abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212223706
In mijn privé leven en eerder ook op mijn werk word ik vaak als betweter of wijsneus gezien. Het doet de sfeer niet goed, want als ik gelijk heb dan is het toch logisch dat ik gelijk wil krijgen. Ik weet intussen wel 'pick your battles', maar het blijft lastig toegeven aan idioten die willen horen dat ze gelijk hebben.

Kortom, ben je een betweter terwijl je wel gelijk hebt?

Tegenwoordig ben ik bewust werkloos want ik heb nog geen kinderen, wel spaargeld en heb ik 'geluk' gehad op de beurs. Daar gaat het om gelijk hebben. Daar zijn emoties op de lange termijn minder relevant, en als een bedrijf geldverspilling is dan moeten ze gewoon failliet gaan. De waarheid zoeken gaat het mij om, niet om gelijk krijgen vanwege machtsspelletjes.

Verder ook niet leuk om de meest waarschijnlijke toekomst te weten.
Als een gebouw nu afbrand heb je ten minste gezamenlijke rouw.
Waarheid wordt eerst belachelijk gemaakt, daarna bevochten en uiteindelijk als evident aangenomen
pi_212223750
Je bent een wijsneus, dat kan inderdaad bij sommige mensen irritatie opwekken. Als het er niet echt toe doet, laat je het voor wat het is. Dan blijven ze toch 'dom' achter.

Doet het er wel toe, kun je verwoedde pogingen doen om het juiste door te drukken. Maar ook daar geldt: is het bij een bedrijf (dus geen eigen zaak of privékwestie): na een tijdje zoeken ze het maar uit. Je hebt je best gedaan..

Prive/eigen onderneming en het is belangrijk: op je strepen staan en je gelijk halen.

Dusja, pick your battles. Je hoeft niet altijd je gelijk te halen in iedere situatie. Zeker niet bij volidioten.
pi_212223971
Mensen hebben niet graag ongelijk en worden er al helemaal niet graag op gewezen. Ik laat ook weleens dingen gaan. Met sommige mensen in discussie gaan heeft gewoon weinig nut.
  dinsdag 30 januari 2024 @ 13:58:28 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212224144
Je zegt het zelf al, je bent een betweter als je per se gelijk wilt krijgen.
The love you take is equal to the love you make.
pi_212224146
quote:
5s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 13:11 schreef Aap_deluxe het volgende:
Het doet de sfeer niet goed, want als ik gelijk heb dan is het toch logisch dat ik gelijk wil krijgen. =
Niet echt. Klinkt alsof je validatie nodig hebt.
pi_212224162
quote:
In mijn privé leven en eerder ook op mijn werk word ik vaak als betweter of wijsneus gezien.
Je bent als persoon irritant. Daar heeft dat "beter willen weten" een klein aandeel in.
  dinsdag 30 januari 2024 @ 14:01:25 #7
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_212224172
Als je laat merken dat je het beter weet dan een ander ben je een betweter.
pi_212224203
Er zijn helaas maar weinig mensen die zichzelf elke dag een beetje beter / wijzer willen maken en dus open staan voor nieuwe informatie, ook al is die tegenstrijdig aan hetgeen ze altijd geloofd hebben. En met deze mensen in discussie gaan heeft dan ook geen zin. Het is frustrerend, voor beide partijen en relaties worden er niet beter op. Ook al heb je gelijk én weten zij dat (tijdens of na de discussie) ook, dan nog voelt het voor hen alsof jij een 'betweter' bent. Een soort verdedigingsmechanisme.

Wij slimme jongens en meisjes kunnen de wereld helaas niet veranderen. Soms kom je mensen tegen die wel open staan voor nieuwe informatie en leuke discussies. Dat kun je meestal wel vrij snel inschatten. Bij anderen laat je het beter maar gewoon varen.
pi_212224238
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 14:04 schreef matigeuser het volgende:
Er zijn helaas maar weinig mensen die zichzelf elke dag een beetje beter / wijzer willen maken en dus open staan voor nieuwe informatie, ook al is die tegenstrijdig aan hetgeen ze altijd geloofd hebben. En met deze mensen in discussie gaan heeft dan ook geen zin. Het is frustrerend, voor beide partijen en relaties worden er niet beter op. Ook al heb je gelijk én weten zij dat (tijdens of na de discussie) ook, dan nog voelt het voor hen alsof jij een 'betweter' bent. Een soort verdedigingsmechanisme.

Wij slimme jongens en meisjes kunnen de wereld helaas niet veranderen. Soms kom je mensen tegen die wel open staan voor nieuwe informatie en leuke discussies. Dat kun je meestal wel vrij snel inschatten. Bij anderen laat je het beter maar gewoon varen.
Krijg van deze post en de OP toch wel het gevoel dat het vooral jullie waarheid is waar andere mensen voor open moeten staan, ipv beide kanten op.
pi_212224242
Ik heb zo'n gevoel dat je frustratie vooral erover gaat over je ook gelijk krijgt.

Als je gewoon gelijk hebt kan het je verder aan je reet roesten of je ook gelijk 'krijgt' van anderen, dat verandert verder niet zoveel aan het gelijk-hebben.

Maar als je nogal onzeker bent en vooral leeft voor de bevestiging van anderen, zal dat misschien iets heel belangrijks voor je zijn, en dan kan het een moeilijke situatie zijn als anderen je niet de bevestiging geven waar je naar op zoek bent.
Dat kun je soms opvangen door te vluchten in confirmation-bubbles of echo-kamers, bepaalde beperkte groepejes waar vooral mensen zitten die graag horen van anderen dat ze 'gelijk' hebben of wat zij zeggen 'de waarheid' is.

[ Bericht 2% gewijzigd door RM-rf op 30-01-2024 14:25:22 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 30 januari 2024 @ 14:09:02 #11
545 dop
:copyright: dop
pi_212224247
Leren is niet altijd, de les gelezen worden.
Soms is het ook je neus mogen stoten.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_212224279
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 14:07 schreef Evangelion het volgende:

[..]
Krijg van deze post en de OP toch wel het gevoel dat het vooral jullie waarheid is waar andere mensen voor open moeten staan, ipv beide kanten op.
Maar... geven we ze gelijk? Of moeten ze dat komen halen? :+
  dinsdag 30 januari 2024 @ 14:19:19 #13
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_212224333
Probeer je nu je gelijk te krijgen met dit topic, of wat is hier gaande?
Yea, she's on crack.
  dinsdag 30 januari 2024 @ 14:21:48 #14
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_212224374
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 14:19 schreef Kukelecucktsju10 het volgende:
Probeer je nu je gelijk te krijgen met dit topic, of wat is hier gaande?
We moeten staan en applaudiseren voor grenzeloze wijsheid van TS!

dinsdag 30 januari 2024 @ 14:22:48 #15
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_212224380
Gaat het altijd om gelijk hebben?
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  dinsdag 30 januari 2024 @ 14:23:33 #16
-1 #ANONIEM
Geverifieerd.
pi_212224385
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 14:21 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
We moeten staan en applaudiseren voor grenzeloze wijsheid van TS!

[ afbeelding ]
Yea, she's on crack.
pi_212224911
quote:
In mijn privé leven en eerder ook op mijn werk word ik vaak als betweter of wijsneus gezien. Het doet de sfeer niet goed, want als ik gelijk heb dan is het toch logisch dat ik gelijk wil krijgen. Ik weet intussen wel 'pick your battles', maar het blijft lastig toegeven aan idioten die willen horen dat ze gelijk hebben.

Maar jij wil ook horen dat je gelijk hebt. In hun ogen ben jij dus wellicht de idioot.

Herkenbaar puntje verder wel hoor. Ik kan het ook moeilijk loslaten als ik weet dat ik gelijk heb, maar de ander dat niet toe wil geven/zelf ook zeker weet dat hij/zij gelijk heeft. Ik blijf er dan ook te lang over doorgaan.

M'n partner en ik zijn allebei net zo eigenwijs en hebben dan ook de afspraak gemaakt dat we in dat soort gevallen (allebei zeker van onze zaak) gewoon zeggen: ''misschien heb jij gelijk, misschien heb ik gelijk''. Zoiets. Helpt ons altijd wel. Ook niet altijd, maar dan gaat het vaak over de hele belangrijke zaken :P
  dinsdag 30 januari 2024 @ 15:26:31 #18
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_212224932
Aan de toon in je OP kan ik al merken dat je inderdaad een betweter bent.

Ik denk dat je mensen graag de les leest, verteld hoe veel beter je het weet en het ook nog op een irritante manier doet. Niemand wil de les gelezen worden of als dom aangezien worden. Kweek wat empathie.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_212224959
Het is overigens een natuur-wet dat degenen die het minste weten en minst logisch kunnen redeneren, het meest overtuigd zijn van hun eigen gelijk. Dunning–Kruger effect noemen we dat.

Juist intelligente mensen hebben meer zelf-twijfel, zijn bewust van de hiaten in hun kennis en mogelijkheid dat je vanuit een beperkte zicht op bepaalde zaken en beinvloeding van de waarneming, je toch het aan het foute eind kunt blijken te hebben.

Wantrouw altijd iemand die stelt dat hij het altijd bij het juiste eind heeft en nooit een fout heeft toegegeven.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 30 januari 2024 @ 15:30:55 #20
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_212224972
Ik heb zo'n iemand als TS als directe collega. Heel irritant. Bij hem komt die wil om altijd gelijk te hebben vooral voort uit een ongelooflijke onzekerheid.

En TS, ik zou bij jezelf nagaan waarom je altijd gelijk wil hebben. En wat er zou gebeuren als je geen weerwoord hebt omdat jij vind dat het anders is.
Je maakt er geen vrienden mee namelijk
pi_212225009
Waarom zou je je gelijk willen halen als je weet dat je het hebt? Ik vind daar nogal verschil in zitten. Het gaat toch niet om die ander? Op de volwassen leeftijd, waarbij normen, waarden en meningen helemaal gevormd zijn, ga je de ander in de meeste gevallen toch niet overtuigen. Helemaal niet als je met stronteigenwijze, koppige mensen te maken hebt.
pi_212225012
Gelijk hebben over iets geeft je nog geen recht om een ander de les te lezen. Behalve als het beroepsmatig noodzakelijk is kun je ook er voor kiezen om gewoon je mond houden.
blablablabla
  dinsdag 30 januari 2024 @ 15:36:45 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212225037
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 januari 2024 15:34 schreef DjVero het volgende:
Waarom zou je je gelijk willen halen als je weet dat je het hebt? Ik vind daar nogal verschil in zitten. Het gaat toch niet om die ander? Op de volwassen leeftijd, waarbij normen, waarden en meningen helemaal gevormd zijn, ga je de ander in de meeste gevallen toch niet overtuigen. Helemaal niet als je met stronteigenwijze, koppige mensen te maken hebt.
Misschien is de betweter wel degene die stronteigenwijs is en koppig. })
The love you take is equal to the love you make.
pi_212225395
quote:
en heb ik 'geluk' gehad op de beurs. Daar gaat het om gelijk hebben. Daar zijn emoties op de lange termijn minder relevant, en als een bedrijf geldverspilling is dan moeten ze gewoon failliet gaan. De waarheid zoeken gaat het mij om, niet om gelijk krijgen vanwege machtsspelletjes.
De beurs heeft weinig met de waarheid te maken. De beurs gaat vooral over vertrouwen dat de massa heeft in een bedrijf of niet. De echte waarheid is dat natuurlijk niet. Als je denkt dat je altijd gelijk hebt, heb je nog veel te leren.
pi_212225521
quote:
want als ik gelijk heb dan is het toch logisch dat ik gelijk wil krijgen. Ik weet intussen wel 'pick your battles', maar het blijft lastig toegeven aan idioten die willen horen dat ze gelijk hebben.
Voor anderen ben jij die idioot, dus die zijn daar net zo gefrustreerd over als jij. Verder is 'agree to disagree' ook gewoon een prima uitkomst als je er niet uitkomt met iemand in een discussie.

Daarnaast is het denk ik ook vooral je houding. Als jij je al direct opstelt van "ik heb gelijk, geef het maar toe" dan heb je nooit een zinnige discussie en wek je alleen maar irritatie op. Je geeft namelijk de indruk dat je alles overziet, begrijpt en mee hebt genomen in je overweging; dat is nogal wat. Als je goede argumenten hebt waarom je iets vindt, breng die dan ter berde, maar sta in elk geval open voor de mogelijkheid dat er ook best iets te zeggen is voor andere standpunten of invalshoeken, ook al ben je het daar uiteindelijk misschien niet mee eens.

Verder denk ik bij je verhaal vooral: wacht maar tot je een partner krijgt. :') :P

[ Bericht 10% gewijzigd door itchycoo op 30-01-2024 16:27:27 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')