Je haalt twee dingen door elkaar. Bij een defect product beroep je je meestal op de garantie. En moet je de gelegenheid aan het bedrijf geven om dit te repareren/onderdelen te vervangen. Dat jij niet kundig genoeg bent om de scharnieren juist in te stellen kun je niet aan het bedrijf aanrekenen. Dat de deur enkele boorgaten mist is natuurlijk niet de bedoeling. Maar weet je zeker dat dit zo is? En niet dat je de schroeven zelf de deur in moet draaien? (ik heb onlangs ook een kast gekocht. De meeste gaten waren er vooraf ingeboord, maar een aantal schroeven moest ik er zelf indraaien).quote:Op maandag 5 februari 2024 19:23 schreef moz het volgende:
Een aantal weken terug heb ik een kast besteld via een webshop. Het gaat om een grote kast; bijna 2x2 meter. Bij aankomst bleek de kast aan een kleine beschadiging tijdens transport hebben opgelopen. Dat stond ook zo op de pakbon. Doorgaans valt zo'n beschading wel mee en met dat idee hebben we de kast ook uitgepakt.
Omdat het groot en onhandelbaar pakket gaat, hebben we de verpakking er met moeite af gekregen.
Na uitpakken bleek de kast toch een beschadiging te hebben. Omdat er van de verpakking weinig meer over was, hebben we deze weggegooid.
We hebben contact gehad met de webshop, waarna er daags na onze melding een nieuwe kastdeur is opgestuurd. Deze kastdeur bleek lastig te monteren; het bevatte niet alle boorgaten na onze poging de deur te monteren, bleek deze ook te klemmen. Aangezien ik geen timmerman ben, gaat het afhangen van deuren met scharnieren mij niet zo goed af
Nou goed, weer contact gehad met de toko. Het leek me niet zo'n goed idee om nóg een duur te sturen aangezien dit allemaal niet zo simpel is als dat ik hoopte. Dus heb maar besloten de complete kast te vervangen door een nieuwe.
Omdat een nieuwe kast op zich liet wachten (verwachte leverdatum blijft worden uitgesteld), uiteindelijk maar besloten de complete kast te retourneren. En dus is de kast opgehaald.
Vandaag, nadat de kast retour is ontvangen, ontving ik telefoon dat de kast niet kan worden geaccepteerd omdat deze niet 'deugelijk is verpakt'. Ik zou een restwaarde terug kunnen ontvangen van 50%. Maarja, feitelijk gaat het om het retour van een defect product. En hoe word ik dan in staat geacht ergens een stuk karton van 2x2 meter te halen?
Om de kast terug te ontvangen, dien ik nu verzendkosten te betalen. Ik zit dan nog steeds met een kast met een deur die ik niet zelf kan vervangen. Ik ben van mening dat het gewoon om een defect productie gaat en deze retour moet worden genomen.
Omdat de winkel is aangesloten bij thuiswinkel, ben ik in staat er een klacht van te maken of geschil, Dit kost alleen geld en ik vroeg af of ik in mijn recht sta mocht ik zoiets doen, want er zijn kosten aan verbonden. Iemand hier ervaring mee?
Ja, het bedrijf is een bedrijf met een prima reputatie, snelle klantenservice en in eerste instantie echt wel bereid tot een oplossing.quote:Op maandag 5 februari 2024 20:55 schreef qajariaq het volgende:
De firma heeft dus een vervangende deur gestuurd, kennelijk ben je daarmee akkoord gegaan maar je had zelf moeite met monteren. Kennelijk is aangeboden om nogmaals een deur op te sturen. Ik denk dat de zaak dan wel prima gepoogd heeft om het op te lossen. Je had dus beter niet akkoord kunnen gaan met een deur opsturen maar eisen het door hun te laten vervangen.
Verder missen we vast wat in het verhaal. Als de zaak alsnog vrede had met omruilen dan horen ze geen kosten te rekenen. Had je daar iets over afgesproken of staat er nog iets in de verkoop voorwaarden?
