TATYANA BELOY PRESENTEERT 25E (!) SEIZOEN 'BIG BROTHER': 'OP SOCIALE MEDIA VOLGEN WE MENSEN OOK 24/7'
25 jaar na het legendarische eerste seizoen is Big Brother terug op tv met een nieuw seizoen. Voor presentatrice Tatyana Beloy (38) is het net sociale media in het echt. “Daar volg je ook iedereen, dag en nacht”.
Met de regels van het huis heeft ze nog wel eens moeite, zeker wanneer deelnemende ouders hun kinderen missen.
‘BIG BROTHER’
Het is 16 september 1999 wanneer negen nietsvermoedende deelnemers voor het eerst de villa van Big Brother binnentreden. Het enige dat ze weten is dat ze 106 dagen op tv te zien zullen zijn en dat de winnaar naar huis gaat met 250.000 gulden.
De Belgische presentatrice Tatyana Beloy is op dat moment 13 jaar oud. “Ik herinner me dat ik het toen al op de voet volgde. We kwamen echt allemaal samen om het te kijken.” In 2022 werd ze gevraagd om de Vlaams-Nederlandse versie te presenteren, samen met Geraldine Kemper. “ Ik was meteen dolenthousiast, want ik was vroeger groot fan.”
SOCIALE MEDIA
Nu, 25 jaar na het eerste seizoen, is er uiteraard veel veranderd in het programma. De basis is echter nog altijd hetzelfde. Kijkers zien een groep wildvreemde mensen die 24/7 door camera’s worden gevolgd. Dat wordt één keer per dag uitgezonden op RTL. Via een speciale stream op Videoland kun je dag en nacht meekijken. “Ik vind het crazy hoeveel mensen dat doen. Je hoort verhalen van mensen die met zijn allen op kantoor continu naar het huis kijken. Iedereen volgt het.”
Vraag blijft waarom we het zo leuk vinden om zonder schaamtegevoel mee te kijken naar hoe onbekende mensen eten, ruziemaken, verliefd worden, in hun neus peuteren, slapen en in sommige seizoenen zelfs seks hebben. “Waarom kijken we naar TikTok of Instagram en volgen we mensen? Net zoals we verslaafd zijn aan het volgen van mensen op sociale media, zijn we dat ook aan het volgen van de mensen in het huis.”
Thumbnail voor 'Big Brother'- Kelly van der Veer over haar werk als prostituee: 'Blijf het doen tot ik erbij neerval'
'Big Brother'- Kelly van der Veer over haar werk als prostituee: 'Blijf het doen tot ik erbij neerval'LEES OOK
Wat daarbij volgens Beloy ook helpt, is dat bij alle deelnemers na verloop van tijd de maskers afvallen. “De meeste bewoners komen binnen met het idee dat ze zeker gaan winnen. Uiteindelijk komt er een breekpunt en krijgen ze het moeilijker dan verwacht. En dan pas zie je hoe ze echt zijn. Dat authentieke is denk ik de reden dat zo veel mensen blijven kijken.”
SPIN-OFF
Talloze spin-offs van Big Brother groeiden uit tot kijkcijferhits. Denk aan De Bus, De Gouden Kooi en Utopia. Geen enkele werd echter zo groot als het oorspronkelijke format. “Ik ken ze niet allemaal, maar ik denk dat kijkers van Big Brother echt verslaafd raken aan het mensen volgen. Dat merkte ik vorig jaar ook bij mijn vrienden: sommige waren team x, andere team y. Kijkers gaan echt hard daarop. Vanaf het moment dat je begint te kijken, leef je met de deelnemers mee. Dat is denk ik de kracht. ”
Zelf zou Beloy nooit aan het programma mee kunnen doen. “Als ik in dat huis zou zitten, zou ik echt voor het uiterste gaan en het willen winnen. Maar ik ben moeder, ik kan mijn kind niet zo lang missen. Daarom ben ik blij dat ik het mag presenteren. Al is het dan weer wel moeilijk om te zien als de deelnemers hun kinderen missen. Ik heb zelfs een keer gehuild en nog net niet aan de productie gevraagd of ze echt niet even hun kinderen konden zien. Ze keken me aan van: ‘Girl, dit is het format. Get yourself together.’ Maar ik ga er echt helemaal mee in op.”
Bron :
https://www.linda.nl/nieu(...)terview-big-brother/