Wat een gejank zeg, zoek dan een andere baan in plaats van alles maar te willen verbieden voor de massa omdat je een paar idioten niet kunt beheersen.quote:Hulpverleners zijn geweld oud en nieuw spuugzat: ‘Aangevallen door groepen mensen met bivakmutsen’
Hulpverleners zijn helemaal klaar met de agressie tijdens oud & nieuw. Na een jaarwisseling met tientallen gewonde agenten en doelbewuste aanvallen op brandweerlieden, wordt nog sterker aangedrongen op een vuurwerkverbod en een actieplan.
,,We zijn diep teleurgesteld over de vele meldingen van agressie en geweld tegen politie, andere hulpverleners en omstanders’’, zegt Peije de Meij, landelijk coördinator jaarwisseling bij de politie, nadat zeker tientallen agenten tijdens de jaarwisseling gewond zijn geraakt. ,,Ons doel is om deze nacht voor iedereen zo veilig mogelijk te laten verlopen. Doelbewust de confrontatie opzoeken is ronduit verwerpelijk.’’ De politie spreekt van een drukke nacht met ‘heftige incidenten’, waarbij ten minste tweehonderd aanhoudingen zijn verricht. Door vrijwel het hele land waren agenten druk met vernielingen, brandstichtingen, opstootjes en begeleiding van hulpverleners.
Dat de brandweerlieden ongeschonden uit de nieuwjaarsnacht zijn gekomen, is volgens voorzitter Tijs van Lieshout van Brandweer Nederland voornamelijk aan hun stevige pakken te danken. Op diverse plekken in het land werden brandweermensen en andere hulpverleners met vuurwerk bekogeld. Onder andere in Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Dordrecht, Alphen aan den Rijn, Tiel, Nijmegen en Bedum ging het mis. In Rotterdam werd de voorruit ingegooid van een blusvoertuig dat op weg was naar een brand.
,,Dit kunnen we niet accepteren’’, zegt Van Lieshout. ,,Hoe haal je het in je hoofd. Onze collega’s rukken uit om de veiligheid zo veel mogelijk te garanderen. Je kunt je niet voorstellen dat je dit werk moet doen terwijl je zwaar vuurwerk als een soort bommen naar je hoofd geslingerd krijgt.’’ Hij roept brandweermedewerkers die dit is overkomen op om aangifte te doen. ,,Het gaat niet om verdwaalde rotjes’’, zegt hij. ,,Cobra’s beschouwen we echt als een aanval. Er is ook gericht met pijlen geschoten.’’
Mensen met bivakmutsen
De Mobiele Eenheid (ME) had afgelopen nacht zijn handen vol. In onder andere Huizen, Poortugaal en Amsterdam-West moest de ME optreden tegen grote groepen mensen met bivakmutsen die doelbewust de confrontatie met de politie opzochten. Bij een zware explosie in Midwolda zijn meerdere huizen en auto’s beschadigd. Omstanders raakten gewond door rondvliegend glas.
De politiebonden zijn er helemaal klaar mee en pleiten voor een actieplan. Politiebond ACP wil op korte termijn om de tafel. De Nederlandse Politiebond (NPB) sluit zich daarbij aan. ,,We kunnen niet accepteren dat dit ieder jaar opnieuw bij de jaarwisseling hoort’’, zegt NPB-voorzitter Nine Kooiman. Ze liep afgelopen nacht zelf mee met de politie in Rotterdam. ,,Wat je ziet is dat er bewust explosieven worden gegooid naar hulpverleners, waardoor je weer extra bewapent, met ME-pelotons die wijken in moet. Voor je eigen veiligheid en van een buurt, dat is te bizar voor woorden.’’
Hoewel Rotterdam één van de steden is die officieel al een vuurwerkverbod heeft, en burgemeester Aboutaleb aankondigde dat dit jaar te zullen handhaven, is het volgens Kooiman ‘niet handhaafbaar’. Ze wil zo snel mogelijk met de minister om de tafel voor een landelijk verbod. ,,Daar is de handhaving bij gebaat’’, zegt ze. ,,En ondertussen moeten we kijken hoe we onze politiemensen zo goed mogelijk kunnen beschermen.’’
Brandweerbaas Van Lieshout sluit zich daarbij aan. ,,Samen met de ambulancediensten moeten we zo vroeg mogelijk om de tafel gaan zitten’’, zegt hij. ,,Wat mij betreft om te kijken welke stappen we kunnen nemen om consumentenvuurwerk gefaseerd uit te bannen.’’ Van Lieshout was veertig jaar ‘fan’ van vuurwerk, maar vindt dat het roer nu echt om moet. De brandweer kreeg tijdens de jaarwisseling 3680 meldingen van incidenten en had duizenden mensen aan het werk. ,,Als ik zie hoeveel menskracht we op de been moeten brengen en hoeveel schade en slachtoffers het aanricht is de balans erg raar’’, constateert hij. ,,Ik denk bovendien dat er een direct verband is tussen de hoeveelheid geweld en het vuurwerk. Het legitimeert geweld.’’
Dodelijke slachtoffers
Er vielen deze jaarwisseling ook twee doden te betreuren. Op zaterdagavond ging het al mis in het Limburgse plaatsje Neeritter. Daar kwam een 36-jarige man om het leven toen hij vuurwerk afstak in een achtertuin. Een andere persoon raakte daarbij gewond. De Limburgse politie spreekt van een ‘noodlottig ongeval’. In Haarlem overleed een 19-jarige man op Oudejaarsavond aan een vuurwerkongeval. De politie en de Explosieven Opruimingsingdienst (EOD) hebben daarna uit een vlakbij gelegen woning gevaarlijk vuurwerk weggehaald en afgevoerd.
Doe gewoon lekker allemaal je werk en stop met klagenquote:Horrornacht in Oogziekenhuis
Het Oogziekenhuis in Rotterdam heeft het over een ‘horrornacht’. Er zijn achttien patiënten binnen gebracht, waarvan bij zeker zes patiënten de prognoses slecht zijn. Oogarts Tjeerd de Faber spreekt van ‘oorlogsgeneeskunde’. ,,Als je die oogletsels ziet en je kijkt naar oogpatiënten uit Oekraïne en Gaza, dan kun je die niet van elkaar onderscheiden. Dat zijn gewoon explosieven’’, zegt De Faber, die al langer pleitbezorger is van een landelijk vuurwerkverbod. ,,Leken moet je geen explosieven in de handen duwen, het is absoluut niet veilig.’’
Bij ongeveer de helft van de oogpatiënten ging het om omstanders. Volgens De Faber was de harde wind ook een ‘boosdoener’. ,,Siervuurwerk gaat dan niet recht omhoog, maar een beetje schuin en waait dan scheef of verticaal. Dozen vallen om.’’ Al vanaf half 1 stroomde de eerste hulp vol. Er waren twee kinderen onder de patiënten.
De jaarwisselingen tijdens corona hebben volgens De Faber bewezen dat het ook anders kan. ,,Corona was vreselijk, maar toen hebben we niemand hoeven te opereren’’, memoreert hij. ,,Afgelopen nacht was zo voorspelbaar, als je ziet wat er weer aan consumentenvuurwerk verkocht wordt. Gedogen kost ogen.’’
dit lijkt wel een gekopieerd stukje tekst van de afgelopen 20 jaar.... Alleen er staat een andere naam omdat de baantjes carrousel voorbij is geweestquote:Op maandag 1 januari 2024 16:21 schreef Elan het volgende:
De politiebonden zijn er helemaal klaar mee en pleiten voor een actieplan. Politiebond ACP wil op korte termijn om de tafel. De Nederlandse Politiebond (NPB) sluit zich daarbij aan. ,,We kunnen niet accepteren dat dit ieder jaar opnieuw bij de jaarwisseling hoort’’, zegt NPB-voorzitter Nine Kooiman. Ze liep afgelopen nacht zelf mee met de politie in Rotterdam. ,,Wat je ziet is dat er bewust explosieven worden gegooid naar hulpverleners, waardoor je weer extra bewapent, met ME-pelotons die wijken in moet. Voor je eigen veiligheid en van een buurt, dat is te bizar voor woorden.’’
nee niet normaal, maar hoort wel bij de functie.quote:Op maandag 1 januari 2024 16:26 schreef Starhopper het volgende:
Het is gejank en hoort bij de functieDus jullie vinden het normaal dat ambulancemensen en brandweermensen worden aangevallen @:Elan en @:sjorsie1982 ?
quote:Op maandag 1 januari 2024 16:27 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
nee niet normaal, maar hoort wel bij de functie.
nee, waarom?quote:Op maandag 1 januari 2024 16:27 schreef Starhopper het volgende:
[..]1
Je bent aan het trollen mag ik hopen?
Omdat het nogal achterlijk is wat je zegt.quote:
dank jequote:Op maandag 1 januari 2024 16:29 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Omdat het nogal achterlijk is wat je zegt.
Klopt wel ja.quote:Op maandag 1 januari 2024 16:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dit lijkt wel een gekopieerd stukje tekst van de afgelopen 20 jaar.... Alleen er staat een andere naam omdat de baantjes carrousel voorbij is geweest
Ze doen net alsof het steeds ergere vormen aanneemt terwijl het in werkelijkheid een stuk minder is geworden. En laten we ook niet vergeten dat er strenger (super)snelrecht is aangenomen waardoor de wetgevers veel meer tools hebben om dat soort tokkies gelijk keihard aan te pakken.quote:Oogziekenhuis
Bij Het Oogziekenhuis Rotterdam zijn tijdens de jaarwisseling zeker twintig vuurwerkslachtoffers binnengekomen. Van de slachtoffers was de helft omstander. Deze ochtend zijn in het ziekenhuis al vier slachtoffers geopereerd. In twee gevallen gaat het om kinderen van onder de 13 jaar die geen vuurwerkbril op hadden.
ik kan alleen spreken wat ik zelf ervaar en toen ik jong was, was er echt veel meer vuurwerk en rellen en liet men ook altijd de troep liggen op straat. Ik ging toen ik jong was altijd niet ontploft vuurwerk zoekenquote:Op maandag 1 januari 2024 16:31 schreef Elan het volgende:
Ze doen net alsof het steeds ergere vormen aanneemt terwijl het in werkelijkheid een stuk minder is geworden. En laten we ook niet vergeten dat er strenger (super)snelrecht is aangenomen waardoor de wetgevers veel meer tools hebben om dat soort tokkies gelijk keihard aan te pakken.
Het hoort er bij ja, helaas. Je kan je daar hier wel heel erg correct afwijzend over uitspreken maar het valt niet uit te bannen. Omdat ze ook te maken hebben met verwarde mensen, hoogoplopende emoties en zo voort.quote:Op maandag 1 januari 2024 16:26 schreef Starhopper het volgende:
Het is gejank en hoort bij de functieDus jullie vinden het normaal dat ambulancemensen en brandweermensen worden aangevallen @:Elan en @:sjorsie1982 ?
ik zie op bepaalde plekken net zo'n teringzooi als vroeger of erger..quote:Op maandag 1 januari 2024 16:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik kan alleen spreken wat ik zelf ervaar en toen ik jong was, was er echt veel meer vuurwerk en rellen en liet men ook altijd de troep liggen op straat. Ik ging toen ik jong was altijd niet ontploft vuurwerk zoeken
het is een jaarlijks feestje en net zoals bij het wekelijks voetbalfeestje zijn er gevechten, rellen, etc. Daar is juist de politie en ME voor. Dit is hun werk. EN als je in gevaar bent dan bel je hun zoals iedereen doet.quote:Op maandag 1 januari 2024 16:35 schreef Elan het volgende:
[..]
Het hoort er bij ja, helaas. Je kan je daar hier wel heel erg correct afwijzend over uitspreken maar het valt niet uit te bannen. Omdat ze ook te maken hebben met verwarde mensen, hoogoplopende emoties en zo voort.
Zolang daders fikse straffen voor de kiezen krijgen is het ook niet zo dat omdat dat voorkomt het ineens een faal van het systeem is of het uit valt te bannen.
ik verbaas me dat ze er uberhaupt nog zijn, maar dat het blijft bij de functie horen.quote:Op maandag 1 januari 2024 16:37 schreef Momo het volgende:
"Hoort bij de functie" en dan straks verbaasd zijn als niemand meer die banen wil doen.
2005 of 2006 was het geloof ik op 8 plekken raak dat de ME moest uitrukken. En illegaal vuurwerk is van alle tijdenquote:Op maandag 1 januari 2024 16:32 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik kan alleen spreken wat ik zelf ervaar en toen ik jong was, was er echt veel meer vuurwerk en rellen en liet men ook altijd de troep liggen op straat. Ik ging toen ik jong was altijd niet ontploft vuurwerk zoeken
en dan volgend jaar een mega mega super super turbo snelrecht? en het jaar daarop een mega mega mega super super super snelrecht?quote:Op maandag 1 januari 2024 16:38 schreef spoilert het volgende:
Ik ben voor de invoering van mega super turbo snelrecht, loop je te kloten, te vernielen of houd je jezelf op bij lui die dat doen, gewoon een paar flinke tikken van de PoPo.
klopt het wordt inderdaad veiliger bij dit soort feestjes.... maar goed, dat willen die sneeuwvlokjes uiteraard niet horen.quote:Op maandag 1 januari 2024 16:38 schreef Elan het volgende:
[..]
2005 of 2006 was het geloof ik op 8 plekken raak dat de ME moest uitrukken. En illegaal vuurwerk is van alle tijden![]()
Qua voetbalrellen is het allemaal ook peanuts tegenwoordig vergeleken met vroeger maar mensen kunnen vrij weinig meer hebben in hun kruistocht naar de perfecte samenleving waarin alles wat risico met zich mee brengt verboden dient te worden.
Dat is de laatste tijd echt wel het ultieme kutargument. Ja maar straks wil niemand het meer doen pas op!!!quote:Op maandag 1 januari 2024 16:37 schreef Momo het volgende:
"Hoort bij de functie" en dan straks verbaasd zijn als niemand meer die banen wil doen.
Dat is het ook.quote:Op maandag 1 januari 2024 16:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dit lijkt wel een gekopieerd stukje tekst van de afgelopen 20 jaar.... Alleen er staat een andere naam omdat de baantjes carrousel voorbij is geweest
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |