Beste medefokkers,
Ik heb jullie advies nodig.
Als eerste ga ik wat zaken expres anders benoemen om herkenbaarheid uit te sluiten.
Maar maakt voor de strekking niet echt uit.
————
Edit, samenvatting (door ChatGTP, onderaan)
————
Achtergrond info
Mijn partner heeft al jaren een blogje en is inmiddels langzamerhand uitgegroeid tot een leuke following.
Van meer dan 10k over verscheidene platformen.
Ze zat in een niche over bepaalde producten en daar is een andere passie geekstuff en cosplay bijgekomen.
Ze vind zichzelf geen influencer maar post inmiddels over verschillende zaken. Ondanks dat ze wel uitnodigingen krijgt voor premières en special events enzovoort.
Een onderdeel van haar content is dus ook live streamen van events zoals ComicCon (of vergelijkbaar), Cosplay & gaming bijvoorbeeld.
Ze doet dat inmiddels al enkele jaren en is dus op verschillende events aanwezig om daar of content te maken of te live streamen.
Inmiddels is haar content ook internationaal opgevallen en is ze in contact met verschillende content creators.
Waarbij ze samen met enkele van hen ook festivals heeft bezocht. Ik zelf was daar altijd bij maar heb er niet zoveel mee, maar als ik iets leuks zie wil ik het best op video zetten voor haar.
Ze merkt dat het aantrekken van nieuw followers middels een live stream het heel goed doet. Enkele van haar internationale content creators doen dat eigenlijk ook alleen maar.
Het voordeel van live streamen op een bepaald platform is het bereik. Maar het nadeel is weer de mogelijkheid om heel makkelijk gebanned te worden als het platform al denkt dat je een blikje Red Bull vast hebt. Of dat mensen je rapporteren.
Een enkele rapportering doet weinig maar een handje vol wel. En laat dat nu iets zijn wat je gewoon online kan kopen.
Je kan dus andere live streamers tijdens hun live stream op die manier uitschakelen. Alhoewel de bans variëren van 10 minuten tot een hele week. Heb je 3x een hele week te pakken ben je je hele account zelfs permanent kwijt. Met behoorlijk wat volgers staat er toch wat op het spel.
Mijn partner streamt inmiddels al enkele jaren, voornamelijk lokale events maar ook over de grens.
Bij de internationale events komt ze vaak ook die internationale streamers tegen waarbij ze met sommige een vriendschap heeft opgebouwd. Althans dat dacht ze.
Een klein half jaar geleden kreeg ze voor het eerst concurrentie bij lokale events. Iemand (een Nederlander) die ook content maakte over Geek Events (laat ik ze zo even noemen). En ook deed livestreamen.
Hij zat ook wel eens bij mijn partner in de live en hij kreeg ook zelfs een shout out van mijn partner en gezegd dat haar kijkers ook hem moesten gaan volgen.
Maar na een tijdje merkten we dat die gast haar content en streams ging kopiëren. Beter goed gejat dan slecht verzonnen. Maar via andere accounts kwam hij in haar live zijn eigen live promoten.
Het begon irritant te worden, ook zijn views (op content, niet op lives) waren x 10 hoger (met een 10x kleiner account) dan dat van haar. Na wat rondvragen kwamen we via een vaste kijker van mijn partner erachter dat je allerlei views, likes, stream views etc gewoon kon kopen.
Dat voelde een beetje oneerlijk, om eerlijk te zijn. Soort van “pay to win”.
Het probleem
Ook op dat zelfde momenten begonnen de rapporteringen van haar Live stream. Dat begint met een 10 minuten ban tot een uur.
Heel irritant, maar er was een patroon.
Er komen opeens 100+ viewers in de live en bats een minuut later een ban.
Waar je wel tegen in beroep kan, maar de AI van dat platform is niet zo heel handig dat een beroep snel gewonnen wordt.
Als je dus dit zo leest trek je nu al een conclusie.
Die nieuwe gast die ook streamt heeft er waarschijnlijk een aandeel in.
Totdat we dit deelde met andere internationale content creators wat we hier mee konden doen.
En die zeiden er ook opeens last van te hebben.
Om een service te kopen om iemand zijn live massaal te rapporteren heb je de URL van de live stream nodig.
Die kan je kopiëren door op de “deel” knop te drukken maar dat ziet iedereen die in de live zit dat iemand *insert social medianaam* de live stream deelt.
De andere internationale content creators zagen een patroon van 1 specifieke internationale content creator, waar een groot deel ook bevriend mee was, telkens een live delen en daarna werden ze gerapporteerd.
We twijfelden enorm wie het zou zijn. Die (relatief) nieuwe Nederlandse content creator of die internationale content creator die mijn partner ook kent. En die persoon ook in haar live komt.
We hebben de zorgen gedeeld met een vaste kijker van mijn partner en van die internationale streamer, degene die ook de tips gaf dat je allerlei volgers etc kan kopen. En die gaf aan toch die Nederlander te verdenken.
Verscheidene lokale geek event / cosplay organisaties gaven aan live streaming niet meer toe te staan omdat een deel van hun bezoekers dit niet prettig zouden vinden.
Dus blijven eigenlijk alleen nog maar de grotere internationale events over.
Maar telkens als ze daar live streamde gebeurde de bans natuurlijk.
Ook bij de andere internationale streamers en ook wij zagen 1 specifieke internationale content creator (laten we hem voor het gemak even Bas noemen) de live binnen komen, de live stream delen en binnen 5 minuten kwamen er ineens veel viewers en was er een ban.
We waren vol ongeloof toen we het zagen. Dat het klopte wat anderen ons vertelden. Want we hebben Bas enorm geholpen met exclusive content en hem mee genomen op plekken waar je niet zomaar komt. Ook hebben we samen gedineerd, gelachen etc.
1 van onze andere vrienden zit in de organisatie van enkele van deze grote internationale events. En hij is ook een content creator en bij hem was het ook zo: de live reports. Hij was zelfs 1 van degene die initieel de tip gaf.
Bas komt uit Canada en spreekt alleen Engels en wij merken dat alle engelstalige internationale content creators (of ze nu uit Engeland, Duitsland of de VS komen) last hebben van het patroon van Bas.
Ook weten we inmiddels dat veel content creators uit Noord Amerika hem liever niet meer ziet op de lokale events daar. Omdat hij daar al veel drama heeft geschopt.
We hebben Bas een keer terug gebracht naar het hotel waarop hij in ging op een fittie welke hij had met een andere internationale content creator.
Hij deed uit de doeken dat hij er alles aangedaan heeft om dat account overal permanent te blokkeren (met massaal rapporteren) en die internationale content creator zelfs te laten cancelen.
Wat hem niet echt gelukt is omdat het best een groot account is en die content creator samen werkt met het social media platform.
Wat ons in grote verbazing liet nadat we hem afzette maar voor ons wel heel puzzelstukjes liet samen vallen.
Maar hard bewijs is er niet echt. Een openbaring zoals dit wil niet zeggen dat het zo is.
Plus de Nederlandse content creator was nog volop bezig met het kopiëren van onze content. Wel zelf gemaakte content maar origineel waren de ideeën niet zeg maar.
Plus de vaste kijker van Bas en mijn partner bleef volhouden dat het Bas niet kan zijn.
Een aantal maanden geleden maakte de Nederlandse streamer bekend dat hij eigenlijk geen tijd meer had om alles bij te benen. Want hij deed dit toen hij werkeloos was en dit lastig te combineren is met een baan.
Dus wij hebben hem niet echt meer gezien op de internationale events.
Bas daarentegen was voornemens om zelfs enkele maanden in Europa te blijven om zo, voor de noord Amerikanen, wat exclusievere content te bieden.
Want er kwamen wel Amerikanen naar Europese events maar dat was maar een enkeling. Plus Bas harkte veel binnen met het live streamen op Europese events.
Nu heeft mijn partner, vanwege haar lichamelijke conditie, een pas waarbij ze op drukke moment bij bepaalde events (van dezelfde organisator natuurlijk) langs de rij mag of andere voordelen om het mensen met een beperking iets makkelijker te maken om de dag door te komen.
En zij mag dan 1 begeleider vaak mee nemen.
Ze heeft Bas af en toe op die manier ook meegenomen op Europese events het afgelopen jaar.
Zodat hij soms sneller door een rij was of toch op een wat exclusiever stukje kon komen.
Ik moest dan soms achter blijven maar dat boeide me niet zo.
Mijn partner boeit het niet zo of anderen op die manier profiteren. Ze doet het voor de lol en wil iedereen gewoon zoveel mogelijk laten zien en vertellen over haar passie.
Maar ik kan moeilijk ontkennen dat het toch heel leuk om te zien als als ze live streamt of content maakt voor een grote groep geïnteresseerden.
Zo ook vele internationale content creators die dit doen voor de fun.
Bas daarentegen, kan er van leven, doet dit ook als enige inkomsten bron.
Dus is er bij gebaat dat hij zoveel mogelijk viewers heeft en zoveel mogelijk exclusieve content.
Wij zijn niet bij alle events maar hoorde ineens van andere internationale content creators, die ook een pasje hebben voor hun beperking, dat hij hen lastig valt dat zij Bas moeten mee nemen langs de rij etc.
Dat deed hij zo dwingend dat sommige internationale content creators zich niet meer prettig voelen.
Zo ook zien we zij live vanuit die events waarop hij graag emotioneel wordt omdat alles tegen zit in zijn leven.
Zijn publiek zijn voornamelijk Noord Amerikanen en die zijn daar gevoelig voor.
Ook meldde hij zelfs dat hij denkt dat hij dezelfde ziekte (kanker) heeft als zijn moeder. Die er aan is overleden, volgens hem. En uiteraard stromen dan de gifts binnen.
Soms belt Bas mijn partner op midden in de nacht om hem te helpen met allerlei shit.
Maar hij heeft haar gedwongen om een manier te vinden zodat hij hier langer dan zijn toeristen visum kan blijven.
Daar heeft hij verscheidene keren voor gebeld.
Zodat hij voor zijn publiek wat exclusievere content heeft van alle Europese events.
Tot enkele weken terug met kerst.
Er was een event met een kerst feest erna waarbij je kaartjes moet hebben. Dit event was niet in Nederland en Bas wilde hier ook heen. Hij was wel op het event maar had geen kaartjes voor het feest er na.
Hij wist dat mijn partner met haar pasje er sowieso in mocht.
Dus heeft hij benadert en zich ook opgedrongen aan haar en haar gedwongen om mijn begeleiders plek voor hem af te staan. Daar had mijn partner geen zin in want ze wil liever een kerst feest met mij spenderen dan met Bas.
Toen ze nee zei, zei hij tegen haar dat ze geen recht op haar pasje en haar ziekte niet erg genoeg is.
Terwijl je die pasjes echt niet makkelijk uitgegeven worden.
Ook heeft hij mensen van de organisatie proberen om te kopen om er toch in te raken.
De rapporteringen van haar live bleven bij haar en anderen gewoon door gaan.
Alleen als Bas niet bereikbaar was door bijvoorbeeld ergens naar toe te vliegen had niemand er last van.
Na de kerst zaten we een live van iemand te kijken die logo’s maakt op shirtjes etc. Nu kenden we een internationale content creator die daar een bestelling had geplaatst (dezelfde die ook in de organisatie zit van bepaalde events). Dus we zaten in die live te kijken hoe hij bezig was een logo te maken op een shirtje van die internationale content creator.
Totdat bleek dat Bas daar ook een bestelling had geplaatst. De shirtjes maker zei “volgens mij is hij ook een content creator voor dit soort events”. Met de vraag erachter aan of iemand Bas kende.
En 3x raden wie ineens heel veel views had en voor een week gebanned was van live streaming.
Terwijl hij blijkbaar z’n live stream altijd aan heeft als hij aan het werk is.
Vorige week waren we weer op een event met een Amerikaanse content creator die speciaal over kwam. En aan mijn partner vroeg om hem mee te nemen.
Wat ze graag deed.
Dus mocht hij soms langs de rij of ergens exclusief komen en Bas niet.
Tijdens de dagen dat de Amerikaan er was heeft mijn partner niet gelivestreamd.
Maar de dag erna wel bij een show waar Bas ook bij was.
Vrienden, uit de scène, stonden achter hem en zagen hem met zijn tweede telefoon spelen.
En na de show kwamen ze naar ons toe met de vraag “en zeker gerapporteerd”. En uiteraard was dat het geval.
Hierover gesproken met de vaste kijker (laten we hem nu Jack noemen) van Bas en mijn partner en die gaf het advies om dan Bas maar te confronteren.
Dat zag mijn partner niet zitten gezien de openbaring van Bas bij ons in de auto.
En gezien Jack zo close is met Bas vroeg m’n partner of hij hem niet kon vragen er mee te kappen.
Totdat Jack Bas een bericht stuurde dat mijn partner wat zaken had te bespreken met hem.
De confrontatie
Mijn partner heeft hem geconfronteerd met alles wat haar dwars zat. Van de massale rapporteren tot haar lastig vallen en geen respect te hebben voor haar en mij.
Ik was expres er niet bij want ik was al niet te genieten.
De fall out…
Uiteraard kon Bas dat niet handelen.
En heeft hij mijn partner helemaal uitgekafferd en allerlei leugens over haar verspreid in een online call.
Mijn partner was uitgenodigd met een select aantal van zijn vaste kijkers om deze rant aan te horen.
Ze werd beticht van het roddelen over hem terwijl zij juist alles wat er mis is met hem. Met alleen Bas 1 op 1 heeft besproken.
Ook bekende hij de adminstrator te zijn van een forum (nee niet fok) binnen de scène. Waarop juist de drama over andere internationale content creators wordt gedeeld. En alles over hem, wat andere plaatsen, nooit lang online blijft.
Ze heeft zich wel online gedistantieerd van hem en gemeld beschadigd te zijn door hem en heeft ze een officiële melding gemaakt bij de organisatie van enkele grote Europese events.
Want ze voelt zich niet meer veilig.
De organisatie gaf als tip aan dit ook te melden bij de politie.
Nu ze deze info heeft gedeeld is ze door velen benadert dat ze hem ook niet mogen en vergelijkbare ervaringen hebben, even plat gezegd.
Waarvan er zelfs 1 dame meldde een #MeToo ervaring te hebben met Bas en zelfs screenshots deelde waarbij Bas haar vraagt naakt foto’s en een BJ inruil voor tickets voor bepaalde events en zelfs vluchten.
Dat meisje was blij dat m’n partner naar buiten klapte over Bas haar erg beschadigd heeft.
En zij heeft nu ook inmiddels melding gemaakt van het lastig vallen incl de screenshots bij de grootste organisatie van dit soort events.
Wat kunnen we nu doen?
Want zoals verwacht werkte de confrontatie niet.
Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk objectief te blijven en mijn mening achterwege te laten.
Maar wat kunnen we hier mee?
We willen niet voor de volledige expose route gaan (dat is hip onder content creators) maar we willen graag anderen maar ook onszelf beschermen tegen zijn gedrag.
Want m’n partner en anderen genieten wel van het content creëren en mensen mee te nemen in haar live. En zelfs andere content creators te steunen.
Samenvatting:
Achtergrondinformatie:
- De partner runt al enkele jaren een blog en heeft een volgersschare van meer dan 10k op verschillende platforms.
- Oorspronkelijk gericht op nicheproducten, nu uitgebreid naar geekstuff en cosplay.
- Neemt deel aan livestreamingevenementen zoals ComicCon, zowel lokaal als internationaal.
- Merkt een toename van het aantal kijkers bij livestreams op, maar ook een toename van rapportages, mogelijk gekoppeld aan een nieuwe streamer.
Het probleem:
- Er is een Nederlandse contentcreator opgedoken die het werk van de partner kopieert en zelfs in haar livestreams infiltreert om zichzelf te promoten.
- Vermoedens rezen over de betrokkenheid van deze nieuwkomer bij de toegenomen rapportages.
- via rapportage kan je live streams beëindigen.
- Andere internationale contentcreators ervaren soortgelijke problemen en verdenken echter een andere, internationale streamer.
- Bas, een internationale content creator, is afhankelijk van streaming voor zijn inkomen en oefent druk uit op anderen om hem te helpen bij het omzeilen van beperkingen.
- Hij is naar verluidt manipulatief, emotioneel manipulatief en simuleert zelfs persoonlijke problemen voor sympathie en financieel gewin.
De confrontatie:
- Na confrontatie met Bas reageerde hij met verbaal misbruik en verspreidde leugens over de partner.
- Bas gaf toe een online forum te beheren waarop drama over andere makers wordt gedeeld.
Gevolgen:
- De partner nam online afstand van Bas, meldde hem bij evenementenorganisatoren en overweegt de politie in te schakelen omdat ze zich onveilig voelt.
- Andere slachtoffers van Bas's gedrag hebben zich gemeld, waaronder iemand met #MeToo-ervaringen.
Volgende stappen:
- Het stel zoekt advies over hoe ze de situatie kunnen aanpakken zonder hun toevlucht te nemen tot publieke blootstelling, maar toch zichzelf en anderen kunnen beschermen tegen het gedrag van Bas.
[ Bericht 0% gewijzigd door Fuhrer_Sid op 25-01-2024 14:30:44 ]
T'is de wereld op z'n kop....