abonnement Unibet Coolblue
pi_212351312
Momenteel private lease ik een Kia Picanto. Dat leasecontract loopt echter binnenkort af. Ik heb een jaarkilometrage van zo'n 25.000km, die extra kilometers tikken best aan in de leaseprijs, dus heb ik al een tijd geleden besloten mijn volgende auto weer te gaan kopen. Daar ben ik voor aan het sparen geweest en ik had een bedrag om iets fatsoenlijks te kopen.

Maar toen! Mijn vriendin werd zwanger en we woonden nog niet samen. Dat is niet heel praktisch met een kind, dus we zijn in allerijl op zoek gegaan naar een woning. Die hebben we gevonden, maar het klussen, verhuizen, nieuwe dingen voor de woning aanschaffen, de babyuitzet en al dat soort zaken hebben mijn spaarrekening flink gereduceerd, ook ten koste van het bedrag dat ik gereserveerd had voor de auto.

Nu had ik voor mezelf 2 opties:

1: een gigantische knakenbak kopen voor tijdelijk gebruik totdat mijn spaarrekening weer wat gespekter is
2: tijdelijk OV gebruiken totdat mijn spaarrekening weer wat gespekter is (wat eigenlijk niet bepaald mijn voorkeur heeft).

Maar wat wil nu het geval? Een goede vriend van mij heeft een nieuwe auto aangeschaft en zijn huidige BMW E90 te koop staan. Die zou ik kunnen kopen van hem, maar dan komt mijn spaarrekening wel definitief ten einde zeg maar :')
Hij heeft die auto 8 jaar in bezit gehad en in die tijd uitzonderlijk goed onderhouden. Maar het blijft wel een auto uit 2006 met 220k op de klok, dus ik vrees dat ondanks de uitstekende onderhoudhistorie ik dankzij de kilometerstand en leeftijd sneller een nieuwe auto nodig ga hebben dan mijn spaarrekening leuk vindt. Met een knakenbak blijft er in ieder geval nog wat over.

Lang verhaal kort, wat is verstandig? Die E90 van m'n maat aanschaffen en vrijwel 0 spaargeld overhouden of toch de knakenbak?
Als exact dezelfde E90 niet van m'n maat was geweest zou geen haar op m'n hoofd er aan denken om iets aan te schaffen van die leeftijd en kilometerstand, vandaar m'n twijfels.
  donderdag 8 februari 2024 @ 20:17:07 #2
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_212351448
25000 km. per jaar in een Picanto.
Next level. :)

Mijn BMW ervaring (3 stuks) is dat vanaf 250-275000 km.de kwaaltjes steeds vaker optreden en duurder/vervelender worden.
Welke motor heeft die E90?
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_212351625
quote:
1s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:17 schreef Hyperdude het volgende:
25000 km. per jaar in een Picanto.
Next level. :)

Mijn BMW ervaring (3 stuks) is dat vanaf 250-275000 km.de kwaaltjes steeds vaker optreden en duurder/vervelender worden.
Welke motor heeft die E90?
Ja hoor, ben met die Picanto ook in Kroatië geweest onder andere :P
Voor een A-segmenter is het echt een uitstekende auto, alleen in de Ardennen, de Alpen en dat soort gebieden beetje weinig power :+
Heb wel een Picanto met climate control, cruise control, leer, privacy glass, full map navigatie en al dat soort fratsen dus het is een zeer complete uitvoering.

250-270 zou dus maar 2 jaar zijn.. Voor een knakenbak uitstekende prestatie, maar deze zou ik langer willen gebruiken. Zou overigens prima 300 per maand kunnen reserveren voor onderhoud en afschrijving, dat lijkt me wel ok toch?
Het gaat om de 320i met 150pk
  donderdag 8 februari 2024 @ 20:25:41 #4
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_212351632
Optie drie: een goede, functionele auto kopen.
Meer dan een Prius IV heb je niet nodig
Als je niet gewenst bent ga dan weg.
Verlaat hen voordat ze jou verlaten.
pi_212351691
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:25 schreef Rostrup het volgende:
Optie drie: een goede, functionele auto kopen.
Meer dan een Prius IV heb je niet nodig
Op zich eens, maar dat is nu dus even buiten budget.
pi_212351884
Als die auto dan alsnog wat gaat mankeren, ga je dan bij je maat om coulance vragen?
Wat verwacht je van een 18 jaar oude middenklasser met meer dan 2 ton op de teller.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 8 februari 2024 @ 20:41:17 #7
502341 Rostrup
Je moet sterk zijn.
pi_212351969
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:37 schreef rectrumanalyser het volgende:
Als die auto dan alsnog wat gaat mankeren, ga je dan bij je maat om coulance vragen?
Wat verwacht je van een 18 jaar oude middenklasser met meer dan 2 ton op de teller.
Dat is wel het risico van dure dingen van vrienden kopen, ja.
Als je niet gewenst bent ga dan weg.
Verlaat hen voordat ze jou verlaten.
pi_212352168
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:37 schreef spectrumanalyser het volgende:
Als die auto dan alsnog wat gaat mankeren, ga je dan bij je maat om coulance vragen?
Wat verwacht je van een 18 jaar oude middenklasser met meer dan 2 ton op de teller.
Ik weet zeker dat het niet tussen onze vriendschap in zou staan als er iets gaat mankeren (en ik zou dan ook absoluut geen coulance vragen. Als je dat wilt moet je maar bij een garage kopen), daar kennen we elkaar veel te lang voor en ik weet ook wel dat zo'n wagen niet bepaald nieuw meer is.

Maar ik weet niet wat ik kan verwachten van zo'n auto, wat ik in de OP zei, normaal zou ik absoluut niet een dergelijk iets overwegen. Maar ik weet nu dat hij nog nooit in de steek is gelaten door die auto en dat hij hem uitstekend onderhouden heeft.
pi_212352199
BMW E90, heerlijke auto. Modeljaar 2006 is nog van voor de facelift, dus wat dat betreft minder kwetsbare techniek aan boord. Zo heeft deze nog geen LED-verlichting, en ook geen directe injectie-motor.

Maar vergis je niet. De vorige eigenaar kan in die 8 jaar gewend geraakt zijn aan dingetjes die eigenlijk niet horen. Je hebt altijd wel kosten aan een gebruikte auto en dat is hier niet anders. De distributieketting kan aan vervanging toe zijn. Bij deze tellertand hebben koppeling en dubbelmassavliegwiel iig wel de beste tijd gehad.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 8 februari 2024 @ 20:54:40 #10
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_212352285
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 20:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
BMW E90, heerlijke auto. Modeljaar 2006 is nog van voor de facelift, dus wat dat betreft minder kwetsbare techniek aan boord. Zo heeft deze nog geen LED-verlichting, en ook geen directe injectie-motor.

Maar vergis je niet. De vorige eigenaar kan in die 8 jaar gewend geraakt zijn aan dingetjes die eigenlijk niet horen. Je hebt altijd wel kosten aan een gebruikte auto en dat is hier niet anders. De distributieketting kan aan vervanging toe zijn. Bij deze tellertand hebben koppeling en dubbelmassavliegwiel iig wel de beste tijd gehad.
Met dat laatste heb je wel een punt ja, je "degradeert" wel met je auto mee. Die Klokjes Rond altijd waarbij mensen vinden dat ze een geweldige wagen hebben en die Joep dan dat ding volledig afkraakt _O-

Voor wat het waard is, de auto loopt en rijdt momenteel uitstekend, er is niets dat erop wijst dat die zaken het binnenkort gaan begeven.
pi_212352896
Vergeet al die leuke zinnetjes zoals
van een liefhebber geweest
altijd goed onderhouden
dealer onderhouden
eigenaar was monteur

op elk van die veel gehoorde uitspraken is wel wat te zeggen.
zo is 'dealer onderhouden' een loze term als die dealer maar 1 bougie mag vervangen en 1 bobine.

ga af op wat jij of een expert zelf kan waarnemen. doe anders een aankoopkeuring. Dat is niet goedkoop maar kan je wel alles vertellen over de werkelijke staat van de auto.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  donderdag 8 februari 2024 @ 21:47:37 #12
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_212353281
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2024 21:28 schreef spectrumanalyser het volgende:


ga af op wat jij of een expert zelf kan waarnemen. doe anders een aankoopkeuring. Dat is niet goedkoop maar kan je wel alles vertellen over de werkelijke staat van de auto.
Niet te kritisch zijn. Goede vrienden zijn zeldzamer dan goede tweedehands BMW's. :P
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 8 februari 2024 @ 22:08:14 #13
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212353663
gewoon een mitsubish colt op de tik koppen, goedkoop autootje, zuinig, betrouwbaar, kan je centen sparen
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  vrijdag 9 februari 2024 @ 13:04:30 #14
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_212358521
Waar ga je die BMW van onderhouden als je geen spaargeld meer hebt?
Zou het niet doen.

Ik rijd ook een picanto :@ maar puur omdat het zo fucking goedkoop is. ding heeft me alleen beurtjes en APK's gekost en 1x een set banden, verder niks.
Mijn vorige auto stond ook om de haverklap bij de garage, en sinds ik picanto rijd ben ik mijn spaarrekening flink aan het spekken en binnenkort ga ik ook een leuker autotje kopen, ben die picanto wel een beetje zat.

Ik zou nog een beetje doorsparen als ik jou was.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 16:15:15 #15
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_212360534
quote:
15s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 13:04 schreef junkiesietze het volgende:
Waar ga je die BMW van onderhouden als je geen spaargeld meer hebt?
Zou het niet doen.

Ik rijd ook een picanto :@ maar puur omdat het zo fucking goedkoop is. ding heeft me alleen beurtjes en APK's gekost en 1x een set banden, verder niks.
Mijn vorige auto stond ook om de haverklap bij de garage, en sinds ik picanto rijd ben ik mijn spaarrekening flink aan het spekken en binnenkort ga ik ook een leuker autotje kopen, ben die picanto wel een beetje zat.

Ik zou nog een beetje doorsparen als ik jou was.
Nou ja, m'n maandelijkse inkomen is prima, dus de spaarrekening aanvullen (en maandelijks een reservering opzij zetten voor onderhoud) is niet zo'n probleem. Hij moet alleen de eerste paar maanden even overleven.

Daarom ook de twijfel, want die BMW zou ik niet beschouwen als een "hoeft maar een paar maanden te overleven auto", maar die leeftijd en km-stand he.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 18:38:43 #16
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_212361883
Als je ondertussen wil sparen lijkt een BMW me niet de handigste keuze. Onderdelen zijn doorgaans behoorlijk prijzig, dan kan je beter voor een Japanner gaan geloof ik.
  vrijdag 9 februari 2024 @ 18:42:54 #17
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_212361920
quote:
80s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 18:38 schreef Mano_ het volgende:
Als je ondertussen wil sparen lijkt een BMW me niet de handigste keuze. Onderdelen zijn doorgaans behoorlijk prijzig, dan kan je beter voor een Japanner gaan geloof ik.
Daarom zou de BMW ook geen tijdelijke auto zijn. Maar ja, hoe lang zou die nog mee gaan...
  vrijdag 9 februari 2024 @ 18:45:49 #18
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_212361941
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 februari 2024 18:42 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Daarom zou de BMW ook geen tijdelijke auto zijn. Maar ja, hoe lang zou die nog mee gaan...
Dat hangt er helemaal vanaf hoe die onderhouden wordt in de toekomst. In principe kan een auto eindeloos doorgaan, zolang je er onderdelen tegenaan blijft gooien. Maar dat is bij een BMW dus doorgaans duurder dan bij een ander merk. Maar als de grote zaken door de huidige/vorige eigenaar gedaan zijn kan je er vast een poos mee rijden zonder hoge kosten. Hangt volledig van de huidige staat af, daar is zo niets over te zeggen.
pi_212361949
Doe BMW kan met alle gemak de 4 ton halen mits een beetje onderhouden. Ben je zelf wat handig?
pi_212377426
Joep van de klokje rond video's zei ooit eens dat als je zo'n auto nieuw niet kunt betalen, kun je dat tweedehands ook niet. Typisch zo'n auto waar je helemaal leeg op kunt lopen.
Miata is always the answer
  zaterdag 10 februari 2024 @ 22:08:06 #21
396386 sturmpie
for night & nature
pi_212377920
't lijkt mij 't verstandigste dat je 'n Mitsubishi Colt koopt zodat je kan sparen
Nissan Micra is ook 'n goede optie
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_212398254
Ik zou nooit zoiets kopen van een vriend, dit soort dingen kunnen heel snel een vriendschap verpesten. Het blijft een oude auto met veel km, zelfs perfect onderhouden is er gewoon veel slijtage.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')