Stel: je maakt je baas uit voor ‘klote-hoer’ en dreigt het ‘bedrijf kapot te maken’. Je wordt op staande voet ontslagen en je werkgever weet dat je een ernstige alcoholverslaving hebt. Mag je dan wel zo ontslagen worden? Ja, vindt een schoonmaakbedrijf in Haarlem. Nee, oordeelt de rechter. ‘Uit niets blijkt dat het bedrijf de ziekte van de vrouw serieus neemt’, klinkt het in het vonnis.![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
Het conflict draait om een vrouw die als schoonmaker werkzaam is bij Aquarel, een glazenwassersbedrijf in Haarlem. Privé gaat het maandenlang niet goed met haar. Ze is verslaafd aan alcohol en dat heeft invloed op haar sociaal functioneren. De bedrijfsarts verklaart haar in augustus vorig jaar volledig arbeidsongeschikt en adviseert haar een behandeling voor haar verslaving te volgen.
Later die maand moet de vrouw op gesprek komen bij haar werkgever. In dit gesprek wordt haar aangeboden de arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden te beëindigen. Later die avond belt de vrouw met haar leidinggevende met de mededeling dat ze dit voorstel ‘in haar reet kan stoppen’. Daarna volgt een tweede gesprek waarin de vrouw begint te schelden en te dreigen.
‘Je moeder is een klote-hoer’‘Jij meldde mij onder meer dat ik ‘een stinkhoer ben’ en ‘jij niets van mij overlaat’ en ‘mij helemaal kapotmaakt’. Jij noemde mij meerdere keren een ‘kutwijf’ en hing daarna de telefoon weer op’, stelt de baas in haar verklaring. In een WhatsAppgesprek met een andere collega zegt de vrouw dat ze het bedrijf ‘kapot gaat maken’. Later wordt ook de zoon van de baas benaderd. ‘Je moeder is een klote-hoer en ik maak haar kapot’, schrijft ze onder meer.
De baas ervaart de teksten als zeer bedreigend en doet aangifte bij de politie. Aquarel aarzelt niet en ontslaat de vrouw op staande voet. ‘Jij hebt jouw werkgever (...) op een grove wijze beledigd, ernstig bedreigd en taal geuit die een aanvaardbare grens voorbijgaat’, valt te lezen in de ontslagbrief. De vrouw stelt later dat ze deze teksten onder invloed van alcohol had geschreven en zich er niets van kan herinneren. Ze biedt haar verontschuldigingen aan en heeft spijt. Desondanks is ze het niet eens met haar ontslag. Ze voelt zich door Aquarel in de steek gelaten en stapt daarom naar de rechter.
Rechter wuift beschuldigingen wegDe vrouw stelt dat Aquarel op de hoogte is van haar alcoholverslaving en niet aan haar zorgplicht heeft voldaan. Haar alcoholmisbruik heeft bovendien deels te maken met de ‘onzorgvuldige’ wijze waarop Aquarel heeft geprobeerd haar arbeidscontract voortijdig te beëindigen, zegt ze. Op de manier waarop zij haar werk uitvoerde, is bovendien niets aan te merken. Ontslag op staande voet is daarom een ‘te zwaar middel’, stelt ze.
Aquarel zegt niet bekend te zijn geweest met een alcoholprobleem, de vrouw zou dit zelfs nadrukkelijk hebben ontkend. Ze heeft ook niet aangetoond dat haar gedrag te maken heeft met een verslaving, aldus Aquarel. De rechter veegt die bewering van tafel. In de ontslagbrief schrijft Aquarel namelijk zelf dat er in het gesprek is gesproken over de ‘problemen die jij ervaart vanwege het gebruik van alcohol’. Ook zegt Aquarel dat de vrouw haar verslaving niet aannemelijk heeft gemaakt, maar ook dat wuift de rechter weg.
Ter onderbouwing heeft de vrouw verschillende stukken overgedragen. Uit een verklaring van een klinisch psycholoog blijkt dat er inderdaad bij haar een stoornis is vastgesteld. Verder blijkt uit politie-registraties dat zij verschillende keren onder invloed 112 en 113 (Zelfmoordpreventie) heeft gebeld. Ook e-mailcorrespondentie met de bedrijfsarts bevestigt dat de vrouw lijdt onder haar alcoholgebruik. Aquarel had hier allemaal rekening mee moeten houden, klinkt het in het vonnis dat deze week is gepubliceerd.
Op stoel van bedrijfsarts‘Door te twijfelen aan de ziekmelding is Aquarel op de stoel van de bedrijfsarts gaan zitten’, oordeelt de rechter. ‘Uit niets blijkt dat Aquarel de ziekte van de vrouw serieus neemt of heeft meegewogen bij haar beslissing om haar te ontslaan. Zelfs op de zitting heeft Aquarel het nog over een ‘vermeend alcoholprobleem’ en betwist zij dat sprake is van een alcoholverslaving.’ Daarnaast is volgens de rechter gebleken dat de vrouw tot haar alcholverslaving prima werk verrichte en er voorheen geen problemen speelden.
Hoewel het volgens de rechter ‘evident’ is dat Aquarel het wangedrag niet hoeft te accepteren, is er te weinig aanleiding voor een ontslag op staande voet. Aquarel had moeten kiezen voor een andere sanctie, zoals een officiële waarschuwing. De rechter vernietigt daarom het ontslag en veroordeelt het bedrijf tot het doorbetalen van haar salaris vanaf augustus vorig jaar.
De vrouw is ook weer bij het bedrijf in dienst en heeft recht op loon.
https://www.ad.nl/binnenl(...)deelt-hard~ae1904fc/Ik eis excuses van FOK!. Om de 100.000 posts en 2000 briljante topics die de mensheid tijdens m'n bans zijn onthouden. Tong, tegenwoordig geheelonthouder.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !