abonnement Unibet Coolblue
pi_212398637
Hi!

Wellicht dat jullie mee kunnen denken en dat ik iets over het hoofd zie :)

Wij hebben een kindje van twee jaar. Daar sparen we nu elke maand een x-bedrag voor dat op een aparte spaarrekening wordt gezet.
Toch knaagt er iets aan mij dat ik dit liever beleg dan op een spaarrekening gooi.
Ja, beleggen heeft een risico maar ik vermoed dat over een periode van 16 jaar (tot hij 18 is) er wel een mooi rendement uit kan komen.
Nu hebben we zelf het "eenvoudig beleggen" van de ING. Ik hou het liefst alles bij elkaar en zit dus aan het volgende te denken:

- Kindrekening bij de ING voor onze zoon openen
- Hier een "eenvoudig beleggen"-rekening aan koppelen.
- Daar het maandelijkse bedrag dat we nu sparen, op laten inleggen.

Dan weten we zeker dat het bij zijn 18e verjaardag niet als gift vanuit ons wordt gezien. Is het duidelijk gescheiden van onze eigen beleggingsrekening. En gelijk gekoppeld aan zijn naam / rekening.

Is dit aan te bevelen? Of zie ik iets heel belangrijks over het hoofd?

En ja, ik weet dat andere partijen ook beleggen en ik verder kan kijken dan de ING. Aub voor nu even de focus op beleggen via ING houden :*
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_212399053
Het nadeel van beleggen kan zijn dat op het moment dat je kind 18 is, de markt net in een dip zit en dat het op dat moment verstandig is om het nog enkele jaren te laten staan. Je kind zou er ook voor kunnen kiezen om zelf door te beleggen en dan met z'n 50e met pensioen te gaan.

Maar als je 16 jaar lang maandelijks of jaarlijks wat inlegt dan spreid je het risico van marktschommelingen over die periode wel prima, dus dat is geen probleem. Staat de koers laag gedurende die periode, dan heb je wat meer aandelen voor je geld.

edit: scenario waarbij je kind zelf ook blijft inleggen na z'n 18e, uitgaande van S&P500 ETF



[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-02-2024 12:41:11 ]
pi_212399719
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 11:47 schreef KaBuf het volgende:

Is dit aan te bevelen? Of zie ik iets heel belangrijks over het hoofd?

Je ziet over het hoofd hoe dom 18-jarigen kunnen zijn als ze in één keer de beschikking krijgen over een groot geldbedrag / aandelenpakket ;)
pi_212399745
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 13:28 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Je ziet over het hoofd hoe dom 18-jarigen kunnen zijn als ze in één keer de beschikking krijgen over een groot geldbedrag / aandelenpakket ;)
:D fair point
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_212399870
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 13:28 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Je ziet over het hoofd hoe dom 18-jarigen kunnen zijn als ze in één keer de beschikking krijgen over een groot geldbedrag / aandelenpakket ;)
Daarom is het ook goed om kinderen al op jonge leeftijd er bij te betrekken, uit te leggen hoeveel uren het werken is voordat je zo'n bedrag bij elkaar hebt, hoe "rente op rente" werkt, etc.

Ieder jaar dat je eerder begint met beleggen, levert het op het eind (het moment dat je er iets van wil doen) fors meer op.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 12-02-2024 13:56:44 ]
pi_212400233
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 13:28 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Je ziet over het hoofd hoe dom 18-jarigen kunnen zijn als ze in één keer de beschikking krijgen over een groot geldbedrag / aandelenpakket ;)
Maar aan de andere kant. Stel ik hou het op mijn eigen rekening en maak het over na zijn 18e als hij niet zo dom lijkt te gaan doen. Is het dan niet in één keer een schenking van een x-bedrag waar mogelijk schenkbelasting over betaald zal moeten worden?
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_212400611
quote:
2s.gif Op maandag 12 februari 2024 14:19 schreef KaBuf het volgende:

[..]
Maar aan de andere kant. Stel ik hou het op mijn eigen rekening en maak het over na zijn 18e als hij niet zo dom lijkt te gaan doen. Is het dan niet in één keer een schenking van een x-bedrag waar mogelijk schenkbelasting over betaald zal moeten worden?
Als je alles in één keer over wil maken, mogelijk wel.
Maar is dat echt nodig? Op dit moment mag je jaarlijks ¤6633 belastingvrij schenken aan je kind. Je kunt er dan dus ook voor kiezen om het bedrag verspreid over meerdere jaren te schenken, afhankelijk van de hoogte van het bedrag.
Ook is er een eenmalige schenkingsvrijstelling die een stuk hoger is (¤31813 op dit moment bij geen specifiek doel, ongeveer het dubbele als het specifiek voor een dure studie is en aan de voorwaarden daarvoor voldoet).
  maandag 12 februari 2024 @ 14:58:15 #8
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_212400623
quote:
2s.gif Op maandag 12 februari 2024 14:19 schreef KaBuf het volgende:

[..]
Maar aan de andere kant. Stel ik hou het op mijn eigen rekening en maak het over na zijn 18e als hij niet zo dom lijkt te gaan doen. Is het dan niet in één keer een schenking van een x-bedrag waar mogelijk schenkbelasting over betaald zal moeten worden?
Je kunt het ook spreiden. Een deel op een beleggingsrekening op naam van het kind wegzetten, en een deel op een beleggingsrekening op jouw naam wegzetten.

Als je kind dan 18 is, krijgt het zelf de beschikking over een deel. Het andere deel kan je dan schenken in porties van belastingvrije schenkingen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_212400893
Wij doen het precies zo. Maandelijks vast bedrag inleggen. Voor beide kindjes. De rekeningen staan wel op onze namen, maar in ons geval is schenkbelasting nvt. Ik kan me voorstellen dat in een typisch NL-context je dit wel mee moet nemen, vooral nu dat de jubelton niet meer bestaat.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_212401109
Ik heb een ETF beleggingsrekening voor alle kinderen (n =3). Voor COVID ging dat stabiel omhoog, sinds de pandemie is het een achtbaan. Ik kijk er maar niet te vaak naar en hoop dat het uiteindelijk goed komt, we hebben nog een paar jaar totdat de eerste 18 wordt. Overigens: als ze niet van die rekening weten en/of over de informatie beschikken hebben ze geen toegang tot de rekening tot het moment waarop wij besluiten dat te delen.
Jesus saves but death prevails.
pi_212401143
Gewoon elke maand wat Bitcoin kopen voor hem.
blablablabla
pi_212401203
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 11:47 schreef KaBuf het volgende:
Hi!

Wellicht dat jullie mee kunnen denken en dat ik iets over het hoofd zie :)

Wij hebben een kindje van twee jaar. Daar sparen we nu elke maand een x-bedrag voor dat op een aparte spaarrekening wordt gezet.
Toch knaagt er iets aan mij dat ik dit liever beleg dan op een spaarrekening gooi.
Ja, beleggen heeft een risico maar ik vermoed dat over een periode van 16 jaar (tot hij 18 is) er wel een mooi rendement uit kan komen.
Nu hebben we zelf het "eenvoudig beleggen" van de ING. Ik hou het liefst alles bij elkaar en zit dus aan het volgende te denken:

- Kindrekening bij de ING voor onze zoon openen
- Hier een "eenvoudig beleggen"-rekening aan koppelen.
- Daar het maandelijkse bedrag dat we nu sparen, op laten inleggen.

Dan weten we zeker dat het bij zijn 18e verjaardag niet als gift vanuit ons wordt gezien. Is het duidelijk gescheiden van onze eigen beleggingsrekening. En gelijk gekoppeld aan zijn naam / rekening.

Is dit aan te bevelen? Of zie ik iets heel belangrijks over het hoofd?

En ja, ik weet dat andere partijen ook beleggen en ik verder kan kijken dan de ING. Aub voor nu even de focus op beleggen via ING houden :*
Ik ben dit ook van plan.

Maar dan vertel ik het pas aan mijn dochter als ze verantwoordelijk genoeg is. Dat kan zijn op haar 18è of bijv. Haar 30è...

Of helemaal niet. (8>
pi_212407731
quote:
1s.gif Op maandag 12 februari 2024 15:31 schreef Shivo het volgende:
Ik heb een ETF beleggingsrekening voor alle kinderen (n =3). Voor COVID ging dat stabiel omhoog, sinds de pandemie is het een achtbaan. Ik kijk er maar niet te vaak naar en hoop dat het uiteindelijk goed komt, we hebben nog een paar jaar totdat de eerste 18 wordt. Overigens: als ze niet van die rekening weten en/of over de informatie beschikken hebben ze geen toegang tot de rekening tot het moment waarop wij besluiten dat te delen.
Totdat de informatie in hun vooraf ingevulde belastingaangifte voorkomt. Of de financiële instelling ze actief informeert bij meerderjarigheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 13-02-2024 08:17:48 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212407877
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2024 11:47 schreef KaBuf het volgende:

En ja, ik weet dat andere partijen ook beleggen en ik verder kan kijken dan de ING. Aub voor nu even de focus op beleggen via ING houden :*
Bij ING kan je iShares Core S&P500 ETF zonder aankoopkosten, inslaan. Doe dat een aantal jaren en als de eindtijd nadert, kan je die omzetten naar een obligatiefonds.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_212418521
Nee hoor. Aparte rekening is een prima idee. Misschien zijn er nog grootouders die (met de warme hand) iets willen schenken? Ik zou alles gewoon in aandelen laten zitten en niet afbouwen naar obligaties. Het is natuurlijk niet zo dat het geld direct beschikbaar moet zijn op 18e verjaardag en gelijk uitgegeven moet worden.

Denk dat je prima over de besteding van het geld kan praten, ook wat voor idee jij hebt bij dat geld. Bijvoorbeeld ze een voorsprong geven in het leven (master in het buitenland, eigen inbreng bij koop huis na studie).
pi_212422889
Ik beleg op mijn naam voor mijn kinderen, ook omdat ik niet per se denk dat ze op hun 18e klaar zijn om vrij over het volledige bedrag te beschikken.
'gewoon' sparen gebeurt wel op hun eigen naam.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_212593422
Ik kreeg vroeger elk jaar van mijn ouders en familie bij elkaar wel tussen de 200 500 euro per jaar voor mijn verjaardag. Dat gingen we dan samen op een spaarrekening zetten en dan zag ik mijn spaarsaldo groeien. Op gegeven moment was ik zo gehecht aan mijn saldo dat toen ik 18 was het doodeng vond om geld van de rekening te halen omdat ik er al mijn hele leven over had gedaan om het te laten groeien.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')