Iedereen kan meedoen, dus succesquote:1 De hoogste temperatuur (graden C):
2 De laagste temperatuur (graden C):
3 Hoeveelheid Neerslag (mm):
4 Zon (uren):
5 Gemiddelde Windsnelheid (m/s):
6 Aantal warme dagen:
7 Aantal ijsdagen: (dag dat de temperatuur niet boven nul komt)
8 Aantal vorstdagen (aantal dagen waarbij de temperatuur onder nul is geweest):
quote:Op veel plaatsen bleef het op 1 februari meer dan 10 graden vriezen. In De Bilt kwam het kwik niet hoger dan min 11 graden, het dieptepunt voor februari. Alleen op 26 januari 1942 (min 11,2 graden) en op 20 december 1938 (min 11,3 graden) bleef het overdag nog iets kouder. Een week later begon één van de ergste koudegolven die ons land ooit heeft getroffen.
Op een aantal plaatsen vroor het 17 dagen achtereen meer dan 10 graden en op vijf dagen van die periode werd het kouder dan min 15 graden. Bovendien viel 20 tot 25 centimeter sneeuw. Op Terschelling lag 55 centimeter.
Recordkou
De periode 15 tot 24 februari 1956 was met een gemiddelde temperatuur van min 10,5 graden de op een na ergste koudegolf van de twintigste eeuw. Alleen de koudegolf van 18 tot 27 januari 1942 was met gemiddeld min 11,3 graden nog kouder.
Op 16 februari 1956 noteerde Uithuizermeeden min 26,8 graden. Dit is het record voor februari en de op één na de laagste temperatuur van de twintigste eeuw. Op 27 januari 1942 boekte Winterswijk met min 27,4 graden het landelijk record.
De balans van de hele maand was heel bijzonder. In De Bilt kwam de gemiddelde temperatuur uit op min 6,7 graden (tegen 3,3 graden normaal). Daarmee was dit veruit de koudste maand van de twintigste eeuw en de koudste februari sinds het begin van de metingen in 1706.
Recordkou 1823
In de totale meetreeks vinden we alleen nog een lager gemiddelde in januari 1823 (min 7,0 graden). De felle kou eiste zijn tol onder de bevolking. Volgens krantenberichten vielen er alleen al in West-Europa zeker 700 doden. Voor heel Europa wordt gesproken van duizenden doden en 6 miljard schade. Langs de oevers van de Zeeuwse stromen lagen ijsbergen van 2 meter hoog en de Schelde leek meer op een Poolzee met talloze ijsschotsen.
bron
Deadline 3 februari..... Dan hou ik mij nog even een paar daagjes koest......quote:Op woensdag 24 januari 2024 17:58 schreef aloa het volgende:
@:butz0rs / @:dick_laurent / @:Elan / @:Frutsel / @:GarlandBriggs / @:grimselman / @:Houtenbeen / @:INViCTuS / @:MissHobje / @:Nattekat / @:PzKpfw / @:SpeedyGJ / @:Starhopper / @:Stephan5 / @:Dven / @:core2duo / @:summer2bird / @:kwiwi / @:SpeedyGJ
Ik hoop dat ik iedereen heb nu..
1 De hoogste temperatuur (graden C):14.6quote:Op woensdag 24 januari 2024 18:38 schreef Houtenbeen het volgende:
1 De hoogste temperatuur (graden C): 21.6
2 De laagste temperatuur (graden C): -3.5
3 Hoeveelheid Neerslag (mm): 41
4 Zon (uren): 84
5 Gemiddelde Windsnelheid (m/s): 3,4
6 Aantal warme dagen: 2
7 Aantal ijsdagen: (dag dat de temperatuur niet boven nul komt): 0
8 Aantal vorstdagen (aantal dagen waarbij de temperatuur onder nul is geweest):4
Ik heb dat net zo, je kunt er niet echt van op aan :p gokje dat de winter zich helemaal niet meer laat zien is ook weer zo rigoureus..quote:Op zaterdag 3 februari 2024 17:18 schreef SpeedyGJ het volgende:
Ik vind het toch erg lastig, dat heen en weer gevlieg van de koude en warme lucht is best alles bepalend voor de eindstand van deze maand, vanavond nog maar even goed voor zitten en zal uiteindelijk toch met een eind voorspelling komen. Lastig lastig...
Nee dat geloof ik ook niet, de kaarten voor nu geven weer een ander beeld dan die van vanmorgen maar nu schijnen meer leden richting wat mildere type te gaan een geen vrieskou.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 19:48 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Ik heb dat net zo, je kunt er niet echt van op aan :p gokje dat de winter zich helemaal niet meer laat zien is ook weer zo rigoureus..
Hahahahahahahahahahahahahahaquote:Op zaterdag 3 februari 2024 22:25 schreef SpeedyGJ het volgende:
ik denk stiekem dat die kou nog wel zijn intrede gaat doen,
Ga ergens anders kutten, zo grappig ben je niet meer.quote:
quote:Op zaterdag 3 februari 2024 23:11 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ga ergens anders kutten, zo grappig ben je niet meer.
Nee niet bepaaldquote:Op zaterdag 3 februari 2024 23:13 schreef Nattekat het volgende:
Nou heeft die post helemaal geen positieve kant meer
Klopt daar heb ik ook wel een beetje op ingespeeld, misschien dat ik zo iets aan de nacht temps ga doen, ik denk nog even paar minuten na.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 23:25 schreef aloa het volgende:
Een ijsdag denk ik ook niet meer, maar halverwege februari kan nog wel kouder worden.
De AO index is vrij negatief (positief voor hogedruk, dus kans op winterweer).
Ook ik pis enorm naast de pot, die kou bleef toch een heel eind wegquote:Op woensdag 21 februari 2024 17:18 schreef aloa het volgende:
Mijn gok met vorstdagen heeft niet gewerkt![]()
als ik een laptop tot mijn beschikking heb, dan maak ik het deel voor maart vanavond.
Het blijft een maand waarin alles mogelijk isquote:Op woensdag 21 februari 2024 17:39 schreef SpeedyGJ het volgende:
[..]
Ook ik pis enorm naast de pot, die kou bleef toch een heel eind wegals dit geen laatste plek wordt weet ik het ook niet meer
Jij staat echt heeeeeeeeeel erg ver van podiumplekquote:Op woensdag 21 februari 2024 17:59 schreef dick_laurent het volgende:
Oh was haast vergeten dat ik deze ook had ingevuld. Jah, dat wordt ook verre van een podiumplek vrees ik
Het is meer de neerslag die je de nek heeft omgedraaid, als je 72mm had gepakt of meer dan had je de 5de plek van Houtenbeen gepaktquote:Op zaterdag 2 maart 2024 08:38 schreef Starhopper het volgende:
Ja stomIk had gehoopt op een koude periode in februari maar helaas
Anders was ik eerste geweest
![]()
De totaal punten moesten naar beneden dus moest de afwijking aangepast worden en dat hebben we in die tijd besprokenquote:Op zaterdag 2 maart 2024 10:04 schreef Nattekat het volgende:
* Nattekat ratelt iets over neerslag dat veel zwaarder meetelt dan de rest
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |