abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 vrijdag 5 januari 2024 @ 12:54:04 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_211924333
President Alexander Loekasjenko van Belarus heeft een nieuwe wet ondertekend die hem levenslange immuniteit tegen strafvervolging geeft. Ook mogen oppositieleiders die in het buitenland wonen niet langer meedoen aan presidentsverkiezingen.

De wet is in theorie van toepassing op elke president van het land en leden van zijn of haar familie, maar de 69-jarige Loekasjenko, die Belarus al bijna dertig jaar met ijzeren hand regeert, heeft er de meeste baat bij. De president en zijn familieleden zullen levenslange staatsbescherming, medische zorg, levens- en ziektekostenverzekering krijgen. Na zijn aftreden wordt de president ook permanent en levenslang lid van het Hogerhuis van het parlement. Volgens de tekst van de nieuwe wet kan de dictator ‘niet aansprakelijk worden gesteld voor daden die hij heeft begaan in verband met de uitoefening van zijn presidentiële bevoegdheden’.

Loekasjenko wordt onder meer door de oppositie en mensenrechtendeskundigen beschuldigd van betrokkenheid bij de illegale overplaatsing van kinderen uit door Rusland bezette steden in Oekraïne naar Belarus. Ook sloeg hij de massale protesten neer tijdens zijn controversiële herverkiezing in augustus 2020, die door het Westen als frauduleus werd beoordeeld. De Belarussische autoriteiten hielden toen meer dan 35.000 mensen vast, van wie velen in hechtenis werden gemarteld of het land verlieten. Meerdere oppositieleiders vluchtten toen het land uit.

Verscherpte eisen
En daar komt het tweede deel van de wet vandaan, want de nieuwe regels verscherpen ook de eisen voor presidentskandidaten aanzienlijk. Het wordt onmogelijk om oppositieleiders te verkiezen die de afgelopen jaren naar buurlanden zijn gevlucht. Alleen Belarussische burgers die ten minste twintig jaar permanent in het land hebben gewoond en nooit een verblijfsvergunning in een ander land hebben gehad, komen in aanmerking.

Met de nieuwe wet wordt Loekasjenko’s macht verder versterkt en potentiële uitdagers uitgeschakeld bij de volgende presidentsverkiezingen in het land, die in 2025 moeten plaatsvinden. Oppositieleider Svetlana Tikhanovskaja, die in 2020 naar buurland Litouwen vluchtte, stelt dat de nieuwe wet Loekasjenko’s antwoord is op zijn ‘angst voor een onvermijdelijke toekomst’. Daarmee suggereert ze dat Loekasjenko zich zorgen moet maken over wat er met hem gebeurt als hij de macht verlaat.

Internationaal recht
,,Loekasjenko, die het lot van duizenden Belarussische burgers heeft verwoest, zal worden gestraft volgens het internationaal recht, en geen enkele immuniteit zal hem hiertegen beschermen. Het is slechts een kwestie van tijd,” zegt Tikhanovskaja volgens persbureau AP. De politieke oppositie van het land eist een onderzoek naar de verdwijningen van oppositiepolitici en het wegvoeren van Oekraïense kinderen uit Oekraïne.

,,We zullen ervoor zorgen dat de dictator voor de rechter wordt gebracht,” zegt Tikhanovskaja, die benadrukte dat er nog steeds ongeveer 1500 politieke gevangenen achter de tralies zitten in Belarus, waaronder Nobelprijswinnaar Ales Bialiatski.

https://www.ad.nl/buitenl(...)immuniteit~a1ea41ce/

Wat houdt dat in ? Internationaal recht.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_211924401
Levenslange immuniteit of niet, lijkt het me niet erg als deze man achter een auto door de straten van Minsk wordt gesleept of dat ze een Ceausescutje bij hem doen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 5 januari 2024 @ 13:00:33 #3
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_211924408
Schertsfiguur. :O

Zonder onze Russische hobbit, is hij helemaal niks.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_211924495
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 12:54 schreef tong80 het volgende:
Wat houdt dat in ? Internationaal recht.
wetgeving in Belarus zelf heeft natuurlijk niks met Internationaal recht te maken.

Tevens kan het verder nutteloos zijn als er een revolutie uitbreekt en het regime Lukhashenko ten val gebracht wordt en de hele overheid ontmacht word, en bestande wetten en grondwet ontkracht worden.

Deze situatie heeft hooguit zin als Lukhashenko er vanuit gaat dat er een machtswisseling onder de huidige en bestaande machtsstructuur tot stand komt.
Ik zou dit vooral opvatten als een moment waarop hij realiseert dat hij over enige tijd moet terugtreden en zijn direkte macht en invloed overgeven aan een opvolger...

Met deze wetten zou zijn opvolger, zolang die zijn machtsclaim baseert op een reguliere opvolging, hem niet al te makkelijk kunnen aanvallen of vervolgen, tenzij ook die opvolger de machtsstructuur zelf in frage stelt (wat een reguliere opvolger die juist de bestaande machtstsurctuur zal benutten liever niet zal doen)...

Voor dit soort figuren is vaak het grootste probleem; hoe kunnen ze ook op een makkelijker manier hun macht overdragen, zonder vervolgens zelf snel aan een strop te belanden...
dat is nog altijd een voordeel dat democratische politici meer hebben, die kunnen ook na machtsverlies veelal relatief probleemloos van hun ruststand genieten zonder vervolging (op die paar franse corruptie-chiefs na dan natuurlijk)

[ Bericht 13% gewijzigd door RM-rf op 05-01-2024 13:13:51 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 5 januari 2024 @ 13:10:53 #5
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_211924524
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 12:59 schreef xpompompomx het volgende:
Levenslange immuniteit of niet, lijkt het me niet erg als deze man achter een auto door de straten van Minsk wordt gesleept of dat ze een Ceausescutje bij hem doen.
Ach, levenslange immuniteit betekent natuurlijk ook niks meer als je daar ooit een revolutie hebt en een nieuwe president de Lukashenko-is-niet-meer-immuunwet tekent :+

Niet dat die revolutie er in Lukashenko's leven gaat komen, dus dan maar hopen op de scenario's die jij omschrijft ja :P
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_211924572
"Levenslange" immuniteit. Dan denkt de oppositie gewoon: "Dat kan geregeld worden, die is zó niet meer immuun."
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
  vrijdag 5 januari 2024 @ 13:18:07 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211924621
Lekkere papieren tijger die bij een geslaagde staatsgreep toch niks meer waard is.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 13:18:37 #8
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_211924626
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 13:14 schreef Stoney3K het volgende:
"Levenslange" immuniteit. Dan denkt de oppositie gewoon: "Dat kan geregeld worden, die is zó niet meer immuun."
Met het gemak waarop deze dictator deze wet doorvoert, kan een volgende dictator diezelfde wet weer teniet doen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  Forum Admin vrijdag 5 januari 2024 @ 13:21:51 #9
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_211924671
quote:
Itt veel van die "grote sterke leiders" is hij verschrikkelijk impopulair. De vorige "verkiezingen" waren zelfs dermate slecht voor hem dat een zekere steunzooldictator hem moest komen redden.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 5 januari 2024 @ 13:32:05 #10
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_211924811
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 13:21 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Itt veel van die "grote sterke leiders" is hij verschrikkelijk impopulair. De vorige "verkiezingen" waren zelfs dermate slecht voor hem dat een zekere steunzooldictator hem moest komen redden.
Wit-Rusland is 1 grote farce.
pi_211924851
Wat een poppenkast. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_211924871
Geweldige leider.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 14:35:25 #13
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_211925504
quote:
Niet met de backup van vriendje Poetin wanneer het uit de hand loopt.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_211925534
Ome loek is gewoon de bitch de putler
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_211925685
Terecht natuurlijk. Wie kan nou beter beoordelen of de president eerlijk, integer en betrouwbaar is dan de president zelf? Welke gek heeft ooit bedacht dat je daar een parlement of een rechtbank voor nodig zou hebben?
  vrijdag 5 januari 2024 @ 14:50:40 #16
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211925741
quote:
Ik zie het al voor me dat ze hem daar door de straten slepen en hij ondertussen met dit dictatorwetje in zijn handen aan het zwaaien is :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 5 januari 2024 @ 14:51:47 #17
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211925765
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 5 januari 2024 @ 14:55:45 #18
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211925821
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 13:07 schreef RM-rf het volgende:

[..]
wetgeving in Belarus zelf heeft natuurlijk niks met Internationaal recht te maken.

Tevens kan het verder nutteloos zijn als er een revolutie uitbreekt en het regime Lukhashenko ten val gebracht wordt en de hele overheid ontmacht word, en bestande wetten en grondwet ontkracht worden.

Deze situatie heeft hooguit zin als Lukhashenko er vanuit gaat dat er een machtswisseling onder de huidige en bestaande machtsstructuur tot stand komt.
Ik zou dit vooral opvatten als een moment waarop hij realiseert dat hij over enige tijd moet terugtreden en zijn direkte macht en invloed overgeven aan een opvolger...

Met deze wetten zou zijn opvolger, zolang die zijn machtsclaim baseert op een reguliere opvolging, hem niet al te makkelijk kunnen aanvallen of vervolgen, tenzij ook die opvolger de machtsstructuur zelf in frage stelt (wat een reguliere opvolger die juist de bestaande machtstsurctuur zal benutten liever niet zal doen)...

Voor dit soort figuren is vaak het grootste probleem; hoe kunnen ze ook op een makkelijker manier hun macht overdragen, zonder vervolgens zelf snel aan een strop te belanden...
dat is nog altijd een voordeel dat democratische politici meer hebben, die kunnen ook na machtsverlies veelal relatief probleemloos van hun ruststand genieten zonder vervolging (op die paar franse corruptie-chiefs na dan natuurlijk)
Een eventuele machtswisseling met voortzetting van de huidige dictatuur gaat het volk daar echt niet pikken. Je gaat daar dan echt een revolutie krijgen.

Als Loekie slim is vlucht hij voor die tijd naar Rusland.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 15:29:52 #19
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_211926248
quote:
84s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:55 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Een eventuele machtswisseling met voortzetting van de huidige dictatuur gaat het volk daar echt niet pikken. Je gaat daar dan echt een revolutie krijgen.

Ik vraag me af of Ome Poetin daar dan niet gewoon opnieuw een marionet neerzet om zijn aantal hielenlikkers op peil te houden. Of meehelpt de bevolking van Belarus te bombarderen wanneer ze in opstand komen.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_211926415
Die vent kun je niet serieus nemen, lachwekkende Poetin marionet. Hij blijft zitten zolang Poetin dat wil. Als zijn rol is uitgespeeld kwakt hij uit een raam.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 15:42:28 #21
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211926422
quote:
2s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 15:29 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik vraag me af of Ome Poetin daar dan niet gewoon opnieuw een marionet neerzet om zijn aantal hielenlikkers op peil te houden. Of meehelpt de bevolking van Belarus te bombarderen wanneer ze in opstand komen.
Dat gaat hij zeker proberen ja. Maar daar wil ik hem veel succes mee wensen, het volk en leger wil daar niets van hebben.

En ondertussen hebben de diehard Belarussische revolutionairen voldoende gevechtservaring opgedaan in Oekraïne ;)

[ Bericht 12% gewijzigd door Starhopper op 05-01-2024 15:47:29 ]
  vrijdag 5 januari 2024 @ 15:50:17 #22
168739 Red_85
'echt wel'
pi_211926556
quote:
Zou prima zijn. Helemaal prima.

Liever gisteren dan vandaag.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211926597
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 15:42 schreef Seeburg54 het volgende:
Die vent kun je niet serieus nemen, lachwekkende Poetin marionet. Hij blijft zitten zolang Poetin dat wil. Als zijn rol is uitgespeeld kwakt hij uit een raam.
Juist wel helaas. De man is niet dom, zit al sinds begin jaren 90 op de troon en weet nog steeds de moeilijke balans act vol te houden met, aan de ene kant, de druk van Poetin om mee te doen aan de oorlog en, aan de andere kant, de bevolking die wel eens in opstand zou kunnen komen als hij het wel doet.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_211926611
quote:
84s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 14:55 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Als Loekie slim is vlucht hij voor die tijd naar Rusland.
Wat je bv in Roemenie zag (in 1989), was dat juist de machts-elite net onder Nicolae Ceaușescu uiteindelijk de macht overnam door een revolutie op te wekken en ook de reactie erop (het schieten op betogers).
en vervolgens ook heel snel hem en zijn vrouw Elenea te laten executeren op basis van een aantal algemene beschuldigingen van misdaden tegen het Volk door een 'Buitengewoon tribunaal'

Vervolgens kwamen personen aan de macht, die juist lang een tweede rol in de communistische partij onder hem gespeeld hadden, waarbij deze de naam snel omnoemden naar "Democratic National Salvation Front" (maar de organisatie had eigenlijk dezelfde basis).
Veel later (pas ongeveer 15 jaar terug) werden overigens dezelfde politici die in het triibunaal zaten dat Ceaușescu liet executeren, zelf veroordeeld wegens het geven van de bevelen op burgers te schieten, die de revolutie uitlokte.

Ergens vermoed ik dat Lukhansheno bij deze wetgeving ook met een scheef oog keek naar hoe Ceaușescu ge-executeerd werd door zijn eigen ondergeschikten.
zoals wel meer autocraten heel sterk letten op hoe andere dictators aan hun einde komen (zo schijnt de dood van Ghadaffi op Putin bv een enorme invloed gehad te hebben, is dat diens grootste angst)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 5 januari 2024 @ 17:54:11 #25
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211927760
Immuniteit voor de buhne.
De geschiedenis leert dat meestal als je dictator speelt en misdaden tegen het volk pleegt krijg je gewoon aan het eind van de rit een strop om je nek of een kogel door je hoofd.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211927908
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 17:54 schreef Harvest89 het volgende:
Immuniteit voor de buhne.
De geschiedenis leert dat meestal als je dictator speelt en misdaden tegen het volk pleegt krijg je gewoon aan het eind van de rit een strop om je nek of een kogel door je hoofd.
Of een lekker lang leven zoals Fidel Castro.
  vrijdag 5 januari 2024 @ 18:29:15 #27
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211928192
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2024 18:08 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Of een lekker lang leven zoals Fidel Castro.
Er zijn uitzonderingen inderdaad.
Zoals Stalin, die hebben ze nooit iets kunnen maken. Of die gek van Oeganda.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')