abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211781912
Ik ben van plan een grondige verbouwing te ondernemen, hiervoor wou ik graag een bouwkraan gebruiken.

Heeft iemand voor zijn eigen project een bouwkraan gekocht? Zo ja wat was de ervaring hiervan, waar moet ik op letten qua regels en wetgeving?
pi_211783072
Geen ervaring met een bouwkraan maar vanuit mijn VCA-VOL weet ik wel dat er nogal wat regels zijn met betrekking tot documentatie, opleiding van de kraanmachinist, het berekenen en borgen van de hijslast. De exacte details zijn alweer allemaal ver weggezakt. Naast dat je dan ook al vrij snel in het domein van BLVC-plannen komt omdat een kraan een risico kan vormen voor de omgeving.

Tenzij je beroepsmatig al ervaring met hijskranen, lijkt me dit niet iets wat je als particulier even doet.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Moderator woensdag 27 december 2023 @ 20:28:25 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_211783150
Dit lijkt mij nu ook bij uitstek iets om alleen in te huren wanneer je hem nodig hebt, en ook te laten doen en niet iets om zelf zonder enige vorm van ervaring "even" te gaan bedienen.

Wat voor uitgebreid bouwplan heb je, dat je denkt jaren een kraan nodig te hebben ?
pi_211783475
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 20:25 schreef stavromulabeta het volgende:
Geen ervaring met een bouwkraan maar vanuit mijn VCA-VOL weet ik wel dat er nogal wat regels zijn met betrekking tot documentatie, opleiding van de kraanmachinist, het berekenen en borgen van de hijslast. De exacte details zijn alweer allemaal ver weggezakt. Naast dat je dan ook al vrij snel in het domein van BLVC-plannen komt omdat een kraan een risico kan vormen voor de omgeving.

Tenzij je beroepsmatig al ervaring met hijskranen, lijkt me dit niet iets wat je als particulier even doet.
Vriend van mij heeft zelf z'n huis gebouwd en daarvoor een kraan gekocht, welke die na zeg een jaar weer verkocht. Was prima te doen. VCA-voorschriften zijn doorgaans verstandig om te volgen, maar dat is niet verplicht als je de kraan voor je persoonlijke klus gebruikt.

Het is dus zeker mogelijk en financieel heel wat gunstiger dan lange tijd huren. En toch ook leuk om je eigen kraan te hebben. :D
gr gr
pi_211783859
Meeste kun je ook met een bouwlift doen, dat is praktisch en financieel interessant.
pi_211783961
Ik heb nog een SGC-250 in de achtertuin staan.
  woensdag 27 december 2023 @ 21:11:42 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211784198
quote:
10s.gif Op woensdag 27 december 2023 21:01 schreef ReplaR het volgende:
Ik heb nog een SGC-250 in de achtertuin staan.
Pfft. Ik heb een dikke Liebherr in de keuken. :7
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 27 december 2023 @ 21:14:45 #8
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211784268
Maar alle gekheid op stokje.

Wat voor kraan had je gedacht, TS?
Lijkt mij eigenlijk bij uitstek professioneel spul, te bedienen door professionals.
  woensdag 27 december 2023 @ 21:29:41 #9
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_211784641
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2023 21:14 schreef Hyperdude het volgende:

Lijkt mij eigenlijk bij uitstek professioneel spul, te bedienen door professionals.
Neejoh, marktplaats staat vol met bouwkranen van particulieren die hun huis zelf gebouwd hebben. Zat er een tijdje geleden ook naar te kijken :) . Het zijn een soort van torenkraantjes met afstandsbediening op een uit de kluiten gewassen aanhanger.
pi_211784821
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2023 21:11 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Ik ook, een ijskoude :)
pi_211784991
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2023 21:14 schreef Hyperdude het volgende:

Wat ik zo online kan vinden is dat er een bepaalde limiet is die amateurs mogen bedienen, onder de 10 ton/meter. Dat valt onder het soort kranen die snel op en af te bouwen zijn. en niet zo gek veel kunnen tillen (10 ton/meter om precies te zijn).
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2023 21:29 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Neejoh, marktplaats staat vol met bouwkranen van particulieren die hun huis zelf gebouwd hebben. Zat er een tijdje geleden ook naar te kijken :) . Het zijn een soort van torenkraantjes met afstandsbediening op een uit de kluiten gewassen aanhanger.
Precies deze ja, die vaak voor een 10k tot 15k te verkrijgen zijn. Mijn vraag is vooral gericht naar het keuren / verzekeren van zo'n ding, wat dit met zich mee brengt.
  woensdag 27 december 2023 @ 21:49:50 #12
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211785136

Grappig ding. :)
Had mij niet gerealiseerd dat die dingen, opgevouwd, zo compact zijn.
pi_211785388
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2023 21:49 schreef Hyperdude het volgende:

Grappig ding. :)
Had mij niet gerealiseerd dat die dingen, opgevouwd, zo compact zijn.
Zoiets ja, misschien een stapje zwaarder. Eerder zoiets:
Het project omvat nagenoeg de volledige bouw van een huis, wat ik grotendeels zelf ga uitvoeren. Dus je kan je voorstellen dat zo'n ding enorm hulpzaam zal zijn.
pi_211785814
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 21:59 schreef benchy het volgende:

[..]
Zoiets ja, misschien een stapje zwaarder. Eerder zoiets: Het project omvat nagenoeg de volledige bouw van een huis, wat ik grotendeels zelf ga uitvoeren. Dus je kan je voorstellen dat zo'n ding enorm hulpzaam zal zijn.
En als dat ding op het huis van je buren valt (of erger) door ondeskundig gebruik? Lijkt me wel iets om even over na te denken. Het is geen haakse slijper waarmee je hooguit je eigen vingers afzaagt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_211785836
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 21:59 schreef benchy het volgende:

[..]
Zoiets ja, misschien een stapje zwaarder. Eerder zoiets:
Het project omvat nagenoeg de volledige bouw van een huis, wat ik grotendeels zelf ga uitvoeren. Dus je kan je voorstellen dat zo'n ding enorm hulpzaam zal zijn.
Zou de auction sites in de gaten houden en een bod doen, kijk dan of die gekeurd is of laat hem dan keuren, dan ben je voor een jaar wel klaar.
En idd na een jaar weer goed te verkopen.

Maar dat weten aannemers ook, die zullen opbieden.

Ja huren is onvoorstelbaar duur, als je een jaar huurt kun je er denk ik een nieuwe voor kopen.

Prijzen:
Kraan pw ¤550
Accessoires ¤50
Verzekering, ed 10% ¤60
Btw 21% ¤. 138,-
Afgrond ¤800 per week, maal 52 weken = ¤42.000,-

Op MP staan er een paar incl een echte zelfrijdende torenkraan gekeurd en al voor ¤8000 (min vraagprijs)

[ Bericht 7% gewijzigd door Lospedrosa op 27-12-2023 22:32:03 ]
Vakman pur sang
  donderdag 28 december 2023 @ 00:30:55 #16
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_211788162
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 22:18 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
En als dat ding op het huis van je buren valt (of erger) door ondeskundig gebruik? Lijkt me wel iets om even over na te denken. Het is geen haakse slijper waarmee je hooguit je eigen vingers afzaagt.
Aansprakelijkheidsverzekering afsluiten met topdekking & voila.
Maar het begint natuurlijk met dat ding niet overbelasten. Die kranen zijn allemaal beveiligd tegen overbelasting, dus als je een beetje aan de voorzichtige kant blijft is de kans klein dat het misgaat.
pi_211788268
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 00:30 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Aansprakelijkheidsverzekering afsluiten met topdekking & voila.
Maar het begint natuurlijk met dat ding niet overbelasten. Die kranen zijn allemaal beveiligd tegen overbelasting, dus als je een beetje aan de voorzichtige kant blijft is de kans klein dat het misgaat.
Wat een gezeur ook, mensen horen kraan en slaan in een angstpaniek.
Hier bouwen mensen hele huizen zelf en lenen een bouwkraan van elkaar. Als je dat een beetje kent is het niet zo gek gevaarlijk hoor.
Vakman pur sang
pi_211791621
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 20:25 schreef stavromulabeta het volgende:

als de werkzaamheden niet vergunningsplichtig zijn en je gebruikt deze voor prive doeleinden hoef je je daar niet aan te houden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211793768
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2023 21:11 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
_O-

Koelkastje neem ik aan?
pi_211793835
quote:
6s.gif Op donderdag 28 december 2023 12:33 schreef skrn het volgende:

[..]
_O-

Koelkastje neem ik aan?
Liebherr heeft gewoon kei grote kranen hoor
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  donderdag 28 december 2023 @ 12:43:55 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211793957
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 12:37 schreef Chinless het volgende:

[..]
Liebherr heeft gewoon kei grote kranen hoor
Die wil ik eigenlijk, maar ik ben begonnen met een vrieskastje. :P
  maandag 8 januari 2024 @ 14:24:19 #22
438762 -Richard-
Een 21 jarige allrounder.
pi_211961056
Niet onder de last lopen, opstelplaat moet voldoende draagkrachtig zijn (verdichte grond oid) en niet overbelasten. VCA is meer voor het bedrijfsleven niet als je zelf iets bouwt. Zo'n ding kan waar hij voor gemaakt is en vaak minder goed tegen dingen waar het niet voor gemaakt is.
Weet van alles een beetje maar net niets.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')