volgens mij kom je niet in aanmerking als je 'n hoog inkomen hebt.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:14 schreef Werkperd het volgende:
Mijn vraag is, blijft deze maximale huurprijs ook daadwerkelijke maximaal, ook al al heb je een hogere inkomen?
Dus als er 650 max huur staat betekent dat je wel in aanmerking kunt komen voor die woning en huurprijs met een jaarinkomen van bijvoorbeeld 45K? Het is niet zo dat zij de vaste huurprijs voor die specifieke woning nog gaan wijzigen omdat je een hoger salaris hebt dat net onder de 47k grens ligt?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:41 schreef sturmpie het volgende:
[..]
volgens mij kom je niet in aanmerking als je 'n hoog inkomen hebt.
woningcorporaties is toch sociale verhuur ?
In 2023 was € 808,06 de maximale huur bij nieuwe verhuur van een sociale huurwoning. En in 2024 is dat € 879,66.
Per 1 januari 2024 is de maximale netto huurprijs voor een sociale huurwoning € 879,66. Wilt u reageren op een sociale huurwoning? Dan mag uw maximale jaarinkomen niet hoger zijn dan € 47.699,- voor een alleenstaande en € 52.671,- voor een meerpersoonshuishouden. Het gaat hierbij om het verzamelinkomen van uw huishouden en kinderen rekenen we niet mee.
https://www.portaal.nl/fa(...)16-a3db-b54895e68368
Nee daar maak ik mij niet druk omdat je pas een scheefwoner bent als je de regels overtreedt. De regel is dat je voorafgaand het tekenen van je huurcontract je jaarinkomen moet afgeven. Thats it.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:31 schreef karr-1 het volgende:
Ik denk dat de vraag meer zit in 'je bent er in gekomen toen je nog wel aan de voorwaarden voldeed, daarna kreeg je een salarisstijging waardoor je er nu over heen zit' en wat gebeurt er dan? Dan zou je dus een scheefwoner zijn volgens de definitie.
https://www.huurwoningen.nl/info/scheefwoners/quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:14 schreef Werkperd het volgende:
Hallo,
Ben natuurlijk eerst op zoektocht geweest maar kan helaas geen duidelijke antwoord vinden. Ik weet dat voor de vrije sector geen maximale huur geldt maar wel voor woningcorporaties. Nu zie ik af en toe woningen voorbij schieten die aangeboden worden door woningcorporaties waarbij een maximale huurprijs staat.
Mijn vraag is, blijft deze maximale huurprijs ook daadwerkelijke maximaal, ook al al heb je een hogere inkomen?
Bedankt.
Tja, ''scheefwonen''. Hoe recht is een systeem dat harde werkers afstraft omdat zij gewoon meer verdienen? Ze beschuldigen scheefwoners ervan dat zij het systeem beknellen omdat zij in loop van jaren meer zijn gaan verdienen en niet uit hun sociale huurwoning gaan. Daartegenover verhoogd de verhuurder de huurprijs op basis van die hogere inkomen. Bewoner blijft toch daar wonen maar verhuurder pakt wel 30% meer ten opzichte van andere woningen die dezelfde waarde hebben.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 18:04 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
https://www.huurwoningen.nl/info/scheefwoners/
De vraag is dan: "wat is de regels overtreden"? Volgens dit artikel, ben je een scheefwoner als je meer gaat verdienen dan die toetsingsinkomen. Is dat de regels overtreden? Overigens, in een andere link in dat artikel, staat gewoon dat de huren van scheefwoners, extra mogen worden verhoogd.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:41 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Nee daar maak ik mij niet druk omdat je pas een scheefwoner bent als je de regels overtreedt. De regel is dat je voorafgaand het tekenen van je huurcontract je jaarinkomen moet afgeven. Thats it.
quote:Op zaterdag 3 februari 2024 18:04 schreef ophaling10 het volgende:
https://www.huurwoningen.nl/info/scheefwoners/
Kan wel off-topic zijn, maar is gewoon een punt. Mensen gaan minder werken, omdat dat meer oplevert dan meer werken:quote:Op zaterdag 3 februari 2024 23:58 schreef Werkperd het volgende:
We komen gewoon elke keer terug bij hetzelfde punt, namelijk dat werker in Nederland niet loont.
Maar goed dit is weer allemaal off-topic. Ik heb mijn antwoord al.
Van wie was ook alweer de gevleugelde uitspraak: "mensen willen wel meer werken, maar kunnen het gewoon niet betalen"quote:Op zondag 4 februari 2024 00:05 schreef Visualthinker het volgende:
Ik woon scheef en mijn huur gaat elk jaar het maximale omhoog (5,8%) dit tot de liberalisatiegrens, maar daar zit ik nog lang niet aan.. Ik ga nu minder uren werken zodat alles weer een beetje klopt
Nee omdat de wet zelf de verplichting stelt om het eenmalig af te geven. Dus die regel is elke keer van toepassing bij het tekenen van een nieuw huurcontract. Je overtreedt dus geen regel meer als jij je verplichting bent nagekomen, namelijk aan het begin het eenmalig afgeven van je jaarinkomen.quote:Op zondag 4 februari 2024 09:09 schreef blomke het volgende:
[..]
De vraag is dan: "wat is de regels overtreden"? Volgens dit artikel, ben je een scheefwoner als je meer gaat verdienen dan die toetsingsinkomen. Is dat de regels overtreden? Overigens, in een andere link in dat artikel, staat gewoon dat de huren van scheefwoners, extra mogen worden verhoogd.
[..]
Nee, er zijn corporaties die alleen sociale huur hebben, alleen vrije sector, of een combinatie.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:41 schreef sturmpie het volgende:
woningcorporaties is toch sociale verhuur ?
Dan ben je inderdaad een scheefwoner, en dan kun je een huurstijging krijgen die boven de normale stijging van de sociale huurwoningen uitgaat, om je uit die woning te treiteren.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:31 schreef karr-1 het volgende:
Ik denk dat de vraag meer zit in 'je bent er in gekomen toen je nog wel aan de voorwaarden voldeed, daarna kreeg je een salarisstijging waardoor je er nu over heen zit' en wat gebeurt er dan? Dan zou je dus een scheefwoner zijn volgens de definitie.
In mijn geval als scheef wonende is dat wel gaande, enigszins met opzet omdat ik wel lekker zit zo.. Ik ga minder werken omdat die mogelijkheid er is door deze situatie, afbouwen richting mijn pensioen.. Mijn maandlasten zijn dermate laag dat ik het met mijn bovenmodaal inkomen en eigen geld makkelijk red als ik 32uur ga werken en later zelfs 24uur.quote:Op zondag 4 februari 2024 09:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan wel off-topic zijn, maar is gewoon een punt. Mensen gaan minder werken, omdat dat meer oplevert dan meer werken:
[..]
Van wie was ook alweer de gevleugelde uitspraak: "mensen willen wel meer werken, maar kunnen het gewoon niet betalen"
Draaien ze ook terug zodra je minder gaat werken? Meestal komt na een stijging nooit een verlaging.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:14 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Dan ben je inderdaad een scheefwoner, en dan kun je een huurstijging krijgen die boven de normale stijging van de sociale huurwoningen uitgaat, om je uit die woning te treiteren.
Je hebt hem door.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:29 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Draaien ze ook terug zodra je minder gaat werken? Meestal komt na een stijging nooit een verlaging.
Zeker, zeker...vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:20 schreef Visualthinker het volgende:
Wat ik eerder zei, niet netjes, maar ik zou een dief van mijn eigen portemonnee en vrijheid zijn als ik dit opgeef...
Een stijging tot de liberalisatiegrens, de woning veranderd niet in een woning op de vrije markt, althans, niet mijn woning.. Ik ervaar het overigens niet als treiteren want voor een beetje scheef wonende is dat makkelijk op te hoesten..quote:Op zondag 4 februari 2024 13:14 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Dan ben je inderdaad een scheefwoner, en dan kun je een huurstijging krijgen die boven de normale stijging van de sociale huurwoningen uitgaat, om je uit die woning te treiteren.
De verhuurder kan er gewoon voor kiezen om de huur boven de grens te laten stijgen, en dus wel de woning uit de sociale huur te laten gaan.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:11 schreef Visualthinker het volgende:
[..]
Een stijging tot de liberalisatiegrens, de woning veranderd niet in een woning op de vrije markt, althans, niet mijn woning.. Ik ervaar het overigens niet als treiteren want voor een beetje scheef wonende is dat makkelijk op te hoesten..
Als ik terugval dan kan ik gewoon aanspraak maken op huurverlaging, om dat te doen sturen ze me elk jaar weer een mail met de juiste formulieren, voor het geval ik ze ooit nodig heb.. Ook kan ik als ik ver terugval aanspraak maken op subsidies.. Ondanks ik nu goed verdien geeft het me wel een goed gevoel, dat vangnet.quote:Op zondag 4 februari 2024 13:29 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Draaien ze ook terug zodra je minder gaat werken? Meestal komt na een stijging nooit een verlaging.
Dat doen coöperaties niet, die moeten voldoen aan een aanbod en hebben met hele andere regels te maken als een "verhuurder". Mijn woning zal altijd een sociale huurwoning blijven, met verhogingen tot max de liberalisatiegrens. Ze beoordelen dat ook niet per woning, maar over de hele wijk ineens (die ze helemaal in eigendom hebben) en deze wijk blijft in zijn totaal sociale huur.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:15 schreef mvdejong het volgende:
[..]
De verhuurder kan er gewoon voor kiezen om de huur boven de grens te laten stijgen, en dus wel de woning uit de sociale huur te laten gaan.
Zeer interessante informatie! Bedankt daarvoor!quote:Op zondag 4 februari 2024 14:26 schreef Visualthinker het volgende:
[..]
Dat doen coöperaties niet, die moeten voldoen aan een aanbod en hebben met hele andere regels te maken als een "verhuurder". Mijn woning zal altijd een sociale huurwoning blijven, met verhogingen tot max de liberalisatiegrens. Ze beoordelen dat ook niet per woning, maar over de hele wijk ineens (die ze helemaal in eigendom hebben) en deze wijk blijft in zijn totaal sociale huur.
Daarnaast is er ook een contract, dit kan niet zomaar eenzijdig opengebroken worden om om te zetten naar een ander contract..
Via de woonbond; "Het is niet mogelijk om 'vrijesectorhuurder' te worden tijdens de looptijd van een huurcontract. Je verhuurder blijft dus gebonden aan de overheidsregels voor de jaarlijkse huurverhoging van sociale huurwoningen. Veel mensen denken dat een sociale huurwoning plotseling een ‘vrijesectorwoning’ kan worden als de huurprijs tot boven de sociale huurgrens stijgt. Dat is een misvatting.
De sociale huurgrens (ander woord is liberalisatiegrens) wijzigt ieder jaar. Wat telt is de liberalisatiegrens op het moment dat je de woning ging huren. Als de huurprijs toen lager was dan de liberalisatiegrens is je contract niet-geliberaliseerd, maar -door de overheid- gereguleerd. Zolang je niet verhuist, blijft dat zo. Lopende huurcontracten kunnen niet geliberaliseerd worden."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop