegen aan?
Ik ben al bijna 20 jaar lid van een ATV waarop mijn ex en ik een huisje hadden op een leuk klein stukje grond. Ooit gekocht voor 2000 euro, dat is in vergelijking met nu een schijntje... 4 jaar geleden ben ik begonnen met het bedenken van een nieuw zomerhuisje. Een jaar lang ben ik wezen spelen met sketchup en een jaar later was het ontwerp goed genoeg om te beginnen met het slopen van het oude huisje en te beginnen met het nieuwe huisje.
Het huisje is compleet houtbouw, staat op stalenschroefpalen en een stukje oud fundering van het vorige huisje. Nu zijn we zover dat de keuken afgemaakt kan worden. Het woon/leef/slaap gedeelte is zo goed als af op wat behang/verf na.
Dit jaar gaan we na de rond de zomer bezig met plaatsen van een houtkachel en de afvoer die er bij hoort en daarna beginnen met de douche/bad kamer.
Waarom ik dit zelf heb gedaan? scheelt nogal in de kosten en aangezien ik toch best handig ben kan ik heel veel zelfs en anders leer ik het. Als ik het huisje had laten bouwen was ik zo'n 50k kwijt (inclusief plaatsen) en nu ik het zelf heb gebouwd zit ik net op de 15k (dat is natuurlijk zonder loon kosten). Plus ik had niet zomaar even 15/50k, ieder jaar doe ik het van mijn opgebouwde loonheffingskorting/vakantiegeld/gespaard geld/extra verdiensten en dat is zo'n 5k per jaar...
Eerste jaar alleen slopen plus plaatsen van fundering/skelet van de vloer
2e jaar zijn we de hoogte in gegaan en hebben we het skelet van het huisje gemaakt, de kozijnen, ramen en deuren geplaatst en het huisje geisoleerd.
3e jaar kwam de dakbeplating en de gevelbekleding plus zijn we begonnen met de keuken.
Nu dit jaar gaat de keuken af, komt er een kachel en kunnen we na de zomer lekker rustig aan de slag met de badkamer die hopelijk voor het einde van het jaar af is.
Dan heb ik met heel veel hulp van lieve mensen om mij heen een 28m2 huis klaar voor gebruik (waar ik van plan ben om 7 maanden per jaar te verblijven), meer mag ook niet

Het topic plaats ik omdat ik wil weten hoe anderen met hun bouw zijn omgegaan, waarom ze zelf zijn begonnen en waar ze tegen aanliepen.
Waarom:
- Kosten, veel leer momenten en daarnaast heb ik alle tijd aangezien ik er niet hoef te verblijven (ik kan gewoon naar huis gaan).
Ervaringen / liep ik tegen aan.
- Heel veel dingen lijken makkelijker dan dat het is...
- Je moet af en toe stevig creatief zijn
- Ik heb geleerd dat je vooral met het skelet (niet zichtbare delen) niet heel zuinig om hoeft te gaan, je verstopt toch oneffenheden
-
Marktplaats heeft heel veel goedkopere materialen opgeleverd, ik zocht voor veel zaken al een jaar voordat ik het nodig had... al moet je wel goed opletten want zelfs op MP kunnen veel dingen duurder zijn 2e hands dan nieuw... goed zoeken is een pré
- Ik heb veel geleerd van anderen door te luisteren, youtube te gebruiken en vragen te stellen, heel veel vragen!
Maar nu het huisje steeds verder af komt ben ik best trots op wat ik heb gemaakt, en al die mensen die mij hebben geholpen!

Goed, wat zijn jou ervaringen?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...