![VTnsSWx.jpg]()
Ik heb grondig gezocht, maar het bestond kennelijk niet: een
Billy Joel-topic in MUZ. Misschien komt dat omdat de geniale singer-songwriter en pianist sinds 1994 amper nog nieuwe popmuziek uitbracht en vooral concerten gaf. Maar daar komt op korte termijn verandering in: de inmiddels 74-jarige zanger brengt nieuwe muziek uit.
Ik houd de OP een beetje kort, want wie deze man niet kent, weet erg weinig van muziek en moet zich dringend muzikaal laten bijscholen. Zijn muzikale hoogtijdagen waren van 1971 tot 1993. Hij bracht in die tijd twaalf studioalbums uit. Sindsdien verscheen er maar sporadisch nieuw werk, waaronder een album met klassieke muziek in 2001.
![HTywfJd.jpg]()
Billy Joel heeft een ongekende lijst muzikale prachtnummers gemaakt en staat met negen van die nummers - eigenlijk nog veel te weinig - in de Top 2000. Het is onmogelijk om in deze OP compleet te zijn, maar enkele van de vele hoogtepunten staan hieronder:
Dit zijn maar enkele van de muzikale topnummers. Andere voorbeelden zijn
Allentown, And So It Goes, Honesty, Just The Way You Are, Lullabye (Goonight, My Angel), My Life, New York State Of Mind, Presurre, River Of Dreams, Scenes From An Italian Restaurant, The Longest Time en
Vienna.
Na 1994 werd het, op een verdwaald nummer en wat klassieke muziek na, stil. Billy Joel hield jarenlang vol dat er geen nieuwe muziek meer zou verschijnen.
“Dat komt omdat ik nooit meer zo goed zal zijn als ik was”, stelde hij in 2018 nog in een interview.
Maar - en daarom ook dit langverwachte topic - hij heeft zich bedacht. Er is nieuw materiaal op komst: op 1 februari verschijnt een nieuwe single:
Turn The Lights Back On. Naar verluidt een typisch Billy Joel-nummer. Het is niet duidelijk of die single de opmaat vormt naar een compleet album of dat het bijna dat ene nummer blijft. Maar dan nog... - het was hoog tijd voor een Billy Joel-topic op FOK! Dus deel hier vooral al die mooie nummers en wat je verder kwijt wilt