Het proces tegen de Franse seriemoordenaar Monique Olivier nadert zijn einde. Een opmerkelijke getuige is gehoord: haar eigen zoon.![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
Hij is nu 35 jaar, heeft een baan en woont in Zuid-Frankrijk. Maar de eerste 15 jaar van zijn leven deelde hij met twee seriemoordenaars: zijn ouders. Hij was als baby, peuter, kind en tiener omringd door ontvoeringen, verkrachtingen en moorden. Hij zat in de auto waarmee meisjes en vrouwen werden opgepikt. Hij woonde in het huis waar slachtoffers werden gedood.
,,Ik heb 15 jaar met ze samengeleefd, maar ze hebben nooit verteld wat ze deden.’’ Als klein kind had hij helemaal niets in de gaten. Gruweldaden? Hij had er geen weet van, zegt hij. Hij had wel wapens en geld in huis zien liggen. ,,Maar ik dacht dat ze misschien een overval hadden gepleegd, iets stoms hadden gedaan.’’
Selim is het kind van Michel Fourniret en Monique Olivier. Z’n vader, overleden in 2021, is veroordeeld voor acht moorden, z’n moeder is veroordeeld voor vijf moorden. Van eind jaren 80 tot begin jaren 2000 lieten ze in België en Frankrijk een schrikbarend spoor van menselijk leed achter zich.
De zoon van het echtpaar werd deze week gehoord in de rechtbank. Moeder Monique Olivier staat daar opnieuw terecht. Justitie houdt haar verantwoordelijk voor de verdwijning van de 9-jarige Estelle Mouzin in 2003, de moord op de 20-jarige Joanna Parrish in 1990 en de verdwijning van de 19-jarige Marie-Angèle Domèce in 1988.
VideoverbindingSelim sprak de rechtbank toe via een videoverbinding en was knullig vermomd, met een pruik en een nepbaard. Over zijn vader, seriemoordenaar Michel Fourniret zei hij: ,,Hij was autoritair, niet liefdevol, hij speelde nooit met me. Maar het was wel mijn vader.’’
Over zijn moeder, seriemoordenaar Monique Olivier zei hij: ,,Ze hield van me, ze hielp me. Ze was mijn moeder en een kind houdt van zijn moeder. We voelden ons verbonden: als we grapjes maakten stopten we als Michel er aan kwam.’’
Selim werd ‘gebruikt’ door zijn ouders. Toen Monique Olivier zwanger van hem was, veinsde ze buikkramp om een jonge vrouw in de val te lokken en te ontvoeren. Het lichaam van die vrouw is nooit teruggevonden.
‘Waarom kon ik uit hun handen blijven en anderen niet?’Toen Selim twee maanden oud was klampte zijn moeder een 12-jarig meisje aan, zogenaamd om te helpen bij het zoeken van een dokter voor haar baby. Het meisje werd ontvoerd, vermoord en door Fourniret en Olivier begraven in hun tuin.
Toen Selim negen jaar oud was probeerden Fourniret en Olivier een Belgische studente in huis te halen, zogenaamd om de jongen pianoles te geven. De jonge vrouw was verbaasd: ze sprak nauwelijks Frans en woonde op 100 kilometer afstand. Ze besloot geen les te geven. ,,Ik vraag me af: waarom kon ik uit hun handen blijven en anderen niet?’’ zei de vrouw in de rechtbank.
,,Ik was een baby, ik ben gebruikt als lokaas’’, zei Selim een paar jaar geleden op de Franse tv. ,,Ja, we hebben Selim gebruikt, maar dat was z’n vaders idee’’, zei Monique Olivier.
Herinneringen weg gedruktGedurende 15 jaar was de jongen zich niet bewust van wat er gebeurde, vertelde de volwassen Selim deze week tegen de rechter. ,,Ik probeer wel eens terug te denken om te kijken of dingen naar boven komen waarmee ik nabestaanden kan helpen. Maar er komt niets boven. Misschien heb ik herinneringen wel weg gedrukt om mezelf te beschermen.’’
Pas na de arrestatie van zijn vader in 2003 kreeg de toen 15-jarige Selim door wat er aan de hand was. Fourniret zat in de cel en Olivier moest aan de lopende band naar het politiebureau waar ze werd verhoord. ,,Op een dag vertrok ze weer maar kwam ze niet meer terug. Toen zat ik helemaal alleen thuis. Mijn oom is me toen komen halen en hij heeft verteld wat er aan de hand was.’’ Daarna heeft Selim zijn vader en moeder nooit meer ‘papa’ en ‘mama’ genoemd: het waren vanaf toen Michel en Monique.
Die afstandelijkheid was er ook in de rechtbank. Monique Olivier benadrukte keer op keer dat ze alleen maar deed wat Michel Fourniret haar vroeg te doen. Zoon Selim maakte korte metten met die ‘slachtofferrol’. ,,Ze was geen slachtoffer, ze was een medeplichtige. Ze hadden een pact gesloten, ze wist wat er gebeurde.’’ Selim vertelde dat toen Fourniret werd opgepakt zijn moeder meteen wilde verhuizen, naar een nieuw huis dicht bij de gevangenis waar haar man zat. ,,Dat hoefde ze helemaal niet te doen, ze had juist ook ver weg kunnen gaan wonen.’’
‘Je lijkt precies op je vader’Tijdens zijn verhoor vroeg Selim aan zijn moeder om opheldering te geven over verdwenen lichamen en slachtoffers. Om de nabestaanden duidelijkheid te verschaffen. ,,Wie ben jij om mij de les te leren?’’, sneerde zijn moeder. Om er kwaad aan toe te voegen: ,,Je lijkt precies op je vader, zoals je nu vermomd bent!’’ Selim tegen zijn boze moeder: ,,Nu laat je je ware aard zien.’’
Het verhoor was afgelopen en de videoverbinding met de zoon werd verbroken. Voor Selim was het tijd om naar zijn eigen wereld terug te keren: hij is zelf begin dit jaar officieel in staat van beschuldiging gesteld wegens poging tot verkrachting van een 16-jarig meisje.
Monique Olivier (74) stond vrijdag voor de laatste keer voor de rechter. Daarna volgt het vonnis over haar betrokkenheid bij de dood van het meisje en de twee vrouwen. Maar Olivier gaat sowieso de cel weer in. Ze is bij eerdere processen al veroordeeld tot levenslang en 20 jaar.
https://www.ad.nl/buitenl(...)als-lokaas~a2516968/
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !