abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212198535
quote:
Rijbewijs kwijt als je appt achter het stuur bij onze zuiderburen

Appen achter het stuur wordt wel een heel duur geintje in België. Want automobilisten die met hun telefoon bezig zijn tijdens het rijden, raken hun rijbewijs kwijt als ze er worden betrapt. En ja, die straf geldt ook voor Nederlanders.
Profielfoto van Ista van Galen
Geschreven door
Ista van Galen
Vanuit zuidelijk Brabant rijd je zo België binnen om bijvoorbeeld boodschappen te doen of om goedkoop te tanken. Maar wie de slechte gewoonte heeft om te appen achter het stuur, kan dat maar beter niet doen in de provincie Belgisch-Limburg - grofweg het gebied ten zuiden van Eindhoven. Daar wordt appen achter het stuur extra bestraft. Wie gesnapt wordt, is z'n rijbewijs voor twee weken kwijt. De maatregel gaat per 1 februari in.

"Wie zijn telefoon of welk ander mobiel apparaat met scherm gebruikt terwijl hij rijdt, zal vanaf 1 februari 2024 zijn rijbewijs onmiddellijk voor vijftien dagen moeten inleveren en krijgt een boete", zegt een woordvoerder van het Openbaar Ministerie in België. Het rijbewijs wordt door de politie bewaard op het politiebureau en kan na vijftien dagen daar weer worden opgehaald.

Deze regel geldt overigens al in enkele delen van België. Zo ben je in Oost-Vlaanderen je rijbewijs acht dagen kwijt als je op je telefoon zit tijdens het rijden.

Dodelijke ongelukken door appen
Het OM en de politie in de Belgische provincie willen met de maatregel dat het verkeer veiliger wordt. "Volgens studies is er in acht procent van de dodelijke ongevallen sprake van gsm-gebruik. Vertaald naar slachtoffers betekent dat 50 doden en 4500 gewonden per jaar", legt de woordvoerder uit.

Afgelopen jaren zijn er regelmatig acties geweest tegen het gebruik van mobiele telefoons achter het stuur. Iedere keer werden veel bestuurders betrapt. Tot nu toe kregen die een boete, maar vanaf februari worden ze dus extra aangepakt.

800.000 euro
Als je in Nederland betrapt wordt met een telefoon in je hand tijdens het autorijden, kun je een boete van 420 euro krijgen. De politie controleert hier onder meer met touringcars op de snelweg om appende automobilisten op de bon te slingeren. Dat leverde twee jaar geleden bijna 800.000 euro op voor de staatskas.
Rijbewijs kwijt als je appt achter het stuur bij onze zuiderburen

Helaas maar voor 2 weken maar het is in mijn optiek een betere straf als mensen steeds alleen maar geld te laten betalen waarna ze een uur later weer in de fout gaan. In Nederland zouden we dit ook zo moeten invoeren met een puntensysteem erbij waarbij je bij meer overtreding ook echt je rijbewijs kwijt raakt en opnieuw mag rijexamen gaan doen.

[ Bericht 66% gewijzigd door Pizzakoppo op 28-01-2024 16:14:07 ]
  zondag 28 januari 2024 @ 10:11:48 #2
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_212198665
Heel mooi.
Looked so alive, turns out I'm not real
Just something you paid for
pi_212198777
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2024 10:15 schreef Nober het volgende:
In theorie, niet in praktijk. En door.

Waarom volgens jou alleen in theorie en niet in de pratijk?
  Spellchecker zondag 28 januari 2024 @ 10:33:58 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  zondag 28 januari 2024 @ 10:37:18 #5
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_212198873
Zijn boetes in België per provincie verschillend ja? :') _O-

@capuchon_jongen geef eens duiding :)

[ Bericht 9% gewijzigd door leolinedance op 28-01-2024 16:47:04 ]
  zondag 28 januari 2024 @ 10:40:32 #6
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_212198903
Dat zou men hier ook moeten doen.

Liefst ook zoiets voor appende fietsers. Telefoon in de hand = fiets door de shredder.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zondag 28 januari 2024 @ 10:42:01 #7
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212198923
Lijkt me allemaal nogal overdreven en disproportioneel.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_212198938
De boete in Nederland is ¤420. Dat weerhoudt mensen er kennelijk niet van om toch achter het stuur te appen (in 2022 werden hiervoor 115.000 boetes uitgeschreven, toen nog a ¤350).
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  zondag 28 januari 2024 @ 10:44:21 #9
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_212198939
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 10:42 schreef -XOR- het volgende:
Want? Je creëert bewust een gevaarlijke situatie voor andere weggebruikers. Bewijst dat je de verantwoordelijkheid van het rijden op de openbare weg nog niet aankunt.
Looked so alive, turns out I'm not real
Just something you paid for
  zondag 28 januari 2024 @ 10:47:36 #10
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212198972
1 maand lijkt mij al beter eigenlijk
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_212198976
quote:
14s.gif Op zondag 28 januari 2024 10:40 schreef MichaelScott het volgende:

Liefst ook zoiets voor appende fietsers. Telefoon in de hand = fiets door de shredder.
In de steden allicht.
Conscience do cost.
pi_212198978
Hoeveel procent van de ongelukken wordt nou echt veroorzaakt door afleiding van een telefoon?

Heb het gevoel dat het wel meevalt en dat drukte en snelheid veel meer bijdragen.
  zondag 28 januari 2024 @ 10:49:17 #13
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212198986
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 10:44 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Want? Je creëert bewust een gevaarlijke situatie voor andere weggebruikers. Bewijst dat je de verantwoordelijkheid van het rijden op de openbare weg nog niet aankunt.
Het maakt wel verschil of je uitgebreid zit te appen of even een nieuw nummer aanklikt op spotify en er zijn genoeg andere dingen die evenzeer afleiden van je concentratie op de weg en die gewoon mogen. Een boete is prima, rijbewijs twee weken inleveren gaat wel erg ver.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_212199128
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 10:49 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het maakt wel verschil of je uitgebreid zit te appen of even een nieuw nummer aanklikt op spotify en er zijn genoeg andere dingen die evenzeer afleiden van je concentratie op de weg en die gewoon mogen. Een boete is prima, rijbewijs twee weken inleveren gaat wel erg ver.
Afleiding door de telefoon verhoogt de kans op een ongeluk met een factor van maar liefst 3,6. Ter vergelijking, het praten met een passagier verhoogt het risico met 1,4 en eten tijdens het rijden maakt de kans op een ongeluk 1,8 keer groter.

Blijkbaar zijn die genoeg andere dingen niet zo erg afleidend in vergelijking met de obsessie van velen om maar aan die telefoon te zitten en te moeten terug appen. 8-)
pi_212199230
Aub de OP even aanvullen met een nieuwsbericht.
pi_212199293
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 10:48 schreef Confetti het volgende:
Hoeveel procent van de ongelukken wordt nou echt veroorzaakt door afleiding van een telefoon?

Heb het gevoel dat het wel meevalt en dat drukte en snelheid veel meer bijdragen.
Drukte, snelheid icm mét de telefoon ja...

Hoeveel er niet met dat ding in de hand zitten en vaak niet eens doorhebben dat ze door rood rijden, van baan afwijken, snelheid wegvalt..

Zó vaak al meegemaakt dat het nét goed gaat omdat ik wel op let...
pi_212199337
Gewoon rijbewijs direct afpakken, gevaren op de weg, van de week nog bijna omver gereden door een appende doos, het is dat ik zelf als voetganger door had dat die trut niet keek op de weg maar naar haar schermpje in de hand
pi_212199586
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 10:42 schreef -XOR- het volgende:
Een jaar of 3 terug stond ik stil bij de Ketelbrug en reed iemand met een klein vrachtwagentje bijna achter op de camper die achter me stond te wachten. Hij kon hem net ontwijken en reed z'n eigen spiegel er af.

Dat zelfde, niet al te koersvaste, vrachtwagentje had ik een paar kilometer eerder ingehaald terwijl de bestuurder op z'n telefoon zat.
Had hij niet uitgeweken dan was m'n Corolla minimaal 50cm korter geweest.

De spiegel van het vrachtwagentje vloog nog zo'n 50 meter door maar raakte gelukkig niets.

Die bestuurder had dus alle waarschuwingslichten en borden dat de brug open stond gemist en ook niet gezien dat er een file stond, tot hij er bijna bovenop zat.

Dus ik vind het niet zo overdreven en disproportioneel.

Er is anno 2024 geen enkele technische reden om nog met je telefoon in je hand rond te rijden.
En als je auto geen Carplay, Carkit, Bluetooth of voice control ondersteunt, dan leg je hem maar in je dashboard kastje.
  zondag 28 januari 2024 @ 11:55:49 #19
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212199680
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 11:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een jaar of 3 terug stond ik stil bij de Ketelbrug en reed iemand met een klein vrachtwagentje bijna achter op de camper die achter me stond te wachten. Hij kon hem net ontwijken en reed z'n eigen spiegel er af.

Dat zelfde, niet al te koersvaste, vrachtwagentje had ik een paar kilometer eerder ingehaald terwijl de bestuurder op z'n telefoon zat.
Had hij niet uitgeweken dan was m'n Corolla minimaal 50cm korter geweest.

De spiegel van het vrachtwagentje vloog nog zo'n 50 meter door maar raakte gelukkig niets.

Die bestuurder had dus alle waarschuwingslichten en borden dat de brug open stond gemist en ook niet gezien dat er een file stond, tot hij er bijna bovenop zat.

Dus ik vind het niet zo overdreven en disproportioneel.

Er is anno 2024 geen enkele technische reden om nog met je telefoon in je hand rond te rijden.
En als je auto geen Carplay, Carkit, Bluetooth of voice control ondersteunt, dan leg je hem maar in je dashboard kastje.
Ook bijvoorbeeld door rood rijden of bumperkleven kan tot levensgevaarlijke situaties leiden. Daar staat een forse boete op maar hoeft het rijbewijs niet 2 weken voor worden ingeleverd.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_212199769
Mogen ze hier ook wel doen. Ook wel eens bijna aangereden door zo'n idioot. Dat je zoiets ook niet even kan laten terwijl je achter het stuur zit :')
pi_212199795
quote:
0s.gif Op zondag 28 januari 2024 11:55 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ook bijvoorbeeld door rood rijden of bumperkleven kan tot levensgevaarlijke situaties leiden. Daar staat een forse boete op maar hoeft het rijbewijs niet 2 weken voor worden ingeleverd.
Als je door rood rijdt omdat je op je telefoon zit te kijken, dan kan dat wel degelijk ;)
pi_212199811
Kijk dat gaat helpen! :Y

Hier in Nederland blijven we maar met boetes gooien, ook al weet het systeem dat er niets te plukken valt...
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_212200246
Iedereen die tegenwerpingen heeft, beseft zich zeker ineens hoe vaak ze zelf al rijdend met het pokkie in de hand achter het stuur zitten.
Als zelfs een goed weekloon je er niet van weerhoudt om dat ding te pakken als je rijdt, is het een rijontzegging/rijbewijs kwijt misschien wel het logische volgende.
Ik zou het een goed ding vinden.

Oh. Ik weet nog een betere; je SIM een week kwijt/in de wacht en je krijgt hem terug als je je boete bij het CJIB in Leeuwarden, aan de balie komt betalen

[ Bericht 1% gewijzigd door marc0871 op 28-01-2024 12:55:01 ]
pi_212200448
quote:
14s.gif Op zondag 28 januari 2024 10:40 schreef MichaelScott het volgende:

Wat heeft die fiets ermee te maken :?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_212201092
quote:
1s.gif Op zondag 28 januari 2024 10:44 schreef recursief het volgende:
De boete in Nederland is ¤420. Dat weerhoudt mensen er kennelijk niet van om toch achter het stuur te appen (in 2022 werden hiervoor 115.000 boetes uitgeschreven, toen nog a ¤350).
Mag wat mij betreft naar ¤ 2.500,- die boete. Er is echt geen enkele noodzaak om al rijdend met dat ding in je handen te zitten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')