abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213476467
Ik kan me herinneren dat Malteser een aantal jaar geleden hetzelfde had met haar zoon en dat hij na kno-ingrijpen zo hard ging qua taalproductie en verstaanbaarheid. Dus ik hoop dat zoiets ook bij jullie aan de hand is en dat ze snel verdere sprongen gaat maken.
pi_213476765
Eerst maar afwachten wat de kno-arts nu constateert. Bij de vorige afspraak was hij heel duidelijk dat er geen vocht achter het trommelvlies zit en dat buisjes geen meerwaarde zouden hebben. Toen bewoog het trommelvlies ook niet.
Qua klanken merken we dat ze sommige letters beter oppikt dan andere. De “p” hoort ze duidelijk beter. Dus veel woorden begint ze nu met een “p”; pik, pus, pis zijn allemaal dieren ;) :D
pi_213481317
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 07:56 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik kan me herinneren dat Malteser een aantal jaar geleden hetzelfde had met haar zoon en dat hij na kno-ingrijpen zo hard ging qua taalproductie en verstaanbaarheid. Dus ik hoop dat zoiets ook bij jullie aan de hand is en dat ze snel verdere sprongen gaat maken.
Klopt! We moesten toen wel vechten om gehoord (pun intended) te worden want dat was ten tijde van de allereerste lockdown. Uiteindelijk is hij bij 2 jaar en 8 maanden geopereerd, nog lange tijd logopedie gehad en nu verlangen we heel soms terug naar de tijd dat ‘ie nog zweeg ;)
pi_213486021
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 17:00 schreef Malteser het volgende:

[..]
Klopt! We moesten toen wel vechten om gehoord (pun intended) te worden want dat was ten tijde van de allereerste lockdown. Uiteindelijk is hij bij 2 jaar en 8 maanden geopereerd, nog lange tijd logopedie gehad en nu verlangen we heel soms terug naar de tijd dat ‘ie nog zweeg ;)
Dat klinkt goed!

Had hij vocht achter z’n trommelvlies? En heeft hij buisjes gekregen of zijn z’n neusamandelen verwijderd?
pi_213487049
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 21:35 schreef Takkie88 het volgende:

[..]
Dat klinkt goed!

Had hij vocht achter z’n trommelvlies? En heeft hij buisjes gekregen of zijn z’n neusamandelen verwijderd?
Ja, hij kreeg buisjes, ze verwijderden zijn neusamandelen en tevens een ingekapseld abces.
Zijn reactie de dag erna toen er een ambulance met sirene voorbij reed, vergeet ik nooit meer.
Overigens is inmiddels duidelijk dat Mars blijvend gehoorverlies heeft, hij mist 25 decibel aan beide kanten. Maar buiten dat hij wat harder praat (en wij om die reden ook), belemmert hem dat niet.
Zijn spraakontwikkeling maakte enorme sprongen na de ingreep destijds en met hulp van de logopedist leerde hij alle letters en klanken snel te vormen. Hij startte als kleuter van 4 op school uiteindelijk zonder achterstand.
pi_213493508
quote:
0s.gif Op donderdag 9 mei 2024 21:57 schreef Malteser het volgende:

[..]
Ja, hij kreeg buisjes, ze verwijderden zijn neusamandelen en tevens een ingekapseld abces.
Zijn reactie de dag erna toen er een ambulance met sirene voorbij reed, vergeet ik nooit meer.
Overigens is inmiddels duidelijk dat Mars blijvend gehoorverlies heeft, hij mist 25 decibel aan beide kanten. Maar buiten dat hij wat harder praat (en wij om die reden ook), belemmert hem dat niet.
Zijn spraakontwikkeling maakte enorme sprongen na de ingreep destijds en met hulp van de logopedist leerde hij alle letters en klanken snel te vormen. Hij startte als kleuter van 4 op school uiteindelijk zonder achterstand.
Dankjewel voor je antwoord.
Vervelend dat Mars toch nog 25db mist aan elke kant. Enig idee wat hier dan de oorzaak van is? Knap dat hij zijn spraakontwikkeling in een sneltreinvaart heeft opgepakt!
pi_213493534
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 06:54 schreef Takkie88 het volgende:

[..]
Dankjewel voor je antwoord.
Vervelend dat Mars toch nog 25db mist aan elke kant. Enig idee wat hier dan de oorzaak van is? Knap dat hij zijn spraakontwikkeling in een sneltreinvaart heeft opgepakt!
Dat is niet veroorzaakt door de vele oorontstekingen, het is dus niet zo dat hij daardoor ‘schade’ opgelopen heeft. Het is een aanlegfout, mijn moeder is ook slechthorend.
De vele oorontstekingen en het nodig hebben van buisjes enz. is dus toeval.
pi_213497259
Hier dan ook onze logopedie ervaring met J.
Wij zijn al vlak voor zijn 2e verjaardag begonnen met logopedie op aandringen van het CB omdat hij met bijna 2 jaar nog nauwelijks een woord sprak behalve papa en mama.

Sinds hij begonnen is heeft hij grote stappen vooruit gezet. Hij kletst nu veel maar meestal niet verstaanbaar voor anderen. Ik hoor wel duidelijk nu veel 2 woord zinnen en af en toe een 3 woord zin

Wel heeft hij een zeer slappe mondmotoriek en kwijlt hij nog superveel bij 2,5 jaar. Om die reden gaan we cold turkey van de speen af. Ik hoop dat t lukt. Hij had m alleen nog in de nacht

Zijn gehoor is (nog) niet getest maar had tot nu geen aanwijzingen dat daar iets mee is. Nog nooit oorontsteking gehad
pi_213497277
Het KDV vindt zijn spraakachterstand trouwens zorgelijk en heeft dat meermaals uitgesproken naar mij
  vrijdag 10 mei 2024 @ 19:40:42 #235
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213503440
@_Lily_ deel jij die zorgen? Wat goed dat hij zo vooruit gaat met logopedie!

Hoe gaat de logopedie bij jullie in z'n werk?
Resistance is futile.
pi_213507285
quote:
7s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 19:40 schreef Seven. het volgende:
@:_Lily_ deel jij die zorgen? Wat goed dat hij zo vooruit gaat met logopedie!

Hoe gaat de logopedie bij jullie in z'n werk?
Ik maakte mij daar zelf helemaal geen zorgen om haha. Hij leek namelijk slim genoeg en non-verbaal leek hij alles te begrijpen.
Ik ging me juist zorgen maken omdat iedereen erbovenop zat, toen heb ik er hier nog wel vragen over gesteld, oa aan komkommerschijfje.

Nu op dit moment maak ik me ook nog niet echt zorgen maar ben ik me wel bewust van de gedachte dat er iets moet gebeuren. Voor mijn gevoel. Dat kwijlen is niet normaal en zijn slappe mond lijkt zijn spraak in de weg te staan en daar maak ik me wel druk om. Dat is dus een heel sterke drive om van die speen af te komen, al moet ik er nachten voor wakker blijven.

En wat ik ook zie is dat de adviezen nu klemmender worden dan toen hij nog geen 2 was. hij wordt straks natuurlijk ook al 3.
Ik doe nu mondoefeningen met hem en bellen blazen.

Logopedie hier was spelletjes spelen en ze probeerden hem uit te lokken om woordjes te zeggen. Wij kregen ook huiswerk mee over de manier hoe we met hem moesten praten. Ik kan het niet helemaal reproduceren maar als hij een poppetje ergens in stopte moest ik zeggen: de pop gaat erin. Zoiets. Hij ging dat steeds meer nazeggen. Inmiddels zegt hij elk woord na dat je zegt dus ik moet nu oppassen wat ik eruit flap.

Ik weet t verder niet exact mbt de logopedie, ik ben maar bij 2 van de 8 sessies geweest, mijn man bij de andere 6.
Maar we hebben nog een afspraak als hij van z’n speen af is, nog meer pressure om door te zetten. Ik laat wel weten hoe het is gegaan
  vrijdag 10 mei 2024 @ 22:38:11 #237
277627 Seven.
We are Borg.
pi_213507471
Klinkt alsof hij volop in ontwikkeling is, zo ging het bij Colin ook.
Resistance is futile.
  vrijdag 10 mei 2024 @ 22:45:53 #238
35189 Troel
scherp en bot
pi_213507552
Mijn jongste heeft ook al vrij jong logopedie gehad en praatte echt heel slecht. Tot het moment dat zijn oren uitgezogen werden bij de KNO-arts. Blijkbaar had dat een gigantisch effect op zijn gehoor, maar ook op zijn praten (wat niet raar is denk ik als je dingen niet goed hoort?). Wilde dat toch even meegeven, het schijnt wel eens vaker voor te komen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 13 mei 2024 @ 11:15:22 #239
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_213544960
Net de 2,5 jaar afspraak bij het CB gehad ivm groei van Anna. Ze blijft wat aan de kleine kant (84,5 cm :P mijn kabouter) maar ze volgt netjes haar lijn. Verder gaat het zo goed dat we met 3 jaar 9 mnd pas weer terug hoeven ^O^. Alle testjes voor 3 jaar deed ze vandaag probleemloos.
pi_213549411
Huh, zit er nog een afspraak bij 2,5? Of ging je extra i.v.m. haar groei?
Is de eerste ‘reguliere’ afspraak dan bij anderen wel bij 3 jaar?
  maandag 13 mei 2024 @ 18:16:04 #241
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_213549445
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:12 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Huh, zit er nog een afspraak bij 2,5? Of ging je extra i.v.m. haar groei?
Is de eerste ‘reguliere’ afspraak dan bij anderen wel bij 3 jaar?
Was een extra. De arts maakte zich met de 2jaar check een beetje zorgen over haar groei. Dus nu kunnen we de 3jaar afspraak overslaan.

Bij bas had ik bij 3 en bij 3j9m een afspraak als ik in m'n app terugkijk. Maar daar gingen destijds veelafspraken niet door want iets met een pandemie :+
pi_213549477
Ah check, dan heb ik niets gemist.
Wat moest ze doen bij de taakjes voor 3 jaar? Is dat al de beruchte ogentest of zit die bij 3;9? Al twijfel ik niet aan het zicht van mijn peuter, die ziet al op 50 meter afstand dat er een brief een klein beetje uit de brievenbus van de buren steekt. ‘Mama, waarom is de brief niet helemaal in de brievenbus?’ 🫠🫠🫠
  maandag 13 mei 2024 @ 18:23:44 #243
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_213549523
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:19 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Wat moest ze doen bij de taakjes voor 3 jaar? Is dat al de beruchte ogentest of zit die bij 3;9? Al twijfel ik niet aan het zicht van mijn peuter, die ziet al op 50 meter afstand dat er een brief een klein beetje uit de brievenbus van de buren steekt. ‘Mama, waarom is de brief niet helemaal in de brievenbus?’ 🫠🫠🫠
Die is hier met 3 jaar 9maand. Nu was het vooral weer spraakontwikkeling maar ook vormenstoof en torentjes bouwen.
pi_213556034
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2024 18:19 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Dat zegt (helaas) niet alles. Ik heb ook nooit twijfels gehad bij het zicht van mijn oudste. Die zag (en melde) ook altijd álles, maar haalde tot 2x toe de oogtest niet en werd uit voorzorg toch doorgestuurd naar de oogarts. De oogarts constateerde een grote cilinderafwijking. Nu hij nog jong is compenseren zijn ogen nog heel veel, maar wanneer hij uit de groei is, zou hij nog maar 60% zien zonder bril.

Ik wil je niet bang maken hoor, dit komt echt niet zo vaak voor. Maar ik wil wel aangeven dat ook zonder dat je je zorgen maakt er toch best iets mis kan zijn.
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_213567268
Vanaf welke leeftijd zijn jullie met de kleine voor het eerst naar de bios geweest?
  woensdag 15 mei 2024 @ 10:12:59 #246
263650 douche-eendje
met pulletjes
pi_213567325
quote:
0s.gif Op woensdag 15 mei 2024 10:05 schreef DjVero het volgende:
Vanaf welke leeftijd zijn jullie met de kleine voor het eerst naar de bios geweest?
Mijn oudste met 3. Met Anna wil ik in juni, de film van dikkie dik O+ gaat dan draaien. Theater is ze al eens geweest, een uur is prima te doen
  woensdag 15 mei 2024 @ 15:44:35 #247
70514 littledrummergirl
voor uw vrijmibo
pi_213570631
quote:
met de oudste met drie maanden, toen was er in onze bios "cry baby cinema" kon je met je baby naar de bios (volwassenen film) geluid wat zachter, mogelijkheid om flesjes en voeding op te warmen ect. had ie zelf weinig aan natuurlijk ;).

daarna weer met 2.5 a 3 jaar, naar de buurman en buurman film :). vooral speciale peuter/kleuter voorstellingen zijn nice. Dan is het allemaal wat minder intens, geluid niet zo hard, zaal niet helemaal donker ect.
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_213571261
Wij zijn nog niet geweest. Kleuter kan qua aandacht erbij houden pas sinds december een hele film uitkijken. Meestal is hij het na een kwartier al beu. Met de peuter zou het misschien wel lukken. Binnenkort eens een poging wagen.
  woensdag 15 mei 2024 @ 18:31:23 #249
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_213572552
quote:
Niet in de peuter- of kleuterleeftijd. Misschien had het gekund met zo'n speciale voorstelling met korte filmpjes en minder hard geluid en zo. Maar een volledige film was voor de mijne echt veel te intens.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_213586139
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2024 22:23 schreef _Lily_ het volgende:

[
Maar we hebben nog een afspraak als hij van z’n speen af is, nog meer pressure om door te zetten. Ik laat wel weten hoe het is gegaan
Update: ik heb de speen doorgeknipt en we hadden geen andere spenen dus er was geen weg meer terug. Hij had hem alleen nog in de nacht

1e avond: bij start van het bedritueel de speen laten zien en uitgelegd dat hij stuk gegaan was. Ik had liever dat ik het hem gewoon liet zien dan smoesjes als spenenfee ofzo.

Gezegd dat hij nu een grote jongen is en dat grote jongens geen speen meer hebben. En dat t ook niet kon want de speen was stuk. Hij begreep het. Hij keek wel moeilijk en probeerde hem nog in z’n mond te stoppen. Maar hij was heel erg stuk, ik had hem bij de basis afgeknipt. Hij zag ook wel in dat het echt niet ging. Ik heb voorgesteld hem samen weg te gooien in de prullenbak en dat hebben we gedaan. Daarna zonder speen in bed gelegd.

Hij heeft er niet meer naar gevraagd want de speen was stuk. Daarna een uur lang gekrijst en toen in slaap gevallen. Ik ben ernaast gebleven en had mezelf geprept dat het de hele nacht zou duren, ik had zelfs voor geslapen lol. Dat viel dus mee. ‘s nachts nog een keer wakker geworden, zocht z’n speen en weer een uur krijsen. Nadien weer in slaap gevallen.

2e avond: hij vroeg naar z’n speen. Uitleg dat die stuk is. Oja. Hij is zoet gaan slapen zonder huilen. ‘s nachts wakker geworden en een uur gekrijst. Daarna weer gaan slapen.

3e avond: zoet gaan slapen zonder naar de speen te vragen.

En daar zijn we nu. Ik ben tevreden
Tijdens de krijsmomenten zijn mijn man of ik erbij gebleven en hebben getroost zonder hem uit bed te pakken. Het was echt een team effort
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')