abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 maart 2024 @ 16:40:58 #76
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212787203
Ik heb wel echt het gevoel dat we veel nummers hebben die of jury of televote pleasers zijn. Al kunnen sommige landen hun voordeel doen met diaspora stemmen. Ik heb een aantal vrienden die wel iets intresse hebben in songfestival en nu al wat nummers laten luisteren. Een kleine sample size maar toch. Moldavië 2022 vonden ze bijvoorbeeld ook eerder leuk. Dan dit jaar; Italië, België, VK en Oekraine waren wel ok. Ze waren onder indruk van Zwitserland (al waren dat gemixte gevoelens die alle kanten opgingen), Frankrijk vonden ze maar oubollig, Litouwen, Kroatie en Noorwegen vielen vooral in de smaak. Al zie ik die 3 laatste geen grote juryscore pakken. Zwitserland voelt wel als een wildcard.
pi_212787367
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:38 schreef aarontje112 het volgende:

[..]
Vraag me daarnaast ook af hoe groot de Italiaanse diaspora invloed is op de punten. De twee keer dat Italië een matig nummer stuurde (Emma en Francesca) eindigden ze ook niet al te hoog. Denk dat het er meer mee te maken heeft dat Italië altijd kwalitatieve nummers stuurt die zowel bij jury’s als televoting landen en Europa ook erg gecharmeerd is van Italiaanse muziek :P
Nou ja, vanuit Albanië wordt er wel heel wat fanatieker gestemd dan uit Letland ofzo, om maar even een extreem voorbeeld te nemen. En België geeft doorgaans ook veel meer dan Nederland. Ik weet natuurlijk niet of al die stemmen uit Belgisch-Limburg komen (waar veel Italianen zitten), maar dat zou me niet verbazen.

Emma, Francesca en Angelina hebben trouwens wel een bepaalde overeenkomst…
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_212793148
Het lijkt een vrij open jaar te worden, waarbij mijn eerste gevoel zegt dat de winnaar wel uit de huidige top 7 van de bookies komt: Kroatie, Oekraine, Italie, Zwitserland, Nederland, Belgie of Zweden.

Als we dieper inzoomen zie ik in Italie en Oekraine momenteel de grootste kanshebbers, omdat ze zowel de jury als de televote zullen aanspreken, met name ook door een stuk diaspora. Zwitserland en Belgie zie ik wel als vrij goed jurymateriaal, maar ik twijdel over de televote-potentie, maar met een goede liveperformance zijn dat ook kanshebbers.

Van Kroatie en Nederland zal het afhangen hoeveel juryliefde er wordt gegeven, maar een hoge televotescore lijkt wel een zekerheid. Zweden tenslotte lijkt het ultieme jurymateriaal zoals zo vaak, maar ik betwijfel of de startpositie en de steriele performance hen echt tot een kanshebber maakt.

Mijn eerste gevoel zegt nu:
1. Italie
2. Oekraine
3. Belgie
4. Nederland
5. Kroatie
6. Zwitsersland
7. Zweden
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_212808304
Het is een vrij breed jaar, zonder echt goede uitschieters omhoog. Dat maakt dit jaar voor mijn gevoel vergelijkbaar met 2014. Er is alle ruimte voor een prima nummer om met een uitstekende staging opeens de favoriet te worden. Daar staat tegenover dat veel van de nummers die echt laag staan matig genoeg voelen om niet echt voor die rol in aanmerking te komen. Maar het zou me bijvoorbeeld totaal niet verrassen als Frankrijk zou winnen.
pi_212809053
Die debiele boer uit Groningen denk ik.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 13 maart 2024 @ 13:12:52 #81
163650 Greys
pi_212809403
Ik teken ervoor. w/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_212811408
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 23:45 schreef TheVulture het volgende:
Het lijkt een vrij open jaar te worden, waarbij mijn eerste gevoel zegt dat de winnaar wel uit de huidige top 7 van de bookies komt: Kroatie, Oekraine, Italie, Zwitserland, Nederland, Belgie of Zweden.

Als we dieper inzoomen zie ik in Italie en Oekraine momenteel de grootste kanshebbers, omdat ze zowel de jury als de televote zullen aanspreken, met name ook door een stuk diaspora. Zwitserland en Belgie zie ik wel als vrij goed jurymateriaal, maar ik twijdel over de televote-potentie, maar met een goede liveperformance zijn dat ook kanshebbers.

Van Kroatie en Nederland zal het afhangen hoeveel juryliefde er wordt gegeven, maar een hoge televotescore lijkt wel een zekerheid. Zweden tenslotte lijkt het ultieme jurymateriaal zoals zo vaak, maar ik betwijfel of de startpositie en de steriele performance hen echt tot een kanshebber maakt.

Mijn eerste gevoel zegt nu:
1. Italie
2. Oekraine
3. Belgie
4. Nederland
5. Kroatie
6. Zwitsersland
7. Zweden
ik kan me hier heel goed in vinden
Solidair met het Palestijnse volk 🍉
pi_212811574
quote:
10s.gif Op woensdag 13 maart 2024 13:12 schreef Greys het volgende:
Ik teken ervoor. w/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
wie zou dat zijn dan uit groningen?
pi_212811589
quote:
1s.gif Op woensdag 13 maart 2024 16:50 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
Bert Visser.
Apart from some of the videos and haircuts, I don't think I've made any wrong moves.
George Michael
pi_212811610
quote:

[..]
Tiktok Tammo
pi_212811668
:')
  woensdag 13 maart 2024 @ 16:57:59 #87
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212811676
Was wel een banger die Groningenjung
pi_212811688
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2024 16:57 schreef Momo het volgende:
Was wel een banger die Groningenjung
volgens sommigen 1 pot nat vermoed ik
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 13 maart 2024 @ 17:02:54 #89
163650 Greys
pi_212811756
quote:

[..]
Ja geen idee maar ik deed een poging vossssssss z'n gedachten te volgen en hij zal ons friesenjung wel bedoelen en een garpje maken en ach wat scheelt het een provincietje hier of daar.

We verkloten Fred z'n mastertopic. :@
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_212869342
Er is weer een week voorbij en we zijn nu eindelijk compleet. Vorige week verschenen de drie inzendingen die nog ontbraken uit Armenië, Azerbeidzjan en Georgië. Het positieve nieuws voor de EBU is dat we in elk geval volgend jaar geen ESF krijgen in die achtertuin van Vladimir, want het zijn drie liedjes die niet voor de hoofdprijs gaan meedoen. Armenië is van de drie degene met het meest internationale geluid, en mocht de diaspora nog eens zo fanatiek doen als een decennium terug dan zou dat het linkerrijtje kunnen halen. Georgië stopte de meeste moeite in hun inzending. Zowel financieel als met de keuze voor een grote ster als artiest. Helaas is het eindresultaat een zeer onsamenhangend deuntje, dat alle moeite gaat hebben zich te kwalificeren. De laatste uit de reeks kwam uit Azerbeidzjan. Een representatieve inzending, maar er is weinig reden te verwachten dat buiten de eigen regio hier veel enthousiasme voor zal verschijnen.

Bij de favorieten kreeg Kroatië de leiding nog wat steviger in handen. Als iedereen gekozen heeft, wil de markt toch graag een winnaar aanwijzen, en momenteel wordt het dus Zagreb 2025. De kans is echter ook nog 79% dat het iets anders wordt, en ook andere landen in de top zijn verder naar boven gekropen. De meest opvallende zijn Nederland, na de eerste live-registratie van Europapa en Griekenland, nadat die inzending een grote hit in de regio werd.

Zweden viel weg uit de top. Vorige week werd de startpositie van het gastland geloot, en voor Zweden kwam de ongunstige eerste startpositie uit de bus. Sinds Noorwegen in 2010 was er in 13 pogingen nooit meer een gastland bij de eerste 7 geloot (en ook in de 12 jaar daarvoor kwam het maar één keer voor). Die kans is ongeveer 1% en er waren dan ook voorzichtige vermoedens van matchfixing. Of die nu weerlegd zijn, of dat Zweden gewoon niet nog eens wil organiseren, is aan een ieder om te bepalen. Feit is in elk geval dat Zweden het lastig gaat krijgen bij de televoting. Daarnaast is dit voor traders een ongunstige gang van zaken. Met de Eurojury in aantocht, waarbij Zweden ongetwijfeld zeer goed gaat scoren, was het een logische positie om in te zetten op Zweden en daar weer uit te stappen op een beter niveau na de Eurojury. Die vlieger gaat nu dus niet meer op.

Verder waren er nog wat nieuwtjes. Er mag bij de finale de hele avond gestemd worden, net als in 2010 en 2011. Dit had destijds niet zo veel invloed, maar is op papier gunstige voor landen met veel diaspora voting en televotingvriendelijke inzendingen, zoals ook Nederland. Verder mogen de Big 5 en Zweden tijdens de semi buiten mededinging meedoen. Dat is gunstig voor die landen, en met name Italië lijkt daar nu van te gaan profiteren.

De komende weken wordt het wat minder met nieuws, nu we alle inzendingen hebben en de EBU-meeting met de delegatiehoofden is geweest. Het is nu afwachten op de Eurojury en de preparties in april.

dinsdag 19 maart 2024 @ 18:47:03 #91
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212885367
Ik ga dit alvast zeggen; met de juiste vocals gaat Zwitserland de jury winnen en ik voel een beetje aan dat Israël de televote gaat winnen.
pi_212885383
Ook al gepost in het Zwitserland-thread, maar hier ook maar even:

Het is lastig te voorspellen wat dit bij de televote gaat doen, maar de jury's gaan dit natuurlijk opvreten. Als je me nu vraagt wie dit jaar Eurovisie wint zeg ik Zwitserland, zeker met zoveel televote-inzendingen dat er niet echt een televote-knaller tussen zit.
pi_212886024
Ik zit voor de jury steeds aan Zwitserland, België en een beetje Oekraïne te denken, maar Frankrijk bestaat natuurlijk ook nog. Hij zingt dat nummer sowieso geweldig dus hij zou daardoor ook nog best veel punten kunnen halen. En dan nog Zweden natuurlijk. Die scoren met dat soort gelikte nummers ook bijna altijd goed bij de jury.

Enige twee nummers waarbij ik me op dit moment een aardige balans tussen beide kan voorstellen zijn Oekraïne en Italië.

Denk dat we sowieso tot de repetities moeten gaan wachten met wat het wordt, tenzij Zwitserland of België geweldig is tijdens een pre-party.
pi_212886466
Als Zwitserland de jury wint, is de kans dat ze het hele ESF winnen aanzienlijk. Dat betekent immers dat ze deze lastige inzending zowel vocaal als met de staging perfect hebben kunnen afleveren. En net als televoters zijn juryleden uiteindelijk gewoon mensen, en die stemmen ook op basis van smaak en het totaalplaatje. En andersom zijn televoters niet collectief gekkies die trollstemmen op Finland of Spanje ofzo, maar stemmen die ook massaal op de inzendingen die het beste overkomen. Dat is misschien geen eerste plaats bij de televoting, maar als die nummer 1 Kroatië of Nederland is of anders Israël/Oekraïne zonder idiote marge is, moet dat ook geen enorm bezwaar zijn.
  Moderator dinsdag 19 maart 2024 @ 22:48:03 #95
375570 crew  Cyan9
pi_212888038
Zwitserland als overall winnaar ga ik absoluut niet waarderen.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_212939049
Het is nog maar een paar weken tot de Eurojury en de preparties beginnen. Een mooi moment voor een eerste schot voor de boeg voor de uitslag in mei. Hieronder een (puur op de onderbuik gebaseerde) mogelijke uitkomst:

1 Zwitserland 475

2 Oekraïne 430

3 Italië 350

4 Kroatië 325
5 Israël 280
6 België 270
7 Nederland 240
8 Zweden 230
9 Servië 225
10 Litouwen 220
11 Frankrijk 190
12 Griekenland 170
13 Armenië 130
14 Noorwegen 115
15 Polen 100
16 Finland 90
17 Albanië 80
18 UK 80
19 Cyprus 75
20 Slovenië 70
21 Portugal 65
22 Oostenrijk 60
23 Estland 30
24 Luxemburg 25
25 Spanje 14
26 Duitsland 11

Zwitserland voorlopig als favoriet. Maar het is wel een potentiële winnaar waarmee het alle kanten op kan. We weten nog niet hoe dit live gaat klinken, hoe de act gaat zijn, en bovenal hoe jury's en publiek gaan reageren als ze dit lied voor de eerste keer gaan horen. Maar dat kan ook allemaal prima goed vallen, en dan kan de winstmarge veel groter worden. Andersom kan het ook allemaal misgaan, en dan kan Zwitserland ook 10e ofzo worden. En als het net-niet lukt, wipt Oekraïne er overheen.

Oekraïne is op basis van het liedje, de diaspora voting en ongetwijfeld ook wel wat mooie jury-scores uit de regio wel redelijk zeker van dit puntenaantal. Als het tegenvalt, is de kans groot dat het toch nog Top 5 wordt. Als de act erg overtuigend is, kan dit ook nog wat hoger scoren bij het publiek. Ik vrees wel dat juryleden met dat rapgedeelte ertussen hier niet helemaal los op zullen gaan.

Dan het beste van de rest met Italië dat aan beide kanten goed kan scoren en Kroatië dat het Zuid- en Oost-Europese publiek moet kunnen aanspreken. En daarachter een grote groep die flink kan uitpakken bij jury OF publiek, of juist redelijk aan beide kanten. In de spoiler hieronder een verdeling van jury en publiek.

Jury:

SPOILER
Televoting:

SPOILER
pi_212939601
Met alle respect maar ik denk echt dat we Zwitserland te veel overschatten. Dit zou heel goed de fan flop van het jaar kunnen worden.
  zondag 24 maart 2024 @ 11:51:01 #98
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212939806
Het is wel een beetje Schrödingers Zwitserland tot nu toe, kan Nemo dit live zingen of niet. Als het live goed lukt dan zou ik mijn geld ook op Zwitserland zetten. Als het matig klinkt/staging niet goed is dan zou het ook een NQ(Non Qualified geen NailQueen hehe) kunnen zijn zelfs. Oekraine zou wel een beetje een flop winnaar zijn omdat ik niet geloof dat het echt een nummer is dat veel gedraaid zou worden en gewaardeerd Europa breed en het is een stuk minder dan Stefania.
pi_212939958
Heerlijk zo’n open jaar, love it! *O*
Apart from some of the videos and haircuts, I don't think I've made any wrong moves.
George Michael
pi_212940270
quote:
0s.gif Op zondag 24 maart 2024 11:51 schreef Momo het volgende:
Het is wel een beetje Schrödingers Zwitserland tot nu toe, kan Nemo dit live zingen of niet. Als het live goed lukt dan zou ik mijn geld ook op Zwitserland zetten. Als het matig klinkt/staging niet goed is dan zou het ook een NQ(Non Qualified geen NailQueen hehe) kunnen zijn zelfs. Oekraine zou wel een beetje een flop winnaar zijn omdat ik niet geloof dat het echt een nummer is dat veel gedraaid zou worden en gewaardeerd Europa breed en het is een stuk minder dan Stefania.
Ja, het is vooral ongebruikelijk dat er niet zo'n duidelijke winnaar tussen zit deze keer. Zwitserland kan daartoe uitgroeien, maar als dat niet gebeurt, moet je op zoek naar het lied dat vorig jaar 3e zou zijn geworden, of zoals UK in 2022 2e werd (wat met alle respect ook geen echte winnaar zou zijn). Dan is Oekraïne de meest logische kandidaat, omdat dat al met een stevige basis begint.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')