abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211651283
quote:
Studenten vrezen sluiting huizen: ‘We schrikken ons kapot’

Studentenverenigingen zijn bang dat het nieuwe woonbeleid van de gemeente, waarbij mogelijk vijftig studentenhuizen verdwijnen, leidt tot nog meer woningnood en mentale problemen.
Zowel bewoners, verhuurders als studentenverenigingen hebben kritiek op het voorgestelde woonbeleid van wethouder Wonen Julius Terpstra (CDA).

De nieuwe maatregelen, die per 1 januari ingaan, hebben tot doel de problemen op de Leidse woningmarkt aan te pakken. Ze moeten er onder meer toe leiden dat huisjesmelkers harder kunnen worden aangepakt, dat de leefbaarheid in sommige wijken verbetert en het voor starters makkelijker wordt een huis te kopen.

Maar er komen ook nieuwe verkameringsmaatregelen. Zo kondigde Terpstra aan dat de gemeente gaat handhaven op panden die tijdens de verkameringsstop van 2021 tóch illegaal zijn verkamerd in wijken waar de leefbaarheid onder druk staat (geluidsoverlast, een tekort aan parkeerplekken, overlast door fietsen en vervuiling). Oftewel: die huizen moeten dicht.

In het Samenhangend pakket woningmarktregulerende maatregelen staat dat het gaat om ongeveer vijftig panden in de wijken Transvaal, Noorderkwartier en De Kooi waarbij er ‘een risico’ is ‘dat studenten op straat komen te staan’.

WONINGNOOD
In oktober reageerde Studenten voor Leiden (SVL) ontstemd. ‘Er staat letterlijk dat dit beleid leidt tot het sluiten van vijftig huizen’, zei fractievoorzitter Mitchell Wiegand Bruss in Mare. ‘Het gaat dan om minstens honderdvijftig, maar misschien wel driehonderd studenten die hierdoor op straat komen te staan. Ik kan er met mijn kop niet bij dat de wethouder in tijden van extreme woningnood studentenkamers gaat onttrekken aan de markt.’

Volgens wethouder Terpstra hoeven deze studenten echter nergens voor te vrezen: ‘We handhaven niet van vandaag op morgen, dus studenten die in zo’n huis wonen krijgen een jaar om op zoek te gaan naar een andere kamer’, zei hij eerder in Mare.

Maar dat verhaal gaat er bij de studentengemeenschap niet in, bleek onlangs bij de commissie stedelijke ontwikkeling. ‘Een jaar overgangstermijn is veel te kort’, zei Auke Hofman, voorzitter van Augustinus, in de raadszaal. ‘Met de huidige woningnood zou die eerder vijf of zes jaar moeten zijn. Wat de gemeente zou moeten doen, is dit beleid uitstellen tot er überhaupt genoeg studentenwoningen zijn, in plaats van de woningnood juist te vergroten.’

Hofman sprak ook namens ongeveer twintig andere verenigingen die zich zorgen maken om het nieuwe beleid, waaronder Quintus, SSR, Catena, Njord, Asopos, De Blauwe Schuit, Plankenkoorts, NSL, Panoplia, Sempre Crescendo, Duivelsei, DAC en Prometheus.

VEILIGE HAVEN
‘Wij vrezen dat het mentale welzijn van de honderden studenten die wellicht hun huis uit moeten verslechtert’, betoogde Hofman. ‘Zij hebben hier hun leven opgebouwd, het is hun sociale kring geworden. Een huis is een veilige haven waar je tot rust kan komen en je stress van je af kan schudden. Met dit beleid kan dat voor deze studenten worden afgepakt.’

Ook wees hij erop dat de betreffende studenten nog helemaal niet op de hoogte zijn van de voorgenomen sluiting. ‘Zij zullen zich kapot schrikken als de brief met het nieuws op de deurmat valt.’

Bovendien is het volgens hem niet reëel dat verhuurders hun verplichting om nieuwe woonruimte voor de gedupeerde studenten te zoeken kunnen nakomen. ‘In de huidige wooncrisis is dat een sprookje. Mijn oproep is: laat deze studenten niet in de steek.’

Ook Minerva maakt zich zorgen om de mogelijke sluiting van de panden. ‘Een vriend van me heeft anderhalve maand met een matje onder zijn arm door Leiden gelopen voordat hij eindelijk een kamer kon bemachtigen’, vertelde voorzitter Reinier Nijman. ‘En dan hebben we nog de internationale studenten, die zo wanhopig zijn dat ze bij studentenhuizen vragen of ze alsjeblieft op de bank mogen slapen en daar best voor willen betalen. Zelf heb ik overigens een jaar naar een kamer moeten zoeken.

‘Eerst vijf jaar lang als gemeente niks doen, en achteraf honderden studenten de dupe laten zijn van het illegaal handelen door verhuurders is geen optie. Studenten hebben onderdak nodig en kunnen hier geen slachtoffer van zijn. Een jaar de tijd krijgen om een nieuwe woning te vinden is te kort. Ik ken studenten die hun hele bachelor naar een kamer zoeken.’

GEMEENSCHAPPELIJKE RUIMTES
Volgens de Plaatselijke Kamer van Verenigingen (PKvV) is ‘de woningcrisis enorm en doet dit beleid daar een flinke schep bovenop’. Bestuurslid Lisa Wetting: ‘In de coronacrisis is maar weer gebleken dat studentenhuizen een cruciale rol spelen in het tegengaan van eenzaamheid. Het is de basis van persoonlijke en sociale ontwikkeling.’

Maar met het sluiten van vijftig studentenhuizen, zullen ook meer gemeenschappelijke ruimtes verloren gaan. ‘De duizenden woningen die nu worden gebouwd, zijn woningen voor in je eentje’, aldus Wetting. ‘Hierdoor komt het studentenwelzijn wederom onder druk te staan.’
Bovendien wees ze erop dat de duizend eenheden die dit jaar zijn bijgebouwd, allang zijn bewoond. De studenten die mogelijk nieuwe woonruimte moeten zoeken, kunnen hiervoor dus niet in aanmerking komen. ‘Hoe wil het college voorkomen dat deze studenten na een jaar alsnog op straat komen te staan?’

Minerva-voorzitter Nijman vindt dat de wethouder terug naar de tekentafel moet. ‘Wij willen daarbij helpen. Ik ben ervan overtuigd dat we de leefbaarheid in heel Leiden kunnen verbeteren, maar dat kan niet door studenten op straat te zetten.’
‘Studenten zijn bereid mee te denken over creatieve oplossingen’, zei Wetting. ‘Maar het met terugwerkende kracht gaan handhaven op vijftig huizen vinden wij onrechtvaardig.’

Nijman deed alvast een voorzet. ‘Begin met een schone lei, waarbij zowel voor verhuurders als huurders duidelijk is wat de nieuwe regelgeving is. Dat is eerlijk voor alle aankomende en huidige studenten. In onze ogen moeten alle bestaande studentenhuizen een vergunning krijgen.’

En wanneer de wethouder de voorgenomen plannen tóch doorzet, wil Wetting een uitbreiding van het huurteam. ‘Gedupeerde studenten moeten kunnen rekenen op juridische hulp. We missen duidelijkheid over de rechten waar deze studenten zich op kunnen beroepen.’ De inhoudelijke bespreking van het nieuwe woonbeleid is op 14 december.
Er zijn niet te weinig studentenhuizen ..... er zijn te veel studenten. De helft heeft niks op de uni te zoeken en moet gewoon terug worden geschopt naar het HBO.
pi_211651924
quote:
16s.gif Op zondag 17 december 2023 20:34 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
Er zijn niet te weinig studentenhuizen ..... er zijn te veel studenten. De helft heeft niks op de uni te zoeken en moet gewoon terug worden geschopt naar het HBO.
En HBO'ers hebben geen studentenhuis nodig?
  zondag 17 december 2023 @ 21:18:17 #3
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_211652081
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 21:11 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
En HBO'ers hebben geen studentenhuis nodig?
HBO'ers zijn geen studenten. Probleem opgelost. Slim van TS. ^O^
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zondag 17 december 2023 @ 21:20:03 #4
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_211652111
quote:
16s.gif Op zondag 17 december 2023 20:34 schreef Alpha0 het volgende:

[..]
En dat lost het probleem dan op magische wijze op? Wat is de redenatie daarachter? Huisvesting in de stad waar je onderwijsinstelling is gevestigd is alleen voorbehouden aan universitair geschoolden of iets dergelijks?
  zondag 17 december 2023 @ 21:20:56 #5
255257 Flow3r
Forever in my life O(+>
pi_211652130
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2023 21:18 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Dat was snel _O_
pi_211652212
In de coronacrisis is maar weer gebleken dat studentenhuizen een cruciale rol spelen in het tegengaan van eenzaamheid. Het is de basis van persoonlijke en sociale ontwikkeling.’

Oh please.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 17 december 2023 @ 21:26:26 #7
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_211652266
quote:

[..]
Je hebt dus alleen recht op huisvesting in de stad waar je je opleiding volgt als je student bent? Waarom?
pi_211652281
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 21:26 schreef Repentless het volgende:

[..]
Je hebt dus alleen recht op huisvesting in de stad waar je je opleiding volgt als je student bent? Waarom?
Hebben ze mij ook nog nooit kunnen uitleggen, waarom die groep zo speciaal is.

Sowieso, dat idee: "Ik ben 18. Ik ben student. Dus ik heb recht op een eigen woonruimte." Woon je drie provincies verderop, akkoord. Verder? In welke alternatief universum is dit logica?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_211652301
Weer een fantastische zet van dit gevallen kabinet
  zondag 17 december 2023 @ 21:31:49 #10
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_211652388
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 21:27 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Daar ben ik ook erg benieuwd naar. In dit geval vallen ze op dit moment ook nog eens onder die definitie van 'student', omdat ze universitair onderwijs volgen. Maar wanneer je een deel daarvan dan 'degradeert' tot hbo'er, vervallen er blijkbaar direct allerlei privileges en rechten en is daarmee het probleem opgelost. Waarom dat is, is bij mij de vraag.
  zondag 17 december 2023 @ 21:32:48 #11
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211652407
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 21:31 schreef Repentless het volgende:

[..]
Daar ben ik ook erg benieuwd naar. In dit geval vallen ze op dit moment ook nog eens onder die definitie van 'student', omdat ze universitair onderwijs volgen. Maar wanneer je een deel daarvan dan 'degradeert' tot hbo'er, vervallen er blijkbaar direct allerlei privileges en rechten en is daarmee het probleem opgelost. Waarom dat is, is bij mij de vraag.
Dat niet alleen, die hadden kennelijk tijdens corona geen risicio op eenzaamheid, en persoonlijke en sociale ontwikkeling hebben ze ook niet nodig.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_211652551
studentenwelzijn :')
pi_211652556
Als die Chinezen nou gewoon eens hun kinderfietsje pakken en in een ander land verder gaan studeren, is het probleem al half opgelost. En als de andere studenten van buiten de EU en zonder uitverkoren excellentiestatus hetzelfde doen. Is de andere helft van het probleem ook opgelost.
En dan ligt het daarna alleen nog aan de wensen van de kamerbewoners, die of een ballenhuis zoeken, of een ruime studio (graag gedaan hoor, die huurtoeslag, ik heb er ook dit jaar weer hard voor gewerkt).
pi_211652837
Er zijn meer HBO-scholen dan universiteiten verspreid over het land, dus meer kans dat je er een in de buurt van je ouders kunt vinden.

Daarnaast mee eens dat studenten te veel verwend worden in NL. Zoals eigenlijk bijna iedereen in NL. Liever belasting door de helft en alles wat Spartaanser, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
pi_211653133
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 21:28 schreef Cupfighter het volgende:
Weer een fantastische zet van dit gevallen kabinet
??? zit die wethouder in het kabinet?

quote:
het nieuwe woonbeleid van de gemeente
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  zondag 17 december 2023 @ 22:20:01 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211653320
De enige terechte vraag zou zijn waarom de gemeente niet eerder heeft gehandhaafd.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_211653421
Wat ik me wel eens afvraag, ik heb werkelijk geen idee, hoe kan men een studentenschuld opbouwen van 10.000-en euro’s? Is dat omdat studenten massaal op kamers gaan?
pi_211653583
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2023 22:24 schreef Vliegbaard het volgende:
Wat ik me wel eens afvraag, ik heb werkelijk geen idee, hoe kan men een studentenschuld opbouwen van 10.000-en euro’s? Is dat omdat studenten massaal op kamers gaan?
1.000 euro per maand lenen, waarmee je nog steeds onder t sociaal minimum zit.
pi_211653652
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 22:11 schreef Het_Bokje het volgende:

[..]
??? zit die wethouder in het kabinet?
[..]

Mijn excuus totaal verkeerd gelezen
pi_211653654
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 22:33 schreef PotjeSambal het volgende:

[..]
1.000 euro per maand lenen, waarmee je nog steeds onder t sociaal minimum zit.
Waarom dan ¤1000 p/m lenen?
  zondag 17 december 2023 @ 22:41:33 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211653708
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2023 22:37 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Nou, sommige studenten doen dat om de huur en de boodschappen te kunnen betalen. Anderen om op wintersport te gaan, en weer anderen omdat ze dachten met die lening geld te kunnen verdienen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_211653782
quote:

[..]
Hihihi, wat een gaaf en origineel grapje.
/
Nog meer simpele opmerkingen die jou ronduit origineel en creatief maken?

[ Bericht 0% gewijzigd door Mutsaers__78 op 18-12-2023 08:13:26 ]
pi_211653882
quote:

[..]
Beetje wereldvreemde opmerking, om van te leven. Nu volgt vast jouw post over hoe je hebt gestudeerd zonder te lenen. Bij voorbaat gefeliciteerd.
pi_211654055
quote:

[..]

Sowieso, dat idee: "Ik ben 18. Ik ben student. Dus ik heb recht op een eigen woonruimte." Woon je drie provincies verderop, akkoord. Verder? In welke alternatief universum is dit logica?
In welk universum wordt het na een halve eeuw enorme economische groei veel kutter voor de kinderen dan voor de ouders?

Handhaaf de wet, in de zin van onze democratische rechtsstaat respecteren, en het probleem is weg want slechts bij uitzondering hoger onderwijs in het Engels.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 17 december 2023 @ 23:17:07 #25
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211654144
quote:

[..]
Omdat de kosten van kamerhuur, studiegeld, studiemateriaal, boodschappen etc. al snel een stuk hoger zijn dan dat een student verdiend met een bijbaantje.
pi_211654231
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 22:54 schreef PotjeSambal het volgende:

[..]
Beetje wereldvreemde opmerking, om van te leven. Nu volgt vast jouw post over hoe je hebt gestudeerd zonder te lenen. Bij voorbaat gefeliciteerd.
Ik heb nooit gestudeerd, het MBO noemden ze destijds nl geen studeren. Mag het 14 jaar later in halen. Maar ik vraag me wel af of dat al die studenten allemaal op kamers “moeten”.
  zondag 17 december 2023 @ 23:54:25 #27
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211654368
quote:

[..]

Over dedain gesproken...
Wat een hypocriete koorknaap ben jij.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_211654394
Laat ik dan voor de verandering eens op het nieuwsbericht reageren. Nee, natuurlijk mogen deze studenten niet op straat gezet worden. Ze regelen het maar zonder dat zij hier de dupe van zijn.
pi_211654445
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2023 23:27 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ik heb nooit gestudeerd, het MBO noemden ze destijds nl geen studeren. Mag het 14 jaar later in halen. Maar ik vraag me wel af of dat al die studenten allemaal op kamers “moeten”.
Tot je 25ste thuis wonen is ook niet alles.
  maandag 18 december 2023 @ 07:15:28 #30
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211654888
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 23:06 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
In welk universum wordt het na een halve eeuw enorme economische groei veel kutter voor de kinderen dan voor de ouders?

Handhaaf de wet, in de zin van onze democratische rechtsstaat respecteren, en het probleem is weg want slechts bij uitzondering hoger onderwijs in het Engels.
Wat heeft dit met studenten te maken. Zijn niet-studenten geen kinderen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 18 december 2023 @ 07:17:23 #31
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211654902
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 23:54 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Over dedain gesproken...
Wat een hypocriete koorknaap ben jij.
Dedain?

Leg uit.

Waarom heeft een student universiteit recht op al die privileges en hbo of lager niet?

Zit helemaal klaar.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 18 december 2023 @ 08:32:25 #32
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_211655224
quote:
1s.gif Op zondag 17 december 2023 23:27 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Omdat 6 uur per dag in het OV zitten niet bevordelijk is voor je studie, je gezondheid en ga zo maar door.
Daarbij is op kamers wonen goed voor je zelfstandigheid, opgroeien, los komen van je ouders en hoort het bij de fase van je leven. En het is ook goed voor je sociale leven ook al zit je niet bij een vereniging.
Oh en voor mij persoonlijk was het niet meer haalbaar om op tijd voor mijn lessen te zijn als ik thuis bleef wonen, de excursiebus vertrok iets te vaak om 7 of 6 uur.

Beantwoord dit je vraag?
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_211655255
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 23:17 schreef Momo het volgende:

[..]
Omdat de kosten van kamerhuur, studiegeld, studiemateriaal, boodschappen etc. al snel een stuk hoger zijn dan dat een student verdiend met een bijbaantje.
Lenen om in een huurwoning te wonen :')

Stukje verkeerde opvoeding
pi_211655260
Mooi dat dit eens aangepakt wordt, nu nog de hoeveelheid studenten verminderen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 18 december 2023 @ 08:37:59 #35
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_211655266
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 07:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dedain?

Leg uit.

Waarom heeft een student universiteit recht op al die privileges en hbo of lager niet?

Zit helemaal klaar.
Ik weet niet in welk universum jij woont, maar in steden waar HBO scholen zitten, bestaan studentenhuizen en studentencomplexen net zo goed uit HBO' ers. Sterker nog in een stad zoals Zwolle of Velp & Arnhem zijn studentenhuizen (en -verenigingen) juist toespits op HBO' ers. Misschien moet je zelf even wat aan je wereldbeeld doen. :s)
In heel veel regelementen, beleid en ga zo maar door wordt onder het woord studenten ook HBO'ers bedoeld.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  maandag 18 december 2023 @ 08:41:04 #36
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_211655286
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 08:36 schreef aTypisch het volgende:

[..]

Wie heeft het over een woning, gaat over een 8 m2 kamer.
pi_211655307
quote:

[..]

Gebrek aan enige verbeeldingskracht

maandag 18 december 2023 @ 08:47:55 #38
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211655320
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 08:37 schreef ieniminimuis het volgende:

[..]
Ik weet niet in welk universum jij woont, maar in steden waar HBO scholen zitten, bestaan studentenhuizen en studentencomplexen net zo goed uit HBO' ers. Sterker nog in een stad zoals Zwolle of Velp & Arnhem zijn studentenhuizen (en -verenigingen) juist toespits op HBO' ers. Misschien moet je zelf even wat aan je wereldbeeld doen. :s)
In heel veel regelementen, beleid en ga zo maar door wordt onder het woord studenten ook HBO'ers bedoeld.
Zou even de hele draad doorlezen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_211655321
quote:

[..]

Inderdaad! Niet op je 18e al een hypotheek van 3 ton afsluiten :')
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  maandag 18 december 2023 @ 08:51:24 #40
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_211655346
quote:

[..]
Helaasch broeder, anno nu zijn zelfs mbo'ers studenten..
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_211655358
quote:
9s.gif Op maandag 18 december 2023 08:41 schreef Momo het volgende:

[..]
Wie heeft het over een woning, gaat over een 8 m2 kamer.
Ja, maakt het er niet beter op
pi_211655363
quote:
2s.gif Op maandag 18 december 2023 08:47 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Inderdaad! Niet op je 18e al een hypotheek van 3 ton afsluiten :')
Huh
pi_211655370
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 08:46 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Gebrek aan enige verbeeldingskracht

Van wie?
pi_211656234
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 07:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Wat heeft dit met studenten te maken. Zijn niet-studenten geen kinderen?
Stel je voor zeg, je geeft de beste leerlingen niet alleen de beste omgeving om zich verder te ontwikkelen zoals je bij de vorige generatie deed, het is zodanig leuk dat het ook nog geinterpreteerd zou kunnen worden als een beloning voor dergelijke prestaties. Dat kunnen we natuurlijk niet hebben, onderscheid maken naar prestaties. Equity moeten we hebben.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 18 december 2023 @ 12:13:56 #45
3542 Gia
User under construction
pi_211657176
quote:
0s.gif Op zondag 17 december 2023 21:58 schreef Alov het volgende:
Er zijn meer HBO-scholen dan universiteiten verspreid over het land, dus meer kans dat je er een in de buurt van je ouders kunt vinden.

Daarnaast mee eens dat studenten te veel verwend worden in NL. Zoals eigenlijk bijna iedereen in NL. Liever belasting door de helft en alles wat Spartaanser, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Het is gewoon zo dat studenten, die toevallig wel in de stad wonen waar de universiteit gevestigd is, toch op kamers gaan. Want dat is zo goed voor hun ontwikkeling en hoort bij het studentenleven!
Die zouden gewoon uitgesloten moeten worden, of pas als laatste aan de beurt voor een kamer.

Verder uiteraard wat minder import-studenten. Die blijven na hun studie vaak niet eens in Nederland, maar houden wel kamers bezet. Moeten we niet willen.
  Moderator / Redactie Sport maandag 18 december 2023 @ 12:32:41 #46
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211657366
"Maak je geen zorgen, je hebt een jaar de tijd om wat nieuws te vinden"

Wachtlijsten in Leiden zijn 2 jaar. Succes ermee hè 14.gif
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator / Redactie Sport maandag 18 december 2023 @ 12:33:18 #47
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_211657372
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 12:13 schreef Gia het volgende:

[..]
Het is gewoon zo dat studenten, die toevallig wel in de stad wonen waar de universiteit gevestigd is, toch op kamers gaan. Want dat is zo goed voor hun ontwikkeling en hoort bij het studentenleven!
Die zouden gewoon uitgesloten moeten worden, of pas als laatste aan de beurt voor een kamer.

Verder uiteraard wat minder import-studenten. Die blijven na hun studie vaak niet eens in Nederland, maar houden wel kamers bezet. Moeten we niet willen.
:')

Nooit student geweest zeker?
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 18 december 2023 @ 12:41:48 #48
3542 Gia
User under construction
pi_211657433
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 12:33 schreef Nattekat het volgende:

[..]
:')

Nooit student geweest zeker?
Wat doet dat ertoe? Ben op mijn 21ste op mezelf gaan wonen, gewoon een eigen flatje. Niks tekort gekomen. Student zijn en in een studentenhuis wonen is geen noodzaak. Als je ouders in dezelfde stad wonen, kun je prima in je ouderlijk huis 'op kamers'.

Op kamers, als student, is alleen noodzakelijk als het niet normaal te bereizen is. Een kamer is niet meer dan noodzakelijke woonruimte.
pi_211657442
Laat de Leidse toekomstige beleidsmakers maar zweten misschien dat er dan over een jaar of 10 met lange termijn visie woonbeleid uitgezet gaat worden ipv het huidige vvd afbraak beleid. _O-
  maandag 18 december 2023 @ 12:49:46 #50
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_211657495
quote:
0s.gif Op maandag 18 december 2023 07:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dedain?

Leg uit.

Zit helemaal klaar.
Etto bepaalt wel wie belangrijk zijn en wie niet.
Zelfde met dat andere topic wat ging over zorgmedwerkers die voorrang krijgen bij huizen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')