abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211740398
Een paar maanden geleden heb ik een olieloze compressor gekocht via Marktplaats. 3x gebruikt en ineens komt er een hoop herrie vanaf, klonk aardig alsof hij op sterven lag.

Bij het losschroeven van de kap zag ik dat er een scheur in de riem zit.

Staan deze riemen op tijd? Of is het gewoon oude eraf en nieuwe erop?
Riem is een Contitech HTD 339 3M 18.

Zou een paar foto's willen uploaden maar mobiel lukt dat niet.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_211743939
De riem staat wel te boek als Syngro belt / Timing belt maar die naam gekregen omdat het een getande riem is die dus niet kan slippen en daarom dus veelal gebruikt wordt in aandrijvingen die timing nodig hebben. Waar de riem dus nooit mag slippen bv. als distributieriem in 4 takt motoren om de kleppen op goede tijd te zetten.. Misschien was het minder verwarrend geweest als ze het Anti Slip Belt hadden genoemd.

Bij een compressor waar een elektromotor een plunjer aandrijft om druk op te bouwen valt niets te timen. :)

Zal overeen komen met deze uitleg.
pi_211752494
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 13:52 schreef Watuntrik het volgende:
De riem staat wel te boek als Syngro belt / Timing belt maar die naam gekregen omdat het een getande riem is die dus niet kan slippen en daarom dus veelal gebruikt wordt in aandrijvingen die timing nodig hebben. Waar de riem dus nooit mag slippen bv. als distributieriem in 4 takt motoren om de kleppen op goede tijd te zetten.. Misschien was het minder verwarrend geweest als ze het Anti Slip Belt hadden genoemd.

Bij een compressor waar een elektromotor een plunjer aandrijft om druk op te bouwen valt niets te timen. :)

Zal overeen komen met deze uitleg.
Top man, hier kan ik wat mee ^O^
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_211774326
quote:
0s.gif Op maandag 25 december 2023 13:52 schreef Watuntrik het volgende:
De riem staat wel te boek als Syngro belt / Timing belt maar die naam gekregen omdat het een getande riem is die dus niet kan slippen en daarom dus veelal gebruikt wordt in aandrijvingen die timing nodig hebben. Waar de riem dus nooit mag slippen bv. als distributieriem in 4 takt motoren om de kleppen op goede tijd te zetten.. Misschien was het minder verwarrend geweest als ze het Anti Slip Belt hadden genoemd.

Bij een compressor waar een elektromotor een plunjer aandrijft om druk op te bouwen valt niets te timen. :)

Zal overeen komen met deze uitleg.
Nou, einde oefening compressor verwacht ik. Had het wiel geblokkeerd met grote schroevendraaier. Maar die inbus zat muurvast. Dus breekt uiteraard wat af vaan het tandwiel. ;( geen idee of dat nog verkrijgbaar is.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_211774971
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 12:49 schreef Miniem het volgende:
;( geen idee of dat nog verkrijgbaar is.
Gebeurd veel bij oude meuk wat al de nodige jaartjes vast zit en nooit los is geweest en zo vast zit gekoekt dat daarmee onderdelen en of gereedschap beschadigt. Vooral wanneer as en borging uit verschillende legeringen bestaan. Zulke dingen kun je voor zijn uit ervaring en beperken door het eerst in te spuiten met een kruip olie en dagje laten intrekken en of eventueel verwarmen.

Met alle waarschijnlijkheid is dat nog wel te verkrijgen je moet dan wel de juiste maten weten en soort as etc.... Dat tandwiel heet bij ons Getande Poelie of Vliegwiel. Dat soort poelies kun je in allerlei apparatuur terugvinden, grasmaaiers, cirkelzagen, wasmachines, airco's, fans etc. etc. Meestal zijn het apparte producties met DIN normen, wordt dus niet gemaakt door de compressorfabrikant zelf, maar elders ingekocht, zij stellen alleen maar samen in hun productie.

Zoals je hier kunt zien wordt je dood gegooid met allerhande maten en modellen poelies.
https://jetuinmachine.nl/producten/224-POELIE-Murray-Sentinel-

https://www.bumac-onderde(...)ven/alko-brill-solo/

Het handigste is uiteraard eerst zoeken op Merk en Type compressor en onderdelen of Spare Parts. Dan zou je de juiste poelie kunnen vinden met part/art. Nr. Anders wordt het meten en zoeken naar alternatieven. Je zult er wel weer een passende 'poelietrekker' bij moeten aanschaffen. Ook daar heb je verschillende types en maatvoeringen in die mogelijk een stukje duurder zijn dan het vliegwiel zelf. En dat voor iets wat je dan mogelijk maar 1 x gebruikt en daarna nooit meer.

Er zijn ook bedrijven die een compressor kunnen reviseren met al het benodigde gereedschap in huis.
Dan moet je even informeren over het kosten baten plaatje... :)
https://www.materscompressors.nl/home.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')