abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211779489

Portret van een groot taboe: de macht van de Israël lobby in de Verenigde Staten.

Houden de Verenigde Staten Israël staande? En hoe lang gaan ze daar nog mee door? Mag je in Verenigde Staten wel kanttekeningen plaatsen bij die realiteit, of is de pro-Israël lobby financieel en politiek zo sterk dat de relatie tot Israël taboe is en daarmee onbespreekbaar? En wat gebeurt er met hen die het onzegbare toch aan de kaak durven stellen?

In maart 2006 publiceerden de Amerikaanse politicologen John Mearsheimer (University of Chicago) en Steve Walt (Harvard) het controversiële artikel 'The Israel Lobby and US foreign policy'. Daarin betogen zij dat het niet -langer- in het belang van de VS is om het huidige Israël te steunen en te beschermen. Samen met politieke verschuivingen in het Congres en toenemende twijfel over het gevoerde Midden Oosten-beleid kan dit de vonk worden in een kruitvat. Tegenlicht spreekt met de betrokkenen in dit 'nieuwe realisme' debat.

Beide groeperingen komen aan het woord of aan de orde: zij die de hechte band tussen de VS en Israël in stand willen houden (neocon Richard Perle, de libanees-christelijke Brigitte Gabriel en evangelist John Hagee, de lobbyclub AIPAC), en zij die kritiek hierop leveren en niet zelden 'slachtoffer' werden van de lobby. Congreslid Earl Hilliard uit Alabama zocht toenadering tot de Arabische wereld en werd vervolgens overvleugeld door een politieke tegenstander die veel Aipac-geld achter zich kreeg. Van de historicus Tony Judt, die durfde te beweren dat Israël 'een oorlogszuchtige en intolerante, door geloof gedreven etnostaat aan het worden is', werd een lezing op het laatste moment afgezegd. En Human Rights Watch directeur Kenneth Roth werd persoonlijk getarget na kritiek op het geweld dat Israël gebruikte in de mini-oorlog tegen Libanon van afgelopen zomer.

Tenslotte de vraag in hoeverre de pro-Israël lobby uiteindelijk het militaire en politieke belang van Israël zelf bepaalt: kolonel Lawrence Wilkerson (ex-stafchef van Colin Powell) legt uit hoever de invloed van de lobby strekt in de beslissingsstructuur op het Witte Huis. Lobby, Congres, het Witte Huis en Israël zelf lijken in een verstikkende omhelzing beland te zijn: (hoe) kan dat ooit veranderen?

Link naar de docu vind je hier: https://www.vpro.nl/progr(...)de-israel-lobby.html

Key spelers die ik het docu worden genoemd:

-Stephen Walt en John J. Mearsheimer de auteurs van de Israël lobby, die je hier gratis kan downloaden:https://www.hks.harvard.e(...)nd-us-foreign-policy

- John Hagee, een evangelische prediker die Israël meer lief heeft dan zijn eigen Messiah

- Neocons zoals Elliott Abrams, Paul Wolfowitz, Dick Cheney. and the rest

- En natuurlijk kon de lijst niet ontbreken zonder'' zelfhatende'' Jood zoals Tony Judt, kudos to Judt O+

Waarom heb ik dit topic geopend?

Al meer dan 20 jaar roept Israël dat Iran 2 maanden verwijderd is van het maken van een nucleaire bom. Met de huidige ontwikkelingen in Gaza, zijn we nog nooit zo dichtbij geweest in een conflict met Iran. Als de lobby haar zin krijgt hebben we een nucleaire oorlog

Dat is de korte versie

Bronnen binnen dit topic

Hoor het eigenlijk niet te zeggen, maar je weet het immers nooit. Bronnen als nationofislam of extreem rechts bagger blijft onwenselijk. Daar waar het kan ga voor primaire bronnen

We bekritiseren hier de Israëlische lobby

Wat inhoudt dat we de Joodse volk als geheel niet verantwoordelijk zullen houden voor hetgeen wat de AIPAC doen. Hoort eigenlijk vanzelfsprekend te zijn, maar ik zeg het maar toch

Check de docu

Docu dient als fundament waar we verder op gaan bouwen, er is geen inhoudelijke discussie mogelijk zonder eerst in de materie te verdiepen. Duurt maar 50 min ofzo, je bent er echt zo doorheen

Degene die niet de docu bekijken negeer ik gewoon

Dat je het weet c_/

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_boo op 27-12-2023 18:37:20 ]
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_211780894
Er is natuurlijk zeker een grote aanwezigheid van Israël in Amerika. Het zijn ook bondgenoten en de grote Joodse populatie in de VS vertrekt dit. Ik zie dat alleen maar als een uitstekende ontwikkeling. De VS moet Israël vooral blijven steunen.

En ik ben overigens ook wel benieuwd, je stelt in de OP dat als 'de lobby' haar zin krijgt we af zullen stevenen op een nucleaire oorlog. Maar welk baat zouden zij hier dan bij hebben? Dat blijft nogal onduidelijk.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_211783835
quote:
14s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:36 schreef HowardRoark het volgende:
De VS moet Israël vooral blijven steunen.
Begrijpelijke uitspraak voor iemand die de palestijnen "territoriale gierigheid" verwijt.
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_211783938
quote:
Er is natuurlijk zeker een grote aanwezigheid van Israël in Amerika. Het zijn ook bondgenoten en de grote Joodse populatie in de VS vertrekt dit. Ik zie dat alleen maar als een uitstekende ontwikkeling. De VS moet Israël vooral blijven steunen.

En ik ben overigens ook wel benieuwd, je stelt in de OP dat als 'de lobby' haar zin krijgt we af zullen stevenen op een nucleaire oorlog. Maar welk baat zouden zij hier dan bij hebben? Dat blijft nogal onduidelijk.
Goede vraag die je stelt

Ik merk alleen dat ik moeite heb om met een passend antwoord te komen, niet omdat ik het niet weet, maar dit is allemaal nieuw voor jou
Heb werkelijk geen idee waar ik moet beginnen _O-

Tell you what, ik zal ff snel iets gaan eten. Wellicht zal het helpen om het allemaal een beetje begrijpelijk te maken
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_211785705
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2023 20:55 schreef UncleScorp het volgende:

[..]
Begrijpelijke uitspraak voor iemand die de palestijnen "territoriale gierigheid" verwijt.
Be nice

Ook ik ben het oneens met Howard, maar we kunnen toch wel normaal doen tegen elkaar ?
pi_211786510
@HowardRoark

Laten we beginnen met babystapjes en dan zien we wel waar het schip strandt
Je zou het mij een stuk makkelijker maken als je even de moeite zou nemen om de docu te bekijken maar goed het moet maar op deze manier

Verkiezingen kosten klauwen vol met geld. Het is onmogelijk om als politicus een campagne te runnen zonder investeerders. Hier komt AIPAC in beeld, hoewel ze zelf geen financiële contributies maken. Zijn de leden van AIPAC niet alleen behoorlijk invloedrijk maar ook vermogend

Je zal de de investeerders moeten pleasen wil je sponsor vinden. Dit doe je door sympathie uit te spreken voor the Jewish couse( het recht van bestaan, het recht om zichzelf te verdedigen, als er een aanslag is om je medeleven te betuigen, dat soort dingen

Maar ook om alles te haten wat de lobby haat. Denk aan Iran, Palestina, Gazanen, Hamas. Om je onvoorwaardelijke steun voor Israël uit te spreken, no matter what!

Doe je dit niet dan zal je niet alleen geen sponsor kunnen vinden, maar je kan fluiten naar je politieke carrière. Het is political suïcide om tegen de lobby in te gaan

Ik zal deze post opsplitsen in 2 or 3 delen. Nu dit uit de weg is kan ik later of waarschijnlijk morgen ingaan op de vraag, waarom onvoorwaardelijke steun voor Israel voor veel problemen zorgt. Niet alleen voor de VS maar voor vrijwel alle betrokkenen
pi_211818866
Hmm, okee, interessante invalshoek.

Maar ik vraag mij toch af of dit wel zo is (of het uitspreken tegen Israël meteen het einde van je politieke carrière in Amerika zou betekenen). Zijn de vier dames van 'The Squad' geen fervent criticus van Israël en pro-Palestijnen? Zelfs pro BDS in het geval van sommigen. Men begint aan de radicaal Linkse kant van de Democraten in het algemeen steeds kritischer te worden op Israël en kiest meer en meer openlijk de kant van de Arabieren/Palestijnen.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_211819303
Het duurde allemaal langer dan verwacht maar heb vandaag de tijd om mijn verhaal af te maken. Mijn excuses voor de delay Howard c_/

We hebben hier te maken met een open secret, iedereen weet dat ze er zijn, dat ze behoorlijk veel invloed hebben, maar vrijwel niemand durft die Elephant in the room te benoemen, omdat iedereen weet dat het vervelende gevolgen zal hebben en dan druk ik me nog zwakjes uit
quote:
2s.gif Op woensdag 27 december 2023 22:52 schreef Ali_boo het volgende:
@:HowardRoark

Nu dit uit de weg is kan ik later of waarschijnlijk morgen ingaan op de vraag, waarom onvoorwaardelijke steun voor Israel voor veel problemen zorgt. Niet alleen voor de VS maar voor vrijwel alle betrokkenen
Wat bedoel ik hiermee?

Israël is de nr 1 ontvanger van foreign aid. Het geld wat ze dan krijgen kopen ze voornamelijk wapens van. Zodat ze hun superioriteit in de regio kunnen tentoonstellen

Egypte staat op nr 2 of 3 afhankelijk welke bron je raadpleegt, de VS belooft Egypte een groot zak geld, en die kunnen elke keer op steun blijven rekenen zolang ze maar lief doen tegen Israël

Dus waarom zit de VS oorlog te voeren in Midden-Oosten? WMD? GTFO! Om democratie te verspreiden? We hebben gezien hoe succesvol dat was. Is het om de olie die daar zit? Natuurlijk zullen ze daar grondstoffen toe-eigenen nu ze toch daar zijn, maar ik geloof niet dat die maar honderd miljoen extra inkomsten echt een verschil zal maken als je kijkt wat de kosten van zo'n oorlog zijn

Waar gaat het dan wel om? Nou vrijwel elke land dat de VS is binnengevallen na 11 sep, blijkt een vijand van Israël te zijn. En Israël is gebaat om een instabiel Midden-Oosten, hoe meer chaos er intern is , des te minder tijd heb je om plannen te smeden om Israël iets aan te doen

Maar hier is waar de belangen van Israël botsen met de rest van de wereld

Oorlog voeren kost een vermogen en misschien nog erger vele mensenlevens. Israël heeft vijanden, maar weigert zelf het vuile werk te doen

Het is nadelig voor de buurlanden van Israël en je maakt hiermee alleen nog meer vijanden op het wereldtoneel

En dat het nadelig is voor mensen uit Europa en de rest van het westen. Want al die oorlogen die daar gevoerd worden zorgen op hun beurt voor een grote stroom vluchtelingen, die natuurlijk wij weer mogen opvangen. Je hebt zelf met eigen ogen gezien hoe succesvol dat was

En gok eens wie de nr 1 vijand van Israël is?

En daarmee kan je zelf invullen wat de ons te wachten staat
pi_211819577
Om het af te maken, laat ik een neocon onder de loep nemen, iemand als Lindsey Graham

Die weet hoe het systeem werkt, wil je het maken in het vak, dan zal je de belangen van Israël moeten verdedigen. Alles lief hebben wat zij lief hebben, en de vijanden van Israel je eigen vijanden maken

Niet alleen word je daarvoor goed beloond, maar je krijgt zelfs een uitnodiging van Bibi, waar die je een vriend van Israel noemt O+

En dit is Lindsey gisteravond met een stevig statement

twitter
pi_211819785
quote:

Het heeft even geduurd om je van de juiste context te voorzien, maar ik kan eindelijk antwoord geven op je vraag

Wie heeft hier baat bij?

- De Evangelische gemeenschap, die denken dat ze God kunnen manipuleren. Steun voor Israël zal misschien een nucleaire oorlog starten, maar dat betekent dat ze de komst van Jezus kunnen versnellen

- De neocons, dit is een mix van Israeliers en Amerikanen, de meest fanatieke arm van de lobby en die willen echt niets anders dan een oorlog met Iran. Ben niet goed thuis in de politiek maar ze schijnen nogal invloedrijk te zijn maar kan het mis hebben

- Natuurlijk de lobby zelf en de meest radicale Israëliërs binnen de politiek. Die de belangen van Israel boven die van de VS zetten
pi_211820193
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 december 2023 15:23 schreef HowardRoark het volgende:
Hmm, okee, interessante invalshoek.

Maar ik vraag mij toch af of dit wel zo is (of het uitspreken tegen Israël meteen het einde van je politieke carrière in Amerika zou betekenen). Zijn de vier dames van 'The Squad' geen fervent criticus van Israël en pro-Palestijnen? Zelfs pro BDS in het geval van sommigen. Men begint aan de radicaal Linkse kant van de Democraten in het algemeen steeds kritischer te worden op Israël en kiest meer en meer openlijk de kant van de Arabieren/Palestijnen.
Ik heb Jippie beloofd dat ik me aan de feiten zal houden. Er zijn drie dingen die ik zeker weet:

1 De lobby bestaat, ja het bevestigd een negatief stereotype, maar dat maakt het niet minder waar.En nee het is geen complottheorie zoals sommige ons willen laten geloven
2 De Lobby is behoorlijk invloedrijk, zal zo met een aantal voorbeelden komen om mijn punt te maken
3 En als laatste de lobby wil niets anders dan een oorlog met Iran

Dus mijn focus zal voornamelijk daar op liggen. Ik heb wel een theorie waarom ze dit toelaten, maar ik heb jippie een belofte gedaan dus hou ik me daar ook aan

Aangezien dit rete gevoelig ligt hou ik het voorlopig liever voor mijzelf. Hopelijk heb je er begrip voor
pi_211820709
Een disclaimer, ik heb geen idee wie deze mensen zijn, het is heel goed mogelijk dat ze in hun vrije tijd puppies wurgen, dat ik hun verhaal post is geen endorcement van mijn kant

Ik zocht naar slachtoffers van de Lobby en dit is wat ik ben tegengekomen

In deze video doet Cynthia een aantal bijzondere uitspraken, waaronder dat politici of een brief moeten schrijven of een document moeten ondertekenen waarin ze verklaren dat ze loyaal zullen zijn aan Israel

Dit was zo over the top dat ik moeite had om het te geloven, je zou denken dat er documenten rondsinguleren waarin dit blijkt maar heb werkelijk niets gevonden

En toch kan ik niet afschrijven als onzin, niet omdat ik in de tussentijd iets had gevonden om haar claims waar te maken maar door iets wat er in Texas in gebeurt

Daar ga ik in de volgende post wat dieper op in
pi_211820760
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 december 2023 16:25 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Ik heb Jippie beloofd dat ik me aan de feiten zal houden. Er zijn drie dingen die ik zeker weet:

1 De lobby bestaat, ja het bevestigd een negatief stereotype, maar dat maakt het niet minder waar.En nee het is geen complottheorie zoals sommige ons willen laten geloven
2 De Lobby is behoorlijk invloedrijk, zal zo met een aantal voorbeelden komen om mijn punt te maken
3 En als laatste de lobby wil niets anders dan een oorlog met Iran

Dus mijn focus zal voornamelijk daar op liggen. Ik heb wel een theorie waarom ze dit toelaten, maar ik heb jippie een belofte gedaan dus hou ik me daar ook aan

Aangezien dit rete gevoelig ligt hou ik het voorlopig liever voor mijzelf. Hopelijk heb je er begrip voor
Maar wat zou precies het voordeel dan zijn van een (nucleaire) oorlog met Iran? Dat blijft nog altijd onduidelijk. Die 'lobby' zou daar dan toch op een bepaalde manier baat bij moeten hebben?
pi_211821074
Mensen in Texas moeten een loyalty plegde tekenen dat ze Israël zullen ondersteunen, anders kunnen ze fluiten naar hun centen en krijgen ze geen steun van de overheid :')

Texas requires Israel plege for hurricain relief

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-41688999

Het is bijzonder om dit van mensen te vragen maar goed, here we are

Wat het nog indrukwekkender maakt, is dat deze wetsvoorstel direct in strijd is met de 1st amadment EN TOCH hebben ze een manier gevonden om het alsog door te drukken

Om die reden kan ik de loyalty plege verhaal van Chintia niet afschrijven, als iemand bewijs heeft dat het ook buiten Texas gebeurt, please post het hier

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_boo op 29-12-2023 17:22:42 ]
pi_211821350
Hier benoemt Traficant de Lobby

De presentator noemt hem gek, gevaarlijk en een complotidioot

Niet veel later komt Traficant te overlijden, hij is onder een tractor beland en op deze manier gestorven. Dat is het verhaal dat ze naar buiten hebben gebracht

Die mensen die hem kenden geloven niets van de tractor verhaal en vermoeden faul play

Hiermee claim ik niet dat de lobby of iemand andes hier achter zit, dit kan ik niet bewijzen .Wie je wilt geloven mag je allemaal zelf uitmaken

Dat laat ik helemaal aan de ander over
pi_211821710
Dit is Gus Savage, een democraat en tevens een politicus, heeft kritiek op AIPAC en de Israël lobby. Heeft zijn speech mogen afmaken, maar moest daarna wel op zoek naar een nieuwe baan

Ik heb de video in zijn geheel niet bekeken, alleen de eerst 15 a 20 min. Dat wat die daar vertelt, kwam mij bekend voor en de claims die hij maakte, had ik al eerder gecheked en bleken allemaal waar te zijn

Omdat het mij allemaal bekend was voelde ik geen behoefte om de rest van de video te bekijken

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_boo op 31-12-2023 14:44:42 ]
pi_211822912
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 december 2023 16:45 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Maar wat zou precies het voordeel dan zijn van een (nucleaire) oorlog met Iran? Dat blijft nog altijd onduidelijk. Die 'lobby' zou daar dan toch op een bepaalde manier baat bij moeten hebben?
Om de nr 1 vijand van Israel uit te schakelen, natuurlijk speelt er veel meer maar daar kan ik niets over kwijt. Soms denk ik dat het oprecht beter zou zijn als er een Chinees lobby actief was, dan zou ik heel het verhaal in zijn geheel kunnen vertellen

Gezien de gevoeligheid van de kwestie, heb ik besloten om mij te houden aan die drie dingen waarvan ik weet dat ik het vrij makkelijk kan bewijzen. Bnw is normaal gesproken vrij liberaal als het om bronnen, met als uitzondering dit topic. Vandaar dat je Fox news ziet, tegelicht, BBC ect als bronnen

En wanneer je beperkt bent tot dit soort bronnen is het heel lastig om te bewijzen wat nu het doel is

Mocht mijn antwoord nog steeds niet voldoen, kan ik je een dm sturen natuurlijk c_/

Laat het helemaal aan jou over :D
pi_211823885
Meet the leading Jewish political donors in this US election cycle

Tom Steyer tops list of all donors with over $80 million in combined donations through September 8; Adelsons rank No. 5, Soros No. 24

JTA — George Soros may draw some of the most vociferous criticism, but he’s hardly the biggest political donor in this cash-heavy election cycle — Democrat or Republican.

In fact, Soros is 24th on the largest givers in this cycle, and Jewish donors on both the right and left populate the list above him.

That’s according to Open Secrets, which provides the top 100 individuals or married couples donating to the 2020 campaign. Among the top 25 on the list, 15 are Jewish or of Jewish origin.

They include Tom Steyer, No. 1 on the list, and Donald Sussman, who have joined Soros in the litany of Democratic donors criticized by Republicans. Miriam and Sheldon Adelson are No. 5 — their money goes exclusively to Republican candidates. Plus there’s a host of Jewish donors who have drawn little public attention despite giving in the multimillions.

https://www.timesofisrael(...)s-us-election-cycle/

De rest van het artikel kan je ook zelf lezen c_/
pi_211825085
@Ali_boo man man man, je bent druk geweest. Straks even alles lezen :)
Lach met een schone bips
pi_211826628
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 20:22 schreef loveyoulongtime het volgende:
@:Ali_boo man man man, je bent druk geweest. Straks even alles lezen :)
Blij dat er iemand is die mijn inzet waardeert
Ben reuze benieuwd naar je bijdrage in dit topic

En tja , ik moest wel. Dingen escaleren heel snel dus ik wist niet echt hoeveel tijd we nog hebben _O-
pi_211828054
quote:
2s.gif Op vrijdag 29 december 2023 21:22 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Blij dat er iemand is die mijn inzet waardeert
Ben reuze benieuwd naar je bijdrage in dit topic

En tja , ik moest wel. Dingen escaleren heel snel dus ik wist niet echt hoeveel tijd we nog hebben _O-
Ik heb niet alles kunnen lezen en kijken nog man, moet een stage rapport afmaken voor een school "drop out" die anders een 20k schuld aan zijn broek krijgt omdat ie dat pas op het laatst bij ons op het werk terwijl ie er al een poos werkt aangaf dat ie in de shit zat :P Dus via online cursus die ie nu doet kan hem dat heel veel schelen qua kosten.. Ik moet alleen ook het stage rapport op tijd af hebben.. En ja dat moet serieus, anders komt ie weer in de shit. Proberen hem juist de goeie richting te geven gezien zijn verleden.
Lach met een schone bips
pi_211846398
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 22:16 schreef loveyoulongtime het volgende:

[..]
Ik heb niet alles kunnen lezen en kijken nog man, moet een stage rapport afmaken voor een school "drop out" die anders een 20k schuld aan zijn broek krijgt omdat ie dat pas op het laatst bij ons op het werk terwijl ie er al een poos werkt aangaf dat ie in de shit zat :P Dus via online cursus die ie nu doet kan hem dat heel veel schelen qua kosten.. Ik moet alleen ook het stage rapport op tijd af hebben.. En ja dat moet serieus, anders komt ie weer in de shit. Proberen hem juist de goeie richting te geven gezien zijn verleden.
I see what you did there :D
pi_211846454
Bolton, nog zo'n neocon, dringt aan op een oorlog met Iran

twitter
pi_211847422
Douglas Macgregor, pentagon adviseur deelt zijn mening over de Israel lobby en de gestoorde neocon John Bolton

Top Pentagon Adviser Douglas Macgregor Blames ‘Israeli lobby’

WASHINGTON (JTA) — Douglas Macgregor, a top adviser to President Donald Trump’s new acting defense secretary, routinely blames “the Israeli lobby” and “neocons” for pushing the United States into wars.

Trump last week in the wake of his loss in the presidential election to Joe Biden purged senior staff at the departments of Defense, State, and Homeland Security and named loyalists to the jobs. Among the new hires was Macgregor, who is advising the new acting defense secretary, Christopher Hill.

CNN’s KFile uncovered interviews in which Macgregor, a decorated combat veteran who appears frequently on Fox News and other conservative media, says “pro-Israel” donors and the pro-Israel lobby are behind efforts to drive the United States into war.

Last year in an interview with a Florida talk show, Macgregor explained what was behind what he said was a push to war with Iran.

“We’re dragged in because of our close relationship with Israel,” he said.

You have to look at the people that donate to those individuals,” Macgregor said, referring to John Bolton, who was then the national security adviser, Michael Pompeo, the secretary of state, and Sen. Lindsey Graham, R-S.C. “Mr. Bolton has become very, very rich and is in the position he’s in because of his unconditional support for the Israeli lobby. He is their man on the ground, in the White House. The same thing is largely true for Mr. Pompeo, he has aspirations to be president. He has his hands out for money from the Israeli lobby, the Saudis, and others.”

https://www.jewishexponen(...)lames-israeli-lobby/
pi_211849099
@Ali_boo wat denk je? Stuurt het westen aan op een oorlog in het midden oosten of probeert het westen het te voorkomen? Of probeert juist het midden oosten een frontale oorlog te voorkomen?

En wie zit er tussen?
Lach met een schone bips
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')