abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211813341
De VS zijn als de dominante wereldmacht uit de Koude Oorlog en de twintigste eeuw gekomen. In 2023 is het land echter gepolariseerd, met Trump en 6 januari als voorlopig dieptepunt. De VS zuchten onder het gewicht van de grootste national debt ooit (130% van GDP). De trickle down reagonomics hebben geleid tot welvaart stagnatie van de middenklasse terwijl een relatief grote elite steeds rijker wordt wat de polarisatie verder voedt. Waar eindigt dit? Zou de VS over een eeuw nog bestaan of gaat het richting een burgeroorlog en valt het land uit elkaar? TS heeft bovenmatige interesse want woont er sinds 2006.

[ Bericht 0% gewijzigd door Shivo op 29-12-2023 12:09:29 ]
Jesus saves but death prevails.
pi_211813473
Het is nu al een derde wereld land, als je steden als Cleveland en Detroit bekijkt is het buiten de welgestelde wijken gewoon een ghetto die wij in Nederland niet eens kennen

Als ik de beelden van san Fransisc zie met al die drugs verslaafden die op straat leven, en daar straten mee vol liggen, daar is geen redden meer aan
pi_211813502
Amerika is aan het imploderen.
Een derde wereld land is het zo onderhand wel.
Maar de Amerikaanse trots is te groot omdat te willen inzien.

Welkom in Seattle.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_211814092
Na het zien van dat filmpje zou ik wel durven zeggen dat Nederland een gaaf land is :P
Wilde ooit nog terug naar USA voor vakantie of citytrip, maar dat plan staat al een paar jaar in de ijskast. En zal daar denk ik ook blijven :@
pi_211814195
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 10:39 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Het is nu al een derde wereld land, als je steden als Cleveland en Detroit bekijkt is het buiten de welgestelde wijken gewoon een ghetto die wij in Nederland niet eens kennen

Als ik de beelden van san Fransisc zie met al die drugs verslaafden die op straat leven, en daar straten mee vol liggen, daar is geen redden meer aan
Als je denkt dat die steden slecht zijn dan moet je eens op het platteland in het Zuiden gaan kijken.
  vrijdag 29 december 2023 @ 11:23:11 #6
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211814252
De Amerikaanse middenklasse is overwegend welvarender dan de Europese. Je bent in de VS de lul als je tot de onderklasse behoort en het van paycheck tot paycheck moet zien te redden of als je ziek bent en je verzekering dekt de kosten niet en/of als je niet kunt werken.

Wij hebben dan weer meer vrije tijd en minder stress.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_211814263
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 11:14 schreef Dutch_view het volgende:
Na het zien van dat filmpje zou ik wel durven zeggen dat Nederland een gaaf land is :P
Wilde ooit nog terug naar USA voor vakantie of citytrip, maar dat plan staat al een paar jaar in de ijskast. En zal daar denk ik ook blijven :@
Vergeleken met Nederland is praktisch elk land al snel een puinhoop. Je kunt de buitenwijken van de steden beter vergelijken met Parijs, Madrid, Londen en Berlijn en al die steden hebben ook gewoon wijken waar je niet zeker weet of je er levend uit komt. Als vakantieganger heb je daar weinig last van.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_211814283
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 11:23 schreef -XOR- het volgende:
De Amerikaanse middenklasse is overwegend welvarender dan de Europese. Je bent in de VS de lul als je het van paycheck tot paycheck moet zien te redden of als je ziek bent en je verzekering dekt de kosten niet en/of als je niet kunt werken.
Met de kanttekening dat de middenklasse in de VS veel kleiner is dan de onze en dat ook de middenklasse vaak maar een of twee stappen verwijderd is van de onderklasse.
pi_211814350
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 11:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Met de kanttekening dat de middenklasse in de VS veel kleiner is dan de onze en dat ook de middenklasse vaak maar een of twee stappen verwijderd is van de onderklasse.
Ja, ziek worden of een ongeluk is in de VS een veel groter drama dan hier.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_211814394
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 11:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
En dat een hoop van dat vermogen van die middenklasse noodzakelijk is om kosten te dekken voor zaken die hier collectief gergegeld zijn (401K's voor pensioenen, college funds voor de kinderen etc.).
pi_211814426
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 11:31 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
En dat een hoop van dat vermogen van die middenklassen noodzakelijk is om kosten te dekken voor zaken die hier collectief gergegeld zijn (401K's voor pensioenen, college funds voor de kinderen etc.).
Inderdaad, als je bij de Nederlanders hun pensioenvermogen op telt zijn wij ook een stuk rijker.
pi_211814535
je kan hard vallen als je daar woont. end an zit je zelf ineens in een tentje op de stoep
  vrijdag 29 december 2023 @ 11:41:29 #13
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_211814593
quote:
De Amerikaanse middenklasse is overwegend welvarender dan de Europese. Je bent in de VS de lul als je tot de onderklasse behoort en het van paycheck tot paycheck moet zien te redden of als je ziek bent en je verzekering dekt de kosten niet en/of als je niet kunt werken.

Wij hebben dan weer meer vrije tijd en minder stress.
Meer dan de helft van de VS leeft van paycheck to paycheck, dan hebben we het hier wel wat beter
Laffe huichelaar
pi_211815065
quote:
De Amerikaanse middenklasse is overwegend welvarender dan de Europese.
Dat _kan_ natuurlijk niet, omdat de definitie van de middenklasee juist gebaseerd op de relatie van een inkomensgroep naar andere groepen...
Er bestaan drie inkomensgroepen, laag inkomen, middeninkomen en hoog inkomen.
de definitie van midenklasse is dat deze groep (gebaseerd op huishoudens waarbij de huishoud-grootte meespeelt) rond de 1 tot 2,5 mediaaninkomen verdient... lage inkomens verdienen onder de mediaan en hoge inkomen meer dan 2,5.

de middenklasse _kan_ nooit 'welvarender' zijn dan de middenklasse in een ander land...
Je kunt misschien stellen dat hun inkomen in valuta hoger is, mar veel heb je daaraan meestal niet omdat de prijzen in zulke landen ook hoger zijn

Overigens is het huishoudelijk inkomen per capita in NL juist hoger, berekend in dollar:

Netherlands Annual Household Income per Capita (2021): 42,978.238 USD (link: CEIC Data)
United States Annual Household Income per Capita (2021): 36,430.000 USD ( link: CEIC Data )

Wat veelzeggender is echter hoe 'groot' de middenklasse is..
In amerika was deze in 1971 61% van de bevolking..... in 2020 is deze nog maar 50% van de bevolking. (de laagste inkomensgroep is van 25% naar 29% gestegen).
de daling speelde vooral in de jaren zeventig tot negentig, de laatste 20 jaar is de middenklasse qua grootte redelijke stabiel, maar wel veel kleiner dan in europese landen en zeker vergelijken met NL:

In nederland is deze namelijk _veel_ groter dan in de VS, en groeit ook verder.
in 1991 was de middenklasse ongeveer 76% van de bevolking, nu is deze licht gegroeid naar 78%

zie verder ook:
https://www.pewresearch.o(...)e-past-five-decades/
en
https://www.pewresearch.o(...)class-calculator/nl/
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 29 december 2023 @ 12:28:35 #15
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211815405
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 12:08 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Dat _kan_ natuurlijk niet, omdat de definitie van de middenklasee juist gebaseerd op de relatie van een inkomensgroep naar andere groepen...
Er bestaan drie inkomensgroepen, laag inkomen, middeninkomen en hoog inkomen.
de definitie van midenklasse is dat deze groep (gebaseerd op huishoudens waarbij de huishoud-grootte meespeelt) rond de 1 tot 2,5 mediaaninkomen verdient... lage inkomens verdienen onder de mediaan en hoge inkomen meer dan 2,5.

de middenklasse _kan_ nooit 'welvarender' zijn dan de middenklasse in een ander land...
Je kunt misschien stellen dat hun inkomen in valuta hoger is, mar veel heb je daaraan meestal niet omdat de prijzen in zulke landen ook hoger zijn

Overigens is het huishoudelijk inkomen per capita in NL juist hoger, berekend in dollar:

Netherlands Annual Household Income per Capita (2021): 42,978.238 USD (link: CEIC Data)
United States Annual Household Income per Capita (2021): 36,430.000 USD ( link: CEIC Data )

Wat veelzeggender is echter hoe 'groot' de middenklasse is..
In amerika was deze in 1971 61% van de bevolking..... in 2020 is deze nog maar 50% van de bevolking. (de laagste inkomensgroep is van 25% naar 29% gestegen).
de daling speelde vooral in de jaren zeventig tot negentig, de laatste 20 jaar is de middenklasse qua grootte redelijke stabiel, maar wel veel kleiner dan in europese landen en zeker vergelijken met NL:

In nederland is deze namelijk _veel_ groter dan in de VS, en groeit ook verder.
in 1991 was de middenklasse ongeveer 76% van de bevolking, nu is deze licht gegroeid naar 78%

zie verder ook:
https://www.pewresearch.o(...)e-past-five-decades/
en
https://www.pewresearch.o(...)class-calculator/nl/
Mwah, dat ligt eraan hoe je welvaart definieert en operationaliseert. Overigens is de Amerikaanse middenklasse wel degelijk wat koopkrachtiger dan de Europese (ook dan de Nederlandse) maar de middenklasse is er inderdaad kleiner.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_211815452
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 11:38 schreef pokkerdepok het volgende:
je kan hard vallen als je daar woont. end an zit je zelf ineens in een tentje op de stoep
Wat ik dan niet goed kan begrijpen, is dat het algemene credo daar dan luidt; je zult het er wel zelf naar gemaakt hebben. Of: Jammer joh, veel succes verder.
Het opbouwen van algemene voorzieningen is vloeken in de kerk, want dat gaat ten koste van mensen met geld.
'Kom vooral niet aan mijn centen als dat naar anderen gaat'

Belasting betalen is ook niet mijn hobby maar ik besef me wel dat het overall wel zorgt voor een (min-of-meer) sociaal vangnet.

Misschien heb ik een verkeerd beeld bij de USA, maar dat is wat mij voor staat.
Je kunt hoog groeien, maar als je valt dan kun je misschien nog terecht bij een kerk als je geluk hebt.
pi_211816183
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 12:31 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Wat ik dan niet goed kan begrijpen, is dat het algemene credo daar dan luidt; je zult het er wel zelf naar gemaakt hebben. Of: Jammer joh, veel succes verder.
Het opbouwen van algemene voorzieningen is vloeken in de kerk, want dat gaat ten koste van mensen met geld.
'Kom vooral niet aan mijn centen als dat naar anderen gaat'

Belasting betalen is ook niet mijn hobby maar ik besef me wel dat het overall wel zorgt voor een (min-of-meer) sociaal vangnet.

Misschien heb ik een verkeerd beeld bij de USA, maar dat is wat mij voor staat.
Je kunt hoog groeien, maar als je valt dan kun je misschien nog terecht bij een kerk als je geluk hebt.
het is meer, dat ze geen regering willen. soort misplaatst anarchistische spirit.
als je vermogend bent, hoor je te doen aan liefdadigheid. en dat doen amerikanen ook wel vrij massaal. maar dat is natuurlijk totaal niet genoeg, en al helemaal niet iets structureels dat problemen oplost voor mensen.

verder is het gewoon het kapitalistisch systeem. arm ziet rijk en probeert dat te bereiken. dat is motivatie. hoe armer arm is, hoe beter je je best doet.
pi_211818798
Misschien lijkt het op een topickaap, maar ik zie wel een gemeenschappelijk probleem: Hoe zit het met de staatsschuld daar? Het blijft maar oplopen, en er zijn momenten waar het politiek gezien wordt getoetst op goedkeuring om nóg meer schuld op te bouwen. Soms net te laat, en dan is er een lockdown. Is het niet zo dat deze schuld ooit een keer afbetaald moet worden, en zo ja, hoe gaat dat dan in zijn werk? Kan een land als de VS falliet worden verklaard? Wordt het dan een "echt" derdewereldland?

[ Bericht 5% gewijzigd door Ridocar op 29-12-2023 15:31:36 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_211834640
Historisch komen en gaan rijken.... Andere rijken nemen dan het vacuum in.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211834659
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 december 2023 15:19 schreef Ridocar het volgende:
Misschien lijkt het op een topickaap, maar ik zie wel een gemeenschappelijk probleem: Hoe zit het met de staatsschuld daar? Het blijft maar oplopen, en er zijn momenten waar het politiek gezien wordt getoetst op goedkeuring om nóg meer schuld op te bouwen. Soms net te laat, en dan is er een lockdown. Is het niet zo dat deze schuld ooit een keer afbetaald moet worden, en zo ja, hoe gaat dat dan in zijn werk? Kan een land als de VS falliet worden verklaard? Wordt het dan een "echt" derdewereldland?
Afbetalen gebeurt ook nu jaarlijks. Dan sluiten ze een nieuwe lening af. Daar is niks mis mee
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211891723
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 11:31 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
En dat een hoop van dat vermogen van die middenklasse noodzakelijk is om kosten te dekken voor zaken die hier collectief gergegeld zijn (401K's voor pensioenen, college funds voor de kinderen etc.).
Spijker op zijn kop - ik krijg maandelijks een veel hoger bedrag op mijn bankrekening dan wat ik in NL zou ontvangen maar daarvan gaat al 10% richting college funds.

Ik denk dat er steeds meer een scheiding in meerdere lagen aan het ontstaan is, dus niet meer low/middle/higher class, maar meerdere niveaus onder de higher class waarbij met name de mobiliteit van middle naar lower class groter wordt, terwijl het steeds moeilijker wordt om door te dringen tot die American Dream van een eigen vrijstaand huis, twee auto's in een veilige omgeving als je daar niet al van jongsaf aan in zit.
Jesus saves but death prevails.
  dinsdag 2 januari 2024 @ 16:17:00 #22
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_211893585
De economie van de Verenigde Staten groeit op het moment waar die van ons stagneert of zelfs daalt.
Verder is het lastig Amerika 1 op 1 te vergelijken met Nederland gezien het 50 verschillende Staten zijn met in totaal 20* zoveel inwoners.
Iemand in Arlington zal het waarschijnlijk beter hebben dan een Groninger, en een Brabander zal het waarschijnlijk beter hebben dan iemand uit Mississippi.

Het hoofdidee van de Amerikaanse economie is persoonlijke vrijheid, waarbij je zelf bepaald of een bepaalde verzekering neemt, zoals een zorgverzekering, dit doet overigens verreweg iedereen. Namelijk 300 miljoen Amerikanen hebben een zorgverzekering, zo’n 30 miljoen niet.

Dit kost ongeveer 800 dollar per maand waarvan de werkende Amerikaan slechts 130 dollar betaald, dit is amper een verschil met Nederland.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  dinsdag 2 januari 2024 @ 16:19:46 #23
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_211893611
Overigens als het hier zoveel beter zal zijn dan in Amerika snap ik niet dat er niet massaal Amerikanen naar Europa vertrekken, andersom is nog altijd de trend.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_211894187
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 16:19 schreef hollandia02 het volgende:
Overigens als het hier zoveel beter zal zijn dan in Amerika snap ik niet dat er niet massaal Amerikanen naar Europa vertrekken, andersom is nog altijd de trend.
Amerikanen vertrekken dus wel vrij massaal naar Europa, met name naar Portugal: https://www.trouw.nl/buit(...)e-vrijheid~be1bf106/
https://businessam.be/waa(...)kanen-naar-portugal/

Onder andere dus door de zorgkosten:
quote:
Als zij in hun Amerikaanse thuisstaat Pennsylvania vervroegd met pensioen wilden gaan, zou dat betekenen dat hun werkgevers niet langer meer de ziekteverzekering zouden dekken. Dus moesten ze dit zelf betalen. Dat zou de twee samen op omgerekend 1700 euro per maand zou komen te staan – het jaarlijkse eigen risico van pakweg 4500 euro nog niet eens meegerekend.
Dat is dus NIET vergelijkbaar met Nederland.
  dinsdag 2 januari 2024 @ 17:16:35 #25
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211894213
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 januari 2024 17:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Amerikanen vertrekken dus wel vrij massaal naar Europa, met name naar Portugal: https://www.trouw.nl/buit(...)e-vrijheid~be1bf106/
https://businessam.be/waa(...)kanen-naar-portugal/
Dat zijn wel vaak digital nomads, dus yuppen die achter hun laptop werken en dat overal kunnen doen. Die willen La Dolce Vita en goedkoop leven met een Amerikaans salaris. Het algehele migratiesaldo van de VS ten opzichte van Europa is positief.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')