Ik durf dus niet zo maar partij te kiezen, de reactie van die toko lijkt mij in eerste instantie wel eerlijk.
Is het een budget kast of een top design met bijbehorende prijs? De zaak kon het verhalen op de transporteur maar dat stadium is wel voorbij als je zelf hebt zitten boren en schroeven op de verkeerde plek.
Volgens mij ging je hier al de fout in. Hoe kan er op de pakbon een transportbeschadiging staan? Was die beschadiging er al voordat de kast het bedrijf verliet? Waarom accepteer je een beschadigd artikel (aannemend dat je een normaal product en niet een schadeproduct hebt besteld)?quote:Op maandag 5 februari 2024 19:23 schreef moz het volgende:
Een aantal weken terug heb ik een kast besteld via een webshop. Het gaat om een grote kast; bijna 2x2 meter. Bij aankomst bleek de kast aan een kleine beschadiging tijdens transport hebben opgelopen. Dat stond ook zo op de pakbon. Doorgaans valt zo'n beschading wel mee en met dat idee hebben we de kast ook uitgepakt.
Omdat het groot en onhandelbaar pakket gaat, hebben we de verpakking er met moeite af gekregen.
Na uitpakken bleek de kast toch een beschadiging te hebben. Omdat er van de verpakking weinig meer over was, hebben we deze weggegooid.
Dus je hebt de koop herroepen? Een retour mag niet worden geweigerd. Waardevermindering mag in bepaalde gevallen rekening gebracht worden. Artikel 6:230r lid 3 BW:quote:Op maandag 5 februari 2024 19:23 schreef moz het volgende:
Vandaag, nadat de kast retour is ontvangen, ontving ik telefoon dat de kast niet kan worden geaccepteerd omdat deze niet 'deugelijk is verpakt'. Ik zou een restwaarde terug kunnen ontvangen van 50%. Maarja, feitelijk gaat het om het retour van een defect product. En hoe word ik dan in staat geacht ergens een stuk karton van 2x2 meter te halen?
Een ontbrekende verpakking valt daar m.i. niet onder.quote:De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.
Het product is al (fysiek) retour toch? Kennelijk was dat wel degelijk mogelijk.quote:Op maandag 5 februari 2024 21:35 schreef moz het volgende:
Feit is nu wel dat een nieuwe deur me niet echt verder helpt en retour sturen blijkbaar geen optie is.
Een retour mag nooit geweigerd wordenquote:Ik vraag me dan uiteindelijk af wat mijn rechten zijn als consument. Mag een bedrijf een beschadigd product retour weigeren omdat ik de gigantische doos niet meer heb?
Herroepen om het feit dat mij niet tijdig een vervangend product kon worden geleverd.quote:Dus je hebt de koop herroepen? Een retour mag niet worden geweigerd. Waardevermindering mag in bepaalde gevallen rekening gebracht worden. Artikel 6:230r lid 3 BW:
Achteraf redenerend zou ik natuurlijk altijd de verpakking moeten bewaren. De doos had voor openen een ogenschijnlijk kleine schade. De schade aan de kast wel zelfs een paar uur later pas duidelijk, toen de doos al in stukken lag. Aangezien een kast ook niet een ding is dat uit elkaar valt, hadden we in eerste instantie ook geen reden om de doos te bewaren. Het pakket is geleverd met een pakketdienst. Niet met een monteur die nog eens even ruim de tijd te nemen totdat wij de kast hadden uitgepakt en geinspecteerd.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 01:26 schreef Libris het volgende:
[..]
Volgens mij ging je hier al de fout in. Hoe kan er op de pakbon een transportbeschadiging staan? Was die beschadiging er al voordat de kast het bedrijf verliet? Waarom accepteer je een beschadigd artikel (aannemend dat je een normaal product en niet een schadeproduct hebt besteld)?
Je weet al dat er een beschadiging is en toch gooi je de verpakking direct weg, ook niet echt slim. Waarom bel je het bedrijf niet voordat je de verpakking weggooit?
Was de transporteur can het bedrijf zelf? Heeft de transporteur de kast uitpakt of heb je het zelf gedaan? Op een bepaald moment van de levering heb je de kast geaccepteerd wetende dat ie beschadigd was.
Je lijkt het wel moeilijk voor jezelf te maken met niet te wachten, een nieuwe kast te willen, dan de kast terugsturen. Het bedrijf had niet iemand kunnen sturen om de nieuwe deur te monteren?
Het kan snel gaan. Als het daadwerkelijk een dure les was, de resterende 25%, snap ik niet waarom je niet een klacht bij Thuiswinkel indient:quote:Op dinsdag 6 februari 2024 12:33 schreef moz het volgende:
Inmiddels is ons de optie geboden 75% terug te krijgen. Ik heb maar besloten hiermee akkoord te gaan. Dit was een erg dure les.
Een klacht kost niets (of nou ja, 3 minuten van je tijd)... Een geschil, bij de Geschillencommissie wel. Dat duurt tergend lang, kost iets van 5 tientjes en persoonlijk heb ik er geen hoge pet van op.quote:Op maandag 5 februari 2024 19:23 schreef moz het volgende:
Omdat de winkel is aangesloten bij thuiswinkel, ben ik in staat er een klacht van te maken of geschil, Dit kost alleen geld en ik vroeg af of ik in mijn recht sta mocht ik zoiets doen, want er zijn kosten aan verbonden. Iemand hier ervaring mee?
Ja, een klacht indienen bij een orgaan wat van de sector zelf is en waar je nog moet betalen ook voor je klacht. Dat gaat niet echt helpen, die willen gewoon geen klachten en ze al helemaal niet toekennen.quote:Op woensdag 7 februari 2024 08:51 schreef baskick het volgende:
Een klacht kost niets (of nou ja, 3 minuten van je tijd)... Een geschil, bij de Geschillencommissie wel. Dat duurt tergend lang, kost iets van 5 tientjes en persoonlijk heb ik er geen hoge pet van op.
Nogmaals: een klacht (bij Thuiswinkel) is gratis. Een geschil (bij de Geschillencommissie) kost geld.quote:Op woensdag 7 februari 2024 09:04 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ja, een klacht indienen bij een orgaan wat van de sector zelf is en waar je nog moet betalen ook voor je klacht. Dat gaat niet echt helpen, die willen gewoon geen klachten en ze al helemaal niet toekennen.
Ik haal nergens uit dat de poging van TS iets zelf op te lossen reden is voor de 25% inhouding. Het gaat om het ontbreken van de originele verpakking. Als jij even aanwijst op basis waarvan dát een reden is om waardevermindering te rekenen, houd ik me aanbevolen.quote:Ik denk dat TS wijs doet het te laten rusten. Leergeld dat je bij beschadigingen niet zelf moet gaan klussen als je niet 100% zeker weet dat je het aan kan.
Dat de zaak zelfs nog een tweede deur wilder opsturen vond ik wel netjes van ze maar een monteur erbij was beter geweest.
Een klacht is in mensentaal iets wat in behandeling genomen wordt. Dan kan je als branche wel een andere definitie gaan hanteren voor het woord klacht maar dat maakt het nog niet waar. Je kan dus gratis een kennisgeving doen dat je het ergens niet mee eens bent en als je wilt dat ze er wel iets meer mee doen dan voor kennisgeving aannemen moet je gaan dokken. Vervolgens wordt het dan behandeld door een partijdige partij.quote:Op woensdag 7 februari 2024 09:38 schreef baskick het volgende:
[..]
Nogmaals: een klacht (bij Thuiswinkel) is gratis. Een geschil (bij de Geschillencommissie) kost geld.
[..]
Ik haal nergens uit dat de poging van TS iets zelf op te lossen reden is voor de 25% inhouding. Het gaat om het ontbreken van de originele verpakking. Als jij even aanwijst op basis waarvan dát een reden is om waardevermindering te rekenen, houd ik me aanbevolen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |