Als je denkt dat die steden slecht zijn dan moet je eens op het platteland in het Zuiden gaan kijken.quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:39 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Het is nu al een derde wereld land, als je steden als Cleveland en Detroit bekijkt is het buiten de welgestelde wijken gewoon een ghetto die wij in Nederland niet eens kennen
Als ik de beelden van san Fransisc zie met al die drugs verslaafden die op straat leven, en daar straten mee vol liggen, daar is geen redden meer aan
Vergeleken met Nederland is praktisch elk land al snel een puinhoop. Je kunt de buitenwijken van de steden beter vergelijken met Parijs, Madrid, Londen en Berlijn en al die steden hebben ook gewoon wijken waar je niet zeker weet of je er levend uit komt. Als vakantieganger heb je daar weinig last van.quote:Op vrijdag 29 december 2023 11:14 schreef Dutch_view het volgende:
Na het zien van dat filmpje zou ik wel durven zeggen dat Nederland een gaaf land is![]()
Wilde ooit nog terug naar USA voor vakantie of citytrip, maar dat plan staat al een paar jaar in de ijskast. En zal daar denk ik ook blijven
Met de kanttekening dat de middenklasse in de VS veel kleiner is dan de onze en dat ook de middenklasse vaak maar een of twee stappen verwijderd is van de onderklasse.quote:Op vrijdag 29 december 2023 11:23 schreef -XOR- het volgende:
De Amerikaanse middenklasse is overwegend welvarender dan de Europese. Je bent in de VS de lul als je het van paycheck tot paycheck moet zien te redden of als je ziek bent en je verzekering dekt de kosten niet en/of als je niet kunt werken.
Ja, ziek worden of een ongeluk is in de VS een veel groter drama dan hier.quote:Op vrijdag 29 december 2023 11:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Met de kanttekening dat de middenklasse in de VS veel kleiner is dan de onze en dat ook de middenklasse vaak maar een of twee stappen verwijderd is van de onderklasse.
En dat een hoop van dat vermogen van die middenklasse noodzakelijk is om kosten te dekken voor zaken die hier collectief gergegeld zijn (401K's voor pensioenen, college funds voor de kinderen etc.).quote:Op vrijdag 29 december 2023 11:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Met de kanttekening dat de middenklasse in de VS veel kleiner is dan de onze en dat ook de middenklasse vaak maar een of twee stappen verwijderd is van de onderklasse.
Inderdaad, als je bij de Nederlanders hun pensioenvermogen op telt zijn wij ook een stuk rijker.quote:Op vrijdag 29 december 2023 11:31 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En dat een hoop van dat vermogen van die middenklassen noodzakelijk is om kosten te dekken voor zaken die hier collectief gergegeld zijn (401K's voor pensioenen, college funds voor de kinderen etc.).
Meer dan de helft van de VS leeft van paycheck to paycheck, dan hebben we het hier wel wat beterquote:Op vrijdag 29 december 2023 11:23 schreef -XOR- het volgende:
De Amerikaanse middenklasse is overwegend welvarender dan de Europese. Je bent in de VS de lul als je tot de onderklasse behoort en het van paycheck tot paycheck moet zien te redden of als je ziek bent en je verzekering dekt de kosten niet en/of als je niet kunt werken.
Wij hebben dan weer meer vrije tijd en minder stress.
Dat _kan_ natuurlijk niet, omdat de definitie van de middenklasee juist gebaseerd op de relatie van een inkomensgroep naar andere groepen...quote:Op vrijdag 29 december 2023 11:23 schreef -XOR- het volgende:
De Amerikaanse middenklasse is overwegend welvarender dan de Europese.
Mwah, dat ligt eraan hoe je welvaart definieert en operationaliseert. Overigens is de Amerikaanse middenklasse wel degelijk wat koopkrachtiger dan de Europese (ook dan de Nederlandse) maar de middenklasse is er inderdaad kleiner.quote:Op vrijdag 29 december 2023 12:08 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dat _kan_ natuurlijk niet, omdat de definitie van de middenklasee juist gebaseerd op de relatie van een inkomensgroep naar andere groepen...
Er bestaan drie inkomensgroepen, laag inkomen, middeninkomen en hoog inkomen.
de definitie van midenklasse is dat deze groep (gebaseerd op huishoudens waarbij de huishoud-grootte meespeelt) rond de 1 tot 2,5 mediaaninkomen verdient... lage inkomens verdienen onder de mediaan en hoge inkomen meer dan 2,5.
de middenklasse _kan_ nooit 'welvarender' zijn dan de middenklasse in een ander land...
Je kunt misschien stellen dat hun inkomen in valuta hoger is, mar veel heb je daaraan meestal niet omdat de prijzen in zulke landen ook hoger zijn
Overigens is het huishoudelijk inkomen per capita in NL juist hoger, berekend in dollar:
Netherlands Annual Household Income per Capita (2021): 42,978.238 USD (link: CEIC Data)
United States Annual Household Income per Capita (2021): 36,430.000 USD ( link: CEIC Data )
Wat veelzeggender is echter hoe 'groot' de middenklasse is..
In amerika was deze in 1971 61% van de bevolking..... in 2020 is deze nog maar 50% van de bevolking. (de laagste inkomensgroep is van 25% naar 29% gestegen).
de daling speelde vooral in de jaren zeventig tot negentig, de laatste 20 jaar is de middenklasse qua grootte redelijke stabiel, maar wel veel kleiner dan in europese landen en zeker vergelijken met NL:
In nederland is deze namelijk _veel_ groter dan in de VS, en groeit ook verder.
in 1991 was de middenklasse ongeveer 76% van de bevolking, nu is deze licht gegroeid naar 78%
zie verder ook:
https://www.pewresearch.o(...)e-past-five-decades/
en
https://www.pewresearch.o(...)class-calculator/nl/
Wat ik dan niet goed kan begrijpen, is dat het algemene credo daar dan luidt; je zult het er wel zelf naar gemaakt hebben. Of: Jammer joh, veel succes verder.quote:Op vrijdag 29 december 2023 11:38 schreef pokkerdepok het volgende:
je kan hard vallen als je daar woont. end an zit je zelf ineens in een tentje op de stoep
het is meer, dat ze geen regering willen. soort misplaatst anarchistische spirit.quote:Op vrijdag 29 december 2023 12:31 schreef Dutch_view het volgende:
[..]
Wat ik dan niet goed kan begrijpen, is dat het algemene credo daar dan luidt; je zult het er wel zelf naar gemaakt hebben. Of: Jammer joh, veel succes verder.
Het opbouwen van algemene voorzieningen is vloeken in de kerk, want dat gaat ten koste van mensen met geld.
'Kom vooral niet aan mijn centen als dat naar anderen gaat'
Belasting betalen is ook niet mijn hobby maar ik besef me wel dat het overall wel zorgt voor een (min-of-meer) sociaal vangnet.
Misschien heb ik een verkeerd beeld bij de USA, maar dat is wat mij voor staat.
Je kunt hoog groeien, maar als je valt dan kun je misschien nog terecht bij een kerk als je geluk hebt.
Afbetalen gebeurt ook nu jaarlijks. Dan sluiten ze een nieuwe lening af. Daar is niks mis meequote:Op vrijdag 29 december 2023 15:19 schreef Ridocar het volgende:
Misschien lijkt het op een topickaap, maar ik zie wel een gemeenschappelijk probleem: Hoe zit het met de staatsschuld daar? Het blijft maar oplopen, en er zijn momenten waar het politiek gezien wordt getoetst op goedkeuring om nóg meer schuld op te bouwen. Soms net te laat, en dan is er een lockdown. Is het niet zo dat deze schuld ooit een keer afbetaald moet worden, en zo ja, hoe gaat dat dan in zijn werk? Kan een land als de VS falliet worden verklaard? Wordt het dan een "echt" derdewereldland?
Spijker op zijn kop - ik krijg maandelijks een veel hoger bedrag op mijn bankrekening dan wat ik in NL zou ontvangen maar daarvan gaat al 10% richting college funds.quote:Op vrijdag 29 december 2023 11:31 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
En dat een hoop van dat vermogen van die middenklasse noodzakelijk is om kosten te dekken voor zaken die hier collectief gergegeld zijn (401K's voor pensioenen, college funds voor de kinderen etc.).
Amerikanen vertrekken dus wel vrij massaal naar Europa, met name naar Portugal: https://www.trouw.nl/buit(...)e-vrijheid~be1bf106/quote:Op dinsdag 2 januari 2024 16:19 schreef hollandia02 het volgende:
Overigens als het hier zoveel beter zal zijn dan in Amerika snap ik niet dat er niet massaal Amerikanen naar Europa vertrekken, andersom is nog altijd de trend.
Dat is dus NIET vergelijkbaar met Nederland.quote:Als zij in hun Amerikaanse thuisstaat Pennsylvania vervroegd met pensioen wilden gaan, zou dat betekenen dat hun werkgevers niet langer meer de ziekteverzekering zouden dekken. Dus moesten ze dit zelf betalen. Dat zou de twee samen op omgerekend 1700 euro per maand zou komen te staan – het jaarlijkse eigen risico van pakweg 4500 euro nog niet eens meegerekend.
Dat zijn wel vaak digital nomads, dus yuppen die achter hun laptop werken en dat overal kunnen doen. Die willen La Dolce Vita en goedkoop leven met een Amerikaans salaris. Het algehele migratiesaldo van de VS ten opzichte van Europa is positief.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 17:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Amerikanen vertrekken dus wel vrij massaal naar Europa, met name naar Portugal: https://www.trouw.nl/buit(...)e-vrijheid~be1bf106/
https://businessam.be/waa(...)kanen-naar-portugal/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |