wetgeving in Belarus zelf heeft natuurlijk niks met Internationaal recht te maken.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 12:54 schreef tong80 het volgende:
Wat houdt dat in ? Internationaal recht.
Ach, levenslange immuniteit betekent natuurlijk ook niks meer als je daar ooit een revolutie hebt en een nieuwe president de Lukashenko-is-niet-meer-immuunwet tekentquote:Op vrijdag 5 januari 2024 12:59 schreef xpompompomx het volgende:
Levenslange immuniteit of niet, lijkt het me niet erg als deze man achter een auto door de straten van Minsk wordt gesleept of dat ze een Ceausescutje bij hem doen.
Met het gemak waarop deze dictator deze wet doorvoert, kan een volgende dictator diezelfde wet weer teniet doen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 13:14 schreef Stoney3K het volgende:
"Levenslange" immuniteit. Dan denkt de oppositie gewoon: "Dat kan geregeld worden, die is zó niet meer immuun."
Itt veel van die "grote sterke leiders" is hij verschrikkelijk impopulair. De vorige "verkiezingen" waren zelfs dermate slecht voor hem dat een zekere steunzooldictator hem moest komen redden.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 12:59 schreef xpompompomx het volgende:
Levenslange immuniteit of niet, lijkt het me niet erg als deze man achter een auto door de straten van Minsk wordt gesleept of dat ze een Ceausescutje bij hem doen.
Wit-Rusland is 1 grote farce.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 13:21 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Itt veel van die "grote sterke leiders" is hij verschrikkelijk impopulair. De vorige "verkiezingen" waren zelfs dermate slecht voor hem dat een zekere steunzooldictator hem moest komen redden.
Niet met de backup van vriendje Poetin wanneer het uit de hand loopt.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 12:59 schreef xpompompomx het volgende:
Ik zie het al voor me dat ze hem daar door de straten slepen en hij ondertussen met dit dictatorwetje in zijn handen aan het zwaaien isquote:Op vrijdag 5 januari 2024 12:59 schreef xpompompomx het volgende:
Een eventuele machtswisseling met voortzetting van de huidige dictatuur gaat het volk daar echt niet pikken. Je gaat daar dan echt een revolutie krijgen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 13:07 schreef RM-rf het volgende:
[..]
wetgeving in Belarus zelf heeft natuurlijk niks met Internationaal recht te maken.
Tevens kan het verder nutteloos zijn als er een revolutie uitbreekt en het regime Lukhashenko ten val gebracht wordt en de hele overheid ontmacht word, en bestande wetten en grondwet ontkracht worden.
Deze situatie heeft hooguit zin als Lukhashenko er vanuit gaat dat er een machtswisseling onder de huidige en bestaande machtsstructuur tot stand komt.
Ik zou dit vooral opvatten als een moment waarop hij realiseert dat hij over enige tijd moet terugtreden en zijn direkte macht en invloed overgeven aan een opvolger...
Met deze wetten zou zijn opvolger, zolang die zijn machtsclaim baseert op een reguliere opvolging, hem niet al te makkelijk kunnen aanvallen of vervolgen, tenzij ook die opvolger de machtsstructuur zelf in frage stelt (wat een reguliere opvolger die juist de bestaande machtstsurctuur zal benutten liever niet zal doen)...
Voor dit soort figuren is vaak het grootste probleem; hoe kunnen ze ook op een makkelijker manier hun macht overdragen, zonder vervolgens zelf snel aan een strop te belanden...
dat is nog altijd een voordeel dat democratische politici meer hebben, die kunnen ook na machtsverlies veelal relatief probleemloos van hun ruststand genieten zonder vervolging (op die paar franse corruptie-chiefs na dan natuurlijk)
Ik vraag me af of Ome Poetin daar dan niet gewoon opnieuw een marionet neerzet om zijn aantal hielenlikkers op peil te houden. Of meehelpt de bevolking van Belarus te bombarderen wanneer ze in opstand komen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 14:55 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Een eventuele machtswisseling met voortzetting van de huidige dictatuur gaat het volk daar echt niet pikken. Je gaat daar dan echt een revolutie krijgen.
Dat gaat hij zeker proberen ja. Maar daar wil ik hem veel succes mee wensen, het volk en leger wil daar niets van hebben.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 15:29 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Ik vraag me af of Ome Poetin daar dan niet gewoon opnieuw een marionet neerzet om zijn aantal hielenlikkers op peil te houden. Of meehelpt de bevolking van Belarus te bombarderen wanneer ze in opstand komen.
Zou prima zijn. Helemaal prima.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 12:59 schreef xpompompomx het volgende:
Juist wel helaas. De man is niet dom, zit al sinds begin jaren 90 op de troon en weet nog steeds de moeilijke balans act vol te houden met, aan de ene kant, de druk van Poetin om mee te doen aan de oorlog en, aan de andere kant, de bevolking die wel eens in opstand zou kunnen komen als hij het wel doet.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 15:42 schreef Seeburg54 het volgende:
Die vent kun je niet serieus nemen, lachwekkende Poetin marionet. Hij blijft zitten zolang Poetin dat wil. Als zijn rol is uitgespeeld kwakt hij uit een raam.
Wat je bv in Roemenie zag (in 1989), was dat juist de machts-elite net onder Nicolae Ceaușescu uiteindelijk de macht overnam door een revolutie op te wekken en ook de reactie erop (het schieten op betogers).quote:Op vrijdag 5 januari 2024 14:55 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Een eventuele machtswisseling met voortzetting van de huidige dictatuur gaat het volk daar echt niet pikken. Je gaat daar dan echt een revolutie krijgen.
Als Loekie slim is vlucht hij voor die tijd naar Rusland.
Of een lekker lang leven zoals Fidel Castro.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:54 schreef Harvest89 het volgende:
Immuniteit voor de buhne.
De geschiedenis leert dat meestal als je dictator speelt en misdaden tegen het volk pleegt krijg je gewoon aan het eind van de rit een strop om je nek of een kogel door je hoofd.
Er zijn uitzonderingen inderdaad.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 18:08 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Of een lekker lang leven zoals Fidel Castro.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |