Daar staat niet dat ik een eigen bedrijf heb, het was een vraag.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 14:54 schreef bijdehand het volgende:
Huh maar je had toch al een eigen bedrijf?
WGR / IB aangifte doen voor ondernemers
Je zou enkele vragen kunnen stellen over onderwerpen zoals belastingaangifte doen, boekhouding, bedrijfsauto, liquiditeit (als je die term niet kent), balans.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 14:48 schreef iunik het volgende:
Wat zijn nou echte intelligente vragen voor een boekhouder/accountant mbt boekhouding/papieren die een zzp'er of zelfstandige ondernemer met eigen bedrijfje moet regelen of beetje inzicht voor moet hebben.
Kunnen jullie me aub uit de brand helpen om een paar slimme vragen te bedenken?
Je kan vragen hoe Wirecard en Enron het zo lang vol hebben kunnen houden en dat kopiëren.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 14:48 schreef iunik het volgende:
Wat zijn nou echte intelligente vragen voor een boekhouder/accountant mbt boekhouding/papieren
Omdat wanneer je al een onderneming had je waarschijnlijk ook tegen zaken was aangelopen. Niet meteen van het slechtste uitgaan, jij bent degene die zo met andermans tijd omgaat!quote:Op zaterdag 13 januari 2024 14:55 schreef iunik het volgende:
[..]
Daar staat niet dat ik een eigen bedrijf heb, het was een vraag.
Waarom word er eigenlijk naar mijn oude topics gekeken, het gaat toch om dit topic![]()
Nou, dat valt nog maar helemaal te bezien.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 18:09 schreef Vincent_student het volgende:
Een tip: ga eens langs bij een belastingadviseur. Kost je hooguit 150 euro en die verzorgt je aangifte. Maar je moet wel een boekhouding bijhouden. Als het jaar voorbij is, bezorg je je boekhouding bij de belastingadviseur en alles komt goed.
150 euro is wel heel goedkoop ja. Of je hebt er eentje die het zwart doetquote:Op zaterdag 13 januari 2024 21:01 schreef r_one het volgende:
[..]
Nou, dat valt nog maar helemaal te bezien.
Ik doe dat altijd zo en ik heb er totaal geen omkijken naar. Ieder jaar bezorg ik mijn boekhouding, een paar ordners, bij een belastingadviseur (wel eentje met een goede naam) en dat bedrijf wikkelt alles voor me af. En ik zie de blauwe enveloppe vanzelf wel op de mat vallen. Ik zou het ook zelf kunnen, maar ik heb er geen zin in om alle belastingtechnische nieuws bij te houden. Ik werk, ik beleg en ik heb een eigen bedrijfje.quote:Op zaterdag 13 januari 2024 21:01 schreef r_one het volgende:
[..]
Nou, dat valt nog maar helemaal te bezien.
Hij stelt ook een balans en verlies- en winstrekening op? Afschrijvingsstaten? Etcquote:Op zondag 14 januari 2024 17:10 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik doe dat altijd zo en ik heb er totaal geen omkijken naar. Ieder jaar bezorg ik mijn boekhouding, een paar ordners, bij een belastingadviseur (wel eentje met een goede naam) en dat bedrijf wikkelt alles voor me af. En ik zie de blauwe enveloppe vanzelf wel op de mat vallen. Ik zou het ook zelf kunnen, maar ik heb er geen zin in om alle belastingtechnische nieuws bij te houden. Ik werk, ik beleg en ik heb een eigen bedrijfje.
Ik heb het gevoel dat hij een eenmanszaak heeft. Dan verzamel je alle inkomsten en uitgaven en verdeel je ze onder privé en zaak. Afschrijving komt wel degelijk aan de orde als je machines en computers inzet voor je werk.quote:Op zondag 14 januari 2024 17:30 schreef r_one het volgende:
[..]
Hij stelt ook een balans en verlies- en winstrekening op? Afschrijvingsstaten? Etc
En dat alles (inclusief IB-aangifte) voor 150 euro?
Dan nog …. 150 euroquote:Op zondag 14 januari 2024 17:33 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik heb het gevoel dat hij een eenmanszaak heeft. Dan verzamel je alle inkomsten en uitgaven en verdeel je ze onder privé en zaak. Afschrijving komt wel degelijk aan de orde als je machines en computers inzet voor je werk.
Het is best complex, daarom ga ik naar een belastingadviseur.
Dat is mijn rekening dan. Wat ik doe is ook niet heftig. Ik schrijf teksten en ik krijg daar geld voor en ik krijg al pensioen uit het buitenland (Alleen in Nederland ga je zo laat met pensioen). Ik heb geen zin om dat allemaal uit te zoeken hoeveel ik dan moet aangeven. Dat laat ik gewoon doen.quote:
WTF … het wordt steeds fraaierquote:Op zondag 14 januari 2024 17:43 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dat is mijn rekening dan. Wat ik doe is ook niet heftig. Ik schrijf teksten en ik krijg daar geld voor en ik krijg al pensioen uit het buitenland (Alleen in Nederland ga je zo laat met pensioen). Ik heb geen zin om dat allemaal uit te zoeken hoeveel ik dan moet aangeven. Dat laat ik gewoon doen.
Ik ben maar een gewoon modaal iemand.quote:Op zondag 14 januari 2024 17:53 schreef r_one het volgende:
[..]
WTF … het wordt steeds fraaier![]()
Die man verdient het zout in de pap nog niet.
Maar je IB-aangifte is niet ‘gewoon modaal’.quote:Op zondag 14 januari 2024 17:57 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik ben maar een gewoon modaal iemand.
Die is inderdaad wat ingewikkeld. Wat pensioen betreft kijken ze naar welke belastingafspraken zijn gemaakt met andere landen. Ik betaal daar iets en dan moet het hier nog berekend worden. Ik heb daar geen zin in en de kans dat ik dat fout doe is zeer groot.quote:Op zondag 14 januari 2024 17:59 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar je IB-aangifte is niet ‘gewoon modaal’.
Ja en die vindt TS niet voor 150 euro.quote:Op zondag 14 januari 2024 18:04 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Die is inderdaad wat ingewikkeld. Wat pensioen betreft kijken ze naar welke belastingafspraken zijn gemaakt met andere landen. Ik betaal daar iets en dan moet het hier nog berekend worden. Ik heb daar geen zin in en de kans dat ik dat fout doe is zeer groot.
Maar terug on topic. TS gaat een eigen bedrijf beginnen. We weten niet wat voor rechtspersoon dat bedrijf wordt. Ook al wordt het een persoonlijke rechtsvorm, waarbij de opbrengsten van het bedrijf betrokken worden bij je eigen inkomen, dan zul je toch uit moeten gaan zoeken wat je aftrekposten zijn en hoe je je btw-aangifte per kwartaal gaat doen. Welke kosten zijn btw-vrij en welke niet? En welke posten kun je over meerdere jaren uitsmeren? (Afschrijving).
Dan kom je er niet zo snel met een kopje koffie met je vader of even een appelgebakje met zijn boekhouder. Dan moet je serieus naar iemand die daar echt verstand van heeft.
Nee, maar ik heb dan ook een BE-opleiding, daar zit boekhouden ook in. Maar ik heb geen tijd om TS een boekhoudcursus te geven.quote:Op zondag 14 januari 2024 18:26 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja en die vindt TS niet voor 150 euro.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |