https://www.belastingdien(...)g-box-3-inkomen-2023quote:Hoe wordt mijn box 3-inkomen over 2023 berekend?
Het box 3-inkomen in 2023 wordt berekend volgens de nieuwe wetgeving. Daarbij gaan we uit van de werkelijke verdeling van uw vermogen. Bij de berekening gebruiken we fictieve rendementspercentages die dicht bij de werkelijke rendementspercentages liggen. Kijk welke percentages dit zijn en hoe de berekening werkt.
Rendementspercentages 2023
In 2023 gebruiken we fictieve rendementspercentages die dicht bij het werkelijke rendement van uw box 3-inkomen liggen. Daarom gebruiken we voor uw bezittingen 2 verschillende percentages: 1 voor uw banktegoeden, en een ander voor uw beleggingen en andere bezittingen. Voor uw schulden gebruiken we een 3e percentage.
Dit zijn de rendementspercentages voor 2023:
Banktegoeden: 0,01%
Beleggingen en andere bezittingen: 6,17%
Schulden: 2,46%
Het percentage voor beleggingen en andere bezittingen staat al vast. De percentages voor banktegoeden en schulden zijn nog voorlopig. Begin 2024 stellen we die percentages vast. De vastgestelde percentages gebruiken we bij uw definitieve aanslag.
quote:Anti-misbruikbepaling in 2023
Een nieuwe toevoeging in 2023 is de 'peildatumarbitrage'. Deze is ingevoerd om misbruik te voorkomen. Door bijvoorbeeld (een deel van je) beleggingen eind december te verkopen en begin januari weer te kopen, bespaar je belasting. De vermogensbelasting wordt dan berekend tegen het spaartarief. Dit gedrag vindt de overheid onwenselijk. Daarom is er een nieuwe bepaling bij gekomen.
Tussen het moment van verkoop van de beleggingen en het moment van aankoop moet minimaal 3 maanden zitten. Dit hoeft alleen als 1 januari binnen die periode valt. Bij minder dan 3 maanden verschil ziet de Belastingdienst de opbrengst van je aandelen op je spaarrekening toch als beleggingen. En betaal je het hoge tarief. Tenzij je kunt aantonen dat het gaat om zakelijk handelen.
Dit geldt ook voor het tijdelijk aangaan van meer schulden rondom 1 januari.
Lees meer over het omzeilen van de peildatum in box 3.
Wat een enorm slecht vehikel heeft de belastingdienst hier uitgewerkt en wat een mogelijkheden voor discussie en onduidelijkheden biedt dit.quote:Peildatum omzeilen
Door dit verschil in belasting lijkt het interessant om vlak voor 1 januari je beleggingen te verkopen. En deze na 1 januari weer aan te kopen. Hierdoor heb je meer spaargeld op de peildatum en verlaag je je box 3 heffing. Helaas gaat dit niet zomaar. De Belastingdienst heeft deze truc voorzien en aanvullende wetgeving bedacht.
Arbitrageperiode
Het ver- en aankopen van je beleggingen binnen 3 maanden rondom 1 januari ziet de Belastingdienst als het ontwijken van belasting. Deze 3 maanden is de zogenoemde arbitrageperiode. Verkoop je je beleggingen op 15 december 2022 en koop je op 16 februari 2023 weer aandelen? Dan valt dit binnen de periode van 3 maanden. De Belastingdienst zal je vermogen toch als overige bezittingen belasten.
Wil je de arbitrageperiode ontlopen? Dan moet er meer dan 3 maanden tussen je aan- en verkoopmoment zitten.
Zakelijk handelen
Een andere uitzondering is de zakelijke transactie. Handel je binnen 3 maanden en is dit een zakelijke transactie? Dan is er geen sprake van belastingontwijking. Maar wanneer is transactie zakelijk? Handel je regelmatig op de beurs? En stegen de koersen in december? Dan kan het een reguliere transactie voor je zijn. Zeker als de koersen weer flink gedaald zijn als je aankoopt in februari. Is dit je enige transactie? Dan lijkt het zakelijk motief lastiger te onderbouwen.
Andere investeringsplannen
Het vrijmaken van geld voor een andere bestemming kan ook een vorm van zakelijk handelen zijn. Bijvoorbeeld omdat je van plan bent om een grote aankoop of andere investering te doen. Denk aan een auto, (beleggings)pand of garagebox. Als deze plannen toch niet doorgaan, is het niet gek als je het geld weer investeert in beleggingen. In deze periode kan toevallig de peildatum van 1 januari liggen. Deze plannen moet je kunnen onderbouwen met bewijzen. Alleen zeggen dat je het wilde doen is naar verwachting niet genoeg.
Rechtszaken
Of een transactie zakelijk is, is heel persoonlijk. En een algemeen antwoord is dan ook niet mogelijk. Wij verwachten in de toekomst discussies tussen de Belastingdienst en consument over wat zakelijk handelen is. Dit zal mogelijk leiden tot rechtszaken. De rechter moet dan de kaders van het zakelijk handelen gaan bepalen. Het kan jaren duren voordat hier duidelijkheid over is.
Mislopen beleggingsrendement
Of het tijdelijk verkopen van je beleggingen je iets oplevert, hangt vooral af van beleggingsresultaat. Hierbij gaat het om het gemiste rendement door koersschommelingen. Maar ook om de kosten van de aan- en verkoop van een (deel) van je beleggingsportefeuille. Bekijk goed wat de gevolgen voor je beleggingen zijn voor je tot verkoop over gaat. De kosten zijn heel verschillend per beleggingsproduct.
Risico's omzeilen peildatum
Beleggen doe je meestal voor de lange termijn. Het verkopen en weer aankopen van je beleggingen binnen een aantal maanden kan leiden tot ongewenste gevolgen voor het rendement op lange termijn. Het is op een dergelijke korte termijn niet in te schatten wat de ontwikkelingen in de markt zullen zijn. Bedenk goed of het besparen van belasting door ver- en aankoop van je portefeuille je lange termijndoel niet in gevaar brengt. Uit onderzoeken blijkt dat het 'timen' van de markt op lange termijn een negatief effect heeft op het te behalen rendement. Wij vinden het ‘timen’ alleen voor fiscale redenen geen verstandige optie.
Dit systeem is echt het slechtste van de drie.quote:Op dinsdag 19 december 2023 11:39 schreef Leandra het volgende:
Het grappige is dat we eerst een systeem hadden waarbij het feitelijke rendement belast werd.
Toen was er een hoop gemiep dat dat moeilijk, moeilijk, moeilijk was en dat er een simpel en eenduidig systeem moest komen en dat kwam er; een vast percentage.
Dat was allemaal prima, tot de rente enorm daalde, toen kwam er een hoop gemiep dat het niet eerlijk was, want je geld leverde op je bankrekening minder op dat je er aan belasting over moest betalen, dus moest het eerlijker...
Nou, dat is wat men met het nieuwe systeem krijgt.
Volgens mij houden die belastingdienstargumenten voor de rechter ook geen stand!!quote:Op dinsdag 19 december 2023 11:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat een enorm slecht vehikel heeft de belastingdienst hier uitgewerkt en wat een mogelijkheden voor discussie en onduidelijkheden biedt dit.
Als ik deze maand verkoop uit zakelijk belang (want ik vind dat de beurs genoeg gestegen is met de eindejaarsralley en ik verwacht een daling), dan is dat mijn goed recht. Het is volstrekt onmogelijk voor de belastingdienst om aan te tonen dat ik die overweging niet gemaakt heb!! Onmogelijk!!
Verder kan ik nog verkopen en voor een deel calls kopen. Mijn koerspotentieel blijft dan gewoon gelijk, maar mijn belastingen niet.
Wat een mogelijkheden!!
Dat zou defacto een lager belastingpercentage zijn op beleggingen, wat niet logisch is, en ja, meer risico, maar waarom verdient meer risico in deze dan een fiscaal voordeel? Wordt er zonder te weinig risico genomen dat het schade doet aan de economie? Lijkt me niet.quote:Op dinsdag 19 december 2023 11:33 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat we eerst een heel mooi systeem hadden voor de VRH, dat was namelijk simpel en eenduidig en bood hierdoor weinig mogelijkheden tot omzeilen. En om als belegger mogelijk meer rendement te behalen dan een spaarder hoeft niet belast te worden, daarvoor neemt de belegger namelijk ook meer risico!
De broker weet dat wel.quote:Op dinsdag 19 december 2023 11:33 schreef LXIV het volgende:
Vragen:
1) Wie weet wat er gebeurt als ik mijn aandelen voor 31-12 verkoop, het geld op mijn broker account laat staan en op 6-1 weer terugkoop? (Ik doe dit omdat ik een crash verwacht in het eerste jaar van 2024). Wat dan? En mag ik het geld op het account van mijn broker laten staan of moet ik het naar mijn bankrekening overmaken om de VRH te ontlopen?
Lijkt me verstandig met deze poppenkast?quote:Op dinsdag 19 december 2023 11:33 schreef LXIV het volgende:
2) Als ik het op mijn broker account laat staan, is het dan niet veel slimmer om dmv derivaten het hele jaar door belegd te blijven met een fractie van mijn vermogen, terwijl de rest van het geld op het broker account staat?
Dus stel: Ik heb 80.000 euro die onder de VRH valt. In plaats van een ETF op de AEX voor 80.000 euro laat ik dat geld cash en koop een call@800 en schrijf ik een put@800. Netto is dat rond de nul euro aan geinvesteerd vermogen op de beurs, maar qua koersbeweging identiek aan die ETF
Lijkt me niet?quote:Op dinsdag 19 december 2023 11:33 schreef LXIV het volgende:
3) Ik lees dat schulden op 2,46% negatief rendement staan. Wordt een short (of een geshort derivaat) als schuld aangemerkt? En wanneer die gewoon gedekt is? Anders ontstaat een rare situatie wanneer je (deep in the money) calls gaat schrijven op je aandelen bijvoorbeeld. Want over het deel in the money van je aandeel betaal je dan 6,17% en je krijgt maar 2,46% terug.
Het gaat dan bij rechtszaken ook niet over 100% bewijs.quote:Op dinsdag 19 december 2023 11:44 schreef LXIV het volgende:
Het is volstrekt onmogelijk voor de belastingdienst om aan te tonen dat ik die overweging niet gemaakt heb!! Onmogelijk!!
Maar al voer je een belastingtrucje uit, het zal dan aan de belastingdienst zijn om te bewijzen dat dit een belastingtrucje was en geen andere motivatie. Totaal onmogelijk!!quote:Op dinsdag 19 december 2023 11:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Volgens mij houden die belastingdienstargumenten voor de rechter ook geen stand!!
Vandaag gaat VLK ex kapitaaluitkering. Genoeg kopers gisteren, die nu de uitkering opstrijken en weer willen verkopen. Heeft niks met belastingtrucjes te maken, maar alles met kapitaal op willen strijken.
Meer risico verdient geen fiscaal voordeel maar fiscaal gelijke behandeling. In dit systeem wordt beleggen fiscaal zwaar gestraftquote:Op dinsdag 19 december 2023 11:52 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat zou defacto een lager belastingpercentage zijn op beleggingen, wat niet logisch is, en ja, meer risico, maar waarom verdient meer risico in deze dan een fiscaal voordeel? Wordt er zonder te weinig risico genomen dat het schade doet aan de economie? Lijkt me niet.
Misschien niet. Maar kopen/verkopen op de beurs is zo standaard. En er is echt niets wat de BD op tafel kan leggen over wat er op moment van verkoop in mijn hoofd gebeurde.quote:Op dinsdag 19 december 2023 11:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Het gaat dan bij rechtszaken ook niet over 100% bewijs.
Ligt er aan, als iedere euro winst het belastbare object zou moeten zijn (en dus niet vermogen an sich dat wordt belast).quote:Op dinsdag 19 december 2023 11:57 schreef LXIV het volgende:
[..]
Meer risico verdient geen fiscaal voordeel maar fiscaal gelijke behandeling. In dit systeem wordt beleggen fiscaal zwaar gestraft
Tsja, dat is het risico als er gemiept wordt dat het te moeilijk of niet eerlijk is, dan krijg je (weer) een ander systeem, en verandering is niet altijd verbetering.quote:Op dinsdag 19 december 2023 11:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dit systeem is echt het slechtste van de drie.
Het is niet oneerlijk dat het geld op je bankrekening minder oplevert, want je loopt ook meer risico. En iedereen is vrij om er aandelen voor te kopen.
Het systeem wat we hadden was gewoon heel eenvoudig en recht door zee en daarom prima. Dat schrijf ik in het begin ook. Dat er een korte periode is geweest van extreem lage rente heeft daar niks van af gedaan.quote:Op dinsdag 19 december 2023 12:01 schreef ludovico het volgende:
Vorige kabinetten hebben er echt een tifuszooi van gemaakt, echt om je dood te schamen.
Nou, 2 jaar geleden vond niemand met vermogen dat "wel prima" het was allemaal heel erg oneerlijk, want het geld op de bank....quote:Op dinsdag 19 december 2023 12:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het systeem wat we hadden was gewoon heel eenvoudig en recht door zee en daarom prima. Dat schrijf ik in het begin ook. Dat er een korte periode is geweest van extreem lage rente heeft daar niks van af gedaan.
Ze hadden beter een tijdelijke maatregel kunnen invoeren voor de periode 2018-2021 dat spaartegoeden in een lager tarief vielen. Uit 'coulantie' of zo. En nu, nu de spaaropbrengsten weer redelijk zijn, dit achterwege laten.
hetzelfde sommetje, maar nu kopen Mo en Selah 8 calls op de index. Ze besparen dan ca 5723 aan belasting, maar hebben een beleggingswinst van 5333 euro.quote:Voorbeeld grote belegger
Mo en Selah hebben een vermogen van ¤600.000, hiervan staat ¤100.000 op een spaarrekening en de rest is belegd. Zij betalen over 2023 ¤7169 aan belasting.
Om belasting te besparen besluiten ze om bijna de hele aandelenportefeuille te verkopen, namelijk ¤400.000. En in april de aandelen weer te kopen. Hierdoor betalen ze nog maar ¤1446 aan belasting. Een besparing van maar liefst ¤5723.
Maar Mo en Selah moeten ook rekening houden met het misgelopen beleggingsrendement en de beleggingskosten voor de aan- en verkoop.
Stel dat in de periode dat Mo en Selah geen beleggingen hebben, het rendement 2% was geweest. Zij lopen dan ¤2666 (¤400.000*2%*4/12) aan rendement mis. Mo en Selah betalen aan aan- en verkoopkosten 2 maal 0,1%. ¤400.000*0,1%*2=¤800. Per saldo verliezen zij ¤3466 op hun beleggingen.
Selah en Mo besparen ¤5723 aan belasting, maar hebben ¤3466 op hun beleggingen verloren. Hierdoor besparen zij per saldo ¤2256.
Hetzelfde sommetje, maar nu met 4% beleggingsrendement. Mo en Selah lopen dan ¤5333 (¤400.000*4%*4/12) aan rendement mis. De kosten blijven gelijk. Het beleggingsresultaat bedraagt dan ¤6133 en zij hadden hun beleggingen beter kunnen laten staan. Mo en Selah maken nu ¤410 verlies. Hoe hoger het misgelopen rendement, hoe minder er overblijft van het belastingvoordeel op je vermogen.
quote:Op dinsdag 19 december 2023 12:06 schreef LXIV het volgende:
Dit voorbeeld geeft de consumentenbond ook nog
[..]
hetzelfde sommetje, maar nu kopen Mo en Selah 8 calls op de index. Ze besparen dan ca 5723 aan belasting, maar hebben een beleggingswinst van 5333 euro.
Tjah de Hoge Raad heeft het afgeschoten hè, zal er globaal wel mee te maken hebben dat er niet onderbouwd is waarom er zo hard aan het eigendomsrecht werd gerommeld (impliciet).quote:Op dinsdag 19 december 2023 12:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het systeem wat we hadden was gewoon heel eenvoudig en recht door zee en daarom prima. Dat schrijf ik in het begin ook. Dat er een korte periode is geweest van extreem lage rente heeft daar niks van af gedaan.
Ze hadden beter een tijdelijke maatregel kunnen invoeren voor de periode 2018-2021 dat spaartegoeden in een lager tarief vielen. Uit 'coulantie' of zo. En nu, nu de spaaropbrengsten weer redelijk zijn, dit achterwege laten.
Eeeeh...dat klinkt heel logisch.quote:Op dinsdag 19 december 2023 11:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar al voer je een belastingtrucje uit, het zal dan aan de belastingdienst zijn om te bewijzen dat dit een belastingtrucje was en geen andere motivatie. Totaal onmogelijk!!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |