abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 8 december 2023 @ 17:26:10 #1
99066 Jiggle
twijfelt zelden
pi_211556321
Mijn moeder wil graag haar spaargeld langzaam (belastingvrij) gaan schenken aan mijn broer, zus en mij.
Daarvoor geldt echter dat mijn broer nog 13700 euro meer tegoed heeft dan wij, omdat mijn moeder eerder zowel mij als mijn zusje geholpen heeft met het kopen van een woning.
Om dat snel gelijk te trekken hebben we het volgende bedacht:
Mijn moeder schenkt deze maand 6500 euro aan mijn broer, en daarnaast schenken zowel ik als mijn zus ook nog 2400 euro aan mijn broer.
Op die manier staan we met zijn drieën quite qua wat we van mijn moeder hebben gekregen, dat is voor haar heel belangrijk. En dan kan ze vanaf 1 januari dus belastingvrij de schenkingen gaan doen die ze graag wil doen.

Het voelt een beetje als een rare constructie, maar het klopt volgens mij wel. Of zie ik iets over het hoofd?
  vrijdag 8 december 2023 @ 17:48:51 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211556630
Rekening gehouden met de jaarlijkse vrijstelling van schenkbelasting?
The love you take is equal to the love you make.
pi_211556879
https://www.belastingdien(...)lastingvrij-schenken

Als je broer jonger is dan 40 kan je moeder het gewoon zelf 'rechttrekken'
No bitch to me
pi_211557885
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2023 19:19 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Als het rechtgezet is met je broer: daarna Iedere maand 300 opnemen en netto aan jullie geven

Daar kraait geen haan naar en is niet te bewijzen, gewoon boodschappen van doen of tanken etc
Waarom is gaan lopen pielen met cash precies te prefereren boven een (periodieke of jaarlijkse) girale schenking als het bedrag per ontvanger cumulatief (à ¤3600) onder de vrijstelling (à ¤6.035 in 2023) blijft?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_211558477
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2023 19:19 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Als het rechtgezet is met je broer: daarna Iedere maand 300 opnemen en netto aan jullie geven

Daar kraait geen haan naar en is niet te bewijzen, gewoon boodschappen van doen of tanken etc
Ikmoet er niet aan denken om dat per maand contant te krijgen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211559427
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2023 20:06 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Omdat je dan beide kan doen
Dan wordt de vrijstelling overschreden. Of is het doel van je suggestie 'deels cash, deels giraal' juist om te ontduiken?

[ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 09-12-2023 07:27:44 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_211559844
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2023 22:04 schreef baskick het volgende:

[..]
Dan wordt de vrijstelling overschreden. Of is het doel van je suggestie 'deels cash, deels giraal' juist bedoeld om te ontduiken?
Yup
  vrijdag 8 december 2023 @ 23:41:29 #8
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_211560200
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2023 20:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ikmoet er niet aan denken om dat per maand contant te krijgen
Niet? Genoeg duurdere aankopen die je kan doen met dat geld als je het even spaart, je hoeft het niet aan wekelijkse aankopen te besteden. Of je hele woninginrichting moet nog aan al je wensen voldoen.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
  Moderator zaterdag 9 december 2023 @ 07:29:23 #9
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_211561164
Allemaal nette eerlijke niet frauduleuze antwoorden geven. Danku
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zaterdag 9 december 2023 @ 15:15:00 #10
99066 Jiggle
twijfelt zelden
pi_211565153
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 december 2023 17:48 schreef Lienekien het volgende:
Rekening gehouden met de jaarlijkse vrijstelling van schenkbelasting?
Ja, dit zou precies onder de vrijstelling van ouders en van broer/zus

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2023 18:10 schreef TornadoDK het volgende:
https://www.belastingdien(...)lastingvrij-schenken

Als je broer jonger is dan 40 kan je moeder het gewoon zelf 'rechttrekken'
Dat is niet het geval.

Vandaar dat dit de snelste manier lijkt om het eerlijk te maken, maar ik weet niet of zo'n onderlinge schenking ook als ontduiking oid gezien wordt
pi_211565183
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 15:15 schreef Jiggle het volgende:

[..]
Ja, dit zou precies onder de vrijstelling van ouders en van broer/zus
[..]
Dat is niet het geval.

Vandaar dat dit de snelste manier lijkt om het eerlijk te maken, maar ik weet niet of zo'n onderlinge schenking ook als ontduiking oid gezien wordt
Die van jullie aan broer wel, die van je moeder aan broer niet.
Maar dat scheelt maar iets van ¤500, dus je moeder zou natuurlijk die ¤6000 ongeveer die er wel onder valt nu kunnen schenken en dan je broer ¤500 meer dan jullie volgend jaar, of jullie betalen hem begin volgend jaar elk de helft van wat het scheelt. Volgens mij is het dan gewoon volgens alle regels, het is niet dat jullie moeder jullie eerst schenkt en dan jullie doorschenken aan hem (dan zou het wel grijs gebied kunnen zijn).
  zaterdag 9 december 2023 @ 15:21:48 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_211565218
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 15:15 schreef Jiggle het volgende:

[..]
Ja, dit zou precies onder de vrijstelling van ouders en van broer/zus
[..]
Dat is niet het geval.

Vandaar dat dit de snelste manier lijkt om het eerlijk te maken, maar ik weet niet of zo'n onderlinge schenking ook als ontduiking oid gezien wordt
Wat vlindertje zegt. De schenking van moeder zit boven die grens.
The love you take is equal to the love you make.
pi_211565293
Broer
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2023 17:26 schreef Jiggle het volgende:
Mijn moeder wil graag haar spaargeld langzaam (belastingvrij) gaan schenken aan mijn broer, zus en mij.
Daarvoor geldt echter dat mijn broer nog 13700 euro meer tegoed heeft dan wij, omdat mijn moeder eerder zowel mij als mijn zusje geholpen heeft met het kopen van een woning.
Als je onder langzaam schenken verstaat "zo snel mogelijk zonder belasting te dokken"
Dan zou ze jullie alle drie de maximale belastingvrije schenking moeten geven.

quote:
Ouders mogen in 2023 ¤ 6.035 schenken aan hun kind. Onder 'kind' verstaan wij ook een pleegkind of een stiefkind. De jaarlijkse vrijstelling voor alle andere personen in 2023 is ¤ 2.418.
Dus alle drie gewoon 6.035 euro p/j.

Vervolgens schenken jouw zusje en jij aan je broer, het maximale belastingvrij, tot jullie "de achterstand" van 13.700 euro hebben ingelopen.
13.700 / 3 = 4.566 euro. Dat is de achterstand "evenredig verdeeld" en dan is er dus geen achterstand meer.

Om het gemakkelijk te houden:

Jullie schenken (zus en jij) vóór 2024, per persoon 2.283 euro aan broer. En tevens doen jullie dit in 2024 óók.

In dat geval gaat broer van -13.700 naar - 4.566.
En jullie van 0 naar -4.566

Kortom de achterstand van broer kan ingelopen zijn per 1 januari, en moeders kan zonder schenkbelasting te betalen 6x6.035 euro schenken = 36.210 euro.

Broer ontvangt dan op korte termijn 4.566*2 + 6.035*2
Jij en zus ontvangen -4.566 + 6.035*2

[ Bericht 0% gewijzigd door ludovico op 09-12-2023 15:50:41 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211565433
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 15:17 schreef vlindertje89 het volgende:
(dan zou het wel grijs gebied kunnen zijn).
Je bent toch vrij om te schenken aan wie je wilt.
Als de belastingdienst intenties zou moeten beoordelen dan zullen ze het moeilijk hebben.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211565685
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 15:52 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je bent toch vrij om te schenken aan wie je wilt.
Als de belastingdienst intenties zou moeten beoordelen dan zullen ze het moeilijk hebben.
Nee. Niet helemaal vrij.
pi_211565724
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 16:24 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee. Niet helemaal vrij.
Ja niet aan terroristen ofzo.
Of als er een vermoeden zal zijn dat er een resultaatverplichting aan hing o.i.d.

[ Bericht 8% gewijzigd door ludovico op 09-12-2023 16:41:12 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211565750
https://www.accountancyva(...)jd-met-successiewet/

Als moeders EIST dat het geld wordt doorgeschonken aan broederlief. Dan is het geen vrije schenking van broer en zus, dan zal de belastingdienst er wat van vinden.

Vrije schenking broers en zus vinden zelf dat ze wat moeten geven is een ander verhaal.
Risico's lijken me verder ook niet zo groot.

[ Bericht 41% gewijzigd door ludovico op 09-12-2023 16:43:17 ]
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211565802
Dat is inderdaad waar ik op doelde. Als moeder aan kind1 schenkt met als doel dat kind1 aan kind2 'doorschenkt' zodat kind2 meer belastingvrij kan krijgen dan onder de schenkingsvrijstelling valt, dan kom je in grijs gebied.
pi_211565898
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 16:44 schreef vlindertje89 het volgende:
Dat is inderdaad waar ik op doelde. Als moeder aan kind1 schenkt met als doel dat kind1 aan kind2 'doorschenkt' zodat kind2 meer belastingvrij kan krijgen dan onder de schenkingsvrijstelling valt, dan kom je in grijs gebied.
Maar dan zul je die intentie dus hard moeten maken en dan ben je zelf denk ik niet zo snugger geweest door bepaalde zaken zwart-wit te benoemen.

