Je eigen dood in scène zetten om aandacht te vragen voor kanker. Ongepast, of juist nodig om een taboe te doorbreken? Een Indiase beroemdheid bedoelde het ongetwijfeld goed, maar moet haar opmerkelijke stunt nu bekopen met duizenden negatieve reacties. ,,Dit was een beetje extreem, misschien.”![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
‘Dit is een zware ochtend voor ons’, klinkt het aanvankelijk verdrietig op de Instagram-pagina van Poonam Pandey, met 1,3 miljoen volgers een van de bekendste modellen van India. ‘We zijn diepbedroefd nu we je moeten laten weten dat we onze geliefde Poonam zijn kwijtgeraakt door baarmoederhalskanker. Elke levende ziel die ooit met haar in contact kwam werd door haar met pure liefde en vriendelijkheid ontvangen.’
‘Ik ben levend’De toon van het bericht is bloedserieus, en dus is er weinig reden om aan het overlijdensbericht te twijfelen. In het land werd daarom al in zekere zin afscheid genomen van de grote ster. Diverse kranten publiceerden haar necrologie en ook andere Indiase beroemdheden schreven het verdriet van zich af in persoonlijke memoriams. Pandey zou ‘strijdbaar tegen kanker hebben gevochten’, citeerde The Guardian haar manager.
Tegelijkertijd waren er ook twijfels rond haar dood. Zo zou Pandey recentelijk nog in goede gezondheid zijn gezien terwijl ze onder meer een boottocht aan het maken was. Ook waren er geen signalen dat ze al langdurig ziek zou zijn. Een dag later kwam de aap uit de mouw. ,,Ik ben hier, levend en wel”, openbaarde ze in een opzienbarende video. ,,Ik heb mijn overlijden inderdaad gefaket. Dit was een beetje extreem, misschien. Maar we praten nu wél met zijn allen over baarmoederhalskanker.”
Storm van kritiekHaar actie kan, hoewel goedbedoeld, op weinig steun rekenen. De actrice krijgt het verwijt dat ze de ziekte kanker misbruikt om een marketingstunt uit te halen. Pandoom ontkent dat en stelt dat kanker ook haar familie heeft getroffen. ‘Voor degenen die zeggen dat ik ongevoelig ben: ook mijn moeder heeft kanker gehad’, schrijft ze onder meer. ‘Deze ongebruikelijke gang van zaken dient een groter doel. Hoewel ik begrijp dat jullie dit als slechte smaak zien, smeek ik jullie ook om het grotere doel in het achterhoofd te houden.’
Pandey is behalve een realityster ook een voormalig Bollywood-actrice. Ze kwam in 2011 wereldwijd in het nieuws toen ze beloofde dat ze zou strippen voor het Indiase cricketteam als dat de Cricket World Cup zou winnen. Dat ze nu opnieuw ‘internationaal gaat’ vindt ze fantastisch. Ze is zelfs ‘trots’ op haar actie, omdat er nog veel onwetendheid bestaat over baarmoederhalskanker.
Mogelijk vervolgingDat moet veranderen, vindt Poonan, omdat deze vorm van kanker ‘absoluut te voorkomen is’. ‘Wij hebben de middelen om ervoor te zorgen dat niemand zijn leven nog verliest door deze ziekte. Laten we elkaar versterken met een kritisch bewustzijn en ervoor zorgen dat elke vrouw wordt geïnformeerd over de stappen die ze moet nemen. Laten we er samen naar streven een einde te maken aan de verwoestende impact van de ziekte en #DeathToCervicalCancer in het leven roepen.’
Marketingstunt of niet, haar actie krijgt mogelijk nog een staartje. Binnen de politiek gaan stemmen op om de vrouw te vervolgen voor het verstoren van de openbare orde. ,,Het nieuws over een influencer die sterft aan baarmoederhalskanker kan geen middel zijn om het bewustzijn te vergroten”, zegt Satyajeet Tambe, lid van de Wetgevende Raad van Maharashtra, zo meldt India Today. Ook de All Indian Cine Workers Association, een organisatie die de belangen van artiesten uit de Indiase filmindustrie behartigt, heeft een klacht ingediend.
BaarmoederhalskankerJaarlijks krijgen ieder jaar circa 950 Nederlandse vrouwen baarmoederhalskanker. In 2021 waren het er 947, bracht D66 in kaart. In dat jaar stierven 213 vrouwen aan de gevolgen ervan. De meeste vrouwen die baarmoederhalskanker krijgen zijn tussen de 30 en 55 jaar. Vrouwen bij wie in een vroeg stadium baarmoederhalskanker wordt ontdekt hebben een overlevingskans van 96 procent.
https://www.ad.nl/buitenl(...)k-leef-nog~aae1920c/

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !