Mensen ergens op aanspreken mag. Wel kans natuurlijk dat je dan een klap op je bek krijgt. Je mag iemand staande houden tot de politie er is. Het kan natuurlijk wel even duren voor de politie er is, dus dan komt ook die klap op je bek weer om de hoek kijken.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:16 schreef Vincent_student het volgende:
Na een oudjaarsnacht zitten we hier in het dorp opgescheept met een puinhoop en een boel ergernis. Op sommige plekken was vuurwerk verboden, maar daar werd toch driftig afgestoken. Ook veel cobra's. Het laatste wat deze ehh... "mensen", of liever idioten doen, is opruimen.
De politie was in geen velden of wegen te bekennen. Helemaal niets. Nu zit ik te denken aan de oprichting van een wijkteam voor dit jaar om overlast te voorkomen. Om een einde te maken aan illegaal vuurwerk, het aanspreken van mensen die toch afsteken op plekken waar het niet mag en het nemen van maatregelen op vuurwerkafstekers die hun troep niet opruimen.
Ik las ook dat je als burger mensen aan mag houden die de wet overtreden. Nu vraag ik me af: wat is reëel. Wat mag een wijkteam. Wat kan een wijkteam om dit soort ellende te voorkomen?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Dan heb je 2 hoeken op je bek.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 16:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mensen ergens op aanspreken mag. Wel kans natuurlijk dat je dan een klap op je bek krijgt. Je mag iemand staande houden tot de politie er is. Het kan natuurlijk wel even duren voor de politie er is, dus dan komt ook die klap op je bek weer om de hoek kijken.
Daar heb je best kans op, ja.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 16:29 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Dan heb je 2 hoeken op je bek.
Ze zullen wel komen maar kan zomaar 3 uur duren en soms zelfs pas de volgende dag.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 16:31 schreef Delenlill het volgende:
De politie lacht je vierkant uit als je een burgerarrest doet voor het afsteken van vuurwerk of het niet opruimen ervan tijdens oud en nieuw. En wat kan er mis gaan met dronken jeugd die meestal in groepjes optrekt. Voor je het weet heb je zo'n cobra in je broek zitten.
En natuurlijk is de politie ook niet gericht aan het handhaven op het afsteken van vuurwerk. Zij hebben wel belangrijkere dingen te doen. Alleen bij zwaar illegaal vuurwerk zullen zij wat doen. (tegenwoordig is bijna alle vuurwerk illegaal, vooral in steden/dorpen met een verbod op het afsteken hiervan, maar er zijn gradaties).
Dan ben je gewond en heb je pas 1 iemand staande gehouden en als je zwakker bent of die ander had hulp ben je er nog niks mee opgeschoten ook. Bij een volgende aanhouding gebeurt dan hetzelfdequote:
Dit voorzie ik dus ook. 'Burgerwachten' meten veelal met een door hen zelf gekozen maat, en schromen niet om een flink robbetje te vechten. Laat staan dat ze überhaupt voldoen aan de norm die handhavers moeten naleven.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:30 schreef christmastsunami het volgende:
Dat wordt vechten, dus slecht idee.
Wanr Nederlandse tokkies laten zich wel goed aanspreken bedoel je?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:36 schreef Catkiller het volgende:
Verder ben ik vooral benieuwd naar de bevolkingssamenstelling van je buurt en de afkomst van de overlastplegers, als deze een andere (dubbele) nationaliteit en cultuur hebben dan jij zelf dan geef ik je een kans van 0.1% dat je het voor de komende jaarwisseling kan voorkomen.
Dat zeg ik niet, maar "buurtvaders" zijn nooit die ene verdwaalde blanke in een wijk zeg maar.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 17:36 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Wanr Nederlandse tokkies laten zich wel goed aanspreken bedoel je?
Zijn dat wel blanken?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 17:40 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, maar "buurtvaders" zijn nooit die ene verdwaalde blanke in een wijk zeg maar.
Als jij een burgerarrest doet met geweld komen ze wel. Maar ze zullen niet zo blijvzijn.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 16:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ze zullen wel komen maar kan zomaar 3 uur duren en soms zelfs pas de volgende dag.
Klopt dan nemen ze jou ook meequote:Op dinsdag 2 januari 2024 17:56 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als jij een burgerarrest doet met geweld komen ze wel. Maar ze zullen niet zo blijvzijn.
Je mag op zich gepast geweld gebruiken toch om te voorkomen dat iemand er vandoor gaat? Zal wel een welles-nietes spelletje worden tussen het "wijkteam" en een stel pubers.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 17:56 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Als jij een burgerarrest doet met geweld komen ze wel. Maar ze zullen niet zo blijvzijn.
Je mag als burger niemand staandehouden.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 16:15 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mensen ergens op aanspreken mag. Wel kans natuurlijk dat je dan een klap op je bek krijgt. Je mag iemand staande houden tot de politie er is. Het kan natuurlijk wel even duren voor de politie er is, dus dan komt ook die klap op je bek weer om de hoek kijken.
https://wetten.overheid.n(...)/Artikel53/afdrukkenquote:Op dinsdag 2 januari 2024 18:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je mag als burger niemand staandehouden.
Wat staat daar?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 18:19 schreef Halcon het volgende:
[..]
https://wetten.overheid.n(...)/Artikel53/afdrukken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |