abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212155684

Ik heb grondig gezocht, maar het bestond kennelijk niet: een Billy Joel-topic in MUZ. Misschien komt dat omdat de geniale singer-songwriter en pianist sinds 1994 amper nog nieuwe popmuziek uitbracht en vooral concerten gaf. Maar daar komt op korte termijn verandering in: de inmiddels 74-jarige zanger brengt nieuwe muziek uit.

Ik houd de OP een beetje kort, want wie deze man niet kent, weet erg weinig van muziek en moet zich dringend muzikaal laten bijscholen. Zijn muzikale hoogtijdagen waren van 1971 tot 1993. Hij bracht in die tijd twaalf studioalbums uit. Sindsdien verscheen er maar sporadisch nieuw werk, waaronder een album met klassieke muziek in 2001.

Billy Joel heeft een ongekende lijst muzikale prachtnummers gemaakt en staat met negen van die nummers - eigenlijk nog veel te weinig - in de Top 2000. Het is onmogelijk om in deze OP compleet te zijn, maar enkele van de vele hoogtepunten staan hieronder:

Dit zijn maar enkele van de muzikale topnummers. Andere voorbeelden zijn Allentown, And So It Goes, Honesty, Just The Way You Are, Lullabye (Goonight, My Angel), My Life, New York State Of Mind, Presurre, River Of Dreams, Scenes From An Italian Restaurant, The Longest Time en Vienna.

Na 1994 werd het, op een verdwaald nummer en wat klassieke muziek na, stil. Billy Joel hield jarenlang vol dat er geen nieuwe muziek meer zou verschijnen. “Dat komt omdat ik nooit meer zo goed zal zijn als ik was”, stelde hij in 2018 nog in een interview.

Maar - en daarom ook dit langverwachte topic - hij heeft zich bedacht. Er is nieuw materiaal op komst: op 1 februari verschijnt een nieuwe single: Turn The Lights Back On. Naar verluidt een typisch Billy Joel-nummer. Het is niet duidelijk of die single de opmaat vormt naar een compleet album of dat het bijna dat ene nummer blijft. Maar dan nog... - het was hoog tijd voor een Billy Joel-topic op FOK! Dus deel hier vooral al die mooie nummers en wat je verder kwijt wilt :)

pi_212155782
Bekend met z'n muziek sinds de 80's maar nooit echt de link met hem gelegd tussen de nummers, fan sinds ~1992 en in 2006 bij z'n concert in Rotterdam Ahoy geweest.

Dus laat maar komen!

Heb een aardig complete LP-collectie, inclusief een hagelnieuwe "Cold Spring Harbor" uit 1971 in folie (dus ja, de originele "chipmunk" versie met de extra instrumenten).

Dat album is destijds op het verkeerde tempo opgenomen en Billy Joel heeft, toen hij hoorde dat hij als een chipmunk klonk, de LP als een frisbee weggegooid.

Later, in 1983 is het album opnieuw uitgebracht met het tempo wat aangepast en opnieuw gemixt met wat instrumentensporen weggelaten.

Verder zijn er fans die er nog weer andere (vaak betere) bewerkingen op losgelaten hebben, zoals deze:

Hoewel ik al z'n albums wel goed vind, luister ik het meest naar "Songs in the Attic" met enkele live-registraties die echt wat toevoegen aan bestaande nummers.

https://www.youtube.com/playlist?list=OLAK5uy_kZ0ROsD034ES8fzxZ8qJ245sqGce1CuqM

[ Bericht 20% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-01-2024 19:03:57 ]
  woensdag 24 januari 2024 @ 19:05:09 #3
505599 Speklap3000
#AllSpekIsBeautiful
pi_212155915
ik vond hem echt goed in the boys
met je houding en je gedrag laat je zien dat je elkaar mag
pi_212155977
Toevallig gisteravond deze nog gedraaid, het Billy Joel "duet" met zichzelf, in "Righteous Brothers" stijl. ;)

pi_212155984
:D

Fun fact, Billy was 24 toen hij piano man uitbracht.

Wise beyond years
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  donderdag 1 februari 2024 @ 18:10:42 #8
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_212252984
quote:
Vanmiddag op de radio zeiden ze dat het Elton John-ish was maar vooral het tweede gedeelte is toch echt Billy.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_212253037
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 18:10 schreef usagi414 het volgende:

[..]
Vanmiddag op de radio zeiden ze dat het Elton John-ish was maar vooral het tweede gedeelte is toch echt Billy.
Ik hoor wat raakvlakken met "Morning Has Broken" van Cat Stevens, iets dat Rob Stenders vanmiddag op Radio Veronica ook al opmerkte. Verder zit er ergens een dikke vette knipoog naar Piano Man in.

Heerlijk nummer :)
pi_212451761
Nieuwe clip van "Turn the lights back on" met een leuke twist ;)

pi_212460564
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2024 15:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nieuwe clip van "Turn the lights back on" met een leuke twist ;)

Gaaf hoor :) En met een kort instrumentaal intro dat in de reguliere versie mist. Dit intro heeft nu al mijn voorkeur.
pi_212467696
Er zijn trouwens twee dingen die me opvallen aan de videoclip. Ten eerste: de videoclipversie duurt langer dan de versie die we tot dusver kenden, die ik maar even de single-edit noem. Billy begint daar meteen met zingen, in de videoclip zit er een instrumentaal intro voor. Ook de fade-out van de slotklank duurt langer. Het verschil is in totaal zo'n 23-24 seconden. Dit suggereert dat de videoclipversie mogelijk een albumversie is.

Het tweede moment is op ongeveer 1:24 minuten in de clip. De camera zoomt dan in op een paar blaadjes met songteksten. De teksten zijn wazig gemaakt, dus onleesbaar. Maar ze zijn kennelijk uit hetzelfde schrijfblok gescheurd als de tekst van "Turn The Lights Back On", die in het schrijfblok op de piano staat (zie laatste scne van de clip).

Al met al twee indicaties die wijzen op de komst van een compleet album. Fingers crossed...
pi_212467817
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 16:10 schreef DJ11 het volgende:
Er zijn trouwens twee dingen die me opvallen aan de videoclip. Ten eerste: de videoclipversie duurt langer dan de versie die we tot dusver kenden, die ik maar even de single-edit noem. Billy begint daar meteen met zingen, in de videoclip zit er een instrumentaal intro voor. Ook de fade-out van de slotklank duurt langer. Het verschil is in totaal zo'n 23-24 seconden. Dit suggereert dat de videoclipversie mogelijk een albumversie is.

Het tweede moment is op ongeveer 1:24 minuten in de clip. De camera zoomt dan in op een paar blaadjes met songteksten. De teksten zijn wazig gemaakt, dus onleesbaar. Maar ze zijn kennelijk uit hetzelfde schrijfblok gescheurd als de tekst van "Turn The Lights Back On", die in het schrijfblok op de piano staat (zie laatste scne van de clip).

Al met al twee indicaties die wijzen op de komst van een compleet album. Fingers crossed...
Ik zou al tevreden zijn met een "Songs in the Attic II".

Maar een nieuw album? Laat maar komen!
pi_212467837
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 16:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik zou al tevreden zijn met een "Songs in the Attic II".

Maar een nieuw album? Laat maar komen!
Zou mooi zijn. Maar ik wil niemand blij maken met een dode mus. Overigens wordt de single met enige regelmaat op Radio 2 gedraaid.
pi_212467862
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2024 16:25 schreef DJ11 het volgende:

[..]
Zou mooi zijn. Maar ik wil niemand blij maken met een dode mus. Overigens wordt de single met enige regelmaat op Radio 2 gedraaid.
Nog niet gehoord maar luister ook weinig radio.

Heb de vinyl versie van de single inmiddels onderweg uit de US.
  maandag 19 februari 2024 @ 20:00:11 #16
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_212501872
Billy geeft wat details over de ontstaansgeschiedenis.

"his doctor knew my doctor" .

maandag 19 februari 2024 @ 20:03:32 #17
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
  maandag 19 februari 2024 @ 20:15:32 #18
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_212502237
  maandag 19 februari 2024 @ 20:35:54 #19
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_212502685
Vijf spraakmakende duetten met Billy Joel

Billy Joel heeft gedurende zijn carrire met flink een aantal collega's het podium gedeeld. We hebben de meest indrukwekkende optredens op een rijtje gezet.

Billy Joel heeft ontzettend veel hits op zijn naam staan. Maar wat doe je nou na al die jaren om het toch een keer anders te laten klinken? Juist, een duet met collegamuzikanten. Op die manier klinkt het net weer een beetje anders, en goed ook!

https://www.nporadio2.nl/(...)etten-met-billy-joel
  maandag 19 februari 2024 @ 20:44:06 #20
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_212550677
Op dit moment te horen op Radio 2. Ook Bart Arens kiest voor de volledige versie, mt instrumentaal intro.
  vrijdag 23 februari 2024 @ 11:45:29 #22
311622 Bargehassus
Hoogst merkwaardig
pi_212550718
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 februari 2024 11:41 schreef DJ11 het volgende:
Op dit moment te horen op Radio 2. Ook Bart Arens kiest voor de volledige versie, mt instrumentaal intro.
Ja, gehoord.
Mooi nummer weer. _O_
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
  zondag 20 juli 2025 @ 16:27:50 #23
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_218270378
Bekijk deze YouTube-video

Het eerste deel van de Billy Joel documentaire staat op HBO.
2.5 uur vanaf de jaren `60 tot ongeveer 1980. Maar die 2.5 uur vliegen voorbij.

Absoluut een aanrader
  maandag 21 juli 2025 @ 17:55:46 #24
469185 DJ11
Radio 49
pi_218278831
Naast bovengenoemde documentaire is Billy Joel ook te zien en te horen in de podcast Club Random van de Amerikaanse komiek en presentator Bill Maher. Speciaal voor de gelegenheid op locatie bij Billy Joel thuis; een uitgebreid interview, vandaag online gegaan:

Bekijk deze YouTube-video
pi_218279020
- Do you know there's a song I wrote "You're My Home"
- Yeah, I love it, it's on my top-50 of yours
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')