quote:
Op woensdag 13 maart 2024 18:00 schreef Discombobulate het volgende:Wat vinden mensen hiervan? Als ik iemand een gebroken neus sla geeft dat fysieke schade, zoiets is strafbaar natuurlijk. Maar overspel kan evengoed tot grote schade leiden, mentale schade. Iemand kan in een depressie raken, gevoelens van wantrouw, zelfbeeld kapot, etc. Waarom zou die geen juridische gevolgen moeten hebben? Ik vind er zeker wat voor te zeggen dat overspel weer juridische gevolgen moet krijgen. We zeggen tegen iemand met die ik een gebroken neus heb geslagen "ach joh, je moet wat weerbaarder zijn"
Weerbaarder zijn vergt moeite, trainen bij de sportschool bijvoorbeeld. Je kan niet verwachten van mensen dat ze dat gaan doen verplicht. De ene brengt de ander doelbewust schade aan.
Bij overspel doe je dat niet doelbewust. Je hebt ook het recht om vrienden te blijven zien, je hobby's te onderhouden, je eigen integriteit, autonomie. Overspel kan daar ook onder gezien worden. Als je dat soort dingen gaat bestraffen dan is de volgende stap het bestraffen als iemand niet 4 dagen per week in de woonkamer een film kijkt met zijn partner bijvoorbeeld.
Soms is het onfortuinlijk maar mensen moeten in hun leven nou eenmaal ook zelf verantwoordelijkheid dragen soms, zoals verdriet verwerking omdat de ander het liefst meer wou dan die persoon kon bieden.. Om dan de ander daarom te straffen.. je bent niet verantwoordelijk voor het geluk van de ander..