abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211826848
Samenvatting 7 oktober tot met 6 november (wiki)

In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.

Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas.
Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden

Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.

Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.

Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Israëlische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Israël trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit bleek het begin van het grondoffensief te zijn. Op 5 november is Noord Gaza van Zuid-Gaza gescheiden door de Israëlische troepen. Ondertussen zijn een groot deel van de Nederlanders die vast zaten in Gaza weer terug in Nederland.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Steve Lookner live

pi_211827097
Zuid-Afrika beschuldigt Israël voor ICJ van 'genocidale daden'
https://nos.nl/liveblog/2(...)E-container-74396850

Zuid-Afrika heeft Israël beschuldigd voor het Internationaal Gerechtshof (ICJ) in Den Haag van "genocidale daden" tegenover Palestijnen in de Gazastrook. In de aanklacht stelt Zuid-Afrika dat het "handelen en de nalatigheid van Israël genocidaal van aard zijn".

Het land zou met de aanvallen in Gaza "specifiek de bedoeling hebben om Palestijnen in Gaza te vernietigen als onderdeel van een bredere raciale en etnische groep". Daarbij heeft Israël volgens Zuid-Afrika gefaald om - sinds het uitbreken van de oorlog - een genocide te voorkomen.

Het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken verwerpt de aanklacht in een verklaring die is ingezien door persbureau Reuters. En noemt de beschuldigingen "bloedsmaad", verwijzend naar een oude mythe waarbij joden er valselijk van worden beschuldigd christenen te vermoorden om hun bloed.

"Zuid-Afrika werkt samen met een terroristische groepering die oproept tot de vernietiging van Israël. Het volk van Gaza is geen vijand van Israël. Wij zetten ons in om de schade voor niet-strijders te beperken", luidt de verklaring.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_211827289
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 21:38 schreef Aether het volgende:

Zuid-Afrika heeft Israël beschuldigd voor het Internationaal Gerechtshof (ICJ) in Den Haag van "genocidale daden" tegenover Palestijnen in de Gazastrook. In de aanklacht stelt Zuid-Afrika dat het "handelen en de nalatigheid van Israël genocidaal van aard zijn".

Het land zou met de aanvallen in Gaza "specifiek de bedoeling hebben om Palestijnen in Gaza te vernietigen als onderdeel van een bredere raciale en etnische groep". Daarbij heeft Israël volgens Zuid-Afrika gefaald om - sinds het uitbreken van de oorlog - een genocide te voorkomen.

Het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken verwerpt de aanklacht in een verklaring die is ingezien door persbureau Reuters. En noemt de beschuldigingen "bloedsmaad", verwijzend naar een oude mythe waarbij joden er valselijk van worden beschuldigd christenen te vermoorden om hun bloed.

"Zuid-Afrika werkt samen met een terroristische groepering die oproept tot de vernietiging van Israël. Het volk van Gaza is geen vijand van Israël. Wij zetten ons in om de schade voor niet-strijders te beperken", luidt de verklaring.
BRICS verplichtingen? Anders kan ik me niet voorstellen wat Zuid-Afrika hierbij te winnen heeft...
Intolerant voor intolerantie
pi_211827380
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 21:02 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Luister. Eén van de eigenschappen van nepnieuws, is dat het ver kan reizen voor het ontkracht wordt, en zelfs dat het een eigen leven kan gaan leiden als de ontkrachting niet snel genoeg, of breed genoeg plaatsvindt.

De bronnen die wat melden kopiëren het vaak van elkaar en het komt met regelmaat voor dat de uiteindelijke bron slechts één persoon, of één site of één instelling blijkt te zijn.

Moet jij raden wat hier is gebeurd. ;)

Daarom zei ik ook, hierbij moet je gewoon op voorhand al aan de rem trekken. Het roven van organen uit dode Palestijnse militanten? Toe nou even. :')
Dat begrijp ik. Zoals de NOS ook veel te snel mee ging in een bericht van een organisatie met dubieuze reputatie (ook al kopieerde de nos het van een andere bron). Jij zei alleen tegen mij en ik citeer: ‘geen (=bron) ervan is echter betrouwbaar”.

Daar ageer ik tegen want je gooit even een handvol organisaties met prima reputatie onder de bus en nu ga je wijs uit de hoogte doen alsof je bedoelde te zeggen dat iedereen wel eens een foutje kan maken en te snel iets verspreid zonder de originele bron te kennen. Dat zei je in je eerste post niet dus houd ajb iemand anders voor de gek

[ Bericht 0% gewijzigd door opgebaarde op 29-12-2023 21:55:49 ]
pi_211827494
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 21:50 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Dat begrijp ik. Zoals de NOS ook veel te snel mee ging in een bericht van een organisatie met dubieuze reputatie (ook al kopieerde de nos het van een andere bron). Jij zei alleen tegen mij en ik citeer: ‘geen (=bron) ervan is echter betrouwbaar”.

Daar ageer ik tegen want je gooit even een tiental organisaties met prima reputatie onder de bus
Nee
quote:
en nu ga je wijs uit de hoogte doen
Nee.

Wij zijn wel uitgepraat denk ik. Je blijft doen of je het probeert te begrijpen, maar die act doorzie ik nu wel.

Ook voor jou, veel sterkte de komende tijd. Hamas gaat alles verliezen wat ze hebben en de zogenaamde 'Palestijnse zaak' wordt een onbereikbaar doel. Je zult ermee moeten leren leven.
pi_211827732
quote:
3s.gif Op vrijdag 29 december 2023 21:55 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Nee
[..]
Nee.

Wij zijn wel uitgepraat denk ik. Je blijft doen of je het probeert te begrijpen, maar die act doorzie ik nu wel.

Ook voor jou, veel sterkte de komende tijd. Hamas gaat alles verliezen wat ze hebben en de zogenaamde 'Palestijnse zaak' wordt een onbereikbaar doel. Je zult ermee moeten leren leven.
Nee joh. Hamas gaat winnen. Ze zijn sterker, slimmer, gewiekster en vanuit een ideologie waar de dood geen belemmering is. Ze vechten voor de goede zaak, vrijheid. 7 okt was niet netjes maarja oorlog is smerig hè. Op naar die rivier Jordaan w/
pi_211827820
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 22:05 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Nee joh. Hamas gaat winnen. Ze zijn sterker, slimmer, gewiekster en vanuit een ideologie waar de dood geen belemmering is. Ze vechten voor de goede zaak, vrijheid. 7 okt was niet netjes maarja oorlog is smerig hè. Op naar die rivier Jordaan w/
Kijk eens, de cynische act. :Y

Ga gewoon proberen anderen te overtuigen van je 'genuanceerde' blik, ik ben er klaar mee. :Y
pi_211827969
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 21:46 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
BRICS verplichtingen? Anders kan ik me niet voorstellen wat Zuid-Afrika hierbij te winnen heeft...
ik denk dat dit nog is van de tijd van apartheid. waarschijnlijk steunden de opstandingen toen elkaar.
  vrijdag 29 december 2023 @ 22:36:55 #9
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  vrijdag 29 december 2023 @ 22:52:11 #10
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_211828868
quote:
8s.gif Op vrijdag 29 december 2023 22:05 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Vrijheid onder Hamas, hoezee hoezee hoezeeeee ^O^ _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_211829901
quote:

[..]
Mafkees.
pi_211829948
quote:

[..]
Nee. Hamas ging een gevecht aan dat veel eigen burgers zou kosten. Dan ben je fout. Ze komen totaal niet op voor eigen mensen.
pi_211830398
twitter

.

Aan de ene kant is een bias voor Israël begrijpelijk en te rechtvaardigen lijkt me, totaal andere slachtoffers en aanval. Toch zijn die getallen en woordkeuze best opmerkelijk
pi_211830656
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2023 00:05 schreef opgebaarde het volgende:
[ twitter ]
[ afbeelding ]
.
[ afbeelding ]

Aan de ene kant is een bias voor Israël begrijpelijk en te rechtvaardigen lijkt me, totaal andere slachtoffers en aanval. Toch zijn die getallen en woordkeuze best opmerkelijk
Dit zegt niet zoveel. Ik vind de kleuren ook onduidelijk. In elk geval is er een omslag geweest ww naar meer kijken naar de Palestijnen.
  zaterdag 30 december 2023 @ 01:04:56 #15
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211831396
quote:
Wat zeggen deze uitspraken?
pi_211831423
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 21:38 schreef Aether het volgende:

twitter
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_211831744
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 december 2023 01:31 schreef Kijkertje het volgende:

[..]
[ twitter ]
Het is geen genocidal intent (zeker gelet op de vele precautions), het is een reactie op de ONOMSTREDEN genocidal intent van de aggressor van 7 oktober, Hamas.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_211832007
quote:
Wat de keppel is deze? :')

twitter

Maar wel goede actie van David Zwemmer, verkrachtingslachtoffers dienen meer krediet te krijgen. ^O^
pi_211832044
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 02:08 schreef Montagui het volgende:

[..]
Het is geen genocidal intent (zeker gelet op de vele precautions), het is een reactie op de ONOMSTREDEN genocidal intent van de aggressor van 7 oktober, Hamas.
Een reactie op een genocidal intent kan geen genocidal intent zijn. Zulks een inzicht, weer wat geleerd en waarvoor dank. ^O^

Of je leest het zelf, er zitten ook bronnen bij. Een excerpt:

quote:
All the civilian population in Gaza is ordered to leave immediately. We will win.
They will not receive a drop of water until they leave the world
Lijkt mij vrij duidelijke taal?
pi_211832316
Hamas is opgericht om Joden uit te roeien, wereldwijd. Het staat in hun Handvest. Ze zullen een grote prijs betalen voor wat ze op 7 oktober hebben aangericht in Zuid-Israël!

Toch hoop ik dat de oorlog nu niet te lang blijft voortduren. In principe is de overwinning door Tsahal (IDF) al behaald.

Nederlandse politici bemoeien zich altijd graag met het Midden-Oosten, maar ze hebben er de ballen verstand van.

De kwestie Palestina kan niet worden opgelost, want de Arabieren willen een eigen staat in plaats van Israël, niet naast Israël.
pi_211832793
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_211834245
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 21:46 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Mogelijk, tijdens de VN-stemmingen over Oekraïne onthielden ze zich vrijwel altijd van stemmen.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_211834794
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 03:23 schreef TheColdPresser het volgende:
Hamas is opgericht om Joden uit te roeien, wereldwijd. Het staat in hun Handvest. Ze zullen een grote prijs betalen voor wat ze op 7 oktober hebben aangericht in Zuid-Israël!

Toch hoop ik dat de oorlog nu niet te lang blijft voortduren. In principe is de overwinning door Tsahal (IDF) al behaald.

Nederlandse politici bemoeien zich altijd graag met het Midden-Oosten, maar ze hebben er de ballen verstand van.

De kwestie Palestina kan niet worden opgelost, want de Arabieren willen een eigen staat in plaats van Israël, niet naast Israël.
Lijkt mij prima op te lossen. "Arabieren" (ik zeg: moslims) moeten doorkrijgen dat ze Israël niet kunnen vernietigen; dan gaat het vanzelf over.
pi_211834808
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2023 02:39 schreef Drxx het volgende:

[..]
Wat de keppel is deze? :')

[ twitter ]

Maar wel goede actie van David Zwemmer, verkrachtingslachtoffers dienen meer krediet te krijgen. ^O^
Wat betekent dit? :?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')