![Gktp1zsXYAAulrH?format=jpg&name=large]()
Brady Gilmore steekt twee vingers de lucht in, want voor de tweede dag op rij wint de besnorde Australiaan. Op een bijzonder overtuigende manier, hij heeft de rest zonder pardon uit het wiel gekletst. Hij wist dat hij als eerste door de laatste bocht naar links moest en dat het daarna binnen zou zijn. Nou, dat bleek inderdaad het geval. Goede voorbereiding van Ruben Plaza, die kun je natuurlijk wel om een boodschap sturen. Gilmore begint nu langzamerhand ook te dromen over de gele trui, wat mij nog steeds vrij optimistisch lijkt. Hij is ontzettend sterk bezig, het is enorm kwam om tijdens deze rit in de eerste groep te eindigen, maar de laatste drie ritten gaan nog een stuk zwaarder zijn dan dit. Het zal dan eerder van Kretschy moeten komen, die vandaag alvast een heldenrol wist te vervullen voor Gilmore.
![GkuP4RZWIAAwITc?format=jpg&name=large]()
![Gktkwb-XoAA1T4Q?format=jpg&name=large]()
Onderweg naar de 'gevaarlijke' grensstreek - uiteraard is er vandaag niets gebeurd - vertrokken er al vrij snel vier renners uit het peloton. Drie Rwandezen en een Ethiopiër, onder meer de onvermoeibare Didier Munyaneza was aanwezig. Ik vind het ergens toch opmerkelijk, met zo'n klein peloton had ik verwacht dat het een enorm chaotische koers zou worden, maar tot nu toe is de koers juist behoorlijk gesloten en wordt er enorm strak gecontroleerd. De eerste de beste vlucht van de dag is vaak de juiste, waarna niemand meer een poging waagt om nog weg te rijden. Het viertal vooraan kreeg een voorsprong van een minuut of vijf, maar zodra we Rubavu en het Kivumeer bereikten moest er geklommen worden en toen verdween die voorsprong al snel als sneeuw voor de zon. De renners moesten twee keer over de klim met de fantastische naam Rambo en daar probeerde Samuel Niyonkuru nog een tijd vooruit te blijven, als laatste van de koplopers, maar die poging strandde in schoonheid. In het peloton werd er op beide beklimmingen van Rambo enorm veel aangevallen, heel wat namen van belang hebben zich geroerd. Zo ging gele trui Fabien Doubey in de aanval, waarna het groepje gele trui tijdelijk uit nog maar zes renners bestond. Even later sloten er wel weer een hoop mannen aan, maar het is toch weer een signaal waar we iets mee kunnen. Doubey is dan toch in orde, hij gaat zijn gele trui niet zomaar afgeven. Op de tweede beklimming van Rambo kwamen er dan weer bemoedigende signalen. Awet Aman was vrij actief, maar het was vooral Nahom Zerai die de show stal. Op Rambo ging hij in de aanval en voor hij het wist had hij een voorsprong van een halve minuut. Je weet natuurlijk nooit hoe zo'n voorsprong ontstaat, was hij veruit de sterkste bergop of lieten ze hem rijden? Geen idee, maar ik kies ervoor om te geloven dat hij veruit de beste klimmer is hier. Het groepje gele trui bestond op dat moment uit amper 10 renners en onder die tien renners zaten nog twee renners van de nationale ploeg van Eritrea, de mannen staan op punt. Nahom en Henok hadden we verwacht, maar ook de volstrekt onbekende Awet Kibrom is op de afspraak. Gisteren nog gevallen en daardoor tijd verloren, maar vandaag was hij mee met de besten. Ieder jaar neemt Eritrea weer een jongen mee waar je nog nooit van hebt gehoord en bijna altijd blijkt dat dan een nieuw talent te zijn. Enfin, na de beklimming was het vooral in dalende lijn verder richting de streep en dat bleek in het nadeel van Nahom.
Rubavu, home of AmstelMede dankzij hard labeur van Israel en Bike Aid werd Nahom Zerai op vijf kilometer van het eind ingerekend, de beulswerken van Moritz Kretschy in dienst van Brady Gilmore waren hem te machten. Wel knap dat die Gilmore überhaupt nog mee was, voor een sprintend type komt hij makkelijk over de heuvels heen. Nadat Zerai was ingerekend hadden we 19 renners vooraan, iedereen die deel uitmaakt van dat selectie gezelschap maakt nog kans op de eindzege in Rwanda, we kunnen inmiddels al een hoop renners afschrijven. Nadat Nahom Zerai was ingerekend volgde er nog een nerveuse finale, Bike Aid reed op kop voor Yoel Habteab, die mij hier ook enorm aan het verrassen is. Ik wist dat Habteab snel was, maar ook hij klimt beter dan ooit. Dit was een rit die hij in het verleden slecht had verteerd, hopelijk heeft hij dit jaar een mooie stap gezet en kan hij die stap ook in Europa bevestigen. Dat ging vorig jaar nog niet zo lekker, gelukkig krijgt hij nog een jaar om zich te bewijzen. Bedankt, Bike Aid. Het filmpje van de dag staat verrassend snel online en in dit filmpje zien we dat gele trui Doubey nóg eens in de aanval in. In de slotkilometer probeerde hij er vanonder te muizen en hij haalde het nog bijna ook. Pas vlak voor de laatste bocht werd hij bijgehaald door de vliegende Gilmore. De Australiaan smeet zich door die bocht met gevaar voor eigen leven en daarna was de zege binnen. Yoel Habteab werd knap tweede, maar wel op een aantal meter. Henok kende de finale blijkbaar minder goed, hij moest in de laatste meters nog om de ingerekende Doubey heen zien te sturen om op het podium te eindigen. Mede dankzij de aanval van Doubey werd er schofterig hard gereden aan het eind, waardoor er nog wat kloofjes ontstonden. Na de eerste zeven renners viel er een gat van drie seconden, Kretschy laat na al zijn kopwerk een paar kostbare tellen liggen. Weer drie tellen daarachter kwam met Eric Manizabayo de eerste Rwandees binnen, in zijn groepje zaten onder meer Pericas, Martinez en een hele reeks Eritreeërs, Kibrom, Yemane, Aman en Zerai. Die verliezen dus zes tellen aan het eind, zo'n finish in dalende lijn is ongunstig voor onze jongens. Doe maar heuvelop, kunnen we beter. De groep daarachter kwam pas op anderhalve minuut binnen en die daar weer achter op 2:30, het is dus wel duidelijk wie de beste renners in koers zijn. Straffe kost van Yoel Habteab, Awet Aman en Awet Kibrom, de andere Afrikanen had ik wel min of meer op deze plaats verwacht. Op de finishfoto zien we trouwens ook een ingepakte arm bij Eeman, ik snap ineens waarom hij gisteren 11 minuten verloor. Kleine veranderingen in het klassement, Henok schuift een paar plekjes op, maar het is nog steeds een secondenspel, er staan liefst 16 renners nog in dezelfde minuut. Bij die eerste 16 zie ik vijf Eritreeërs, al zijn ze wel verdeeld over drie ploegen. Tijd om het landenspel te spelen, jongens. Nathan Medhanie en Awet Kibrom hebben al meer tijd verloren maar beschikken ook over goede benen, we moeten deze koers langzamerhand maar eens naar ons toe gaan trekken. Wat Rwanda betreft zien we met Vainqueur Masengesho en Eric Manizabayo nog twee renners goed in het klassement staan, min of meer de verwachte namen. Mugisha heeft uiteraard al weer tijd laten liggen, om over de rest nog maar te zwijgen. Mugisha had zelf dan wel weer een mooi momentje vandaag, hij reed door zijn eigen streek en kwam zijn familie tegen. Misschien daardoor de aandacht verloren. Veteraan Byukusenge was vandaag zowaar goed mee, maar daar kopen we verder niks voor.
![GkurUuHWkAATAHy?format=jpg&name=large]()
Vandaag beschikken we alleen over de daguitslag, het algemeen klassement zijn ze vergeten. Al kun je dat natuurlijk altijd controleren via de bekende sites, maar ik deel graag de officiële documenten met jullie. Enerverend ritje was het, met helaas niet de meest ideale uitslag, maar ik ben in ieder geval wel blij om Yoel Habteab eens zo ver van voren te zien. Ook zo'n jongen die ik al jaren volg, wat meestal toch vooral tot teleurstellingen heeft geleid. Nu is hij voor het eerst echt indruk aan het maken, mooi. Een sterke aanval van Nahom Zerai onderweg, dat geeft de burger ook moed. Het ziet er niet heel slecht uit voor Afrika, al is het tegelijkertijd zo dat Doubey ook niet slecht was vandaag. En enkele renners houden zich nog koest maar schuiven wel mooi mee, zoals Pericas en Martinez. Het kan nog steeds alle kanten op, waarbij de kans groot is dat we na morgen nog niet veel wijzer zijn. Nog even een wat makkelijkere rit, voordat we aan het eind met drie lastige etappes geconfronteerd worden. Of nouja, makkelijk, wel even een tijdje dik boven de 2000 meter rijden in het regenwoud, het is niet voor iedereen weggelegd. Al hebben we nog steeds maar één opgave, dat vind ik wonderbaarlijk. Minder wonderbaarlijk: geen boe of bah in Rubavu vandaag. Volstrekt rustig, de renners konden gewoon hun ding doen en het was zoals altijd feest aan de aankomst. Goh, je verwacht het niet. Are you wotching, Jurgen Foré? Bring back PatLef, die had in zijn plantagehouderoutfit vooraan gestaan om al dit moois te aanschouwen. Het grote gelijk van David Lappartient ontvouwt zich voor onze ogen. Vergeet niet, duistere krachten willen dit van ons afpakken:
![GktaLqCXgAA5k3Z?format=jpg&name=large]()
![Profil%20%C3%A9tape%201-stage%204.jpg]()
quote:
Rit 4, op donderdag, lijkt mij weer een rit voor de snellere mannen. Vanuit Rubavu, waar het dus volkomen rustig is, rijden de renners door het nationale park van Gishwati Mukura richting Karongi. Deze route werken ze ieder jaar wel een keer af, de richting wil alleen nog wel eens verschillen. In 2023 was er een aankomst in Karongi, in een behoorlijk vergelijkbare rit. In die rit waren we getuige van een tamelijk briljante coup van Total, op een klimmetje besloten ze te versnellen, waarna ze vooral in de afdaling alles of niets speelden. Ze reden weg van de rest, wisten het gat met de koplopers te dichten en in het sprintje maakte een duo van Total het af. Bonnet won de rit en pakte ook de leiderstrui, die hij een dag later wel weer af moest staan. Een halve minuut later won Ethan Vernon de sprint van de favorietengroep. Het is dus mogelijk om tijdens deze rit de sprint te ontlopen, Total gaf twee jaar geleden het goede voorbeeld. Een stuk of 30 renners bleven achter de koplopers bij elkaar, al te moeilijk is deze etappe dus ook weer niet. De klim naar Rutsiro is met bijna zeven kilometer aan 5,5% niet makkelijk, maar Ethan Vernon wist dit met z'n logge lijf dus ooit te overleven. De laatste klim is er eentje van drie kilometer aan 5%, maar daarna is het nog dik 10 kilometer tot de finish. Voor Total was het twee jaar geleden genoeg om de boel overhoop te gooien, maar het zou ook niet heel verbazingwekkend zijn als we hier weer eens een Einhorn boven zien drijven. In Karongi bevinden we ons overigens weer aan het Kivumeer, een van de populairste toeristische bestemmingen van het land. Visit Rwanda!
Sluiten we af met het fillempie van gisteren, zitten twee lelijke valpartijen in. Dawit Yemane gaat op een gruwelijke manier onderuit nadat hij over een bidon rijdt, echt een ontzettend lelijke valpartij. Dawit is niet bepaald stuurvast, dat blijkt wel weer als je deze beelden zien. De schade valt gelukkig nog mee, Dawit blijft lachen en voorlopig blijft hij ook nog presteren.
Bekijk deze YouTube-videoEen fillempie van vandaag is er ook al vrij snel, lekker wel!
Bekijk deze YouTube-video