abonnement Unibet Coolblue
  maandag 4 december 2023 @ 21:18:50 #1
396386 sturmpie
for night & nature
pi_211519611
Geachte dames&heren,

ik heb 'n vraag,

wat is de meest logische manier om software te leren programmeren.
waar moet je beginnen, met welke taal/programma ?

welke programma's zijn geschikt voor de beginner ?

-O- oO/ 8} 8} 8} :lijstje: :G
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_211520034
Wat wil je maken?
  maandag 4 december 2023 @ 22:12:14 #4
289617 rosita1
Hey Hey, My My
pi_211520046
Ga je als pensionado een erectiele disfunctie-meet app bouwen?
  maandag 4 december 2023 @ 23:30:53 #5
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_211520680
Begin eens met een simpele website?
pi_211521769
Ik zou zeggen, begin met het downloaden van Visual Studio Community. Genoeg informatie te vinden over C#.
  Moderator dinsdag 5 december 2023 @ 09:13:02 #7
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_211521832
Python.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  dinsdag 5 december 2023 @ 11:50:09 #8
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_211523444
quote:
7s.gif Op maandag 4 december 2023 23:30 schreef borbit het volgende:
Begin eens met een simpele website?
Dan moet je 2 talen leren :
• HTML, pagina-beschrijvings-taal.
• De programmer-taal waarmee je de HTML genereert, bijv. PHP.
Dat is niet handig om mee te starten voor iemand als TS, begin eerst maar met een taal die gewoon tekst in een DOS-box kan presenteren. En dan bij voorkeur een geinterpreteerde taal als Perl, Python ofzo, zodat je de complexiteiten van compileren en linken nog even voor je uit kunt schuiven.

Vroeger zou ik geadviseerd hebben om met Basic te beginnen en daarna naar Pascal over te stappen, maar die tijd ligt al weer erg lang achter ons.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_211523550
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 11:50 schreef mvdejong het volgende:
En dan bij voorkeur een geinterpreteerde taal als Perl, Python ofzo
Perl is dood, ik zou echt niemand nog aanraden om daarmee te beginnen als eerste taal.
(en dit zeg ik als iemand die er tientallen jaren intensief en met veel plezier mee heeft gewerkt)

Python is een veel beter begin. Dat is een moderne taal en die wordt heel veel gebruikt in heel veel gebieden. Daar leer je ook beter mee programmeren.
pi_211523592
Maar ik vrees dat TS inmiddels alweer z'n interesse verloren heeft.
pi_211528679
Dan moet je bootleggers namaken dan weet je alles wat nodig is voor een functie in webdevelopment
pi_211528734
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 11:50 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Dan moet je 2 talen leren :
• HTML, pagina-beschrijvings-taal.
• De programmer-taal waarmee je de HTML genereert, bijv. PHP.
Dat is niet handig om mee te starten voor iemand als TS, begin eerst maar met een taal die gewoon tekst in een DOS-box kan presenteren. En dan bij voorkeur een geinterpreteerde taal als Perl, Python ofzo, zodat je de complexiteiten van compileren en linken nog even voor je uit kunt schuiven.

Vroeger zou ik geadviseerd hebben om met Basic te beginnen en daarna naar Pascal over te stappen, maar die tijd ligt al weer erg lang achter ons.
Ben ik te kritisch als volgens mij wat je stelt niet helemaal klopt? Je genereert niet html met bijvoorbeeld php. Je kan wel serversided html laten verwerken als je wil maar html kan juist heel goed op zichzelf staan zonder php..

Html zou ik aanvullen met css..

Zelf begon ik met van alles op www.w3schools.com door te nemen en te oefenen
  dinsdag 5 december 2023 @ 21:23:03 #13
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_211529005
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 20:51 schreef Masberum het volgende:

[..]
Ben ik te kritisch als volgens mij wat je stelt niet helemaal klopt? Je genereert niet html met bijvoorbeeld php. Je kan wel serversided html laten verwerken als je wil maar html kan juist heel goed op zichzelf staan zonder php..

Html zou ik aanvullen met css..

Zelf begon ik met van alles op www.w3schools.com door te nemen en te oefenen
TS zegt te willen leren programmeren, en rept op geen enkele manier over de toepassing van het geleerde voor het bouwen van websites.

HTML is geen programmeertaal, het is een markup-language, een taal om webpagina's te beschrijven, zoals PDF een taal is om documenten te beschrijven (en PDF ligt veel dichter bij een programmeertaal dan HTML). En terwijl je inderdaad HTML met de hand kunt schrijven gebruikt 99% van de websites "iets" om de HTML (deels) te genereren, ofwel direct een programmeertaal (met nog steeds PHP als de meest populaire), ofwel een hoger niveau systeem waarin de onderliggende techniek meer en meer "verborgen" is, zoals WordPress.

Ik heb recentelijk mijn handgeschreven HTML mini-website omgebouwd naar PHP-gegenereerde HTML om veel van de pagina-opbouw uit een MySQL-database te kunnen halen. Met name om het onderhoud te vergemakkelijken.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_211529172
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 21:23 schreef mvdejong het volgende:

[..]
TS zegt te willen leren programmeren, en rept op geen enkele manier over de toepassing van het geleerde voor het bouwen van websites.

HTML is geen programmeertaal, het is een markup-language, een taal om webpagina's te beschrijven, zoals PDF een taal is om documenten te beschrijven (en PDF ligt veel dichter bij een programmeertaal dan HTML). En terwijl je inderdaad HTML met de hand kunt schrijven gebruikt 99% van de websites "iets" om de HTML (deels) te genereren, ofwel direct een programmeertaal (met nog steeds PHP als de meest populaire), ofwel een hoger niveau systeem waarin de onderliggende techniek meer en meer "verborgen" is, zoals WordPress.

Ik heb recentelijk mijn handgeschreven HTML mini-website omgebouwd naar PHP-gegenereerde HTML om veel van de pagina-opbouw uit een MySQL-database te kunnen halen. Met name om het onderhoud te vergemakkelijken.
Wat je hier zegt klopt ook niet voor zover ik kan inzien. Of laat ik stellen, de html die ik gebruik staat gewoon vast aan de frontend. De css kan afhankelijk zijn van de server omdat ik sommige css instelbaar maak voor de gebruiker. Maar dat is meer uitzondering dan regel..

'HTML is geen programmeertaal, het is een markup-language, een taal om webpagina's te beschrijven' Ik begrijp niet waarom je dit meldt want dit snap ik ook..

In dit geval denk ik dat je niet precies was met wat je zegt in eerste instantie en dan in 2e instantie het gaat proberen te herstellen (99% "iets" om "deels").. dat is heel wat anders wat je eerst zei en waarop ik reageerde.. uh ik heb ook geen zin in gedoe hierover ofzo wat dat betreft

Heb trouwens geen problemen met jou ofzo en waardeer je reacties ook, vandaar dat ik wat voorzichtig probeer te zijn uberhaupt..

Kijk ook ik ben bezig met wat jij stelt denk ik, dus goed bezig zoals ik ernaar kijk en sorry als ik te kritisch ben (of ongelijk heb)..

[ Bericht 3% gewijzigd door Masberum op 06-12-2023 11:17:15 ]
  dinsdag 5 december 2023 @ 22:38:13 #15
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_211530154
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 21:35 schreef Masberum het volgende:

[..]
Wat je hier zegt klopt ook niet voor zover ik kan inzien. Of laat ik stellen, de html die ik gebruik staat gewoon vast aan de frontend. De css kan afhankelijk zijn van de server omdat ik sommige css instelbaar maak voor de gebruiker. Maar dat is meer uitzondering dan regel..

'HTML is geen programmeertaal, het is een markup-language, een taal om webpagina's te beschrijven' Ik begrijp niet waarom je dit meldt want dit snap ik ook..

In dit geval denk ik dat je niet precies was met wat je zegt in eerste instantie en dan in 2e instantie het gaat proberen te herstellen (99% "iets" om "deels").. dat is heel wat anders wat je eerst zei en waarop ik reageerde.. uh ik heb ook geen zin in gedoe hierover ofzo wat dat betreft

Heb trouwens geen problemen met jou ofzo en waardeer je reacties ook, vandaar dat ik wat voorzichtig probeer te zijn uberhaupt..

Kijk ook ik ben bezig met wat jij stelt denk ik, dus goed bezig zoals ik ernaar kijk en sorry als ik te kritisch ben (of ongelijk heb)..

[ afbeelding ]
Mijn eerste reactie hier was op de stelling van borbit : "Begin eens met een simpele website?. En ik gaf toen aan als TS wil leren programmeren hij dan twee talen tegelijk moet leren, de markup-taal HTML die je programma moet uitspugen, en de programmeertaal waarin het programma geschreven moet worden. Dat levert een naar mijn idee nodeloze complicatie op. Maar ik blijf wel aangeven dat HTML geen programmeertaal is, omdat TS het over programmeren heeft, en nergens aangeeft dat een website daarbij het doel zou zijn. Het is naar mijn idee een stuk eenvoudige als je begin met iets als Perl of Python (en vergeet maar die opmerking van Farenji dat Perl dood is, ik zie al weer projecten langskomen op Python-codebases naar Perl om te zetten).

Mijn "99%" en "deels" zijn ook niet met elkaar in tegenspraak. 99% van de websites gebruikt tooling om HTML te genereren, maar het is best mogelijk om statische (hand-geschreven) HTML te combineren met gegenereerde HTML; zeker in een overgangs-fase is dat practisch, dan heb je geen big-bang moment.

PHP speelt hier helemaal op in, door het mogelijk te maken binnen 1 PHP-script beide te doen, een mengsel van hand-geschreven HTML en blokken PHP-code die HTML genereren. Helaas slaat Fok! vast als ik probeer een voorbeeld-scriptje tussen code-tags hier te plaatsen, de code is nog steeds niet goed geisoleerd van de eigenlijke pagina-code.

Ik ben ook van hand-geschreven HTML naar PHP-gegenereerde pagina's overgestapt omdat het handmatig wijzigigen van *.html pagina's met grote tabellen erg foutgevoelig was. Ik heb nu 1 functie om de tabellen te genereren, met wat parameters om te bepalen of er headers zijn, hoeveel kolommen enz., en zowel de parameters als de inhoud van de tabellen komen uit een MySQL database. Daardoor blijft de code onaangeraakt als ik entries toevoeg aan een tabel, wat de kans op fouten aanmerkelijk verkleint.

[ Bericht 6% gewijzigd door mvdejong op 05-12-2023 22:53:02 ]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 7 december 2023 @ 09:00:54 #16
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_211541648
HTML is geen programmeren :')
pi_211548790
Python is blijkbaar tegenwoordig in. Dochter doet nu Industrieel ingenieur eerste jaar, en ja hoor Python is de basis.
Bij ons destijds Basic, Pascal, Cobol etc...(I know, oude brol intussen)
pi_211571235
Haskell voor ultieme bazen.
pi_211571297
Ik beleef tegenwoordig veel plezier aan werken in Go, wordt veel gebruikt voor infrabeheer/DevOps tooling en command-line tools. Maar talen als Python kan je ook prima mee beginnen, belangrijkste is dat je al een idee hebt in welke richting je iets wil maken.

Ik zou als eerste proberen iets als een simpel spelletje te maken in een terminal o.i.d., daar begon ik destijds mee op mijn eerste computer met Basic, hoop dingen zitten maken zoals snake en later gezelschapspelletjes zoals ganzenbord en yahtzee e.d. inclusief van iedereen de scores bijhouden en met heel veel lawaai om de beurt een dobbelsteen kunnen gooien _O-
De floppy's waar dat op stond zijn uiteindelijk verloren gegaan, ik had nog weleens terug willen zien hoe mijn code toen was vergeleken met de tegenwoordige standaarden :P
  zondag 10 december 2023 @ 11:00:46 #20
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_211573150
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 december 2023 22:38 schreef mvdejong het volgende:

[..]
Mijn eerste reactie hier was op de stelling van borbit : "Begin eens met een simpele website?. En ik gaf toen aan als TS wil leren programmeren hij dan twee talen tegelijk moet leren, de markup-taal HTML die je programma moet uitspugen, en de programmeertaal waarin het programma geschreven moet worden. Dat levert een naar mijn idee nodeloze complicatie op. Maar ik blijf wel aangeven dat HTML geen programmeertaal is, omdat TS het over programmeren heeft, en nergens aangeeft dat een website daarbij het doel zou zijn. Het is naar mijn idee een stuk eenvoudige als je begin met iets als Perl of Python (en vergeet maar die opmerking van Farenji dat Perl dood is, ik zie al weer projecten langskomen op Python-codebases naar Perl om te zetten).

Mijn "99%" en "deels" zijn ook niet met elkaar in tegenspraak. 99% van de websites gebruikt tooling om HTML te genereren, maar het is best mogelijk om statische (hand-geschreven) HTML te combineren met gegenereerde HTML; zeker in een overgangs-fase is dat practisch, dan heb je geen big-bang moment.

PHP speelt hier helemaal op in, door het mogelijk te maken binnen 1 PHP-script beide te doen, een mengsel van hand-geschreven HTML en blokken PHP-code die HTML genereren. Helaas slaat Fok! vast als ik probeer een voorbeeld-scriptje tussen code-tags hier te plaatsen, de code is nog steeds niet goed geisoleerd van de eigenlijke pagina-code.

Ik ben ook van hand-geschreven HTML naar PHP-gegenereerde pagina's overgestapt omdat het handmatig wijzigigen van *.html pagina's met grote tabellen erg foutgevoelig was. Ik heb nu 1 functie om de tabellen te genereren, met wat parameters om te bepalen of er headers zijn, hoeveel kolommen enz., en zowel de parameters als de inhoud van de tabellen komen uit een MySQL database. Daardoor blijft de code onaangeraakt als ik entries toevoeg aan een tabel, wat de kans op fouten aanmerkelijk verkleint.
Ik bedoel natuurlijk gewoon een simpele HTML pagina die met de hand maakt. Aangenomen dat TS vanaf 0 wil leren programmeren lijkt mij dat best een goede. Kun je alvast een beetje leren wat een IDE is al kun je met kladblok ook prima uit de voeten. Je leert dat je heel nauwkeurig de tekens moet plaatsen, dat je je tekstbestand een beetje logisch / netjes moet houden. Je ziet direct resultaat in de browser. Het is allemaal vrij simpel / direct. Uit te breiden met css, javascript, php e.d. En als je voor het eerst "hello world" in een browser kan toveren is dat best wel een overwinning. Ik bedoel ook niet dat TS verder moet gaan in websites. Maar puur als eerste vingeroefening lijkt het mij best een goede.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')