Niet mijn OP, wel mijn hobby.quote:Diefstal bij de zelfscankassa populair: "Het is gewoon heel makkelijk"
Winkeldiefstal neemt toe, dat blijkt uit navraag van NH Nieuws bij het Centraal Bureau van Levensmiddelenhandel (CBL). Door de inflatie en geringe controle lijken de zelfscankassa's in supermarkten de populairste plek om te pikken, met name onder studenten en jongeren. Maar volgens strafrechtadvocaat Julia Mekkes zien zij helemaal niet in wat voor consequenties stelen met zich mee kan brengen.
"Als iemand zalm of tonijn wil eten, kost dat gewoon negen euro per bakje. Dan scannen mensen dat weleens niet", vertelt een jongen op straat in Amsterdam, vlak voor de Albert Heijn. "Ik pak gewoon wat ik wil", geeft een ander iemand toe.
Gevangenisstraf
Strafrechtadvocaat Julia Mekkes beaamt deze toename van winkeldiefstal onder jongeren, maar ziet dat ze zich helemaal niet bewust zijn van de consequenties. Bij de eerste keer eindigt het vaak nog met een geldboete en een winkelontzegging. "Maar als je het vaker doet staat er zelfs een gevangenisstraf op", benadrukt de advocate. "En je krijgt een strafblad." Daarnaast heb je een kans dat je geen Verklaring Omtrent Gedrag meer kunt krijgen, wat er weer voor zorgt dat je sommige banen niet meer kan krijgen.
"Bij de jongeren die ik bijsta, zie ik vooral dat zij in groepsverband bij de zelfscankassa's staan", vertelt Mekkes. "Dan fokken ze elkaar op, en dan gaan ze bepaalde producten niet scannen." Maar als je met z'n tweeën steelt, dan wordt de straf alleen maar hoger. "Omdat je het dan samen bekokstooft, en dat werkt strafverzwarend."
Mekkes vermoedt dat de stijging in het aantal winkeldiefstallen te maken heeft met de inflatie en de geringe controle bij de zelfscankassa's. Het zijn dan ook vaak de duurdere producten die daar niet worden gescand. Volgens Mekkes gaat het dan om tandpasta, wasmiddel, vlees en vis, populaire producten onder de jongeren om vooral niet af te rekenen. Mekkes: "En wat ook een populaire is, is de burrata of mozzarella."
https://www.nhnieuws.nl/n(...)ewoon-heel-makkelijk
Andere bron:
https://www.ad.nl/economi(...)ormen-aan~a12db1f02/
Een bepaalde groep zeker ja.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Altijd al gezegd: Mensen hebben controles en discipline nodig, anders is het binnen no time een bende.
Makkelijk meenemen. (Hup zo van het mandje in de tas.)quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:11 schreef RedShoe het volgende:
Stelen bij de zelfscankassa![]()
Hoe droevig ben je dan
En wie controleert de controleurs?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Altijd al gezegd: Mensen hebben controles en discipline nodig, anders is het binnen no time een bende.
Co-controleurs.quote:
quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:24 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
90 procent van de mensen of meer. Maak jezelf niet onschuldiger dan je bent.
Omgekeerde wereld..quote:Op dinsdag 13 februari 2024 10:55 schreef Bocaj het volgende:
Kom naar beneden en sla je slag!
[ afbeelding ]
https://www.retaildetail.(...)efstal-creatief-aan/
Vind het ook wat kinderachtig.quote:
Bij DIRK graaide men wel bij mij onderin de DIRK Shopper Tas. (En niet 3 producten ofzo maar 6, 7...)quote:Op dinsdag 13 februari 2024 11:00 schreef C.L.Werner het volgende:
Met die graaiflatie in supermarkten scan ik inderdaad niet alle producten.
Dure producten niet scannen en onderin leggen, sowieso geen enkele kassamiep die onderin de tas gaan graaien. nee, ze scannen de prei, yoghurt en een ander product. Biefstukjes laten ze lekker liggen
En ben jij nou een manager bij de rijksoverheid? Je moest je ogen uit je kop schamen. Ik ben zelfs nog een collega van je. Man, ik schaam me ziek voor volk zoals jij. Jij bent een rotte appel bij ons.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 11:00 schreef C.L.Werner het volgende:
Dure producten niet scannen en onderin leggen, sowieso geen enkele kassamiep die onderin de tas gaan graaien. nee, ze scannen de prei, yoghurt en een ander product. Biefstukjes laten ze lekker liggen
https://www.telegraaf.nl/(...)is-bij-zelfscankassaquote:Sinds de introductie van de zelfscankassa in supermarkten is er veel veranderd. Eindelijk niet meer in die ellelange rijen bij de kassa. Toch gaat één ding de laatste tijd steeds vaker mis en daar hebben winkelmedewerkers dagelijks hun handen vol aan.
quote:Op dinsdag 13 februari 2024 11:00 schreef C.L.Werner het volgende:
Stelen is natuurlijk nooit goed, maar als je scholier/student bent en weinig geld hebt kan ik het nog begrijpen. Je bent jong en onbezonnen, overmoedig etc... Natuurlijk nog steeds slecht, begrijp me niet verkeerd.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 11:11 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
En ben jij nou een manager bij de rijksoverheid? Je moest je ogen uit je kop schamen. Ik ben zelfs nog een collega van je. Man, ik schaam me ziek voor volk zoals jij. Jij bent een rotte appel bij ons.
Die halve gek is manager bij ons! Met zijn Armanipakken en Mont Blanc-pennen. Stelen en dan ambtenaar zijn. Het kan aan mij liggen, maar ben ik dan een moraalridder als ik daarvan iets zeg???????quote:Op dinsdag 13 februari 2024 11:13 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Stelen is natuurlijk nooit goed, maar als je scholier/student bent en weinig geld hebt kan ik het nog begrijpen. Je bent jong en onbezonnen, overmoedig etc... Natuurlijk nog steeds slecht, begrijp me niet verkeerd.
Maar stel je bent volwassen, hebt een prima baan en denkt dan 'ja fuck de graaiers!! Ik steel het gewoon!!'! Sta je dan straks met je Tesla sleutels in je broekzak aan de politie uit te leggen waar je mee bezig was.
Gewoon triest. Hard straffen dit soort paupervolk. De zelfscankassa nodigt simpelweg teveel uit om er mee te kunnen sjoemelen. De cijfers van Jumbo zeggen toch voldoende? Schaf het gewoon weer af want blijkbaar kunnen we niet met die verantwoordelijkheid omgaan of we gaan straks naar het Amerikaanse voorbeeld, waarbij veel (dure) producten zoals wasmiddel, vlees etc achter slot en grendel zit of in doorzichtige omdozen.quote:Op dinsdag 13 februari 2024 11:13 schreef MadJackthePirate het volgende:
[..]
Stelen is natuurlijk nooit goed, maar als je scholier/student bent en weinig geld hebt kan ik het nog begrijpen. Je bent jong en onbezonnen, overmoedig etc... Natuurlijk nog steeds slecht, begrijp me niet verkeerd.
Maar stel je bent volwassen, hebt een prima baan en denkt dan 'ja fuck de graaiers!! Ik steel het gewoon!!'! Sta je dan straks met je Tesla sleutels in je broekzak aan de politie uit te leggen waar je mee bezig was.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |