abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212014571
Hoi allemaal,

Ik ben bezig om te starten met een eigen bedrijf en ik was zo handig om mijn vader te vragen of ik bij zijn boekhouder enkele vragen mag stellen over onderwerpen zoals belastingaangifte doen, boekhouding, bedrijfsauto, liquiditeit (term ken ik dan niet), balans. Nu heeft mijn vader morgen een accountant geregeld.

Maar ik zit al 2 weken met een complete black out. Heb geen enkele vraag meer, ben alles vergeten.
Mijn vader heeft zo zijn best gedaan om die persoon te regelen. Ik kan het ook niet afzeggen, omdat ik er wel destijds op heb aangedrongen. Dus ik heb alles uitgesteld en ben nu verwoed aan het te googlen, maar niets helpt. Ik kan alleen maar op hele simpele vragen komen waarvan je het antwoord zo op google kan vinden.

Wat zijn nou echte intelligente vragen voor een boekhouder/accountant mbt boekhouding/papieren die een zzp'er of zelfstandige ondernemer met eigen bedrijfje moet regelen of beetje inzicht voor moet hebben.

Kunnen jullie me aub uit de brand helpen om een paar slimme vragen te bedenken?
pi_212014638
Huh maar je had toch al een eigen bedrijf?

WGR / IB aangifte doen voor ondernemers
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_212014647
quote:
99s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 14:54 schreef bijdehand het volgende:
Huh maar je had toch al een eigen bedrijf?

WGR / IB aangifte doen voor ondernemers
Daar staat niet dat ik een eigen bedrijf heb, het was een vraag.

Waarom word er eigenlijk naar mijn oude topics gekeken, het gaat toch om dit topic :?
pi_212015514
Die man begint vanzelf wel te praten, het zijn vakidioten.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_212015604
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 14:48 schreef iunik het volgende:
Wat zijn nou echte intelligente vragen voor een boekhouder/accountant mbt boekhouding/papieren die een zzp'er of zelfstandige ondernemer met eigen bedrijfje moet regelen of beetje inzicht voor moet hebben.

Kunnen jullie me aub uit de brand helpen om een paar slimme vragen te bedenken?
Je zou enkele vragen kunnen stellen over onderwerpen zoals belastingaangifte doen, boekhouding, bedrijfsauto, liquiditeit (als je die term niet kent), balans.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_212015640
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 14:48 schreef iunik het volgende:
Wat zijn nou echte intelligente vragen voor een boekhouder/accountant mbt boekhouding/papieren
Je kan vragen hoe Wirecard en Enron het zo lang vol hebben kunnen houden en dat kopiëren.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_212016322
Misschien kan je pappie ook vragen wat je moet vragen.
No bitch to me
pi_212016355
TS: we kunnen hier van alles uitleggen, maar waarom ga je gewoon niet naar een boekhoudcursus? Vroeger had je een middenstandsdiploma nodig om een eigen bedrijf te starten. Dat was om problemen te voorkomen die je beschrijft. Dat is afgeschaft. Ik vond dat erg dom. (Inb4, ik heb heao-BE, en ook een eigen bedrijfje naast mijn werk).

Een tip: ga eens langs bij een belastingadviseur. Kost je hooguit 150 euro en die verzorgt je aangifte. Maar je moet wel een boekhouding bijhouden. Als het jaar voorbij is, bezorg je je boekhouding bij de belastingadviseur en alles komt goed.
pi_212017430
knap van meeste reageerders hier, lekker spotten met mensen.

[ Bericht 10% gewijzigd door iunik op 14-01-2024 09:49:36 ]
pi_212017556
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 14:55 schreef iunik het volgende:

[..]
Daar staat niet dat ik een eigen bedrijf heb, het was een vraag.

Waarom word er eigenlijk naar mijn oude topics gekeken, het gaat toch om dit topic :?
Omdat wanneer je al een onderneming had je waarschijnlijk ook tegen zaken was aangelopen. Niet meteen van het slechtste uitgaan, jij bent degene die zo met andermans tijd omgaat!
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_212017591
Je kan toch wel wat verzinnen? Vraag hem bijv wat aftrekbaar is en wat niet, of er nog andere (wellicht onbekendere) aftrekposten zijn die jij zou kunnen gebruiken. Verzin iets specifieks voor jouw bedrijf, misschien moet je wel zaken doen met het buitenland, hoe zit het dan met btw? Of anders lekker de theorie in, vraag hem welke versie van het RGS je het beste kan gaan gebruiken en wat de verschillen zijn. Dan gaat ie vanzelf wel lullen.
pi_212017726
Heb je al een ondernemingsplan?
Denk het niet want dan had je al wel vragen.

Dus. Download een template ga die helemaal vullen en je komt vanzelf wel op vragen.
Vakman pur sang
pi_212018543
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 18:09 schreef Vincent_student het volgende:
Een tip: ga eens langs bij een belastingadviseur. Kost je hooguit 150 euro en die verzorgt je aangifte. Maar je moet wel een boekhouding bijhouden. Als het jaar voorbij is, bezorg je je boekhouding bij de belastingadviseur en alles komt goed.
Nou, dat valt nog maar helemaal te bezien.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_212019066
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 21:01 schreef r_one het volgende:

[..]
150 euro is wel heel goedkoop ja. Of je hebt er eentje die het zwart doet :9
pi_212029336
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 januari 2024 21:01 schreef r_one het volgende:

[..]
Ik doe dat altijd zo en ik heb er totaal geen omkijken naar. Ieder jaar bezorg ik mijn boekhouding, een paar ordners, bij een belastingadviseur (wel eentje met een goede naam) en dat bedrijf wikkelt alles voor me af. En ik zie de blauwe enveloppe vanzelf wel op de mat vallen. Ik zou het ook zelf kunnen, maar ik heb er geen zin in om alle belastingtechnische nieuws bij te houden. Ik werk, ik beleg en ik heb een eigen bedrijfje.
pi_212029539
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 17:10 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Ik doe dat altijd zo en ik heb er totaal geen omkijken naar. Ieder jaar bezorg ik mijn boekhouding, een paar ordners, bij een belastingadviseur (wel eentje met een goede naam) en dat bedrijf wikkelt alles voor me af. En ik zie de blauwe enveloppe vanzelf wel op de mat vallen. Ik zou het ook zelf kunnen, maar ik heb er geen zin in om alle belastingtechnische nieuws bij te houden. Ik werk, ik beleg en ik heb een eigen bedrijfje.
Hij stelt ook een balans en verlies- en winstrekening op? Afschrijvingsstaten? Etc

En dat alles (inclusief IB-aangifte) voor 150 euro? _O_
.
pi_212029573
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2024 17:30 schreef r_one het volgende:

[..]
Hij stelt ook een balans en verlies- en winstrekening op? Afschrijvingsstaten? Etc

En dat alles (inclusief IB-aangifte) voor 150 euro? _O_
Ik heb het gevoel dat hij een eenmanszaak heeft. Dan verzamel je alle inkomsten en uitgaven en verdeel je ze onder privé en zaak. Afschrijving komt wel degelijk aan de orde als je machines en computers inzet voor je werk.
Het is best complex, daarom ga ik naar een belastingadviseur.
pi_212029640
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 17:33 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Ik heb het gevoel dat hij een eenmanszaak heeft. Dan verzamel je alle inkomsten en uitgaven en verdeel je ze onder privé en zaak. Afschrijving komt wel degelijk aan de orde als je machines en computers inzet voor je werk.
Het is best complex, daarom ga ik naar een belastingadviseur.
Dan nog …. 150 euro _O_ _O_ _O_
.
pi_212029665
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2024 17:39 schreef r_one het volgende:

[..]
Dan nog …. 150 euro _O_ _O_ _O_
Dat is mijn rekening dan. Wat ik doe is ook niet heftig. Ik schrijf teksten en ik krijg daar geld voor en ik krijg al pensioen uit het buitenland (Alleen in Nederland ga je zo laat met pensioen). Ik heb geen zin om dat allemaal uit te zoeken hoeveel ik dan moet aangeven. Dat laat ik gewoon doen.
pi_212029741
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 17:43 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Dat is mijn rekening dan. Wat ik doe is ook niet heftig. Ik schrijf teksten en ik krijg daar geld voor en ik krijg al pensioen uit het buitenland (Alleen in Nederland ga je zo laat met pensioen). Ik heb geen zin om dat allemaal uit te zoeken hoeveel ik dan moet aangeven. Dat laat ik gewoon doen.
WTF … het wordt steeds fraaier :o

Die man verdient het zout in de pap nog niet.
.
pi_212029771
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2024 17:53 schreef r_one het volgende:

[..]
WTF … het wordt steeds fraaier :o

Die man verdient het zout in de pap nog niet.
Ik ben maar een gewoon modaal iemand.
pi_212029801
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 17:57 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Ik ben maar een gewoon modaal iemand.
Maar je IB-aangifte is niet ‘gewoon modaal’.
.
pi_212029871
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2024 17:59 schreef r_one het volgende:

[..]
Maar je IB-aangifte is niet ‘gewoon modaal’.
Die is inderdaad wat ingewikkeld. Wat pensioen betreft kijken ze naar welke belastingafspraken zijn gemaakt met andere landen. Ik betaal daar iets en dan moet het hier nog berekend worden. Ik heb daar geen zin in en de kans dat ik dat fout doe is zeer groot.

Maar terug on topic. TS gaat een eigen bedrijf beginnen. We weten niet wat voor rechtspersoon dat bedrijf wordt. Ook al wordt het een persoonlijke rechtsvorm, waarbij de opbrengsten van het bedrijf betrokken worden bij je eigen inkomen, dan zul je toch uit moeten gaan zoeken wat je aftrekposten zijn en hoe je je btw-aangifte per kwartaal gaat doen. Welke kosten zijn btw-vrij en welke niet? En welke posten kun je over meerdere jaren uitsmeren? (Afschrijving).
Dan kom je er niet zo snel met een kopje koffie met je vader of even een appelgebakje met zijn boekhouder. Dan moet je serieus naar iemand die daar echt verstand van heeft.
pi_212030112
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2024 18:04 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Die is inderdaad wat ingewikkeld. Wat pensioen betreft kijken ze naar welke belastingafspraken zijn gemaakt met andere landen. Ik betaal daar iets en dan moet het hier nog berekend worden. Ik heb daar geen zin in en de kans dat ik dat fout doe is zeer groot.

Maar terug on topic. TS gaat een eigen bedrijf beginnen. We weten niet wat voor rechtspersoon dat bedrijf wordt. Ook al wordt het een persoonlijke rechtsvorm, waarbij de opbrengsten van het bedrijf betrokken worden bij je eigen inkomen, dan zul je toch uit moeten gaan zoeken wat je aftrekposten zijn en hoe je je btw-aangifte per kwartaal gaat doen. Welke kosten zijn btw-vrij en welke niet? En welke posten kun je over meerdere jaren uitsmeren? (Afschrijving).
Dan kom je er niet zo snel met een kopje koffie met je vader of even een appelgebakje met zijn boekhouder. Dan moet je serieus naar iemand die daar echt verstand van heeft.
Ja en die vindt TS niet voor 150 euro.
.
pi_212037348
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2024 18:26 schreef r_one het volgende:

[..]
Ja en die vindt TS niet voor 150 euro.
Nee, maar ik heb dan ook een BE-opleiding, daar zit boekhouden ook in. Maar ik heb geen tijd om TS een boekhoudcursus te geven.
Ik vind het wel erg apart dat ondernemers die gaan beginnen niet kunnen boekhouden, terwijl ze toch administratieplicht hebben.
Mijn belastingadviseur krijgt alles kant en klaar aangeleverd, volledige balans en wvr, en privéboekhouding, helemaal voorgekauwd, hoeft hij niets meer aan te doen. Dat jast hij door een belastingprogramma en de aangifte rolt eruit. Uurtje werk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')