Vriend van mij heeft zelf z'n huis gebouwd en daarvoor een kraan gekocht, welke die na zeg een jaar weer verkocht. Was prima te doen. VCA-voorschriften zijn doorgaans verstandig om te volgen, maar dat is niet verplicht als je de kraan voor je persoonlijke klus gebruikt.quote:Op woensdag 27 december 2023 20:25 schreef stavromulabeta het volgende:
Geen ervaring met een bouwkraan maar vanuit mijn VCA-VOL weet ik wel dat er nogal wat regels zijn met betrekking tot documentatie, opleiding van de kraanmachinist, het berekenen en borgen van de hijslast. De exacte details zijn alweer allemaal ver weggezakt. Naast dat je dan ook al vrij snel in het domein van BLVC-plannen komt omdat een kraan een risico kan vormen voor de omgeving.
Tenzij je beroepsmatig al ervaring met hijskranen, lijkt me dit niet iets wat je als particulier even doet.
Pfft. Ik heb een dikke Liebherr in de keuken.quote:Op woensdag 27 december 2023 21:01 schreef ReplaR het volgende:
Ik heb nog een SGC-250 in de achtertuin staan.
Neejoh, marktplaats staat vol met bouwkranen van particulieren die hun huis zelf gebouwd hebben. Zat er een tijdje geleden ook naar te kijkenquote:Op woensdag 27 december 2023 21:14 schreef Hyperdude het volgende:
Maar alle gekheid op stokje.
Wat voor kraan had je gedacht, TS?
Lijkt mij eigenlijk bij uitstek professioneel spul, te bedienen door professionals.
Ik ook, een ijskoudequote:Op woensdag 27 december 2023 21:11 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Pfft. Ik heb een dikke Liebherr in de keuken.
Wat ik zo online kan vinden is dat er een bepaalde limiet is die amateurs mogen bedienen, onder de 10 ton/meter. Dat valt onder het soort kranen die snel op en af te bouwen zijn. en niet zo gek veel kunnen tillen (10 ton/meter om precies te zijn).quote:Op woensdag 27 december 2023 21:14 schreef Hyperdude het volgende:
Maar alle gekheid op stokje.
Wat voor kraan had je gedacht, TS?
Lijkt mij eigenlijk bij uitstek professioneel spul, te bedienen door professionals.
Precies deze ja, die vaak voor een 10k tot 15k te verkrijgen zijn. Mijn vraag is vooral gericht naar het keuren / verzekeren van zo'n ding, wat dit met zich mee brengt.quote:Op woensdag 27 december 2023 21:29 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Neejoh, marktplaats staat vol met bouwkranen van particulieren die hun huis zelf gebouwd hebben. Zat er een tijdje geleden ook naar te kijken. Het zijn een soort van torenkraantjes met afstandsbediening op een uit de kluiten gewassen aanhanger.
Zoiets ja, misschien een stapje zwaarder. Eerder zoiets:quote:Op woensdag 27 december 2023 21:49 schreef Hyperdude het volgende:
Grappig ding.
Had mij niet gerealiseerd dat die dingen, opgevouwd, zo compact zijn.
En als dat ding op het huis van je buren valt (of erger) door ondeskundig gebruik? Lijkt me wel iets om even over na te denken. Het is geen haakse slijper waarmee je hooguit je eigen vingers afzaagt.quote:Op woensdag 27 december 2023 21:59 schreef benchy het volgende:
[..]
Zoiets ja, misschien een stapje zwaarder. Eerder zoiets: Het project omvat nagenoeg de volledige bouw van een huis, wat ik grotendeels zelf ga uitvoeren. Dus je kan je voorstellen dat zo'n ding enorm hulpzaam zal zijn.
Zou de auction sites in de gaten houden en een bod doen, kijk dan of die gekeurd is of laat hem dan keuren, dan ben je voor een jaar wel klaar.quote:Op woensdag 27 december 2023 21:59 schreef benchy het volgende:
[..]
Zoiets ja, misschien een stapje zwaarder. Eerder zoiets:
Het project omvat nagenoeg de volledige bouw van een huis, wat ik grotendeels zelf ga uitvoeren. Dus je kan je voorstellen dat zo'n ding enorm hulpzaam zal zijn.
Aansprakelijkheidsverzekering afsluiten met topdekking & voila.quote:Op woensdag 27 december 2023 22:18 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En als dat ding op het huis van je buren valt (of erger) door ondeskundig gebruik? Lijkt me wel iets om even over na te denken. Het is geen haakse slijper waarmee je hooguit je eigen vingers afzaagt.
Wat een gezeur ook, mensen horen kraan en slaan in een angstpaniek.quote:Op donderdag 28 december 2023 00:30 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Aansprakelijkheidsverzekering afsluiten met topdekking & voila.
Maar het begint natuurlijk met dat ding niet overbelasten. Die kranen zijn allemaal beveiligd tegen overbelasting, dus als je een beetje aan de voorzichtige kant blijft is de kans klein dat het misgaat.
als de werkzaamheden niet vergunningsplichtig zijn en je gebruikt deze voor prive doeleinden hoef je je daar niet aan te houden.quote:Op woensdag 27 december 2023 20:25 schreef stavromulabeta het volgende:
Geen ervaring met een bouwkraan maar vanuit mijn VCA-VOL weet ik wel dat er nogal wat regels zijn met betrekking tot documentatie, opleiding van de kraanmachinist, het berekenen en borgen van de hijslast. De exacte details zijn alweer allemaal ver weggezakt. Naast dat je dan ook al vrij snel in het domein van BLVC-plannen komt omdat een kraan een risico kan vormen voor de omgeving.
Tenzij je beroepsmatig al ervaring met hijskranen, lijkt me dit niet iets wat je als particulier even doet.
quote:Op woensdag 27 december 2023 21:11 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Pfft. Ik heb een dikke Liebherr in de keuken.
Liebherr heeft gewoon kei grote kranen hoorquote:
Die wil ik eigenlijk, maar ik ben begonnen met een vrieskastje.quote:Op donderdag 28 december 2023 12:37 schreef Chinless het volgende:
[..]
Liebherr heeft gewoon kei grote kranen hoor
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |