abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 18 januari 2024 @ 15:52:19 #1
26048 Sneakie
what goes around comes around
pi_212078951
Hallo Fok!

Gezien wij een zorgbehoevend kind opvoeden ontvangen wij dubbele kinderbijslag. Onlangs werd ik via het SVB erop geattendeerd dat ik mogelijk recht heb op een extra bedrag aan kinderbijslag.

Ikzelf heb een full-time baan en mijn partner heeft een volledige Wajong-uitkering.

De voorwaarden hiervan zijn dat één fiscale partner een bedrag hoger dan ¤ 5.547 aan arbeidsinkomen moet hebben en de andere partner lager dan dit bedrag met de nadruk op arbeidsinkomen.

De definitie volgens de belastingdienst is als volgt met betrekking tot arbeidsinkomen:

• winst uit onderneming vóór ondernemersaftrek en mkb-winstvrijstelling

• loon, ziektewetuitkering en andere inkomsten die u krijgt doordat u in loondienst bent en waarop uw werkgever loonheffing moet inhouden.

• fooien, aandelenoptierechten en andere inkomsten waarop uw werkgever geen loonheffing hoeft in te houden
Bijvoorbeeld het deel van de fooien waarop uw werkgever geen loonheffing inhoudt.

• vrijgestelde inkomsten uit loondienst als werknemer bij een internationale organisatie

• buitenlandse inkomsten uit loondienst of een onderneming

• resultaat uit overig werk
Bijvoorbeeld de opbrengsten die u niet verdient bij een werkgever, maar met een freelanceopdracht. Het gaat echter niet om de opbrengsten die u krijgt omdat u onderdelen van uw vermogen, zoals een pand of geld, ter beschikking stelt aan een met u verbonden persoon, bijvoorbeeld uw fiscale partner.

Hieruit mag in dus concluderen dat een Wajong-uitkering niet wordt gezien als arbeidsinkomen?

Wat wel verwarrend is gezien het SVB weer het volgende stelt:
"loon of een uitkering uit Nederland waarover u belasting moet betalen. Kijk op uw jaaropgave bij fiscaal loon of loon voor de loonheffing. Van dit loon mag u de reiskosten afhalen".

Zover ik weet wordt er toch op elke uitkering loonheffing toegepast?

Graag hoor ik of mijn conclusie correct is en of ik inderdaad gebruik kan maken van de aangeboden regeling van het SVB.

Update: Net gebeld met SVB en blijkbaar valt Wajong dus niet onder arbeidsinkomen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sneakie op 18-01-2024 16:25:27 ]
.. The truth is already writen, so lies are obvious to read
pi_212079519
Wat het SVB stelt, spreekt het voorgaande toch niet tegen? Arbeidsinkomen is niet het enige inkomen waar loonheffing op ingehouden wordt :)
pi_212080625
Je werkt niet voor je wajong (open deur alert), dus is het ook geen arbeidsinkomen.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_212081259
Ontvangt jouw partner ook geen PGB voor de verzorging van jullie kind. Dat valt namelijk wel onder arbeidsinkomen en in dat geval heb je mogelijk geen recht op die extra uitkering. spreekt uit eigen ervaring...
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  vrijdag 19 januari 2024 @ 09:33:22 #5
26048 Sneakie
what goes around comes around
pi_212087205
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2024 19:00 schreef MyTiredFeet het volgende:
Ontvangt jouw partner ook geen PGB voor de verzorging van jullie kind. Dat valt namelijk wel onder arbeidsinkomen en in dat geval heb je mogelijk geen recht op die extra uitkering. spreekt uit eigen ervaring...
Nee dat is niet het geval (PGB had ik inderdaad al zien staan).
.. The truth is already writen, so lies are obvious to read
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')