Ze zitten gevangen. Dat is al genoeg lijfstraf dunkt me. Bovendien wakkert het alleen maar het sadisme in de mens aan. Er zijn gevangenissen waar de criminelen toch al min of meer vogelvrij zijn voor de bewakers.quote:Op zaterdag 9 december 2023 18:09 schreef Chivaz het volgende:
Een aantal dagen geleden zat ik eens een keer rustig op de bank een documentaire te kijken over gevangenissen in Singapore.
Hoewel de straffen in Singapore erg excessief zijn voor relatief kleine vergrijpen en de gevangenissen veel te sober, was er wel 1 dingetje waar ik even over heb zitten nadenken, lijfstraffen.
Op het eerste gezicht dacht ik, dit is wel erg barbaars om iemand met een stok te bewerken.
Maar eigenlijk is het de ideale straf om kleine criminaliteit tegen te gaan.
Lijfstraffen zijn tegenover gevangenisstraffen spotgoedkoop, vernederend en in mijn ogen veel afschrikwekkender dan een taakstraf of een korte celstraf.
Moet men in Nederland lijfstraffen invoeren voor relatief kleine vergrijpen zoals illegaal drugsbezit, mishandeling, diefstal of blijven we zo aanmodderen met dure gevangenissen en draaideurcriminelen?
[poll=6442]
Dat ook ja.quote:Op zaterdag 9 december 2023 18:16 schreef Captain_Ghost het volgende:
Nee, stel je ervoor dat je gepakt werd en lijfstraf gekregen en uitgevoerd.. Ze komen pas later achter dat je toch onschuldig bent.
Daarom heb ik een voorkeur aan taakstraf..
Mogen we het dan eerst op jou uitproberen?quote:Op zaterdag 9 december 2023 18:42 schreef Marsenal het volgende:
Ik ben in principe tegen lijfstraffen, maar als we het kunnen combineren met het snelrecht en een uitzonderlijk efficient lik op stuk beleid, lijkt het me wel effectief.
Onschuldige mensen komen er wel overheen. Ik ben als kind dagelijks kapotgeslagen, en ik ben er ook supergoed uitgekomen.
Nou, het werkt wel alleen maar als je het verdient. Dus dan zal je me moeten overhalen om iets te doen wat een lijfstraf verdient.quote:Op zaterdag 9 december 2023 18:44 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Mogen we het dan eerst op jou uitproberen?
Wat bazel je nou weer? Je schreef net dat onschuldige mensen er wel overheen komen.quote:Op zaterdag 9 december 2023 18:46 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Nou, het werkt wel alleen maar als je het verdient. Dus dan zal je me moeten overhalen om iets te doen wat een lijfstraf verdient.
Ja maar onschuldig zijn en een lijfstraf krijgen is één, maar onschuldig zijn en moedwillig op een pak rammel aflopen, dat is weer wat anders. Het is maar goed dat het buskruit al is uitgevonden zeg, @Hiddendoequote:Op zaterdag 9 december 2023 18:51 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Wat bazel je nou weer? Je schreef net dat onschuldige mensen er wel overheen komen.
Blijkbaar ben je toch niet zo 'supergoed' uit je harde jeugd gekomen.
Zelfs als de schuld onmiskenbaar vast staat, vind ik lijfstraffen en verminkingen niet meer van deze tijd.quote:Op zaterdag 9 december 2023 18:34 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Een hand afhakken bij diefstal, penis afhakken bij verkrachting, tong afhakken bij liegen onder eed. Zou allemaal mooi zijn, maar omdat je zoals hierboven gezegd niet 100% zeker kan zijn van schuld moet je dat toch niet willen.
Gevangen zitten stelt niet echt heel veel voor. De grote straf is het verliezen van je vrijheid. Een draaideur crimineel heeft dat al ingecalculeerd en ziet het vaak als een vakantie ipv een echte straf.quote:Op zaterdag 9 december 2023 18:27 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ze zitten gevangen. Dat is al genoeg lijfstraf dunkt me. Bovendien wakkert het alleen maar het sadisme in de mens aan. Er zijn gevangenissen waar de criminelen toch al min of meer vogelvrij zijn voor de bewakers.
En wat je beweert dat dit ideaal is om de kleine criminaliteit tegen te gaan slaat nergens op.
Doodstraf weerhoudt mensen ook niet om te moorden en te verkrachten en andere gruwelijke dingen uit te halen.
Bovendien, stel dat er een massale uitbraak komt, wat denk je dat die gevangenen zullen doen met hun kwelgeesten?
Dan mag je wat mij betreft ruimhartig gecompenseerd worden.quote:Op zaterdag 9 december 2023 18:16 schreef Captain_Ghost het volgende:
Nee, stel je ervoor dat je gepakt werd en lijfstraf gekregen en uitgevoerd.. Ze komen pas later achter dat je toch onschuldig bent.
Nu moet je natuurlijk niet overdrijven, ik vergelijk het met Singapore waar de lijfstraffen niet verder komen dan stokslagen.quote:Op zaterdag 9 december 2023 18:34 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Een hand afhakken bij diefstal, penis afhakken bij verkrachting, tong afhakken bij liegen onder eed. Zou allemaal mooi zijn, maar omdat je zoals hierboven gezegd niet 100% zeker kan zijn van schuld moet je dat toch niet willen.
Doen ze nu ook al in Nederland. Wat als per ongeluk je hand is afgehakt? Hoe wil je dat compenseren?quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:03 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Dan mag je wat mij betreft ruimhartig gecompenseerd worden.
Niet, want dat zijn niet de straffen die ik voor ogen heb. Nogmaals net als in Singapore met de stok erover. Je hebt hoogstens wat wonden en een traumatische ervaring maar geen onherstelbare schade aan je lichaam.quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:05 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Doen ze nu ook al in Nederland. Wat als per ongeluk je hand is afgehakt? Hoe wil je dat compenseren?
Of je ogen zijn uitgestoken. Of je lul ligt bij het chemisch afval. En je tong wordt verwerkt tot varkensvoer.
Hoe compenseer je zoiets?
TS stelt in zijn OP dat lijfstraffen een goed idee zouden zijn. Daar uit volgt logischerwijze dat het niet zal blijven bij stokslagen. Hoe dan ook, lijfstraffen is een vorm van machtsmisbruik. En dat moeten we niet willen.quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:03 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Nu moet je natuurlijk niet overdrijven, ik vergelijk het met Singapore waar de lijfstraffen niet verder komen dan stokslagen.
TS, ik dus haalde Singapore aan als voorbeeld. In Singapore gaat men niet verder dan stokslagen.quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:08 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
TS stelt in zijn OP dat lijfstraffen een goed idee zouden zijn. Daar uit volgt logischerwijze dat het niet zal blijven bij stokslagen. Hoe dan ook, lijfstraffen is een vorm van machtsmisbruik. En dat moeten we niet willen.
Waarom zou het een vorm van machtsmisbruik zijn en vrijheidsberoving niet?quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:08 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
TS stelt in zijn OP dat lijfstraffen een goed idee zouden zijn. Daar uit volgt logischerwijze dat het niet zal blijven bij stokslagen. Hoe dan ook, lijfstraffen is een vorm van machtsmisbruik. En dat moeten we niet willen.
Nee, het moet wel gedaan worden door een professioneel iemand die weet hoe hij zo’n stok moet hanteren. Al dit alles moet natuurlijk ook onder toezicht van een dokter.quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:12 schreef Squishmallow het volgende:
Goed. Vooral bij geweldsdelicten en verkrachting zou de vrouw de man voor een podium mogen slaan met stokken/zweep.
Alle mannen zijn schuldigquote:Op zaterdag 9 december 2023 18:34 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Wat heb ik daaraan, lijden zal hijquote:Op zaterdag 9 december 2023 19:13 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Nee, het moet wel gedaan worden door een professioneel iemand die weet hoe hij zo’n stok moet hanteren. Al dit alles moet natuurlijk ook onder toezicht van een dokter.
Als hij moet lijden dan kun je het juist beter aan een professioneel persoon over laten. Die lui in Singapore trainen erop dat er met maximale kracht en het volledige lichaamsgewicht geslagen word.quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:15 schreef Squishmallow het volgende:
[..]
Wat heb ik daaraan, lijden zal hij
Hoe kan jij dat nu weten? Ik ben een kleine vrouw en niet echt sterk maar zelfs ik zou iemand een klap kunnen geven waardoor er wel onherstelbare schade wordt veroorzaakt. Helemaal per ongeluk maar dat terzijde.quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:07 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Niet, want dat zijn niet de straffen die ik voor ogen heb. Nogmaals net als in Singapore met de stok erover. Je hebt hoogstens wat wonden en een traumatische ervaring maar geen onherstelbare schade aan je lichaam.
Waar kan je deze opleiding volgen?quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:16 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Als hij moet lijden dan kun je het juist beter aan een professioneel persoon over laten. Die lui in Singapore trainen erop dat er met maximale kracht en het volledige lichaamsgewicht geslagen word.
Tenzij gedachten lezen ooit mogelijk is blijft dat een utopie. Ze kunnen zich gewoon genezen liegen.quote:Op zaterdag 9 december 2023 18:58 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Zelfs als de schuld onmiskenbaar vast staat, vind ik lijfstraffen en verminkingen niet meer van deze tijd.
Ze zouden de zorg die verantwoordelijk is voor het begeleiden van 'verwarde mensen' beter eens onder de loep moeten nemen. Zodat die niet meer langs elkaar heen werken en veel strenger beleid voeren voor het ongeleid op verlof sturen van zo'n 'patient'.
En hiermee ga je dus de mist in. Doodstraf heeft nog nooit gezorgd voor minder moordenaars of verkrachters.quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:12 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Waarom zou het een vorm van machtsmisbruik zijn en vrijheidsberoving niet?
Het gaat om het afschrikwekkende effect waardoor de kans op herhaling hopelijk kleiner word.
Ja, jij dus. Sorry was me even ontgaan.quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:09 schreef Chivaz het volgende:
[..]
TS, ik dus haalde Singapore aan als voorbeeld. In Singapore gaat men niet verder dan stokslagen.
Welke arts zou zich daar voor willen lenen?quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:13 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Nee, het moet wel gedaan worden door een professioneel iemand die weet hoe hij zo’n stok moet hanteren. Al dit alles moet natuurlijk ook onder toezicht van een dokter.
Er zal altijd een crimineel element in de samenleving zitten hoe hard je ook straft.quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:17 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hoe kan jij dat nu weten? Ik ben een kleine vrouw en niet echt sterk maar zelfs ik zou iemand een klap kunnen geven waardoor er wel onherstelbare schade wordt veroorzaakt. Helemaal per ongeluk maar dat terzijde.
Niemand weet wat er echt gebeurt in zo'n gevangenis. Het zijn nou niet bepaald de bebrilde nerdy typetjes die solliciteren naar een baan in het gevangeniswezen.
En als gevangenissen veel last hebben van corrupte bewakers, en van criminelen die vanuit de bajes gewoon doorgaan met hun schrikbewind, ligt dat aan het beleid en niet aan de criminelen.
Problemen moet je bij de kern aanpakken, niet het falende beleid aan passen ten koste van degene die vastzit.
En natuurlijk mag je met harde hand optreden als een crimineel bewakers bedreigt of mishandelt. Maar nooit zomaar iemand in elkaar slaan omdat hij zijn plee niet goed heeft schoongemaakt.
Maar dan nog is het de verantwoordelijkheid van de psycholoog om zo'n persoon zonder begeleiding de straat op te sturen.quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:18 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
[..]
Tenzij gedachten lezen ooit mogelijk is blijft dat een utopie. Ze kunnen zich gewoon genezen liegen.
Dan maar hopen dat de pvv niet hun zin krijgen om de taakstraffen af te schaffen en de minimumstraffen in te voeren. Ik denk dat ze ook wel voor lijfstraffen zijn als je het vraagt.quote:Op zaterdag 9 december 2023 18:16 schreef Captain_Ghost het volgende:
Hoe dan? Je kunt de doodstraf maar een keer uitvoeren bij een crimineel. Schrikt dat andere criminelen af?quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:33 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Er zal altijd een crimineel element in de samenleving zitten hoe hard je ook straft.
Dat neemt niet weg dat er een hoop ellende voorkomen kan worden als je op bepaalde zaken maar hard genoeg straft. Stopt het dan volledig? Absoluut niet, maar genoeg mensen die er dan 2 keer over nadenken om zo maar de mist in te gaan.
Zo gaat het dus, het is relatief veilig en alle risico op blijvende fysieke schade is nagenoeg weggenomen door middel van bescherming en een dokter die er bij staat.
Niet alleen de PVV. Er zijn hier op Fok genoeg leden die lijfstraffen ook zouden toejuichen.quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:35 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Dan maar hopen dat de pvv niet hun zin krijgen om de taakstraffen af te schaffen en de minimumstraffen in te voeren. Ik denk dat ze ook wel voor lijfstraffen zijn als je het vraagt.
Wat was dit puur genieten tijdens r0na demonstratiesquote:Op zaterdag 9 december 2023 19:41 schreef Regilio_ het volgende:
Lijkt me een prima plan. Enkele soevereinen hebben hier vast al ervaring mee bij hun uithuiszetting.
[ afbeelding ]
Nee die zijn er niet. Vooral niet omdat de meeste moordenaars, verkrachters zodanig verknipt zijn dat ze niet beseffen waar ze mee bezig zijn.quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:40 schreef Smart_ass het volgende:
Of het ook echt afschrikwekkend werkt vraag ik me eerlijk gezegd af. Eigenlijk vraag ik me af of er überhaupt straffen zijn die een afschrikwekkende werking hebben.
De straf in Singapore word alleen uitgevoerd op mannen tussen de 18 en de 50 jaar. Je word eerst medisch onderzocht of je het überhaupt wel aan kan en de arts controleert na elke slag of het nog wel goed met je gaat.quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:40 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hoe dan? Je kunt de doodstraf maar een keer uitvoeren bij een crimineel. Schrikt dat andere criminelen af?
Ja, jouw voorbeeld met een toeziend arts heb ik al eerder beschreven.
Stel je eens voor. Zo'n arts staat erbij en kijkt er naar. Vind je dit echt een normale en gezonde situatie in de 21ste eeuw?
Wat als de crimineel een kind is? Of een vrouw? Of iemand die geestelijk gehandicapt is?
Ja natuurlijk zijn die straffen afschrikwekkend. Ik durf in België rustig een joint op te steken op straat. Ik zou hetzelfde niet proberen in Singapore.quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:40 schreef Smart_ass het volgende:
Of het ook echt afschrikwekkend werkt vraag ik me eerlijk gezegd af. Eigenlijk vraag ik me af of er überhaupt straffen zijn die een afschrikwekkende werking hebben.
Dat zijn niet de meeste moordenaars en verkrachters, sterker nog ik denk dat de minderheid van de moordenaars en verkrachters niet goed bij hun hoofd zijn.quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:44 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Nee die zijn er niet. Vooral niet omdat de meeste moordenaars, verkrachters zodanig verknipt zijn dat ze niet beseffen waar ze mee bezig zijn.
Hoe weet je dat? Was jij erbij?quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:47 schreef Chivaz het volgende:
[..]
De straf in Singapore word alleen uitgevoerd op mannen tussen de 18 en de 50 jaar. Je word eerst medisch onderzocht of je het überhaupt wel aan kan en de arts controleert na elke slag of het nog wel goed met je gaat.
Het is behoorlijk barbaars maar het heeft zijn voordelen, als voormalige gast van het staatshotel heb ik vaak gehoord dat de gasten daar het wel redelijk naar hun zin hadden.
Ja er waren geen vrouwen en je kon niet naar buiten maar verder zat je wel lekker warm binnen met een TV erbij en een aantal boeken.
Veel van die criminelen en dan praat ik over dieven en oplichters waren totaal niet onder de indruk van een paar maandjes in de cel.
Er was er zelfs eentje bij die zijn registratienummer in zijn nek had laten tatoeëren omdat hij wist dat hij vroeg of laat toch weer terug zou keren in het gevang.
Juist voor dit soort mensen zijn stokslagen een uiterst goed middel om recidivisme te voorkomen. Die zijn niet gevoelig voor een paar maandjes cel of een taakstraf. Die zijn wel gevoelig voor stokslagen waar de pijn vreselijk is en je ook nog eens vernederd word.
Als arts zou je daar prima kunnen staan, is het niet beter om een paar klappen uit te delen en mogelijk talloze levens te redden inclusief de samenleving verbeteren tegenover door gaan op de oude voet?
Dus jij vindt de meeste moordenaars en verkrachters net zo normaal als jezelf?quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:49 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Dat zijn niet de meeste moordenaars en verkrachters, sterker nog ik denk dat de minderheid van de moordenaars en verkrachters niet goed bij hun hoofd zijn.
Hoe komen dan al die gevangenissen in Singapore zo vol dat er zelfs artsen toezicht moeten houden, terwijl die toch wel iets beters te doen zouden hebben?quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:48 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ja natuurlijk zijn die straffen afschrikwekkend. Ik durf in België rustig een joint op te steken op straat. Ik zou hetzelfde niet proberen in Singapore.
Inderdaad, maar bij zware vergrijpen zal het toch wel vaak minder meewegen. In Nederland een moord plegen en het risico lopen op misschien 10 jaar gezeik, is wat anders dan een moord plegen in een land waar je meteen 30 jaar in een zwaarbewaakt hellhole komt. Maar de gemiddelde boerenlul zal dat niet vaak overdenken, denk ik. Dan weegt bij de keuze voor het moorden het morele aspect zwaarder dan de risico's, tenminste, zo voel ik dat.quote:Op zaterdag 9 december 2023 19:48 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ja natuurlijk zijn die straffen afschrikwekkend. Ik durf in België rustig een joint op te steken op straat. Ik zou hetzelfde niet proberen in Singapore.
Ik was er niet bij in Singapore, maar in ons staatshotel heb ik wel enige tijd doorgebracht en daar heb ik wel het nodige gezien qua recidivisten en hoe ze aankeken tegen een gevangenisstraf.quote:Op zaterdag 9 december 2023 20:01 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Hoe weet je dat? Was jij erbij?
Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat jij deze manier van 'extra' straffen goed zit te praten omdat jij dit ook in Nederland wil introduceren.
En mag ik je er ook even op wijzen dat er een hemelsbreed verschil is in mentaliteit tussen Nederlanders en Aziaten?
Wat daar een goed gelukt experiment zou zijn, zou hier in Nederland een gigantische flop worden.
Onze overheid (die het over de grote lijnen niet eens zo heel slecht doet) zou meteen door de Nederlandse bevolking aan de hoogste bomen worden opgeknoopt als ze dit in Nederland zouden introduceren.
Gewoon omdat de Nederlander een geboren dwarsligger is en volautomatisch op de anarchistische toer gaat.
Nee, het probleem wat je hier probeert op te lossen ligt in de eerste plaats bij de psychologen die veel te vrijblijvend omgaan met de rechten van hun patienten. Niet zo gauw iemand vrijlaten zonder begeleiding.
En dat is volgens mij het grootste probleem in Nederland. Niet de opgesloten criminelen, maar de geesteszieken die veel te vroeg weer autonoom worden verklaard.
Bij hoeveel mensen wil je dat dan uittesten? En, ook niet onbelangrijk, hoe meet je het effect van zulke straffen?quote:Op zaterdag 9 december 2023 20:47 schreef Chivaz het volgende:
[..]
Ik was er niet bij in Singapore, maar in ons staatshotel heb ik wel enige tijd doorgebracht en daar heb ik wel het nodige gezien qua recidivisten en hoe ze aankeken tegen een gevangenisstraf.
Of ik het in Nederland zou willen invoeren? Ik zou er wel een maatschappelijke discussie over willen hebben en wellicht experimenteren met het idee. Bijvoorbeeld bij herhaling van een strafbaar feit stokslagen introduceren. Als er dan geen significante verbetering komt dan kunnen we concluderen dat het niet heeft gewerkt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |