abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212205417
Ik ga verhuizen en had gordijnen oorspronkelijk niet zo hoog staan op de prioriteiten lijst. Maar vanmiddag was ik ff bezig met de TV in te richten en kon geen flikker zien door de zon. Toch wel handig om snel te regelen.

Volgend weekend worden mijn bank, wasmachine en droger bezorgd, dus rond die tijd wil ik er definitief gaan wonen.

Heb online ff rondgekeken, maar ik wordt getikt van alle soorten en maten die er zijn. Je hebt gordijnen met haakjes, met lussen, met ringen, met 1 vouw, 2 vouw, 3 vouwen, ik snap er de helft niet van. Enkele rails, dubbele rails, driedubbele rails, etc etc.

Dacht eraan Leen Bakker te laten opmeten en ophangen, maar op de website hebben ze het over moodboards en shit. Ik heb geen zin om een of andere pipo met geruit shirt en hipster baard over de vloer te krijgen die 1000 verschillende soorten gordijn met me wil doornemen om te kijken welke het best past bij mijn DVD speler.

In het kort.

Wat ik wil: "normale" gordijnen, 2 losse, die in het midden op elkaar aansluiten en je open kan schuiven. Donkergrijs/antraciet, dat past zo'n beetje bij alles en ik heb geen zin om hier lang over na te denken. In de slaapkamer volledig verduisterend, in de woonkamer niet volledig zodat je nog wel enigszins naar buiten kan kijken, maar ook gewoon de TV kan zien wanneer de zon vol aan die kant staat.

Afmeting: slaapkamer en woonkamer zijn even breed. Ramen reiken van muur tot muur dus dat zullen de gordijnen ook moeten. Volgens mijn meetlint is de breedte muur tot muur 367,5 cm, volgens de plattegrond 364. Geen idee of ik het verkeerd heb gedaan of dat de plattegrond niet klopt. Hoogte nog niet opgemeten.

Kosten: ik wil het niet al te gek maken. Zeker niet hoger dan 1000 euro, 500 of minder zou nog mooier zijn.

Laten ophangen of zelf doen: geen idee. Laten ophangen zal niet weinig kosten, maar heb weinig ervaring (geen) met gordijnen ophangen. Als ik het zelf ga doen moet het alleen te doen zijn, ik heb niemand om me te helpen.

Levertijd: zo snel mogelijk. Als het even kan wil ik echt geen 3 of 4 weken wachten.

Hoop hier wat behulpzame adviezen te krijgen. Wat heb ik nodig qua gordijnrails/roede/wat dan ook en waar kan ik het het beste kopen?
  Moderator zondag 28 januari 2024 @ 19:57:28 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_212205477
Veneta heb je ook.
Of je gaat naar de Ikea

Gordijnen zijn aardig prijzig tho. Vooral wanneer je het verkeerd opmeet (steekt vinger op)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 28 januari 2024 @ 20:10:36 #3
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_212205619
Al die dingen die je noemt is puur persoonlijke keuze. Je hebt ook nog gordijnen die wat licht door laten of verduisterend zijn enzovoorts.

Google op de termen dan zie je wel wat voor gordijnen dat zijn, dan kan je bepalen wat jij mooi vindt. Als je alles kan ophangen in hout dan is dat wat makkelijker zelf te doen dan als het in muur/beton moet denk ik qua gereedschap ook.
pi_212205655
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 19:57 schreef Rene het volgende:
Veneta heb je ook.
Of je gaat naar de Ikea

Gordijnen zijn aardig prijzig tho. Vooral wanneer je het verkeerd opmeet (steekt vinger op)
Dan ben je niet de eerste, heb ik ook ooit eens gehad, koste mij zo'n 300 euro omdat ik 10cm te weinig had berekend op de hoogte... oei.....
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  zondag 28 januari 2024 @ 20:26:38 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212205853
Is je moeder handig met de naaimachine? Als je écht goedkoop wil: kant en klare gordijnen van Kwantum of Ikea in laten korten door je moedertje. Dat is ook de snelle oplossing: gordijnrail ophangen, gordijnhaken erin, paar dagen uit laten hangen, afspelden en naar je moeder brengen. En dan ook ff zorgen dat je de juiste gordijnhaken koopt. Reken op 40-80 euro per raam.

Volgens mij zijn dubbele rails alleen als je meerdere gordijnen over elkaar hangt (dus inbetweens voor overdag zodat er geen inkijk maar wel licht is, of overgordijnen voor 's avonds). Ik denk niet dat dit aan de orde is, het drijft de kosten ook op.

Wat betreft plooien: dat is wel een ding. De simpele oplossing is enkele plooi. Dubbele plooien zorgen ervoor dat de gordijnen dus veel royaler uithangen, ze lijken dan veel voller (volgens mij ook meer stof voor nodig).

En volgens mij zoek je gewoon in de winkel uit wat je wil, vervolgens komt de bebaarde pipo met gebruikte broek inmeten ;) . Maar laten inmeten en op maat laten maken duurt echt weken.

En last but not least: de gordijnrail hang je zo'n beetje tegen het plafond en het gordijn hangt dan 1-2cm boven de grond. Geen geluk over warmte tegenhouden van de verwarming en noem maar op. Halflange gordijnen zijn gewoon echt armoe, het kan gewoon niet.
Resistance is futile.
  zondag 28 januari 2024 @ 20:29:09 #6
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212205907
Zelf ophangen: heb je een goede boormachine? Verder belangrijk om te weten of je gaat bevestigen aan gips of betonnen muur. Met beton moet je wel ff wat voorboren. Maar het is best te doen, ik heb het een paar keer zelf gedaan.

Laserwaterpas is wel handig als je die nog niet hebt, die zijn niet zo duur. En niet alleen voor het ophangen van gordijnrails handig ook.
Resistance is futile.
pi_212205972
quote:
7s.gif Op zondag 28 januari 2024 20:26 schreef Seven. het volgende:
Is je moeder handig met de naaimachine? Als je écht goedkoop wil: kant en klare gordijnen van Kwantum of Ikea in laten korten door je moedertje. Dat is ook de snelle oplossing: gordijnrail ophangen, gordijnhaken erin, paar dagen uit laten hangen, afspelden en naar je moeder brengen. En dan ook ff zorgen dat je de juiste gordijnhaken koopt. Reken op 40-80 euro per raam.

Volgens mij zijn dubbele rails alleen als je meerdere gordijnen over elkaar hangt (dus inbetweens voor overdag zodat er geen inkijk maar wel licht is, of overgordijnen voor 's avonds). Ik denk niet dat dit aan de orde is, het drijft de kosten ook op.

Wat betreft plooien: dat is wel een ding. De simpele oplossing is enkele plooi. Dubbele plooien zorgen ervoor dat de gordijnen dus veel royaler uithangen, ze lijken dan veel voller (volgens mij ook meer stof voor nodig).

En volgens mij zoek je gewoon in de winkel uit wat je wil, vervolgens komt de bebaarde pipo met gebruikte broek inmeten ;) . Maar laten inmeten en op maat laten maken duurt echt weken.

En last but not least: de gordijnrail hang je zo'n beetje tegen het plafond en het gordijn hangt dan 1-2cm boven de grond. Geen geluk over warmte tegenhouden van de verwarming en noem maar op. Halflange gordijnen zijn gewoon echt armoe, het kan gewoon niet.
Mijn moeder is alzheimer patient dus dat gaat m niet worden. Maar misschien kan ik kant en klare gordijnen vinden die in de buurt komen? Geen idee, ga wel weer rondkijken
pi_212206031
quote:
7s.gif Op zondag 28 januari 2024 20:29 schreef Seven. het volgende:
Zelf ophangen: heb je een goede boormachine? Verder belangrijk om te weten of je gaat bevestigen aan gips of betonnen muur. Met beton moet je wel ff wat voorboren. Maar het is best te doen, ik heb het een paar keer zelf gedaan.

Laserwaterpas is wel handig als je die nog niet hebt, die zijn niet zo duur. En niet alleen voor het ophangen van gordijnrails handig ook.
hoe weet ik of ik beton of gips heb?
  zondag 28 januari 2024 @ 20:40:38 #9
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212206112
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 20:32 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Mijn moeder is alzheimer patient dus dat gaat m niet worden. Maar misschien kan ik kant en klare gordijnen vinden die in de buurt komen? Geen idee, ga wel weer rondkijken
Je kan ze ook ff naar een naaiatelier brengen, afspelden is een klusje van niks. Laten inkorten kost je max 10-15 euro per gordijn (dus niet per paar). Wel belangrijk dat je ze eerst ff uit laat hangen zodat de kreukels eruit trekken etc, anders kun je ze opnieuw wegbrengen.

Meestal zijn kant en klaar gordijnen 140x260. Let op: bij Kwantum heb ik laatst gordijnen gekocht waarvan er maar 1 per verpakking in zat :') . Kwantum en Ikea hebben de meeste keuze qua kant en klaar gordijnen.
Resistance is futile.
  zondag 28 januari 2024 @ 20:43:29 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212206155
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 20:36 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
hoe weet ik of ik beton of gips heb?
Ff kloppen op de muren, dat merk je direct. Vervolgens zorgen dat je de juiste pluggen haalt, dit is echt heel belangrijk.
Resistance is futile.
pi_212206206
Naaiatelier ook nog... en als die het verneuken op een of andere manier kan je weer opnieuw beginnen. Dit is denk mijn minst favoriete onderdeel van verhuizen.
pi_212206341
Mogelijk kun je de gordijnrails ook in het kozijn bevestigen? Mits die van hout zijn, dat scheelt nogal wat moeite als je muur beton is. Hoe je weet of het beton of gips is: probeer op een onopvallende plek een klein gaatje te boren met een gewone boor. Gaat het makkelijk? Dan is het zeker geen beton :+ . Ik heb goede ervaringen met Fischer duopower pluggen voor muren van kalkzandsteen en voor gips betonblokken. Of die ook goed zijn als je gipsplaten zou hebben, weet ik niet. Je zou evt bij verhuurder kunnen navragen wat voor muren 't precies zijn.

Voor simpele oplossing kun je aan zoiets denken:
gordijnrail met plafondbevestiging, hier zijn als dat handiger is ook muurbevestigingdingen voor. Ik zou gaan voor gordijnrails en niet roedes omdat je vrij brede ramen hebt. Je hebt dan meerdere steunen nodig voor je rail/roede, en bij rails onderbreken die steunen de rails niet. Bij roede wel, wat betekent dat je de gordijnen niet allemaal naar één kant kan trekken, want daar zitten dan dus die steunen tussen waar ze niet verder kunnen.

Voor de gordijnen zelf: meet op hoe hoog ze moeten zijn. Verschillende winkels hebben verschillende hoogtes kant en klaar gordijnen, dus als je mazzel hebt zit er eentje tussen met de hoogte die je nodig hebt. Action heeft bv 260cm hoog, Wehkamp heeft bv 180cm of 270cm hoog. Ikea standaard 300cm. Er zijn ook sites die 250cm of 254cm hebben. Als je weet hoe hoog je nodig hebt, kun je daar gericht op zoeken :). Gordijnhaken zijn bv bij Ikea te halen. Als je de haken er zo in doet dat je plooien maakt, dan is de netto breedte van het gordijn wat kleiner en heb je dus meer nodig. Dus een gordijn met maat 140x260 die je plooit, wordt dan dus bv 110cm breed (fictief! Weet niet hoeveel het scheelt) en dan heb je er dus 4 nodig ipv 3 voor je 3.67m brede raam.

[ Bericht 6% gewijzigd door vlindertje89 op 28-01-2024 21:00:19 ]
pi_212206684
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2024 20:54 schreef vlindertje89 het volgende:
Mogelijk kun je de gordijnrails ook in het kozijn bevestigen? Mits die van hout zijn, dat scheelt nogal wat moeite als je muur beton is. Hoe je weet of het beton of gips is: probeer op een onopvallende plek een klein gaatje te boren met een gewone boor. Gaat het makkelijk? Dan is het zeker geen beton :+ . Ik heb goede ervaringen met Fischer duopower pluggen voor muren van kalkzandsteen en voor gips betonblokken. Of die ook goed zijn als je gipsplaten zou hebben, weet ik niet. Je zou evt bij verhuurder kunnen navragen wat voor muren 't precies zijn.

Voor simpele oplossing kun je aan zoiets denken:
gordijnrail met plafondbevestiging, hier zijn als dat handiger is ook muurbevestigingdingen voor. Ik zou gaan voor gordijnrails en niet roedes omdat je vrij brede ramen hebt. Je hebt dan meerdere steunen nodig voor je rail/roede, en bij rails onderbreken die steunen de rails niet. Bij roede wel, wat betekent dat je de gordijnen niet allemaal naar één kant kan trekken, want daar zitten dan dus die steunen tussen waar ze niet verder kunnen.

Voor de gordijnen zelf: meet op hoe hoog ze moeten zijn. Verschillende winkels hebben verschillende hoogtes kant en klaar gordijnen, dus als je mazzel hebt zit er eentje tussen met de hoogte die je nodig hebt. Action heeft bv 260cm hoog, Wehkamp heeft bv 180cm of 270cm hoog. Ikea standaard 300cm. Er zijn ook sites die 250cm of 254cm hebben. Als je weet hoe hoog je nodig hebt, kun je daar gericht op zoeken :). Gordijnhaken zijn bv bij Ikea te halen. Als je de haken er zo in doet dat je plooien maakt, dan is de netto breedte van het gordijn wat kleiner en heb je dus meer nodig. Dus een gordijn met maat 140x260 die je plooit, wordt dan dus bv 110cm breed (fictief! Weet niet hoeveel het scheelt) en dan heb je er dus 4 nodig ipv 3 voor je 3.67m brede raam.
De hoogte is denk niet het probleem, maar de breedte. Ik wil er 2 per raam, maar kan nergens gordijnen vinden van rond de 180cm breed.
  zondag 28 januari 2024 @ 21:43:45 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212207296
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 20:46 schreef Gobledygook het volgende:
Naaiatelier ook nog... en als die het verneuken op een of andere manier kan je weer opnieuw beginnen. Dit is denk mijn minst favoriete onderdeel van verhuizen.
Niet zo zeuren, man. Gewoon goed afspelden, en wegbrengen (naar een familielid of naaiatelier).

Of overdag geen TV kijken, kan ook.
Resistance is futile.
  zondag 28 januari 2024 @ 21:46:51 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212207361
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 21:11 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
De hoogte is denk niet het probleem, maar de breedte. Ik wil er 2 per raam, maar kan nergens gordijnen vinden van rond de 180cm breed.
Als het raam te breed is, dan haal je er dus 4 (en dan laat je ze aan elkaar naaien bij het naaiatelier).
Resistance is futile.
pi_212207413
Gast, wordt eens een beetje zelfstandig.

https://www.google.com/se(...)rome-mobile&ie=UTF-8
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 28 januari 2024 @ 21:55:53 #17
399061 kuolema
vermaledijd
pi_212207572
Het was mijn eerste keer gordijnen aanschaffen 3,5 jaar geleden. En het viel allemaal mee. Ben naar een plaatselijke gordijnenwinkel gegaan, heb stoffen bekeken en uitgezocht, gewoon zo goedkoop mogelijk, de meneer kwam het gratis thuis opmeten en een of twee weken later (ik weet het niet meer, maar het duurde niet lang) kwamen ze het ophangen en gladstomen. Was dus hartstikke makkelijk en de totaalprijs viel enorm mee (ik zal er even bijzeggen dat ik rond moet komen van een wajong).

Dus ik raad aan om het naar een winkel te gaan en het allemaal voor je te laten doen. Dan kun je ook advies vragen.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_212207582
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2024 21:49 schreef halfway het volgende:
Gast, wordt eens een beetje zelfstandig.

https://www.google.com/se(...)rome-mobile&ie=UTF-8
Ja mam. Laat maar zitten, ga het zelf wel regelen. Hier heb ik geen zak aan
  zondag 28 januari 2024 @ 22:25:42 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_212208097
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 21:56 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Ja mam. Laat maar zitten, ga het zelf wel regelen. Hier heb ik geen zak aan
Hij heeft wel een punt. Op een forum ga je niet leren hoe je zelf gordijnen op moet hangen. Op youtube wel.