De schenking van broer en zus komen vrijwillig, want ze vinden dat broer achter is gebleven.
Lijkt me stug als een belastingdienst hier een zaak van zou gaan maken, het bier is veel te klein en ze hebben al tekorten ook overigens.

In dat stuk van kruisschenken zit zelfs notariële akte vast, ja dat lijkt helemaal niks meer op een vrije schenking en als je daar doorheen kijkt is het feitelijk inderdaad ouder --> eigen kind.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211565936
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 16:51 schreef ludovico het volgende:

[..]
Maar dan zul je die intentie dus hard moeten maken en dan ben je zelf denk ik niet zo snugger geweest door bepaalde zaken zwart-wit te benoemen.

De schenking van broer en zus komen vrijwillig, want ze vinden dat broer achter is gebleven.
Lijkt me stug als een belastingdienst hier een zaak van zou gaan maken, het bier is veel te klein en ze hebben al tekorten ook overigens.

In dat stuk van kruisschenken zit zelfs notariële akte vast, ja dat lijkt helemaal niks meer op een vrije schenking en als je daar doorheen kijkt is het feitelijk inderdaad ouder --> eigen kind.

Ik zeg ook niet dat je grote kans loopt om gepakt te worden, ik zeg alleen dat het grijs gebied is. Het is niet de bedoeling op die manier. Dat wil niet zeggen dat je er niet mee weg komt als je het toch doet, maar dat maakt het niet minder grijs gebied wat betreft de regels.
pi_211565987
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 16:55 schreef vlindertje89 het volgende:
Het is niet de bedoeling op die manier
Welke manier?

Nogmaals intentie zal echt meespelen, maar jij stelt nu "jaa is om schenking van ouder naar kind te verhogen!"
Andere theorie is: "broer en zus willen tekort van andere broer wegschenken."

Als moeders niks geen eisen stelt bij de schenking, en broer en zus doen vrijelijk wat zij willen, hoe wil je dan de moeder in dit verhaal lastig gaan vallen?

Als je wel eisen stelt, en de incentives zijn daar, en je stelt zelfs een contract op, dan praat je echt over een hele andere situatie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211566818
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2023 16:59 schreef ludovico het volgende:

[..]
Welke manier?

Nogmaals intentie zal echt meespelen, maar jij stelt nu "jaa is om schenking van ouder naar kind te verhogen!"
Andere theorie is: "broer en zus willen tekort van andere broer wegschenken."

Als moeders niks geen eisen stelt bij de schenking, en broer en zus doen vrijelijk wat zij willen, hoe wil je dan de moeder in dit verhaal lastig gaan vallen?

Als je wel eisen stelt, en de incentives zijn daar, en je stelt zelfs een contract op, dan praat je echt over een hele andere situatie.
De manier zoals jij voorstelt, in de situatie die TS schetst. Waarbij extreem duidelijk gesteld wordt dat de intentie van het op deze manier schenken van het geld van moeder aan de kinderen en van de twee kinderen aan broer is dat de drie kinderen weer quitte komen te staan. Zowel in jouw eigen post als in de OP van TS zelf. Dat de belastingdienst dat waarschijnlijk niet aan kan tonen staat los van of het de bedoeling is dat het met die intentie gebeurt (nogmaals, met de intentie die jij zelf benoemt in de post en ook vanuit TS heel duidelijk is). Het blijft zo dat moeder geld schenkt aan kinderen en de intentie is dat het kind dat 'achterloopt' weer gelijk getrokken wordt. Als moeder dan dus alle kinderen hetzelfde bedrag schenkt met het idee voor iedereen dat de kinderen deel daarvan aan broer schenken zodat het helemaal recht getrokken is, dan zit je dus in grijs gebied. Moeder wil immers zoals gesteld dat die achterstand ingelopen wordt, dus als ze de kinderen evenveel geeft doet ze dat alleen als er (onderhands) afgesproken wordt dat de kinderen dat onderling dan regelen. Anders zou ze wel doen zoals TS voorstelt waarbij broer dit jaar wel al krijgt en de andere kinderen nog niet.

Nogmaals, dat staat helemaal los van of de belastingdienst eea hard kan maken of niet. Het gebied wordt niet meer of minder grijs als de pakkans groter of kleiner is.

[ Bericht 8% gewijzigd door vlindertje89 op 09-12-2023 18:29:30 ]
pi_211573537
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2023 18:22 schreef vlindertje89 het volgende:
Het blijft zo dat moeder geld schenkt aan kinderen en de intentie is dat het kind dat 'achterloopt' weer gelijk getrokken wordt
Bij wie komt die intentie vandaan? En wie wilt dat oplossen? Als dat vrijelijk de kinderen zijn dan is er niks aan de hand, als belastingdienst heb je echt wel betere zaken om je druk over te maken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211573547
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2023 18:22 schreef vlindertje89 het volgende:
Nogmaals, dat staat helemaal los van of de belastingdienst eea hard kan maken of niet. Het gebied wordt niet meer of minder grijs als de pakkans groter of kleiner is.
Ik denk zoals de situatie die jij het schetst "bedoeling dit" en de keuze niet zo vrijelijk is, dat het grijze gebied aardig donker is.

Maar dan zal de belastingdienst dat echt moeten kunnen substantiëren, met een linkje naar dit topic bijvoorbeeld.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211573696
Ik geloof dat je me niet wíl begrijpen.

Het is niet de bedoeling dat moeder kind 1 en kind 2 geld schenkt zodat zij dat aan kind 3 kunnen schenken, om over dat extra deel via kind 1 en 2 geen schenkingsbelasting te hoeven betalen. Doe je dat toch, dan zit je dus in grijs gebied (want in principe mag je zelf weten wat je met je geld doet, maar het is wel duidelijk waarom het op deze manier gebeurt). Dat grijze gebied is niet ineens minder grijs als de Belastingdienst het niet kan substantiëren.

En de intentie om het gelijk te trekken komt vanuit de moeder, dus als je dan de door jouw geschetste optie pakt waarbij om dat zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen, de moeder geld schenkt aan alledrie de kinderen met de niet-vastgelegde maar wel besproken bedoeling dat een deel daarvan van kind 1 en 2 naar kind 3 gaat die achterloopt. Nogmaals, ik gaf enkel aan dat je dan in grijs gebied komt, niet dat de kans groot is dat de Belastingdienst je hierop pakt of dit hard kan maken.

Dit is de laatste keer dat ik het uitleg, als je mijn punt nu nog niet snapt weet ik namelijk echt niet meer hoe ik het nog anders kan verwoorden.
  zondag 10 december 2023 @ 12:46:14 #26
3542 Gia
User under construction
pi_211574041
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 december 2023 22:04 schreef baskick het volgende:

[..]
Dan wordt de vrijstelling overschreden. Of is het doel van je suggestie 'deels cash, deels giraal' juist om te ontduiken?
Ik vind het sowieso al van de zotte dat je schenkingsbelasting moet betalen. Over elke euro die je schenkt, is al belasting betaalt. Mensen leven zuinig, sparen wat ze kunnen. En als ze het dan aan hun kinderen willen geven, moeten ze daar belasting over betalen.

Ik ga toch echt ook proberen om het zo te regelen dat er zo min mogelijk naar de belasting gaat als mijn kinderen gaan erven.
pi_211574241
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 12:46 schreef Gia het volgende:
Ik ga toch echt ook proberen om het zo te regelen dat er zo min mogelijk naar de belasting gaat als mijn kinderen gaan erven.
Met de warme hand schenken.

"Probleem" dat wij hadden, was een eigen huis, waarover, ongeacht (moment prijs/van) de verkoop, schenkbelasting betaald moest worden
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_211574455
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 12:46 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik vind het sowieso al van de zotte dat je schenkingsbelasting moet betalen. Over elke euro die je schenkt, is al belasting betaalt. Mensen leven zuinig, sparen wat ze kunnen. En als ze het dan aan hun kinderen willen geven, moeten ze daar belasting over betalen.

Ik ga toch echt ook proberen om het zo te regelen dat er zo min mogelijk naar de belasting gaat als mijn kinderen gaan erven.
Het verschilt wel of jij 50k, 100k, 500k schenkt, of 10 miljoen.

Mijn gevoel zegt me eigenlijk dat er tot waarde (groot) huis best terughoudend omgegaan mag worden met schenkbelasting, dan zit je echt al richting 1 miljoen.

Dat anderen dat gevoel hebben bij een 200k vind ik ook nog wel prima, daaronder mweh gaat het me toch wat tegenspreken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211577348
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2023 12:46 schreef Gia het volgende:

[..]
Ik vind het sowieso al van de zotte dat je schenkingsbelasting moet betalen. Over elke euro die je schenkt, is al belasting betaalt. Mensen leven zuinig, sparen wat ze kunnen. En als ze het dan aan hun kinderen willen geven, moeten ze daar belasting over betalen.

Ik ga toch echt ook proberen om het zo te regelen dat er zo min mogelijk naar de belasting gaat als mijn kinderen gaan erven.
Dat mag je vinden, maar het is wat het is. Ontwijken is wat anders dan ontduiken.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')