abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212310081
Een aantal weken terug heb ik een kast besteld via een webshop. Het gaat om een grote kast; bijna 2x2 meter. Bij aankomst bleek de kast aan een kleine beschadiging tijdens transport hebben opgelopen. Dat stond ook zo op de pakbon. Doorgaans valt zo'n beschading wel mee en met dat idee hebben we de kast ook uitgepakt.
Omdat het groot en onhandelbaar pakket gaat, hebben we de verpakking er met moeite af gekregen.
Na uitpakken bleek de kast toch een beschadiging te hebben. Omdat er van de verpakking weinig meer over was, hebben we deze weggegooid.
We hebben contact gehad met de webshop, waarna er daags na onze melding een nieuwe kastdeur is opgestuurd. Deze kastdeur bleek lastig te monteren; het bevatte niet alle boorgaten na onze poging de deur te monteren, bleek deze ook te klemmen. Aangezien ik geen timmerman ben, gaat het afhangen van deuren met scharnieren mij niet zo goed af :)

Nou goed, weer contact gehad met de toko. Het leek me niet zo'n goed idee om nóg een duur te sturen aangezien dit allemaal niet zo simpel is als dat ik hoopte. Dus heb maar besloten de complete kast te vervangen door een nieuwe.
Omdat een nieuwe kast op zich liet wachten (verwachte leverdatum blijft worden uitgesteld), uiteindelijk maar besloten de complete kast te retourneren. En dus is de kast opgehaald.

Vandaag, nadat de kast retour is ontvangen, ontving ik telefoon dat de kast niet kan worden geaccepteerd omdat deze niet 'deugelijk is verpakt'. Ik zou een restwaarde terug kunnen ontvangen van 50%. Maarja, feitelijk gaat het om het retour van een defect product. En hoe word ik dan in staat geacht ergens een stuk karton van 2x2 meter te halen?

Om de kast terug te ontvangen, dien ik nu verzendkosten te betalen. Ik zit dan nog steeds met een kast met een deur die ik niet zelf kan vervangen. Ik ben van mening dat het gewoon om een defect productie gaat en deze retour moet worden genomen.

Omdat de winkel is aangesloten bij thuiswinkel, ben ik in staat er een klacht van te maken of geschil, Dit kost alleen geld en ik vroeg af of ik in mijn recht sta mocht ik zoiets doen, want er zijn kosten aan verbonden. Iemand hier ervaring mee? :)
pi_212310677
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 19:23 schreef moz het volgende:
Een aantal weken terug heb ik een kast besteld via een webshop. Het gaat om een grote kast; bijna 2x2 meter. Bij aankomst bleek de kast aan een kleine beschadiging tijdens transport hebben opgelopen. Dat stond ook zo op de pakbon. Doorgaans valt zo'n beschading wel mee en met dat idee hebben we de kast ook uitgepakt.
Omdat het groot en onhandelbaar pakket gaat, hebben we de verpakking er met moeite af gekregen.
Na uitpakken bleek de kast toch een beschadiging te hebben. Omdat er van de verpakking weinig meer over was, hebben we deze weggegooid.
We hebben contact gehad met de webshop, waarna er daags na onze melding een nieuwe kastdeur is opgestuurd. Deze kastdeur bleek lastig te monteren; het bevatte niet alle boorgaten na onze poging de deur te monteren, bleek deze ook te klemmen. Aangezien ik geen timmerman ben, gaat het afhangen van deuren met scharnieren mij niet zo goed af :)

Nou goed, weer contact gehad met de toko. Het leek me niet zo'n goed idee om nóg een duur te sturen aangezien dit allemaal niet zo simpel is als dat ik hoopte. Dus heb maar besloten de complete kast te vervangen door een nieuwe.
Omdat een nieuwe kast op zich liet wachten (verwachte leverdatum blijft worden uitgesteld), uiteindelijk maar besloten de complete kast te retourneren. En dus is de kast opgehaald.

Vandaag, nadat de kast retour is ontvangen, ontving ik telefoon dat de kast niet kan worden geaccepteerd omdat deze niet 'deugelijk is verpakt'. Ik zou een restwaarde terug kunnen ontvangen van 50%. Maarja, feitelijk gaat het om het retour van een defect product. En hoe word ik dan in staat geacht ergens een stuk karton van 2x2 meter te halen?

Om de kast terug te ontvangen, dien ik nu verzendkosten te betalen. Ik zit dan nog steeds met een kast met een deur die ik niet zelf kan vervangen. Ik ben van mening dat het gewoon om een defect productie gaat en deze retour moet worden genomen.

Omdat de winkel is aangesloten bij thuiswinkel, ben ik in staat er een klacht van te maken of geschil, Dit kost alleen geld en ik vroeg af of ik in mijn recht sta mocht ik zoiets doen, want er zijn kosten aan verbonden. Iemand hier ervaring mee? :)
Je haalt twee dingen door elkaar. Bij een defect product beroep je je meestal op de garantie. En moet je de gelegenheid aan het bedrijf geven om dit te repareren/onderdelen te vervangen. Dat jij niet kundig genoeg bent om de scharnieren juist in te stellen kun je niet aan het bedrijf aanrekenen. Dat de deur enkele boorgaten mist is natuurlijk niet de bedoeling. Maar weet je zeker dat dit zo is? En niet dat je de schroeven zelf de deur in moet draaien? (ik heb onlangs ook een kast gekocht. De meeste gaten waren er vooraf ingeboord, maar een aantal schroeven moest ik er zelf indraaien).

Natuurlijk heb je ook je 14 dagen bedenk tijd. En binnen deze 14 dagen mag je het product retourneren. Er zijn een aantal voorwaarden hier aan verbonden. één daarvan is dat dit in een deugdelijke verpakking moet gebeuren. En waar mogelijk in de originele verpakking.

Wat ik persoonlijk niet er onder vindt vallen is een bouwpakket in elkaar zetten, niet blij zijn met het eind resultaat en hem dan weer uit elkaar halen en terug sturen. Je mag het product testen zoals je het in de winkel ook zou doen. En een bouwpakket in elkaar zetten doe je in de winkel ook niet. Dus eventuele schade mag prima op jou verhaalt worden. (dit punt staat vaak ter discussie natuurlijk, en zoals ik zei is dit mijn mening).
pi_212311923
De firma heeft dus een vervangende deur gestuurd, kennelijk ben je daarmee akkoord gegaan maar je had zelf moeite met monteren. Kennelijk is aangeboden om nogmaals een deur op te sturen. Ik denk dat de zaak dan wel prima gepoogd heeft om het op te lossen. Je had dus beter niet akkoord kunnen gaan met een deur opsturen maar eisen het door hun te laten vervangen.

Verder missen we vast wat in het verhaal. Als de zaak alsnog vrede had met omruilen dan horen ze geen kosten te rekenen. Had je daar iets over afgesproken of staat er nog iets in de verkoop voorwaarden?

Ik durf dus niet zo maar partij te kiezen, de reactie van die toko lijkt mij in eerste instantie wel eerlijk.

Is het een budget kast of een top design met bijbehorende prijs? De zaak kon het verhalen op de transporteur maar dat stadium is wel voorbij als je zelf hebt zitten boren en schroeven op de verkeerde plek.
pi_212312546
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 20:55 schreef qajariaq het volgende:
De firma heeft dus een vervangende deur gestuurd, kennelijk ben je daarmee akkoord gegaan maar je had zelf moeite met monteren. Kennelijk is aangeboden om nogmaals een deur op te sturen. Ik denk dat de zaak dan wel prima gepoogd heeft om het op te lossen. Je had dus beter niet akkoord kunnen gaan met een deur opsturen maar eisen het door hun te laten vervangen.

Verder missen we vast wat in het verhaal. Als de zaak alsnog vrede had met omruilen dan horen ze geen kosten te rekenen. Had je daar iets over afgesproken of staat er nog iets in de verkoop voorwaarden?

Ik durf dus niet zo maar partij te kiezen, de reactie van die toko lijkt mij in eerste instantie wel eerlijk.

Is het een budget kast of een top design met bijbehorende prijs? De zaak kon het verhalen op de transporteur maar dat stadium is wel voorbij als je zelf hebt zitten boren en schroeven op de verkeerde plek.
Ja, het bedrijf is een bedrijf met een prima reputatie, snelle klantenservice en in eerste instantie echt wel bereid tot een oplossing.

Feit is nu wel dat een nieuwe deur me niet echt verder helpt en retour sturen blijkbaar geen optie is.

Ik vraag me dan uiteindelijk af wat mijn rechten zijn als consument. Mag een bedrijf een beschadigd product retour weigeren omdat ik de gigantische doos niet meer heb? En zo ja, wat mag ik redelijkerwijs verwachten als ik het product zelf niet kan repareren.

Het gaat trouwens om een normaal meubel, geen budget artikel, maar ook geen design artikel. De extra "boorgaatjes" zitten overigens in het deurtje, niet in de kast zelf.
pi_212314173
Hebben we een maand of wat geleden niet een zelfde topic gehad? Waarschijnlijk van een andere user. Ik kan het zo snel niet terug gevonden krijgen omdat ik daar zelf niet in gereageerd heb. Maar wellicht dat daar nog iets van een uitkomst in staat.

Ging ook over iets terug sturen zonder de originele verpakking en wat bij aankomst bij de winkel niet meer verkoopbaar zou zijn voor de volle mep en dus ook maar een deel van het geld terug krijgen.
  dinsdag 6 februari 2024 @ 01:26:12 #6
19840 Libris
Live from Singapore
pi_212314364
quote:
Volgens mij ging je hier al de fout in. Hoe kan er op de pakbon een transportbeschadiging staan? Was die beschadiging er al voordat de kast het bedrijf verliet? Waarom accepteer je een beschadigd artikel (aannemend dat je een normaal product en niet een schadeproduct hebt besteld)?

Je weet al dat er een beschadiging is en toch gooi je de verpakking direct weg, ook niet echt slim. Waarom bel je het bedrijf niet voordat je de verpakking weggooit?

Was de transporteur can het bedrijf zelf? Heeft de transporteur de kast uitpakt of heb je het zelf gedaan? Op een bepaald moment van de levering heb je de kast geaccepteerd wetende dat ie beschadigd was.

Je lijkt het wel moeilijk voor jezelf te maken met niet te wachten, een nieuwe kast te willen, dan de kast terugsturen. Het bedrijf had niet iemand kunnen sturen om de nieuwe deur te monteren?
pi_212315571
Je hebt een beschadigd artikel uitgepakt en in elkaar (proberen in ieder geval) gezet.
Daarna ook nog akkoord gegaan met een vervangend artikel qua wat beschadigd bleek te zijn.

Daarna wil je de koop ontbinden.

Ik kan even niet bedenken op basis van wat je denkt 100% terug te mogen claimen.
Nou gooit de verkoper het op de verpakking, dat lijkt mij in dit geval een legitieme reden.

Hadden ze het gegooid op dat je het in elkaar hebt gezet, dit niet lukte en daarna je geld terug wilde.
Dan konden ze er niks mee, bij koop op afstand welteverstaan.

Want op zich moet je iets kunnen uitpakken en proberen. (Koop op afstand!)
Dit is toegestaan.

Een kapotte verpakking is meestal gebaseerd op redelijkheid en billijkheid, er zijn wel grenzen.
Want je wordt geacht zorgvuldig om te gaan met product en verpakking!

Maw als deels de verpakking stuk is, dan mogen ze dat niet zomaar tegen je gebruiken.

Maar je zegt hele verpakking is weg, dan word het een ander verhaal.
pi_212316001
WGR / Webshop wil 50% inhouden op retour

Dit was het topic waar ik het over had. Was net een andere situatie, maar er staat geen uitkomst in het topic. Dus heb je waarschijnlijk weinig aan.
pi_212316859
quote:
Dus je hebt de koop herroepen? Een retour mag niet worden geweigerd. Waardevermindering mag in bepaalde gevallen rekening gebracht worden. Artikel 6:230r lid 3 BW:
quote:
De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.
Een ontbrekende verpakking valt daar m.i. niet onder.

Als er schade is ontstaan (door matige verpakking) tijdens het retourproces, dan is dat m.i. wel jouw verantwoordelijkheid.

quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2024 21:35 schreef moz het volgende:
Feit is nu wel dat een nieuwe deur me niet echt verder helpt en retour sturen blijkbaar geen optie is.
Het product is al (fysiek) retour toch? Kennelijk was dat wel degelijk mogelijk.

quote:
Ik vraag me dan uiteindelijk af wat mijn rechten zijn als consument. Mag een bedrijf een beschadigd product retour weigeren omdat ik de gigantische doos niet meer heb?
Een retour mag nooit geweigerd worden :N Een ontbrekende doos leidt natuurlijk wel tot waardevermindering, maar is (volgens bovenstaande lid) geen reden voor het in rekening brengen van waardevermindering. Voor het vervolg: het is altijd handig te doos pas weg te doen tot je besloten hebt het product niet te retourneren.

[ Bericht 15% gewijzigd door baskick op 06-02-2024 11:21:44 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212317986
quote:
Dus je hebt de koop herroepen? Een retour mag niet worden geweigerd. Waardevermindering mag in bepaalde gevallen rekening gebracht worden. Artikel 6:230r lid 3 BW:
Herroepen om het feit dat mij niet tijdig een vervangend product kon worden geleverd.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 01:26 schreef Libris het volgende:

[..]
Volgens mij ging je hier al de fout in. Hoe kan er op de pakbon een transportbeschadiging staan? Was die beschadiging er al voordat de kast het bedrijf verliet? Waarom accepteer je een beschadigd artikel (aannemend dat je een normaal product en niet een schadeproduct hebt besteld)?

Je weet al dat er een beschadiging is en toch gooi je de verpakking direct weg, ook niet echt slim. Waarom bel je het bedrijf niet voordat je de verpakking weggooit?

Was de transporteur can het bedrijf zelf? Heeft de transporteur de kast uitpakt of heb je het zelf gedaan? Op een bepaald moment van de levering heb je de kast geaccepteerd wetende dat ie beschadigd was.

Je lijkt het wel moeilijk voor jezelf te maken met niet te wachten, een nieuwe kast te willen, dan de kast terugsturen. Het bedrijf had niet iemand kunnen sturen om de nieuwe deur te monteren?
Achteraf redenerend zou ik natuurlijk altijd de verpakking moeten bewaren. De doos had voor openen een ogenschijnlijk kleine schade. De schade aan de kast wel zelfs een paar uur later pas duidelijk, toen de doos al in stukken lag. Aangezien een kast ook niet een ding is dat uit elkaar valt, hadden we in eerste instantie ook geen reden om de doos te bewaren. Het pakket is geleverd met een pakketdienst. Niet met een monteur die nog eens even ruim de tijd te nemen totdat wij de kast hadden uitgepakt en geinspecteerd.

Mocht het product beschadigd of de verpakking meer beschadigd zijn dan nodig is om het product te verkopen, dan kunnen we deze waardevermindering van het product aan u doorberekenen. Behandel het product dus met zorg en zorg ervoor dat deze bij een retour goed verpakt is.

Ja, als ik dit zo lees in dit artikel, voldoe ik hier gewoon niet aan. Maar hier gaat het over retouren. Voor mijn gevoel is het retourneren van een product iets anders dan het terugsturen van een defect product. Een apparaat waarvan het kapot gaat in de garantie hoeft immers ook niet in de originele verpakking te worden teruggestuurd.

Inmiddels is ons de optie geboden 75% terug te krijgen. Ik heb maar besloten hiermee akkoord te gaan. Dit was een erg dure les.
pi_212328555
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 februari 2024 12:33 schreef moz het volgende:
Inmiddels is ons de optie geboden 75% terug te krijgen. Ik heb maar besloten hiermee akkoord te gaan. Dit was een erg dure les.
Het kan snel gaan. Als het daadwerkelijk een dure les was, de resterende 25%, snap ik niet waarom je niet een klacht bij Thuiswinkel indient:
quote:
Omdat de winkel is aangesloten bij thuiswinkel, ben ik in staat er een klacht van te maken of geschil, Dit kost alleen geld en ik vroeg af of ik in mijn recht sta mocht ik zoiets doen, want er zijn kosten aan verbonden. Iemand hier ervaring mee?
Een klacht kost niets (of nou ja, 3 minuten van je tijd)... Een geschil, bij de Geschillencommissie wel. Dat duurt tergend lang, kost iets van 5 tientjes en persoonlijk heb ik er geen hoge pet van op.

Ik zou, als je die hebt, je rechtsbijstandsverzekeraar verkiezen boven de GC :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_212328665
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 08:51 schreef baskick het volgende:
Een klacht kost niets (of nou ja, 3 minuten van je tijd)... Een geschil, bij de Geschillencommissie wel. Dat duurt tergend lang, kost iets van 5 tientjes en persoonlijk heb ik er geen hoge pet van op.

Ja, een klacht indienen bij een orgaan wat van de sector zelf is en waar je nog moet betalen ook voor je klacht. Dat gaat niet echt helpen, die willen gewoon geen klachten en ze al helemaal niet toekennen.

Ik denk dat TS wijs doet het te laten rusten. Leergeld dat je bij beschadigingen niet zelf moet gaan klussen als je niet 100% zeker weet dat je het aan kan.
Dat de zaak zelfs nog een tweede deur wilder opsturen vond ik wel netjes van ze maar een monteur erbij was beter geweest.
pi_212328988
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 09:04 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Ja, een klacht indienen bij een orgaan wat van de sector zelf is en waar je nog moet betalen ook voor je klacht. Dat gaat niet echt helpen, die willen gewoon geen klachten en ze al helemaal niet toekennen.
Nogmaals: een klacht (bij Thuiswinkel) is gratis. Een geschil (bij de Geschillencommissie) kost geld.

quote:
Ik denk dat TS wijs doet het te laten rusten. Leergeld dat je bij beschadigingen niet zelf moet gaan klussen als je niet 100% zeker weet dat je het aan kan.
Dat de zaak zelfs nog een tweede deur wilder opsturen vond ik wel netjes van ze maar een monteur erbij was beter geweest.
Ik haal nergens uit dat de poging van TS iets zelf op te lossen reden is voor de 25% inhouding. Het gaat om het ontbreken van de originele verpakking. Als jij even aanwijst op basis waarvan dát een reden is om waardevermindering te rekenen, houd ik me aanbevolen.
pi_212332244
quote:
0s.gif Op woensdag 7 februari 2024 09:38 schreef baskick het volgende:

[..]
Nogmaals: een klacht (bij Thuiswinkel) is gratis. Een geschil (bij de Geschillencommissie) kost geld.
[..]
Ik haal nergens uit dat de poging van TS iets zelf op te lossen reden is voor de 25% inhouding. Het gaat om het ontbreken van de originele verpakking. Als jij even aanwijst op basis waarvan dát een reden is om waardevermindering te rekenen, houd ik me aanbevolen.
Een klacht is in mensentaal iets wat in behandeling genomen wordt. Dan kan je als branche wel een andere definitie gaan hanteren voor het woord klacht maar dat maakt het nog niet waar. Je kan dus gratis een kennisgeving doen dat je het ergens niet mee eens bent en als je wilt dat ze er wel iets meer mee doen dan voor kennisgeving aannemen moet je gaan dokken. Vervolgens wordt het dan behandeld door een partijdige partij.

Het bedrijf heeft tot twee keer toe een oplossing geboden waarvan de tweede geweigerd is. Je kan dus niet stellen dat ze niets gedaan hebben, misschien niet echt voldoende maar door met de eerste oplossing akkoord te gaan staat TS niet zo heel sterk. Dat niet zo sterk staan is dus het hele punt.

Ik ben het met je eens dat het netter was als het bedrijf een monteur had gestuurd of de kast op eigen locatie had gerepareerd. Daar heeft TS niet op ingezet neem ik aan, de lol was er al af en hij wilde van de kast af.

Je kan een kast die is uitgepakt en waar aan geschroefd is met als resultaat een niet werkende deur slecht meer als nieuw verkopen, ga er maar rustig van uit dat er door die reparatie ook gebruikssporen zijn ontstaan. Het retourneren zonder verpakking zal de kast ook niet mooier maken. Vanuit het bedrijf geredeneerd hebben ze dus alle verkoop- en trasportkosten wel gehad en eindigen ze met een kast die alleen tegen flinke korting of extra werk en kosten weer verkocht kan worden.

Ik vrees dus dat TS niet erg sterk staat als het tot een rechtspraak komt. Afgezien van de tijd die het kost en de frustratie die oplevert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')