Ik krijg wel een beetje '40+ vibes en woonde nog bij mama tot ze naar het verzorgingstehuis ging' vibes.

Zaken als meubels en uitzet uitzoeken en aanschaffen, zelf googelen hoe en of je je tegelvloer kunt repareren en welke opties je hebt voor gordijnen: allemaal zaken die de meeste volwassenen wel opzoeken en uitzoeken zonder overal een topic over te openen ;) . Dus ik hoop dat je 18-21 bent of zo, dan is dit wel te verklaren.
Resistance is futile.
  zondag 28 januari 2024 @ 22:28:07 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212208150
Volgens mij kun je Kwantum ook inschakelen om op te meten, te maken en op te hangen. Als je budget het toelaat.
The love you take is equal to the love you make.
pi_212208192
Als je kant en klaar gordijnen koopt verlies je ongeveer de helft aan breedte door het plooien. Het hangt een beetje af van de plooi (enkel of dubbel) hoeveel precies. Van een gordijn van 140 cm hou je dus rond de 80-90 cm over. Je krijgt dan wel een aantal losse gordijnen naast elkaar. Is best irritant met open en dicht doen. Bij Sleep.nl hebben ze wel bredere gordijnen. Als je daar twee stuks van 300 neemt dan kun je er met twee per raam toe. En dan heb je niet allemaal losse stukken. Het is wel allemaal een beetje afhankelijk van de hoogte.. normaal is 250/260/270 cm
Voor je gaat inkorten wel eerst de gordijnen wassen en dan laten uithangen.. anders zijn ze na een keer wassen vaak te kort.
pi_212208197
quote:
7s.gif Op zondag 28 januari 2024 22:25 schreef Seven. het volgende:

[..]
Hij heeft wel een punt. Op een forum ga je niet leren hoe je zelf gordijnen op moet hangen. Op youtube wel.

Ik krijg wel een beetje '40+ vibes en woonde nog bij mama tot ze naar het verzorgingstehuis ging' vibes.

Zaken als meubels en uitzet uitzoeken en aanschaffen, zelf googelen hoe en of je je tegelvloer kunt repareren en welke opties je hebt voor gordijnen: allemaal zaken die de meeste volwassenen wel opzoeken en uitzoeken zonder overal een topic over te openen ;) . Dus ik hoop dat je 18-21 bent of zo, dan is dit wel te verklaren.
Nee, 30+ en bleef langer dan gewenst thuiswonen omdat mama alzheimer kreeg, allerlei dingen vergeet en doodongelukkig wordt van eenzaamheid als er een week niemand op bezoek komt. Maar bijna hetzelfde idd
pi_212208220
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2024 22:28 schreef Lienekien het volgende:
Volgens mij kun je Kwantum ook inschakelen om op te meten, te maken en op te hangen. Als je budget het toelaat.
Denk dat het ik het door die gasten van Leen Bakker laat doen, Kwantum rekent al 60 euro enkel voorrijkosten. Laten opmeten en ophangen zal ook niet goedkoop zijn, maar dan ben ik van het gezeik af.
  zondag 28 januari 2024 @ 22:39:44 #24
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_212208255
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 22:36 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Denk dat het ik het door die gasten van Leen Bakker laat doen, Kwantum rekent al 60 euro enkel voorrijkosten. Laten opmeten en ophangen zal ook niet goedkoop zijn, maar dan ben ik van het gezeik af.
Ik heb niet naar prijzen gekeken.

Maar ik denk wel dat het voor jou de oplossing is.

Zelf rails ophangen is ook best een ding als je nog niet zo bedreven bent met een boormachine. Ik had op mijn eerste adres het geluk dat er gewoon nog rails hingen en mijn moeder de gordijnen in een avond heeft gemaakt.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 29 januari 2024 @ 08:44:26 #25
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_212209927
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 22:36 schreef Gobledygook het volgende:

[..]
Als je het laat doen, ga je die ¤1000 zeker overschrijden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')