Klopt. Tijdens de antidepressiva had ze ook wel blije momenten, daar niet van, maar het is nu zeker vertienvoudigd. Vind het echt lastig; mezelf zo veel aangepast en afgesloten, en dan ineens komt zij op deze manier terug in mijn leven. Heb dit nog niet eerder gehad.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 04:48 schreef kwiwi het volgende:
Antidepressiva vlakt je emoties af. Dat zij "qua emoties tienvoudig is gegroeid" is dan wellicht ook niet raar als ze ermee gestopt is. Jij kent haar niet anders dan met antidepressiva, dus de persoon waar je nu weer in een relatie mee zou stappen is dan ook anders.
Anyway, neem (weer) even tijd voor jezelf en denk rustig na over wat je wel (of niet) wil. Laat je inderdaad niet onder druk zetten.
Dit!quote:Op dinsdag 23 januari 2024 07:30 schreef Scorpie het volgende:
Kies eerst eens voor jezelf voordat je je weer stort in het voortzetten van een relatie die in het verleden al eens uitging toen het minder ging.
Dat lijkt me ook niet helemaal werken als één van de twee meer wil.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:14 schreef BE het volgende:
[..]
Dit!
Je zegt het zelf ook al steeds: ik wil dit niet nu.
Dus ook gewoon niet doen. En duidelijk bij haar aangeven dat je er niets over kan en wil zeggen en dat je er ook geen termijn op wil zetten:
‘Nu voelt het niet goed en ik weet niet of dat ooit nog komt. Contact en gamen is prima, maar meer zit er nu iig niet in.’
Op zich eens, maar het was meer om aan te kunnen geven waar voor hem de grens ligt.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 08:16 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dat lijkt me ook niet helemaal werken als één van de twee meer wil.
Tja, ik denk anders. Niet meer de relatie instappen als zij zich niet realiseert en acepteert dat het voor jou iets anders betekent dan voor haar. Meer van we kunnen proberen en zien of en hoe het schip strandt. (Nog) niet weer bij elkaar intrekken, samenwonen. Meer afstand, lat relatie idee.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 07:15 schreef Maxievraagt het volgende:
[..]
Klopt. Tijdens de antidepressiva had ze ook wel blije momenten, daar niet van, maar het is nu zeker vertienvoudigd. Vind het echt lastig; mezelf zo veel aangepast en afgesloten, en dan ineens komt zij op deze manier terug in mijn leven. Heb dit nog niet eerder gehad.
Heb er vannacht een nachtmerrie over gehad. Was een droom voor een psycholoog met zoveel metaforen en onderliggende betekenissen. Kortgezegd zag ik mezelf genieten van bepaalde vrijheid en ineens stond zij er, maar dan afgebeeld als een zeer breekbaar persoon, voorovergebogen, smekend om "maar iets" en ik was gewoon bang en paniekerig.
In die nachtmerrie deed ik maar net mijn been uitsteken tegen haar knie om haar weg te laten gaan, maar ze viel gewoon ineen; zo breekbaar.
Ik schrok wakker, maar bleef toch een goede 20 seconden stil liggen met mijn ogen dicht. Heel eng. Die druk en dat smeken, dat ging ook echt wel een grens over. Dat lachen en gamen en weet ik het wat is allemaal leuk, maar die emoties wil ik gewoon niet nu. Al dat gedoe weer opnieuw, en dan weer opnieuw dingen zo moeten voelen en vertrouwen en alles dat erbij hoort.
Ik weet niet of het terug gaat komen. Ik ga in ieder geval wel inderdaad mijn tijd en ruimte nemen, alhoewel ik ook niet te lang wil wachten, want ik wil haar niet aan het lijntje houden.
Als ik de deur dicht gooi, dan verhuist zij terug naar haar originele woonplaats en zie/spreken we elkaar waarschijnlijk niet meer, met alle pijn (opnieuw). En voor haar nu nog erger. Maar "ja, we gaan het weer langzaam proberen" kan ik nu ook niet zeggen zonder mezelf voor te liegen.
Dus tijd/ruimte is denk ik ook het beste.
Nu lijken die reacties wat extreem, maar ik denk dat je jezelf niet voor de gek moet houden. Het lijkt alsof je uit angst voor verlies handelt terwijl dit verlies je alleen maar winst gaat opleveren op langere termijn. Angst voor verlies does not equal love.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 10:05 schreef Maxievraagt het volgende:
Algemene consensus is tot nu toe dus:
Neem je afstand en tijd om na te denken. Wees eerlijk over mijn huidige gevoelens en doe niets wat niet goed voelt.
En kies voor nu dus vooral eerst voor mezelf.
De laatste 2 reacties leg ik even naast me neer voor nu, want beide zijn wat "extreem" voor mijn huidige gevoel.
Tot nu toe bedankt voor alle reacties.
Ja, Kappen! Gewoon 200% kappen!quote:Op dinsdag 23 januari 2024 04:32 schreef Maxievraagt het volgende:
Heeft iemand hier wellicht ervaring mee? Ik zou alle tips dankbaar zijn.
Dit is een goede inderdaad. Ik vind de prettige en positieve contacten heel fijn, maar op emotioneel vlak (voornamelijk als het slecht gaat) weet ik op dit moment niet goed hoe ik zou reageren. Normaal gezien deed ik echt alles voor haar. Maar nu is het onzekerheid.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 11:06 schreef itchycoo het volgende:
Lastige situatie. Ik denk dat twee overwegingen hierin belangrijk zijn:
- Wil jij het de tijd geven om het huidige prettige contact voort te zetten of afstand te nemen om te kijken of jij opnieuw 'ontdooit' en jullie weer nader tot elkaar kunnen komen?
- Kan zij (en uiteindelijk jijzelf) ermee leven dat jij nu niet de concrete stap kunt zetten terug naar een relatie en die tijd nodig hebt om te kijken of het op de een of andere manier weer kan werken tussen jullie? Waarbij het natuurlijk ook een mogelijkheid is dat het er van jouw kant gewoon niet meer in lijkt te zitten.
Als zij echt weer meer wilt, dan zul je goed af moeten tasten of ze met bovenstaande kan leven en ik kan me ook best voorstellen als dat gewoon niet het geval is. Dan is het voor nu wellicht jammer dan en zul je gewoon afstand moeten nemen voor jezelf.
Volgens mij ben je nu op zich tevreden met hoe je je leven ingericht hebt (op relatievlak dan even buiten beschouwing) en is het aan jezelf om te kijken of je denkt dat zij daar een plek in kan hebben. Zoals je haar beschrijft lijkt ze wel veranderd, maar het kost ook gewoon tijd om te ontdekken in hoeverre dat zo is en of dat iets blijvends is waar je in de toekomst op zou kunnen vertrouwen.
Het zou in beginsel wel ongebalanceerd zijn denk ik, aangezien ik de emoties gewoon niet zo sterk voel als zij momenteel. Ik ben ook liever niet iemand die zomaar probeert en ziet of het werkt of dat het schip strandt. Houd niet van die risico's met mogelijk negatieve gevolgen.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 11:20 schreef LeesFoknl het volgende:
[..]
Tja, ik denk anders. Niet meer de relatie instappen als zij zich niet realiseert en acepteert dat het voor jou iets anders betekent dan voor haar. Meer van we kunnen proberen en zien of en hoe het schip strandt. (Nog) niet weer bij elkaar intrekken, samenwonen. Meer afstand, lat relatie idee.
Lukt dit niet en zij wil terug naar "haar" oude woonplaats ... zij woont in jullie voormalig gezamenlijke huurhuis. Ik zou er wel alles aan doen om te regelen dat ik weer in dat huis kwam te wonen als hoofdhuurder. een huurhuis is tegenwoordig een groot recht zeker als je alleenstaand bent. En kan in de torkomst met eventueel een nieuwe relatie erg belangrijk zijn.
Het is een stukje verliesangst inderdaad misschien, maar ook wat bescherming voor haar. En ik houd niet van risico's en de mogelijke pijn enzo.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 11:30 schreef SemperLibertas het volgende:
[..]
Nu lijken die reacties wat extreem, maar ik denk dat je jezelf niet voor de gek moet houden. Het lijkt alsof je uit angst voor verlies handelt terwijl dit verlies je alleen maar winst gaat opleveren op langere termijn. Angst voor verlies does not equal love.
Wij gingen samenwonen binnen 3 maanden nadat zij verhuisd was, maar wij waren toen wel al meer dan een jaar samen.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 12:56 schreef Claudia_x het volgende:
Wat mij opvalt in je verhaal, is hoe weinig tijd er steeds overheen gaat. Jullie gingen snel samenwonen (binnen 3 maanden), het ging 2 maanden slecht en dat was voor haar een reden om het uit te maken, het is nu 2-3 maanden na de breuk en jij vindt dat je in die tijd een transformatie hebt ondergaan en ineens volwassen bent geworden.
Zou het niet helpen om wat rustiger aan te doen? Je hoeft nu helemaal geen grote beslissing te nemen. Je zou bijvoorbeeld kunnen besluiten dat je weer wilt gaan daten om te kijken of de gevoelens en het vertrouwen terug kunnen komen. Als ik jou was, zou ik zeker niet snel weer gaan samenwonen en jezelf in een afhankelijke positie plaatsen. Ik zou er eerder jaren dan maanden voor nemen en ik zou ervoor zorgen dat ík niet weer degene ben die (als enige) opnieuw moet beginnen als het uitgaat.
Het is heel goed mogelijk dat ze oprecht tot inkeer is gekomen en dat jouw gevoelens terugkomen. Maar het is ook oké als je geen zin hebt om dat uit te zoeken. Dat is wat mij betreft dan ook de vraag die je jezelf zou moeten stellen: heb ik zin om het uit te zoeken? En dat is dus een veel laagdrempeligere vraag dan: wil ik weer een relatie met haar?
Vind je dit dan niet haar aan het lijntje houden? Straks lukt het alsnog niet en moet zij alsnog weer terug verhuizen en spreken we elkaar helemaal niet meer.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 13:36 schreef Justinn het volgende:
@:TS: jullie zijn beiden veranderd (jij een 'transformatie naar man' en zij is van de AD af) in de deze korte periode. Waarom nu wel?
Dit gaat in mijn optiek veel te snel, je loopt veels te hard van stapel en moet zelf nog ontdooien van het uitmaken van 2 a 3 maanden terug. Kijk het eerst maar eens een half jaartje aan, als zij dan nog van anti-depressie af is én jij nog steeds blij bent met jouw transformatie, kan je altijd nog verder kijken.
Slechte ervaring gehad?quote:Op dinsdag 23 januari 2024 16:19 schreef Joopklepzeiker het volgende:
[..]
Ja, Kappen! Gewoon 200% kappen!
Ook niet meer appen en neuken.
Maar definitief afscheid nemen, nummer wissen en kappen!
Je wil bescherming voor haar en je houdt niet van risico's en mogelijke pijn. Anders gezegd: je blijft vasthouden aan iets wat is beschadigd omdat je geen negatieve gevolgen wil ervaren. Dat is rijden zonder verzekering en APK en dan maar hopen dat je geen ongelukken maakt terwijl je weet dat het ooit gaat gebeuren. Je probeert volgens mij nu te bouwen op drijfzand terwijl je al aangeeft geen gevoelens meer voor haar te hebben. Dat is best cynisch.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 17:55 schreef Maxievraagt het volgende:
[..]
Het is een stukje verliesangst inderdaad misschien, maar ook wat bescherming voor haar. En ik houd niet van risico's en de mogelijke pijn enzo.
Hoe bedoel je dat dit verlies juist winst zou opleveren voor de toekomst?
Deze reactie zegt wat mij betreft alles.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 17:57 schreef Maxievraagt het volgende:
[..]
"Heb ik zin om het uit te zoeken", dat is zeker een goede vraag, waar ik nog geen antwoord op heb denk ik.
Nee, voor mij geen patroon. Vorige relatie was gewoon echt slecht en dat deed veel pijn, dus daarna was ik wat kouder en moest ik dus een beetje "ontdooid" worden door mijn ex.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 18:05 schreef Seven. het volgende:
Zij is instabiel. En jij hebt blijkbaar ook wel moeite met hechten (je schrijft dat jij momenteel afstand bewaart). En dat is nou juist wat jou onweerstaanbaar maakt voor haar, dat je nu afstandelijk bent. Zij heeft dat nodig om haar gevoelens te versterken. En zodra je weer emotioneel beschikbaar bent en voor haar gaat (veilige relatie), slaat zij weer dicht.
Is dit stuk afstandelijkheid voor jou een patroon?
Ik vind dit een hele goede eigenlijk. Ruzies hebben wij trouwens nooit gehad in die 1,5 jaar samen. Maar inderdaad, het stukje accepteren en verder gaan, niet te veel focussen op het verleden. Dat zal denk ik ook wel helpen voor mij om bereikbaarder te worden en uiteindelijk weer normaal te kunnen gaan vertrouwen. Goede denkwijze.quote:Op dinsdag 23 januari 2024 18:06 schreef RetepV het volgende:
Het verschil tussen destijds en nu is dat je beide nu samen een historie hebt en destijds niet. Die historie gaat niet weg. En je zal het alleen fijn samen kunnen hebben wanneer je die historie beide achter je kan laten. Anders zul je beide altijd weer volledig in de stress schieten wanneer één van jullie twee weer tekenen toont van 'toen'.
Als jij en zij beiden los kunnen laten wat er 'toen' gebeurd is, is er een kans. Kun je dat niet, of kan zij dat niet, dan wordt dat kansje nog maar heel klein. En de kans op nieuwe, andere, ellende groot.
Dit is mijn mening. Misschien zit ik er volledig naast, hoor.
Maar als je besluit toch weer bij elkaar te komen, moet je voor elkaar niet alleen maar beloven dat je het achter je laat, maar het ook werkelijk doen. En voor veel mensen blijkt de intentie vaak toch een stuk makkelijker dan het werkelijk te doen. Tijdens ruzies komen de dingen vaak toch altijd weer terug. En ruzies krijg je toch wel, dat gebeurt nou eenmaal in elke relatie.
wilt schijnt ook goed te zijnquote:
Alleen in de 2e persoon, dus je/u wil(t). In de 3e persoon is het alleen wil, dus hij/zij/het wil.quote:Op donderdag 25 januari 2024 09:53 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
wilt schijnt ook goed te zijn
heb het gegoogled omdat zoveel mensen het zeggen
maar het klinkt ook in mijn oren zoooo fout
Ik wil nog wat aanvullen.quote:Op donderdag 25 januari 2024 07:20 schreef Maxievraagt het volgende:
[..]
Ik vind dit een hele goede eigenlijk. Ruzies hebben wij trouwens nooit gehad in die 1,5 jaar samen. Maar inderdaad, het stukje accepteren en verder gaan, niet te veel focussen op het verleden. Dat zal denk ik ook wel helpen voor mij om bereikbaarder te worden en uiteindelijk weer normaal te kunnen gaan vertrouwen. Goede denkwijze.
Deze uitleg zegt mij helemaal niks, sorry.quote:Op donderdag 25 januari 2024 12:12 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Alleen in de 2e persoon, dus je/u wil(t). In de 3e persoon is het alleen wil, dus hij/zij/het wil.
1e persoon enkelvoud = ik = ik wilquote:Op donderdag 25 januari 2024 13:12 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Deze uitleg zegt mij helemaal niks, sorry.
Maar het klink gewoon alsof het niet klopt.
Dan zijn er wel enorm veel mensen die dat verkeerd zeggen en schrijven.
Toevallig doe ik dat gevoelsmatig al goed dus hoef dit niet echt te onthouden, vind ik.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
1e persoon enkelvoud = ik = ik wil
2e persoon enkelvoud = je/u = je/u wil of je/u wilt (mag dus allebei)
3e persoon enkelvoud = hij/zij/het = hij/zij/het wil (dus zonder t)
Het verwarrende is dat het werkwoord willen een uitzondering is. Normaal is 3e persoon enkelvoud inderdaad stam + t, dus hij loopt (stam = loop + t maakt loopt).
De meeste mensen die Nederlands als moedertaal hebben, doen dat van nature goed. Het probleem van ‘hij wilt’ zul je vaker zien bij mensen voor wie Nederlands niet de eerste taal is.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:29 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Toevallig doe ik dat gevoelsmatig al goed dus hoef dit niet echt te onthouden, vind ik.En ik vind een taalfoutje af en toe ook niet zo erg. Maar bedankt voor de uitleg.
Gevoelsmatig hoor je het ook vaak bij mensen uit Rotterdam en omgeving.quote:Op donderdag 25 januari 2024 13:53 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De meeste mensen die Nederlands als moedertaal hebben, doen dat van nature goed. Het probleem van ‘hij wilt’ zul je vaker zien bij mensen voor wie Nederlands niet de eerste taal is.
Jij en ik hoeven voor het Nederlands meestal niet over grammaticaregels na te denken. Je hoort wel dat ‘hij wilt’ niet correct is (ook als je dat niet kunt uitleggen). Voor een taal die niet je moedertaal is moet je veel vaker wel bedenken wat de grammaticaregels zijn. En omdat willen een afwijkende vervoeging heeft, kun je daarbij meer fouten verwachten.
Volgens mij is dat idd een regionaal iets, dat ze daar vaker ergens een t achter plakken.quote:Op donderdag 25 januari 2024 15:52 schreef Halcon het volgende:
[..]
Gevoelsmatig hoor je het ook vaak bij mensen uit Rotterdam en omgeving.
Ik heb dit inderdaad tegen haar gezegd, van het emotioneel moment en dat ik er geen zin in had. En waarom het zo kut voelde.quote:Op woensdag 14 februari 2024 17:58 schreef Lenny77 het volgende:
En ik hoop dat je dit ook aangegeven hebt?
Die kamer bij je moeder bedoel je… ?quote:Op dinsdag 23 januari 2024 04:32 schreef Maxievraagt het volgende:
Ik heb heel mijn leven overhoop gegooid; slaapkamer complete transformatie naar 2024 en meer "volwassen man"
Aahh een shopping spree, nu ben je inderdaad een zelfoverwinning eigen persona.quote:en mijn eigen stijl, heel veel nieuwe en (iets) andere kleding,
TS staat ook niet echt te trappelen om weer met haar te beginnen. Maar ook niet om haar los te laten.quote:Op donderdag 15 februari 2024 17:51 schreef AlwaysHappy het volgende:
Je zegt het allemaal niet goed te weten, maar ik lees hier berichten van iemand die heel goed verwoord waarom hij momenteel eigenlijk even helemaal geen relatie wil. Iemand die duidelijk zichzelf even op de eerste plek wil zetten. Je weet het dus prima, maar je durft de knoop niet helemaal door te hakken.
Een nieuwe relatie met een ex kan best werken denk ik, zolang je het allebei wil, en zolang de gevoelens er nog zijn. Maar die gevoelens heb jij niet meer. En die kan je niet forceren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |