abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 januari 2024 @ 14:56:27 #1
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_211949855
Onlangs kwam ik in aanraking met Kuifje-objecten in beperkte oplages, zoals dit. Nu lijkt het me leuker ook in dergelijke dingen te beleggen in plaats van alleen maar in aandelen en cryptomunten. Mijn idee erbij is trouwens niet om er rijk van te worden maar dat de objecten in elk geval hun waarde behouden en bij voorkeur natuurlijk in waarde toenemen. Dan kan ik ervan genieteen zolang ik het heb en het zonder verlies verlopen als ik daar aanleiding toe zie.

Zijn er hier mensen die beleggen in strips en(/of) aanverwante artikelen en, zo ja, hoe pakken jullie dat aan?
pi_211949923
Interessante benadering. Maar je bent wel afhankelijk van een bepaalde generatie die Kuifje nog herinnert en daar het geld voor over heeft, en dat generatie krimpt wel onvermijdelijk.
  zondag 7 januari 2024 @ 15:08:12 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211949981
Hoe weet je of dit soort voorwerpen een beetje waardevast zijn?
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 7 januari 2024 @ 15:19:34 #4
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_211950145
Bij de strips zelf zou ik in ieder geval zorgen voor een goede bewaarplek. Ik heb nog wat oude strips van m’n vader en dat papier is wat verkleurd en hier en daar bobbelig. Als je zoiets daadwerkelijk als investering wilt kopen helpt dat vast niet ;)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  zondag 7 januari 2024 @ 15:23:57 #5
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_211950198
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 15:03 schreef FordSierra het volgende:
Interessante benadering. Maar je bent wel afhankelijk van een bepaalde generatie die Kuifje nog herinnert en daar het geld voor over heeft, en dat generatie krimpt wel onvermijdelijk.
Bedankt. Ja, da's waar. Alleen hoop ik dat het toch een beetje populair blijft, ook zonder het beleggingsaspect.

quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2024 15:08 schreef Lienekien het volgende:
Dat weet ik niet. Ik hoop het, omdat het beperkte oplages zijn ern het nog altijd wel geliefd is.
pi_211950205
Je kunt niet beleggen in Kuifje omdat het een private onderneming is die de strips uitgeeft
(Egmont group)

of ik heb geen kaas gegeten van beleggen, dat kan ook
Google is your friend, abuse your friends
pi_211950216
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 15:25 schreef Metalfrost het volgende:
Je kunt niet beleggen in Kuifje omdat het een private onderneming is die de strips uitgeeft
(Egmont group)

of ik heb geen kaas gegeten van beleggen, dat kan ook
Geen aandelen maar stripboeken.
Beleggen = het investeren van geld met het idee dat die investering meer waard wordt in de toekomst.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  zondag 7 januari 2024 @ 15:27:38 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211950223
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 15:23 schreef Extraneus het volgende:

[..]
Bedankt. Ja, da's waar. Alleen hoop ik dat het toch een beetje populair blijft, ook zonder het beleggingsaspect.
[..]
Dat weet ik niet. Ik hoop het, omdat het beperkte oplages zijn ern het nog altijd wel geliefd is.
Maar wie maakt die beperkte oplages? Maken ze überhaupt producten waar liefhebbers/verzamelaars geld voor over hebben?

Ik denk dat je toch iets meer van die markt moet weten. Anders spek je alleen de kas van de producent en zit jij straks met een paar voorwerpen waar jij veel voor hebt betaald maar niemand anders geld voor over heeft.
pi_211950292
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 15:27 schreef Sometimes het volgende:

[..]
Geen aandelen maar stripboeken.
Beleggen = het investeren van geld met het idee dat die investering meer waard wordt in de toekomst.
oh zo.
Ik heb een boatload aan guldens en pre euro buitenlands muntgeld alsmede een zootje boeken dat mogelijk best wat waard is.
Maar geen duizenden euro's.

ohja en postzegels
harley davidson spul
coca cola spul
zootje bierglazen
geen idee hoeveel dat spul waard is

[ Bericht 4% gewijzigd door Metalfrost op 07-01-2024 15:46:36 ]
Google is your friend, abuse your friends
  zondag 7 januari 2024 @ 16:03:20 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_211950670
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2024 15:08 schreef Lienekien het volgende:
Dat is inderdaad de vraag.

Zo heeft beleggen in LEGO de afgelopen jaren een heel u rendement opgeleverd. Maar geen enkele garantie dat dit over 10 jaar nog zo is.
Zelfs postzegels (lang gezien als serieuze en waardevaste investering) zijn nu praktisch niks meer waard.

Wil je serieus beleggen, kies dan voor aandelen, obligaties, evt wat spaargeld of grondstoffen maar blijf weg van whiskey’s, speelgoed, stripboeken, crypto en dat soort hype ‘s. Je kunt er zeker kortdurend een speculatieve winst mee maken, maar de kans dat je met vrijwel waardeloze assets achterblijft is veel groter.
The End Times are wild
  zondag 7 januari 2024 @ 16:06:16 #11
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_211950714
Niet doen.
De markt wordt ieder jaar kleiner voor deze dingen.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  FOK!fotograaf zondag 7 januari 2024 @ 16:06:45 #12
364681 over_hedge
pi_211950721
Kuifje geen idee. Maar statues van games en series etc blijven vrijwel altijd hun waarde behouden en gaat vaak juist alleen maar in waarde omhoog

Je moet er zin in hebben om die dingen thuis te hebben staan :P Maar waardevast zijn ze zeker
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 7 januari 2024 @ 16:11:06 #13
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_211950779
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 16:06 schreef over_hedge het volgende:
Kuifje geen idee. Maar statues van games en series etc blijven vrijwel altijd hun waarde behouden en gaat vaak juist alleen maar in waarde omhoog

de laatste jaren is er heel veel uitgepompt qua statues van films, series etc waardoor je de oude bijna niet meer kwijtraakt. Zeker niet met winst.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  FOK!fotograaf zondag 7 januari 2024 @ 16:13:11 #14
364681 over_hedge
pi_211950805
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 16:11 schreef Tokus het volgende:

[..]
de laatste jaren is er heel veel uitgepompt qua statues van films, series etc waardoor je de oude bijna niet meer kwijtraakt. Zeker niet met winst.
Komt vast omdat je nu ook een 3d printer kan kopen en het zelf kan doen.
Ik zit ook niet heel goed in het wereldje. Maar af en toe kijk ik er wel eens naar. Had het idee dat de grote met echt goede kwaliteit wel aardig hun prijs blijven behouden. (hottoys enzo)

Maar aan je reactie te zien weet jij er meer van dan ik dus ik geloof je meteen :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_211950834
Als je strips als beleggingsobject wil gebruiken dan valt er weinig van te "genieten", als in: regelmatig lezen. Je zal er dan vanaf moeten blijven en ze ergens onder de juiste condities op moeten slaan zodat ze in topconditie blijven. Dus dan kost het vooral ruimte en heb je er verder niks aan.
  zondag 7 januari 2024 @ 16:24:47 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211950967
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 16:06 schreef over_hedge het volgende:

Je moet er zin in hebben om die dingen thuis te hebben staan :P Maar waardevast zijn ze zeker
Maar dan moet je ze niet in je huis zetten, maar in de originele verpakking goed opslaan (droog, donker). Want een beetje verkleuring is dan al funest.
pi_211951023
Ik zag bij Hoeveel ben waard? ooit mensen die een zeer serieus bedrag als belegging in Swarovski hadden zitten. Teleurgesteld dat ze waren met de taxatie.

Weet er niet zoveel van verder maar ben bang dat de hier ook gebeurd.

Wil je investeren hierin dan zou ik zo dicht mogelijk bij de bron blijven. Orginele tekening, een brief van de tekenaar aan de uitgever,... Weet ik veel wat je allemaal hebt.

Geeft ook geen garanties, maar heb ik meer vertrouwen in dan dingen die met een commercieel doel zijn gemaakt.
  FOK!fotograaf zondag 7 januari 2024 @ 16:28:35 #18
364681 over_hedge
pi_211951028
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2024 16:24 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Maar dan moet je ze niet in je huis zetten, maar in de originele verpakking goed opslaan (droog, donker). Want een beetje verkleuring is dan al funest.
Nee dat valt wel mee hoor. Je kan ze prima uit de verpakking halen en in een kast zetten.
Deze video zelf niet helemaal gekeken maar random eerst hit op youtube gepakt:

Maar zoals daar dus. Hij kan die prima verkopen zonder dat ze minder waard geworden zijn omdat ze in een kast gestaan hebben

Wat jij bedoeld (denk ik) is meer als je een oude star wars poppetje hebt oid. Die wil je idd niet open hebben.
  zondag 7 januari 2024 @ 16:36:58 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211951169
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 16:28 schreef over_hedge het volgende:

[..]
Nee dat valt wel mee hoor. Je kan ze prima uit de verpakking halen en in een kast zetten.
Deze video zelf niet helemaal gekeken maar random eerst hit op youtube gepakt:

Maar zoals daar dus. Hij kan die prima verkopen zonder dat ze minder waard geworden zijn omdat ze in een kast gestaan hebben

Wat jij bedoeld (denk ik) is meer als je een oude star wars poppetje hebt oid. Die wil je idd niet open hebben.
Dit is een speciale ruimte, dus zonder zonlicht. Die moet je dan wel hebben. In je huiskamer neerzetten is geen goed idee (zonlicht).
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 7 januari 2024 @ 16:44:05 #20
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_211951286
ik zou overigens niet investeren in dit soort collectibles als je er zelf totaal niets mee hebt. Dan kom je dat wereldje namelijk een stuk moeilijker in.
Nothing lasts forever but the certainty of change
  zondag 7 januari 2024 @ 17:01:34 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_211951449
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 16:28 schreef maan_man het volgende:
Ik zag bij Hoeveel ben waard? ooit mensen die een zeer serieus bedrag als belegging in Swarovski hadden zitten. Teleurgesteld dat ze waren met de taxatie.

Weet er niet zoveel van verder maar ben bang dat de hier ook gebeurd.

Wil je investeren hierin dan zou ik zo dicht mogelijk bij de bron blijven. Orginele tekening, een brief van de tekenaar aan de uitgever,... Weet ik veel wat je allemaal hebt.

Geeft ook geen garanties, maar heb ik meer vertrouwen in dan dingen die met een commercieel doel zijn gemaakt.
Klopt. Idem
Met juwelen..

Als je in dit soort dingen wil investeren, kies dan voor de echte, waardevolle,unieke dingen. Een pentekening van Hergé, etc.
The End Times are wild
  zondag 7 januari 2024 @ 17:04:59 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211951519
Dit soort objecten zijn wel een beetje "wat de gek er voor geeft". Het is de vraag of Kuifje over 30 jaar nog zoveel fans over heeft bijvoorbeeld. De waarde is minder rationeel dan bij aandelen of goud.
  zondag 7 januari 2024 @ 17:11:51 #23
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211951628
Dit soort zaken is leuk als ze wat meer opbrengen als ze gekost hebben, maar zou er niet in investeren.
  FOK!fotograaf zondag 7 januari 2024 @ 17:42:26 #24
364681 over_hedge
pi_211952254
quote:
1s.gif Op zondag 7 januari 2024 16:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Dit is een speciale ruimte, dus zonder zonlicht. Die moet je dan wel hebben. In je huiskamer neerzetten is geen goed idee (zonlicht).
Maar niet in de zon is al heen wat anders dan donker in de verpakking laten :D
pi_211952430
Als je zoiets wil verzamelen omdat het je hobby is? Prima.
Maar als belegging is het niet heel nuttig.

Licht, luchtvochtigheid, temperatuur, alles moet goed zijn anders beschadigt of verkleurt het.
En eigenlijk moet je het ook goed verzekeren als het echt wat waard is.

En als je het dan 20 jaar bewaard hebt, is het maar weer afwachten of er nog liefhebbers voor zijn...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')